• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Många gillar kronografer tycks det, men använder ni nånsin funktionen? Själv tycker jag det ofta är svårläst så tidtagning sker oftast med annat. Och de extra visarna kladdar med tavlan....

Men jag är kanske i minoritet här? :)
Inte speciellt ofta om jag ska vara ärlig.
IMG_6905.JPG

Jag är lite periodare när det gäller alla slags komplikationer. Just nu sticker det till och med i ögat när jag ser datum, knäppt kanske. Nä, kronograferna jag haft har jag mest lekt med när jag varit uttråkad men inte haft någon som helst användning av dessa egentligen

Jag gillar också komplikationer, men det finns ju de som inte förstör hela tavlan lika mycket som kronografer. Just nu är jag lite extra fascinerad över den GMT-funktion med en tryckknapp för tidszon som Nomos knåpat ihop. :)

Ja, fast nej. De har gjort en version som är lite mindre.... plottrig.

0635_tangomat_gmt_nyc-2d-front-masked.jpg
Det första är väl en "world timer" (kallas det inte så?) som ju måste ha en GMT funktion för att fungera. Mycket fina (och dyra) klockor... Skulle gärna ha en world-timer men inte hittat nån i rätt storlek (<=40 mm) och rätt prisklass (<10kkr) och "rätt" ursprung (inte ryska, inte kinesiska). Någon som vet om någon/några?

Inte så värst affordable misstänker jag? Gillade den däremot, riktigt ”crispy”.

Den kostar EUR 3720 på deras site, så kring 40 loppor här hemma om jag inte tänker fel. Själva tidsfunktionen känns klockrent implementerad på denna, däremot på bekostnad av storleken. Den är 40 mm stor vilket ju är större än den här designen är gjord för. De känns bäst kring 35-36 mm tycker jag. :)

Ja, fast nej. De har gjort en version som är lite mindre.... plottrig.

0635_tangomat_gmt_nyc-2d-front-masked.jpg
Tycker båda Nomos klockorna är snygga, men de lider av samma problem som flera andra worldtimers.
Problemet med sommartid.
Finns de som löst det med att ha en markering på worldtime bezeln, en offset för sommartid.
Exempel från IWC:
iwc-pilots-worldtimer-automatic-iw326201-108.jpg

Jag hade gärna köpt en affordable med likande lösning på "sommartidproblemet".
Osäker på vad som finns dock.

Tycker jag med :) Synd bara att de är så fasligt dyra, har för mig att de låg en bra bit söder om 100k när den första kom. Nu får man betala norr om 150k, även beggat. Han har gjort två nya modeller i brons och och en i 18k. 18k varianten heter, håll i er nu, Joker AUTOMATON. Frågan är vem som stämmer vem först, Jamiroquai, Aurum eller Chaykin :hilarious:

Alla modeller är tyvärr 42mm dock så de är lite stora tyvärr.

8DB85592-8E88-49D5-8075-CEEFAB9D25B6.png
DF94106D-649B-4CDE-9C5F-5CCE76B13FA2.png
A9C466A3-4C87-44AF-BE73-27D4FD6D47D7.png
422088FC-4E59-48DF-A7F7-32504CB361B2.png
B9821CE0-93A8-4B5A-8FBF-63C30F93CE4F.png

Hahah sjukt vilken prislapp ändå men smaken är ju som baken som man brukar säga:D Helt klart coola och man lär ju aldrig riskera att vara en i mängden med en joker runt handleden :cool:
De första Joker var ju en LE kollektion från Konstantin Chaykin som sålde slut snabbt men då den var omåttligt populär så kan man specialbeställa en av Chaykin med lite annan färg på tavlan. Priser börjar från €7000 vilket ändå är ganska coolt! Här är en video från Ariel Adams från A blog to watch.

Tycker båda Nomos klockorna är snygga, men de lider av samma problem som flera andra worldtimers.
Problemet med sommartid.
Finns de som löst det med att ha en markering på worldtime bezeln, en offset för sommartid.
Exempel från IWC:
iwc-pilots-worldtimer-automatic-iw326201-108.jpg

Jag hade gärna köpt en affordable med likande lösning på "sommartidproblemet".
Osäker på vad som finns dock.
Det var ju lite fiffigt men hur vet man när det är sommartid på en viss plats? Det är väl inte alltid samtidigt det slår om och det borde vara annorlunda i australien/nya zeeland?

De första Joker var ju en LE kollektion från Konstantin Chaykin som sålde slut snabbt men då den var omåttligt populär så kan man specialbeställa en av Chaykin med lite annan färg på tavlan. Priser börjar från €7000 vilket ändå är ganska coolt! Här är en video från Ariel Adams från A blog to watch.

Rätt kul, måste vara en homage på Oswalduren:
83e6acf8-960b-4c06-aa76-98b94eea98d7.jpg

Det första är väl en "world timer" (kallas det inte så?) som ju måste ha en GMT funktion för att fungera. Mycket fina (och dyra) klockor... Skulle gärna ha en world-timer men inte hittat nån i rätt storlek (<=40 mm) och rätt prisklass (<10kkr) och "rätt" ursprung (inte ryska, inte kinesiska). Någon som vet om någon/några?

Ja typ. Det är en "oäkta" world timer. Den visar inte den lokala tiden hos alla platser samtidigt (vilket gäller för en riktig world timer), utan man får manuellt "klicka" fram den tidzonen man vill visa, samtidigt som hemmatiden visas på skivan till höger.
Tyvärr vet jag ingen under 10k, tror Montblanc har en som är "billigare" än konkurrenterna men fortfarande ganska häftigt prissatt.

Den videon gör ju inte att jag vill ha en mindre :)

Finns två modeller att beställa på hemsidan varav Clown är tillverkad i 27 exemplar. Inga priser dock annat än dem man kan se på Chrono24.

Den videon gör ju inte att jag vill ha en mindre :)

Finns två modeller att beställa på hemsidan varav Clown är tillverkad i 27 exemplar. Inga priser dock annat än dem man kan se på Chrono24.
Finns ju denna från Corum då:
IMG_7004.JPG

... fast påminner mera om wrestlaren Doink.
IMG_7003.JPG

Edit: Jag erkänner, det var ett ganska fattigt substitut :cigar:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp