• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora snustråden

[Bobo]

Rolex
Dennis Nilsson hade snott en dosa General light portion från sin farsa och efter skolan provade vi. Han spydde, jag började snusa.

Året var 1994, jag var 11 år gammal och det fanns ingen åldersgräns på tobak i Sverige. En dosa snus kostade 12 spänn och Lill-Babs tilldelades Hans Majestät Konungens medalj i åttonde storleken för lång och trogen tjänst. Det var ett bra år.

I denna tråd hyllar vi snus och därmed förenliga stickspår.

Gör du eget snus? Berätta hur du gör.
Köper du billigt? Berätta var.

Att snusa får betraktas som ett av Sveriges mest populära fritidsintressen, så det är väl inte mer än rätt att vi ska ha en renodlad (torkad, riven och smaksatt) snustråd som jag ser det.
IMG_20200503_093453.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Har nog snusat sen jag gick i 6'an i mitten på 60-talet. Dumt nog började jag lite senare röka som dom flesta andra men jag hade förstånd nog att sluta runt 25-årsåldern. Sen dess är det snus som gäller igen, under dom flesta år Ettan lös. När priset började dra iväg och dom dessutom minskade innehållet, först från 50 till 45gr, sen till ynka 42gr, slutade jag med köpsnus. Har dom 4-5 sista åren gjort mitt eget som är minst lika bra till en kostnad av ca 6-7 kr per (full) dosa. Superlätt om man bara följer instruktionerna men några enkla tips kan vara på sin plats:
  • Tänk på att du ockuperar ugnen under en stor del av två dygn så du inte behöver den för matlagning.
  • Köp stora stekpåsar att ha runt askarna när dom är i ugnen. Kan lukta rätt bra annars.
  • Ju längre du blandar med elvisp eller matberedare mellan och efter turerna i ugnen, desto bättre blir det.
  • Låt stå i kylskåp 5 dagar innan du paketerar, lämpligen i enliters plastpåsar, för att sen läggas i frysen tills du behöver påfyllning.
Lite bilder på processen. Prillan Norrland har ungefär samma koncistens och smak som Ettan:
IWC A 2017-03-14 (snus).jpg

IWC A 2019-11-10 (snus).jpg

Snus 2020-01-12.jpg

Certina 2019-03-03 (snus).jpg

IWC I 2018-06-17 (snus 1).jpg


Det blir motsvarande ca 55 dosor från en snussats. Så grymt att bara kunna plocka fram en ny påse när dosan börjar bli tom ... :happyhappy:
Rolex 2019-12-10 (snus).jpg
 
Senast ändrad:

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kul trådstart. Har snusat i ca. 30 år, först Ettan sen Kronan. Jag har varit sugen på att testa att göra eget men oroat mig för att det är meckigt och luktar för mycket. Det kanske kan vara värt ett försök trots allt. Var köper man satserna bäst?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Kul trådstart. Har snusat i ca. 30 år, först Ettan sen Kronan. Jag har varit sugen på att testa att göra eget men oroat mig för att det är meckigt och luktar för mycket. Det kanske kan vara värt ett försök trots allt. Var köper man satserna bäst?

Som jag sa ovan, använder man stekpåsar runt askarna när dom är i ugnen så luktar det inte och vispa kan man ju göra utomhus en stor del av året.

Om man inte bor i samma stad som @sjökvist ( ;) ) så är det här ett bra och billigt ställe att handla ifrån:

https://www.nettotobak.com/
 

[Bobo]

Rolex
Har själv aldrig provat, men på swedsnus.nu finns lössnussatser som inte behöver bakas i ugn.

Produkten levereras torr i påse med smaksättningar separat. Smaken blandas med vatten och sen vispar man bara och låter det stå och dra i kylskåp.
Har som sagt aldrig testat varken tillvägagångssättet eller produkten, men för den som vill göra det så enkelt som möjligt verkar detta vara ett bra alternativ.
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Jag har snusat i 30 år, och har nu tänkt att testa att göra eget portionssnus.
Jag har dock inte en aning om hur man gör, eller var jag ska handla för att sätta igång.
Vänligen vägled mig, kära snusare!
 

[Bobo]

Rolex
Jag har snusat i 30 år, och har nu tänkt att testa att göra eget portionssnus.
Jag har dock inte en aning om hur man gör, eller var jag ska handla för att sätta igång.
Vänligen vägled mig, kära snusare!
Vill du göra allt själv? Inklusive att fylla portionerna?

Det finns ju en hel del ställen som säljer naturella storpack som man smaksätter och fuktar själv efter egen smak, men jag har nog aldrig sett tomma portionspåsar säljas löst...

