• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora snustråden

ante_77

Cartier
2-Faktor
Så hårda var vi inte där jag växte upp.:nailbiting:

Nej, men jag är från norra Norrland. Där fick vi lära oss att karva ur lite extra för att få en större prilla. Men när man började skolan så fick man inte lov att använda Pris Master då man hade blivit en ”storpojk”.
I mellanstadiet fick vi lära oss att flå levande björn medelst snusdosa allena.

Så var det på min tid...men jag kan ju minnas fel.
 

[Bobo]

Rolex
Ny vecka, nya utmaningar. Det tar vi en snus på!
IMG_20200504_075946.jpg
 

Jey

Cartier
Det här måste ju vara topp 10 tråden på KS :D

Tog min första prilla för ca 18 år sedan och har inte varit utan snus sedan dess förutom ett försök att sluta snusa som höll i 4 dagar, man glömmer aldrig sin första prilla :p
Jag är tyvärr en av alla storsnusare och legat på 2-3 dosor per dag (3 prillor per gång) men precis trappat ner till max 1 dosa per dag.
Snus/tobak är även mitt levebröd/karriär sedan 7 år tillbaka och där av väldigt svårt att sluta då det är alldeles för lättillgängligt.

Har ni några funderingar kring snus, hit me! :bookworm:
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det här måste ju vara topp 10 tråden på KS :D

Tog min första prilla för ca 18 år sedan och har inte varit utan snus sedan dess förutom ett försök att sluta snusa som höll i 4 dagar, man glömmer aldrig sin första prilla :p
Jag är tyvärr en av alla storsnusare och legat på 2-3 dosor per dag (3 prillor per gång) men precis trappat ner till max 1 dosa per dag.
Snus/tobak är även mitt levebröd/karriär sedan 7 år tillbaka och där av väldigt svårt att sluta då det är alldeles för lättillgängligt.

Har ni några funderingar kring snus, hit me! :bookworm:
1 dosa per dag känns som en bra maxgräns att hålla sig vid, både för ekonomin och hälsan.
 

demondave

Rolex
Det här måste ju vara topp 10 tråden på KS :D

Tog min första prilla för ca 18 år sedan och har inte varit utan snus sedan dess förutom ett försök att sluta snusa som höll i 4 dagar, man glömmer aldrig sin första prilla :p
Jag är tyvärr en av alla storsnusare och legat på 2-3 dosor per dag (3 prillor per gång) men precis trappat ner till max 1 dosa per dag.
Snus/tobak är även mitt levebröd/karriär sedan 7 år tillbaka och där av väldigt svårt att sluta då det är alldeles för lättillgängligt.

Har ni några funderingar kring snus, hit me! :bookworm:

KS Gruppköp? :D
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Det här måste ju vara topp 10 tråden på KS :D

Tog min första prilla för ca 18 år sedan och har inte varit utan snus sedan dess förutom ett försök att sluta snusa som höll i 4 dagar, man glömmer aldrig sin första prilla :p
Jag är tyvärr en av alla storsnusare och legat på 2-3 dosor per dag (3 prillor per gång) men precis trappat ner till max 1 dosa per dag.
Snus/tobak är även mitt levebröd/karriär sedan 7 år tillbaka och där av väldigt svårt att sluta då det är alldeles för lättillgängligt.

Har ni några funderingar kring snus, hit me! :bookworm:
Vilket "billigt" snus är mest likt Grov Portion? Och varför i helv.. tog Swedish Match bort Grov Svart Portion ur sortimentet. Den var ju bäst!
Grovsnus+Svart.jpg
 

[Bobo]

Rolex
Det här måste ju vara topp 10 tråden på KS :D

Har ni några funderingar kring snus, hit me! :bookworm:
Är rätt så nöjd själv måste jag säga.:)
Jättekul att det blev sån fart i tråden direkt.

Jag har några frågor angående fukt och portionssnus.
Går det att "rädda" en pris som har torkat för mycket?
Påverkar frysning hur tobaken håller fukten och smaken?
Skulle du rekommendera att fukta hela satsen (1kg/1000 pris) direkt vid leverans eller ska man fukta dosa för dosa i takt med att man fyller på?

Ett kilo räcker ungefär 5 månader för mig. Kan uppleva att det är stor skillnad i smak och karaktär på den första jag tar ur en ny leverans jämfört med den sista från den som stått i kylen i fem månader...

Skulle gärna ta emot tips på hur man bäst behåller aromerna och smakerna över tid.
 

FOQ

Audemars
Roligt tråd. Snusare sedan långt tillbaka. Beställde en mix av snus från Swedsnus efter att ha läst om det i tråden här.
Blir dock lite fundersam över vad man trycker i sig? Tycker det var lite dåligt med beskrivning på produkterna. Ni som kör deras produkter antar jag känner er rätt säkra med att snusa produkterna?
 

