• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Ännu bättre i vitt IMHO

IMG_7115.PNG

Med bättre länk också!
 
Haha, då så. Each to his own! :D

Inget stoppar mig när det kommer till klockor, speciellt inte sunt förnuft! :p Jag gillar ju både kvarts och mekaniska ur. Det är charmigt med mekaniska verk men samtidigt är det rätt gött med kvarts där man bara kan slänga på sig klockan och veta att det är ställd och alltid går rätt. Enda gången jag inte gillar kvarts är när det är billiga skitverk med sladdrig sekundvisare för det ser fattigt ut. :shifty:
Helt ok. För mej är det lite annorlunda. När det blir elektronik, elektromekanik, mekatronik och datorer är det egentligen inget svårt att göra dessa saker, ingen charm, inte imponerande. Antagligen en yrkesskada. Men när man kan åstadkomma dessa saker med ren mekanik är det imponerande för mej. Iofs är springdrive också lite imponerande...
 
Senast ändrad:
Helt ok. För mej är det lite annorlunda. När det blir elektronik, elektromekanik, mekatronik och datorer är det egentligen inget svårt att göra dessa saker, ingen charm, inte imponerande. Antagligen en yrkesskada. Men när man kan åstadkomma dessa saker med ren mekanik är det imponerande för mej. Iofs är springdrive också lite impnerande...
Som Jaquet Droz automata dockor från senare delen av 1700 talet. Makalösa skapelser långt före sin samtid :)
 
Jag såg just att Backerkitsidan för Hamtun Kraken inte låst beställningsformuläret ännu och råkade bli sugen på att beställa en extra klocka. Gjorde tre ful-mockups med titanring i luren. Vad tycker panelen? Det lutar nästan åt en ljusblå.
 

Bilagor

  • Adobe_20190928_232652.jpg
    Adobe_20190928_232652.jpg
    38.7 KB · Visningar: 1
  • Adobe_20190928_231731.jpg
    Adobe_20190928_231731.jpg
    40.5 KB · Visningar: 2
  • Adobe_20190326_200033.png
    Adobe_20190326_200033.png
    63.6 KB · Visningar: 2
Jag såg just att Backerkitsidan för Hamtun Kraken inte låst beställningsformuläret ännu och råkade bli sugen på att beställa en extra klocka. Gjorde tre ful-mockups med titanring i luren. Vad tycker panelen? Det lutar nästan åt en ljusblå.
Vet inte vad fasen det är men gult känns så jäkla rätt just nu, gillade ljusblå med... 1. Gul 2. Ljusblå 3. Gul eller ljusblå ;)
 
Vet inte vad fasen det är men gult känns så jäkla rätt just nu, gillade ljusblå med... 1. Gul 2. Ljusblå 3. Gul eller ljusblå ;)
Gult är inte alls fult faktiskt. Helst av allt hade jag sett Traskas mintfärg på denna, men den ljusblå kan också bli riktigt fin.

Vidare ska man fundera om det ska sparas in lite över tusenlappen på att köra NH35 eller om man ska kosta på en till med SW200.

Tungt när I-landsproblemen hopar sig. :hilarious:
 
Helt ok. För mej är det lite annorlunda. När det blir elektronik, elektromekanik, mekatronik och datorer är det egentligen inget svårt att göra dessa saker, ingen charm, inte imponerande. Antagligen en yrkesskada. Men när man kan åstadkomma dessa saker med ren mekanik är det imponerande för mej. Iofs är springdrive också lite imponerande...
Jag förstår hur du menar och jag håller på sätt och vis med dig. Mekaniska verk är helt klart imponerande men om man ser på kvartsuret som uppfinning och vad det tillförde i samhället så vill jag påstå att kvarts är mycket mer revolutionerande. :)
 
Jag förstår hur du menar och jag håller på sätt och vis med dig. Mekaniska verk är helt klart imponerande men om man ser på kvartsuret som uppfinning och vad det tillförde i samhället så vill jag påstå att kvarts är mycket mer revolutionerande. :)

På samma sätt kan man resonera kring GPS-synkade klockor som t.ex. Seiko Astron. GPS är en häftig uppfinning med riktigt häftig teknik - extremt noggrann tidshållning och mottagning av extremt svaga signaler från multipla sändare långt uppe i rymden.

Men visst är det en annan känsla att dra upp ett handjagat verk med decennier på nacken jämfört med att byta ett batteri. :)

f84f38a4-6ae1-4d49-9be8-35a9b0b36ca0.jpg
 
På samma sätt kan man resonera kring GPS-synkade klockor som t.ex. Seiko Astron. GPS är en häftig uppfinning med riktigt häftig teknik - extremt noggrann tidshållning och mottagning av extremt svaga signaler från multipla sändare långt uppe i rymden.

Men visst är det en annan känsla att dra upp ett handjagat verk med decennier på nacken jämfört med att byta ett batteri. :)

f84f38a4-6ae1-4d49-9be8-35a9b0b36ca0.jpg
Byta batteri? Man måste ju ha solceller! :D Ja, det är faktiskt inte mycket som slår känslan av att dra upp ett mekaniskt verk. Speciellt inte om det är något riktigt gammalt. :happyhappy:
 
Ni har så rätt! @Idrottslararen och @Goose verkar ha eller ha haft såna i sin ägo. :) Vad är era utlåtanden på Sternglas?
Stämmer bra det. Jag har bara en, Junis 38 som har utgått. En fin och bra klocka sett till priset. Möjligen är boetten lite väl enkelt utförd, hade varit kul med någon tvist. I övrigt känns den välbyggd.
IMG_20190929_085751919.jpg
IMG_20190929_085829180.jpg
 
Jag förstår hur du menar och jag håller på sätt och vis med dig. Mekaniska verk är helt klart imponerande men om man ser på kvartsuret som uppfinning och vad det tillförde i samhället så vill jag påstå att kvarts är mycket mer revolutionerande. :)
Jo visst kopplat till halvledarteknikens utveckling. Telefoner, smarta spisar, datorer /paddor(=telefoner?), smarta/mer exakta klockor, navigatorer/GPS, bilelektorni, internet.... KS?! Det nya informationssamhället. Finns mycket revolutionerande i det. Den självsvängande kvartskristallen (och andra klockkretsar) och tidhållning är ju grundläggande i alla dessa saker men själva kvartstekniken är väl inte så imponerande på mej eller det faktum att den kan fås att visa tid. Hamnar lite ot så jag släpper det. Bra att vi gillar både olika och lika, ölglas, kvarts och mekaniska klockor. Med gemensam passion och (för min del)förundrande brist på sunt förnuft. :)
 
Hämtade ut min första Christopher Ward idag, 38mm-versionen av nya C60 Trident Pro 600. Vilken klocka! Är barnsligt nöjd. Tack förresten för en trevlig och inspirerande tråd, mycket tack vare den som jag slog till på en CW :)
0C764B86-33EF-4D38-88E1-6A64D843AC03.jpeg

Så snygg..! Funderat lite på en sådan men det som håller tillbaka är tjockleken. Inte konstigt för en dykare, men... Om du har lust får du gärna lägga upp en bild tagen från sidan med klockan på handleden :)
 
Tillbaka
Topp