Swedsnus.nu
Snusbolaget.se
Nettotobak.com

Om någon vill prova swedsnus så kan ni skicka ett PM med namn och mailadress till mig så får ni en inbjudan och en skön rabatt på första beställningen.:)
 

[Bobo]

Rolex
Jag snusade Göteborgs Rapé från högstadiet och fram till i somras.
Beställde massa smakprover från swedsnus.nu och fastnade för den som heter Enbär.

Blev glatt överraskad måste jag säga. Trodde aldrig att jag skulle överge Rapé och om så, all rimlighet till trots, skulle ske, så trodde jag att det skulle vara för swedsnus egna Rapévariant, Paré.

Men Parén funkade inte alls för mig. Den har en lätt sötma som jag inte gillar.
Enbär, däremot, har en ren smak av enbär med en balanserad touch av bergamott och en bra sälta.

Varje pris är något större än man är van vid från Swedish match och innehåller en aning mer nikotin. Den är torrare, vilket håller nere priset. Skatten räknas på färdig produkt inklusive vatten.

Snuset levereras i antingen återförslutningsbar refillpåse eller i jättedosa med liten dosa i locket i satser om 1kg.
IMG_20200503_142124.jpg

Man kan snusa direkt från påsen/dosan, men i min morgonrutin ingår att fylla dosan och droppa lite vatten på en av portionerna.
Jag kör med silverdosa, så den släpper in lite luft. Dom sista brukar vara lite för torra för min smak om jag inte vattnar lite.

Man kan även vattna direkt i refillpåsen om man önskar en blötare produkt. Man kan även köpa smaksättare för att öka smakintensiteten eller ändra den helt eller delvis.
 
Senast ändrad:

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Vill du göra allt själv? Inklusive att fylla portionerna?

Det finns ju en hel del ställen som säljer naturella storpack som man smaksätter och fuktar själv efter egen smak, men jag har nog aldrig sett tomma portionspåsar säljas löst...

Swedsnus.nu
Snusbolaget.se
Nettotobak.com

Om någon vill prova swedsnus så kan ni skicka ett PM med namn och mailadress till mig så får ni en inbjudan och en skön rabatt på första beställningen.:)
Jag vill egentligen inte göra nått själv, eller så lite som möjligt iaf :)
Jag har snusat Grov Portion och nu på senare tid Knox Stark White portion.
Och letar därför efter något liknande, hittade denna vilket folk verkar va nöjda med.

https://swedsnus.nu/portionssnus/portionssnus-original
Nån som provat den?
 

[Bobo]

Rolex
Jag vill egentligen inte göra nått själv, eller så lite som möjligt iaf :)
Jag har snusat Grov Portion och nu på senare tid Knox Stark White portion.
Och letar därför efter något liknande, hittade denna vilket folk verkar va nöjda med.

https://swedsnus.nu/portionssnus/portionssnus-original
Nån som provat den?
En polares fru bytte rakt av från Grov till swedsnus original.
För rå tobakssmak för min egen del, så jag har svårt att särskilja dom små nyanserna när det gäller just dom sorterna du snusar.

Men med tanke på recensionerna från alla nöjda kunder i deras shop (och polarens fru) så verkar det ju vara ett kanonsnus för den som vill ha en renare och mer klassisk tobakssmak.
 

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag snusar Grov Lös och har gjort det i ett antal år. Har aldrig ens tänkt på att man kan göra eget lössnus, tänkte nästan ge det ett försök nu när snuset dragit iväg så jäkligt i pris.

Jag vill hitta ett snus som är så likt som möjligt och tänkte kanske köpa en mindre sats för att det testa.
Någon som har ett bra tips för en nybörjare?:)
Swedsnus expressvariant är lockande.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Först general, sedan knox och efter det knox white. Sedan drygt en vecka Granit White, som har ett uns av lakritssmak. Snusat i 40 år.

Edit: Alltid portion vad jag kan minnas. Började när jag klev in i A-laget som 15 årig hockeyspelare och samtliga la in en prilla efter match. Det måste vara prestationshöjande krut var nog min tanke. Yrseln gick över efter att jag kämpat någon dag och nu är det som det är.
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Snusat några år, inte jättemycket, det blir kanske 3 dosor i veckan.
Fastnat för white portioner med 3/4 i "starkhet". Lundgrens Skåne Stark, Göteborgs Rapé One White och Göteborgs Rapé XR Slim Strong brukar jag köra.

Har aldrig någonsin testat lössnus, har inte velat testa det heller. Vad är nackdelar och fördelarna med lössnus?
15885032409255452048399176911324.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Snusat några år, inte jättemycket, det blir kanske 3 dosor i veckan.
Fastnat för white portioner med 3/4 i "starkhet". Lundgrens Skåne Stark, Göteborgs Rapé One White och Göteborgs Rapé XR Slim Strong brukar jag köra.

