• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

OK, hjälp en mikrobroder nu.

Funderar på en GMT. Valet faller lätt på CW pga av kvalitet. Länk osv. Dock så gör dom ju inte det lätt för en direkt. Finns vintage varianten på 41mm eller den nyare som dock är 38mm (tycker nästan för liten).

Vad ska man köra på? Tror ni jag kommer uppleva en 38 som för liten? Har ju haft Zelos tidigare men tyckte den nästan var för liten på sina 38mm.

Dessa har jag tittat på. Färg är inte riktigt lätt att välja heller. Just nu sugen på Pepsi.

Vad för andra märken ska jag titta på. Vill inte ha en som baseras på sub. Länk är ett krav.

@kjesul GMT mästare. Vad säger du?

Screenshot_20190906-183005__01.jpg

Screenshot_20190906-183135__01.jpg

Screenshot_20190906-183430__01.jpg

Screenshot_20190906-183450__01.jpg
Av de CW du tänker på så välj c65 pepsi. Tycker du Zelos'en var för liten kommer du tycka samma om 38 mm c60. c65 upplevs mycket smäcker med sina 41 mm och hade det funnits pepsi när jag köpte så hade jag valt den.
Jag har ju en Bernhardt om 40 mm till salu också :angel:
IMG_20190307_090537_1.jpg

och en 41 mm Marc&Sons :angel::angel:
IMG_20181226_120926_5.jpg

eller kanske en 40mm LeJour pepsi
LeJour pepsi.jpg

Senast ändrad:
@kjesul har ju redan avfärdat Squalen som extremt dykarsjuk så förstår hur du tänker :p Stekarn stannar ett tag till, vi är i en relation kan man säga :heart:
Squale är ju ingalunda ensamma eller värst. 60 klicks unidirectional är sämsta kombinationen och jag tror Squalen har 120 vilket är bättre. Så är det med CW också. Zelos'en har 60 bi-directional... Har frågat en några tillverkare (bland annat CW och Elshan) varför de inte byter antalet klick när de ändå byter insert (måste ju byta bezel också då) men inte fått nåt svar alls.:(

Squale är ju ingalunda ensamma eller värst. 60 klicks unidirectional är sämsta kombinationen och jag tror Squalen har 120 vilket är bättre. Så är det med CW också. Zelos'en har 60 bi-directional... Har frågat en några tillverkare (bland annat CW och Elshan) varför de inte byter antalet klick när de ändå byter insert (måste ju byta bezel också då) men inte fått nåt svar alls.:(
nä jag vet, skoja lite med dig men intressant är det. Återkom gärna om du får nåt svar :)

Ingen dykarsjuka på Zelos GMT modeller ???

OK, hjälp en mikrobroder nu.

Funderar på en GMT. Valet faller lätt på CW pga av kvalitet. Länk osv. Dock så gör dom ju inte det lätt för en direkt. Finns vintage varianten på 41mm eller den nyare som dock är 38mm (tycker nästan för liten).

Vad ska man köra på? Tror ni jag kommer uppleva en 38 som för liten? Har ju haft Zelos tidigare men tyckte den nästan var för liten på sina 38mm.

Dessa har jag tittat på. Färg är inte riktigt lätt att välja heller. Just nu sugen på Pepsi.

Vad för andra märken ska jag titta på. Vill inte ha en som baseras på sub. Länk är ett krav.

@kjesul GMT mästare. Vad säger du?

Screenshot_20190906-183005__01.jpg

Screenshot_20190906-183135__01.jpg

Screenshot_20190906-183430__01.jpg

Screenshot_20190906-183450__01.jpg

Har inte haft 38 mm men C60 43 mm och har C65 41 mm
Vintage (C65) är grym. Smidig och relativt tunn så den bärs underbart skönt med sin fina länk.
Klart topp 3 av mina
Tycker alla tre C65 varianterna, stål, pepsi och blå tavla är snygga.

Haha så sjukt jävla ball! Aldrig sett den där men man får lite VW t2.5 vibbar av den :D
Klassiker, den har väl sett likadan ut sen Lenin gick i kortbyxor :D Verkar vara grym i terräng och snö.

Sugen på att åka och provköra, det finns ju en återförsäljare här i Skåne. Hoppas att det är en lika surrealistisk upplevelse som när jag provkörde Nivan hos Lada i Göteborg. Jag gick in och bad att få provköra en och säljaren gav mig nycklarna och sa att skogen ligger åt det hållet kom tillbaka med den om ett par timmar. Vill du inte ha mitt körkort frågade jag och fick till svar ”nä, vem fan vill stjäla en Lada”. När jag kom tillbaka så undrade han varför jag ville ha en Lada och jag sa att jag ville ha något fyrhjulsdrivet varpå jag fick svaret ”du skall inte kika på en Suzuki istället?” :D

Klassiker, den har väl sett likadan ut sen Lenin gick i kortbyxor :D Verkar vara grym i terräng och snö.

Sugen på att åka och provköra, det finns ju en återförsäljare här i Skåne. Hoppas att det är en lika surrealistisk upplevelse som när jag provkörde Nivan hos Lada i Göteborg. Jag gick in och bad att få provköra en och säljaren gav mig nycklarna och sa att skogen ligger åt det hållet kom tillbaka med den om ett par timmar. Vill du inte ha mitt körkort frågade jag och fick till svar ”nä, vem fan vill stjäla en Lada”. När jag kom tillbaka så undrade han varför jag ville ha en Lada och jag sa att jag ville ha något fyrhjulsdrivet varpå jag fick svaret ”du skall inte kika på en Suzuki istället?” :D
Lada har karaktär, något de flesta moderna bilar saknar helt :)

Då får du skynda dig... det kanske låg något i det säljaren sa :hilarious:
https://www.niskakoski.net/lada/2014-2019/finns-det-nagra-aterforsaljare-kvar-i-ar-2019/

Ingen aning faktiskt. Någon här som har erfarenhet av dem? :)

Hand upp!

Två fel verkade vanliga när de var nya. Det första var att de helt enkelt var lite snett monterade då att t.ex index för kl 12 inte satt riktigt rakt upp. En reviewer på Youtube fick det på två ex efter varandra.

Det andra är att nåt var glapp eller inte riktigt monterat i verket eller med visarna. Minutvisaren vickade lite fram och åter, både när man ställer klockan, vickar på uret eller om man bara tittar noga när den går. Jag fick det felet på tre ex efter varandra, även efter att jag var lovad att de skulle kolla extra på dem innan de skickade exemplar nr 2 och 3. Har dessutom betalat moms och PostNord-avgift tre gånger för den affären.

Där nånstans gav jag upp. De erbjöd sig ersätta mig för avgifterna men jag ville gå vidare i livet och glömma hela skiten. Livet är för kort för att vara sur på att en billig klocka har brister. :)

Detta sagt så är det en lätt och smidig klocka som trivs bra på NATO-band. Lagom storlek för att inte kännas när man bär den. Behåller mitt sista ex som beater tills batteriet ger upp.

Usch då :( Men det verkar som att Bukhankan får vara kvar, det är ju en UAZ :) Undras nästan om beslutet på att lämna EU beror på att deras svenska VD slutat.
Absolut noll koll på Lada och UAZ men om jag behövde en till bil hade man ju lätt köpt en Bukhanka bara för namnet. Är det inte bara kopplat till nya Euro 6d kraven som jag fattade det? Det är väl ingen hemlighet att Lada inte tillverkar de säkraste bilarna i branschen... man sitter visserligen ganska högt :p
Jävlar va OT det blev nu, skål

Däremot kommer det nog dröja innan jag köper nåt av Boldr. Att fel uppstår förstår jag, men när extra manuell kontroll visar samma brister på två extra exemplar visar det att dras uppfattning om kvalitet inte stämmer med min.

Det är en billig klocka, inte enbart sett till priset. :)

Hand upp!

Två fel verkade vanliga när de var nya. Det första var att de helt enkelt var lite snett monterade då att t.ex index för kl 12 inte satt riktigt rakt upp. En reviewer på Youtube fick det på två ex efter varandra.

Det andra är att nåt var glapp eller inte riktigt monterat i verket eller med visarna. Minutvisaren vickade lite fram och åter, både när man ställer klockan, vickar på uret eller om man bara tittar noga när den går. Jag fick det felet på tre ex efter varandra, även efter att jag var lovad att de skulle kolla extra på dem innan de skickade exemplar nr 2 och 3. Har dessutom betalat moms och PostNord-avgift tre gånger för den affären.

Där nånstans gav jag upp. De erbjöd sig ersätta mig för avgifterna men jag ville gå vidare i livet och glömma hela skiten. Livet är för kort för att vara sur på att en billig klocka har brister. :)

Detta sagt så är det en lätt och smidig klocka som trivs bra på NATO-band. Lagom storlek för att inte kännas när man bär den. Behåller mitt sista ex som beater tills batteriet ger upp.

Däremot kommer det nog dröja innan jag köper nåt av Boldr. Att fel uppstår förstår jag, men när extra manuell kontroll visar samma brister på två extra exemplar visar det att dras uppfattning om kvalitet inte stämmer med min.

Det är en billig klocka, inte enbart sett till priset. :)
Låter ju definitivt som att man ska hålla sig borta då! :confused:

Låter ju definitivt som att man ska hålla sig borta då! :confused:

Tja... En del på nätet märkte minutvisarens beteende först efter att det läst om det och kollat extra, så jag är kanske bara extra gnällig? :)

Drop-priset är samma som det jag betalade när den var nysläppt om jag minns rätt. 98 USD / 135 SGD inkl frakt men exklusive moms / införsel kostade det då.

Tillbaka
Topp