[Bobo]

Rolex
Roligt tråd. Snusare sedan långt tillbaka. Beställde en mix av snus från Swedsnus efter att ha läst om det i tråden här.
Blir dock lite fundersam över vad man trycker i sig? Tycker det var lite dåligt med beskrivning på produkterna. Ni som kör deras produkter antar jag känner er rätt säkra med att snusa produkterna?
Du har helt rätt i att det kunde stått lite mer ingående information på varje produkt.

Den info som jag hittat om deras innehåll kommer från "om oss"-sidan.

Saxat:
Swedsnus är en oberoende aktör som grundades 2011 och som idag är störst på marknaden för snus i storpack, både avseende portionssnus och lössnus. I tillverkningen av vårt snus kombineras genuint hantverksmässigt kunnande och traditionella svenska metoder med modern, anpassad teknik. Vår högklassiga tobak kommer ifrån Italien och Indien och alla smaksättningar utgörs av naturliga oljor och aromer av absolut högsta kvalitet. Vi strävar alltid efter att erbjuda våra kunder ett fantastiskt snus till bästa tänkbara pris.
--------
Det duger åt mig. Visste inte mer om Swedish matchs produkter heller. Ännu mindre, nu när jag tänker efter...:)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Härlig tråd! Har också börjat fundera på att göra eget snus och ska kolla upp tipsen som ni kommit med ovan!

Min snushistoria börjar i slutet på 70-talet när man som lågstadieelev kunde gå till den lokala macken och köpa en dosa för 1-2:-/st.
Mådde sjukt illa första gångerna men vi var ett gäng grabbar som skulle vara lite tuffa så det var bara att bita ihop.
Har väl snusat regelbundet, dvs dagligen, i snart 40 år och för mig har det varit General hela vägen. Nu kör jag både lös och portion och har alltid två dosor i fickan.
 

Jey

Cartier
Är rätt så nöjd själv måste jag säga.:)
Jättekul att det blev sån fart i tråden direkt.

Jag har några frågor angående fukt och portionssnus.
Går det att "rädda" en pris som har torkat för mycket?
Påverkar frysning hur tobaken håller fukten och smaken?
Skulle du rekommendera att fukta hela satsen (1kg/1000 pris) direkt vid leverans eller ska man fukta dosa för dosa i takt med att man fyller på?

Ett kilo räcker ungefär 5 månader för mig. Kan uppleva att det är stor skillnad i smak och karaktär på den första jag tar ur en ny leverans jämfört med den sista från den som stått i kylen i fem månader...

Skulle gärna ta emot tips på hur man bäst behåller aromerna och smakerna över tid.


Jag gör ett försök på att svara på det jag vet.


-Går det att "rädda" en pris som har torkat för mycket?
Jag skulle säga nej om du vill uppnå samma smak/känsla som ett ny produkt då du kommer tappa karaktär om produkten torkat.

-Påverkar frysning hur tobaken håller fukten och smaken?
Raw tobak som används i snusproduktion har en fukthalt på ca 10-12% och jag har själv provat ett så kallat frysprov och det smakar lika bra över tid ex antal månader efter utgångsdatum är passerat.

-Skulle du rekommendera att fukta hela satsen (1kg/1000 pris) direkt vid leverans eller ska man fukta dosa för dosa i takt med att man fyller på?
Inget jag kan svara på rakt av :) du får prova dig fram.
 

[Bobo]

Rolex
Jag gör ett försök på att svara på det jag vet.


-Går det att "rädda" en pris som har torkat för mycket?
Jag skulle säga nej om du vill uppnå samma smak/känsla som ett ny produkt då du kommer tappa karaktär om produkten torkat.

-Påverkar frysning hur tobaken håller fukten och smaken?
Raw tobak som används i snusproduktion har en fukthalt på ca 10-12% och jag har själv provat ett så kallat frysprov och det smakar lika bra över tid ex antal månader efter utgångsdatum är passerat.

-Skulle du rekommendera att fukta hela satsen (1kg/1000 pris) direkt vid leverans eller ska man fukta dosa för dosa i takt med att man fyller på?
Inget jag kan svara på rakt av :) du får prova dig fram.
Mycket bra svar! Hatten av.:)
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Väldigt kul tråd, har faktiskt undrat över att det inte funnits en snustråd tidigare.

Min första erfarenhet var i 14 års åldern med ettan lös. Jag minns att jag kliade mig i ögat med snus på fingrarna, det sved och jag mådde illa som fan. Men under de följande åren blev det ändå en daglig vana, dock förhfållandevis små mängder, ca 2-3 dosor i veckan, främst lössnus (ettan och general). Jag bor i Finland och efter att vi gick med i EU blev det givetvis svårare att att få tag på snus till vettiga priser, men det löste sig alltid på något sätt. Detta pågick i ca 10 år tills jag flyttade till London och slutade helt och hållet. Inga problem alls, faktiskt. Sex år senare flyttade jag tillbaka till Finland och började även ha arbetsresor till Sverige rätt ofta. Under de två första resorna lyckades jag motstå frestelsen att köpa snus men sedan gick det utför rätt snabbt och de senaste två åren har jag snusat mer än någonsin, nästan en dosa per dag (endast portion). Favoriten är G.3 vit, men gillar även svart trots att det rinner lite väl mycket i mitt tycke.
Dock är jag nu mycket nära en snuskris, orsakad av koronakrisen! Jag köpte på mig ett stort lager då jag var i Göteborg i mars, men på bilden nedan ser ni min allra sista dosa. Kommer att bli tufft men kanske jag borde se detta som ett bra läge att sluta igen;)
image.jpg
 

FOQ

Audemars
Du har helt rätt i att det kunde stått lite mer ingående information på varje produkt.