Har aldrig någonsin testat lössnus, har inte velat testa det heller. Vad är nackdelar och fördelarna med lössnus?
15885032409255452048399176911324.jpg

Nackdelar: Lite pyssligare att lägga in och ut samt skitigare fingrar ... :)

Fördelar: Räcker mycket längre och fan så mycket godare ... :happyhappy:
 

[Bobo]

Rolex
Snusat några år, inte jättemycket, det blir kanske 3 dosor i veckan.
Fastnat för white portioner med 3/4 i "starkhet". Lundgrens Skåne Stark, Göteborgs Rapé One White och Göteborgs Rapé XR Slim Strong brukar jag köra.

Har aldrig någonsin testat lössnus, har inte velat testa det heller. Vad är nackdelar och fördelarna med lössnus?
15885032409255452048399176911324.jpg
På den tiden jag snusar lös var det ett ständigt bekymmer med snus under naglarna.
Nu när jag snusar portion (och inte har ett bjudlock* längre) har jag ständigt bekymmer med vart jag ska göra av mina använda portioner.

Lös kan man kasta i naturen, portion anser jag att man tar med sig hem eller kastar i soptunna. Vet att det inte är så i stan, men på landet upplever jag inte att man ser så mycket portionssnus kastat.

*Bjudlock
Skämtsam benämning på ett dubbelt lock på snusdosan med plats för använda portionssnus.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
På den tiden jag snusar lös var det ett ständigt bekymmer med snus under naglarna.
Nu när jag snusar portion (och inte har ett bjudlock* längre) har jag ständigt bekymmer med vart jag ska göra av mina använda portioner.

Lös kan man kasta i naturen, portion anser jag att man tar med sig hem eller kastar i soptunna. Vet att det inte är så i stan, men på landet upplever jag inte att man ser så mycket portionssnus kastat.

*Bjudlock
Skämtsam benämning på ett dubbelt lock på snusdosan med plats för använda portionssnus.
Har för vana att tömma bjudlocket när man ändå är på toaletten. Har inte funderat på om det skapar ett problem nedströms men får väl ändra min vana isf.
 

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Snusat några år, inte jättemycket, det blir kanske 3 dosor i veckan.
Fastnat för white portioner med 3/4 i "starkhet". Lundgrens Skåne Stark, Göteborgs Rapé One White och Göteborgs Rapé XR Slim Strong brukar jag köra.

Har aldrig någonsin testat lössnus, har inte velat testa det heller. Vad är nackdelar och fördelarna med lössnus?
15885032409255452048399176911324.jpg
Har varvat med både portion och lös i många år. Nu är det nästan bara lös som ”duger”. Det tycker jag är enda nackdelen. Kanske är aningen sämre för tänderna också.
Har man väl vant sig med lös är det kört med andra ord. För mig iaf:p

Och en annan nackdel är ju såklart att det är mindre praktiskt. Smutsiga fingrar, besvärligare att lägga ut då det behövs en sopkorg och inget utläggslock
 

[Bobo]

Rolex
Har för vana att tömma bjudlocket när man ändå är på toaletten. Har inte funderat på om det skapar ett problem nedströms men får väl ändra min vana isf.
Risken är stor att en herre med höga gummistövlar och som jobbar med att göra rent filtren i ditt lokala reningsverk skulle ha synpunkter på det förfarandet. Men jag måste erkänna att jag gör likadant ibland. Inte lika mycket sedan jag fick börja fixa igensatta avlopp på jobbet, men likväl...:D

Tror att många passar på att byta snus när man är på muggen.
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Har för vana att tömma bjudlocket när man ändå är på toaletten. Har inte funderat på om det skapar ett problem nedströms men får väl ändra min vana isf.
https://www.svensktvatten.se/om-oss...tten/pressmeddelande-varldstoalettdagen-2016/

Gjorde också jämt förut, så läste jag denna och nu slänger jag dom i papperskorgen istället

och för att inte bara komma in med en pekpinne så snusar jag ettan/granit lös och Lundgrens Skåne som portion.
Lössnus oftast på jobbet då det bara är att kladda av fingrarna på byxor och likande. portionssnus tycker jag blir enklare och fräschare hemma.
beställer oftast på snusbolaget där jag har fina rabatter :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
https://www.svensktvatten.se/om-oss...tten/pressmeddelande-varldstoalettdagen-2016/

Gjorde också jämt förut, så läste jag denna och nu slänger jag dom i papperskorgen istället

och för att inte bara komma in med en pekpinne så snusar jag ettan/granit lös och Lundgrens Skåne som portion.
Lössnus oftast på jobbet då det bara är att kladda av fingrarna på byxor och likande. portionssnus tycker jag blir enklare och fräschare hemma.
beställer oftast på snusbolaget där jag har fina rabatter :)
Tack för info. Nu är ytterligare en person upplyst och en ny vana skall skapas.
 
Topp