Den info som jag hittat om deras innehåll kommer från "om oss"-sidan.

Saxat:
Swedsnus är en oberoende aktör som grundades 2011 och som idag är störst på marknaden för snus i storpack, både avseende portionssnus och lössnus. I tillverkningen av vårt snus kombineras genuint hantverksmässigt kunnande och traditionella svenska metoder med modern, anpassad teknik. Vår högklassiga tobak kommer ifrån Italien och Indien och alla smaksättningar utgörs av naturliga oljor och aromer av absolut högsta kvalitet. Vi strävar alltid efter att erbjuda våra kunder ett fantastiskt snus till bästa tänkbara pris.
--------
Det duger åt mig. Visste inte mer om Swedish matchs produkter heller. Ännu mindre, nu när jag tänker efter...:)

Samma här egentligen. Står dock e-nummer osv på baksidan av dosorna från Swedish match. Hur är det med produkter från Swednus? Känns relevant att diskutera med tanke på att det är tobak och nikotin man trycker i sig. Dom borde väl iofs hålla sig till samma lagstiftning som Swedish Match.
 

[Bobo]

Rolex
Samma här egentligen. Står dock e-nummer osv på baksidan av dosorna från Swedish match. Hur är det med produkter från Swednus? Känns relevant att diskutera med tanke på att det är tobak och nikotin man trycker i sig. Dom borde väl iofs hålla sig till samma lagstiftning som Swedish Match.
Såhär ser det ut på baksidan av refillpåsen.
IMG_20200504_160331.jpg

Dom följer givetvis lagen!:)
 
  • Like
Reactions: FOQ

FOQ

Audemars
Såhär ser det ut på baksidan av refillpåsen.
IMG_20200504_160331.jpg

Dom följer givetvis lagen!:)

Alright! Ser ut som vilken vanlig dosa som helst. Beställde en mix på tre olika tidigare idag. Ska bli kul att testa. Dessa varianter fanns i: Grov, Generalish och Whisky.

Blir detta bra så är det ju lätt prisvärdare att köpa därifrån.
 

[Bobo]

Rolex
Alright! Ser ut som vilken vanlig dosa som helst. Beställde en mix på tre olika tidigare idag. Ska bli kul att testa. Dessa varianter fanns i: Grov, Generalish och Whisky.

Blir detta bra så är det ju lätt prisvärdare att köpa därifrån.
Hoppas du hittar en ny favorit!
Jag trodde att jag skulle snusa samma resten av livet, men jag hittade faktiskt något som både är billigare och som jag gillar bättre än rapé.:)
 
  • Like
Reactions: FOQ

seppo

Omega
2-Faktor
Snusat 10 år nu, började med Ettan portion som smakmässigt är en favorit men det är synd att det saknas en stark variant. I övrigt stor variation på vad man köper då jag har svårt att hålla mig med samma en längre tid. Roliga är ju att testa runt, men tänker lite mer på vad det kostar så köper mest det som erbjuds billigt från snusbolaget för vardagsbruk. Provade snusnetto sist och det gick lika fint det.
G3 slim white dry som gäller nu, känns lite behagligare med slimmade påsar då det inte jävlas med tandköttet på samma sätt.

general-g3-slim-white-dry-strong.jpg


Har en polare som inte snusar utöver på fyllan och har gjort det i 10 år kanske, brukar oftast komma med Siberia som är ett helvete, förstår inte hur han lyckas klara av det och bara vara en festsnusare. :D
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Vilket "billigt" snus är mest likt Grov Portion? Och varför i helv.. tog Swedish Match bort Grov Svart Portion ur sortimentet. Den var ju bäst!
Grovsnus+Svart.jpg
Den sålde för dåligt, minns en rolig händelse kopplad till den snusen.

det kom in en ung tjej i butiken för ett gäng år sen och sa ” jag skulle vilja ha en stock grov svart”.
Både hon och jag asgarvade hejdlöst
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Brukar handla på snusbolaget.se

Bra priser och snabba gratis leveranser med DHL.
Sedan är det ju en stor fördel av att du alltid får färskt snus pga nätbutikernas höga omsättning. Handlar du styckdosor på närmsta 7/11 eller närlivs får du ju förutom ett högre pris, även ibland tråkiga överraskningar i form av trötta, torra kompakta portioner...

Brukar även tacka ja till de nyheter du kan lägga till i varukorgen till rabatterat pris. Senaste leveransen tog jag Lopp mint mania och två spännande smaker från skruf. Har inte hunnit testa de två från skruf än dock (smak av kola och den andra av mörk viol). :)

IMG_20200504_172000.jpg
 
Topp