• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Var själv sugen på en i brons GMT med grön urtavla för ett tag sedan men nu har det köpts annat under tiden. Det är dock fortfarande lite lockade....

Är kvaliteten på Zelos så bra som det sägs?

Sist jag hejdade mig var det pga att jag misstänkte att den kommer att kännas för liten.
Jag är nöjd med den Zelos jag har, även om jag hade problem med den i början. Gängorna i verkhållaren var fullständigt slut på ett ställe, vilket gjorde att ett av metallblecken lossnade och kilade fast sig under rotorn.

Efter en mailväxling med Elshan skickade han en ny verkhållare och bekostade en lokal urmakare för byte av denna. Därefter har den fungerat ypperligt.

Alla märken har väl problemexemplar, men jag måste säga att Zelos skötte detta på bästa möjliga sätt.

Var själv sugen på en i brons GMT med grön urtavla för ett tag sedan men nu har det köpts annat under tiden. Det är dock fortfarande lite lockade....

Sist jag hejdade mig var det pga att jag misstänkte att den kommer att kännas för liten.

Den kommer att kännas för liten. Väldigt kort L2L. Vissa skulle nog föredra det iofs, men jag tyckte den kändes för liten.

Mikrotrådens gruppköp av Squale 1545 μ, LE 50 ex.

Det finns i skrivande stund 12 platser kvar för de som är intresserade av en specialutgåva av Squale 1545, framtagen av medlemmar i den här forumtråden i samarbete med Gnomon Watches och Squale. Specifikationerna och grov skiss är följande [Notera att skissen felaktigt visar runt datumfönster. Det kommer vara rektangulärt med vit ram]:
  • Squale 1545 with 40mm case (non-GMT version)
  • Oyster Bracelet
  • Domed sapphire crystal without date magnifier (same as on e.g. the 1545 Militaire)
  • Green bezel insert (same as on the 1545 Mint)
  • Dial from the 1545 Classic (glossy black with applied indexes) with custom logo
  • Hands from the 60 Atmos (same as on e.g. the 6045/BLU) with steel hour and seconds hand and orange minute hand.
  • Date wheel with black background and white text
Custom logo specifications:
  • Dial from the 1545 Classic (glossy black with applied indexes) as stated above.
  • Remove "1545Y"
  • Replace "20 ATM" with a μ (Greek lower case letter for mu / micro prefix).
kU3Yw7v.jpg

Regler för gruppköpet:
Alla anmälningar är bindande utan undantag. Om du skulle vilja hoppa av är det okej ENDAST under förutsättning att du själv ordnar en ersättare. Olovliga avhopp kommer, förutom att göra livet surt och deppigt för de som drar i gruppköpet, leda till en svartlistning från framtida gruppköp.

Köpet sker via Gnomon Watches i Singapore och 25% moms plus avgifter som tillkommer är ditt ansvar som köpare och bör därmed räknas med i kalkylen.

Beräknat pris är $484 USD och 50 exemplar kommer tillverkas. Ett exemplar per person (tills annat anges). Betalning sker individuellt direkt till Gnomon Watches enligt instruktioner som kommuniceras ut till anmälda deltagare i gruppköpet.

Bindande anmälan görs genom att fylla i formuläret som länkas nedan. (Svaren kan bara ses av mig och kommer endast användas för att samordna med Gnomon (och givetvis inte delas med något annan part). Användarnamnet kommer användas för att sköta kommunikationen på klocksnack. ) De som fått plats läggs till i en seperat PM-konversation där framtida statusuppdateringar kommer ske.

Mycket grov tidsplan:
  1. Anmälningar öppna tills 50 st.
  2. Betalning sker.
  3. Produktion börjar.
  4. Plågsam väntan x antal månader (I bästa fall december men kan mycket väl bli senare. Tidsplan kommer uppdateras så fort vi vet mer).
  5. Klockorna skeppas från Singapore.
  6. Momsbetalning och paketöppning x 50.
https://docs.google.com/forms/d/e/1...ORL-sActpxraKz5YYa9yELUw/viewform?usp=sf_link

BUMP

Vet inte riktigt vad denna testkörning innebär men Miyota är ett väldigt simpelt verk och rotorn låter ju som en gammal skördetröska haha. Jag kan leva med det i en klocka för typ 4000kr men sen blir det bara snålt.
Till exempel Hamiltons khaki fields H10 verk med hacking/ winding 80 timmars reserv kostar typ 4000 spänn, vår mikrodinka med ETA 5000 spänn...ja du fattar :)
Jag bryr mig inte ett smack om rotorn låter lite. Tycker det är en del av charmen med automatiska urverk.
Sen har jag fått för mig att det har att göra med de 2 extra kullagren, men det kan vara fel.
Tar ett justerat 9015 före ett ojusterat 2824 varje dag i veckan, då specen i övrigt är likvärdig (lite längre gångreserv på Miyota).
Vad gäller positioneringen så vet jag givetvis inte vilka det är, men eftersom de fått ner gångavvikelsen till +-8 (från standard -10 +30) så antar jag att det iaf har gjort nånting rätt.

Men each to his own.

De verken med 80 h är väl dessutom förbehållna Swatchgroup så de kan ju inte komma på tal här.

• Like
Reactions: v0n
Jag bryr mig inte ett smack om rotorn låter lite. Tycker det är en del av charmen med automatiska urverk.
Sen har jag fått för mig att det har att göra med de 2 extra kullagren, men det kan vara fel.
Tar ett justerat 9015 före ett ojusterat 2824 varje dag i veckan, då specen i övrigt är likvärdig (lite längre gångreserv på Miyota).
Vad gäller positioneringen så vet jag givetvis inte vilka det är, men eftersom de fått ner gångavvikelsen till +-8 (från standard -10 +30) så antar jag att det iaf har gjort nånting rätt.

Men each to his own.

De verken med 80 h är väl dessutom förbehållna Swatchgroup så de kan ju inte komma på tal här.
Egentligen reagerar jag mest på prissättningen på Nodusen som jag tycker är för hög och inte 9015 som är dåligt om du hänger med på hur jag resonerar.
Känns som många mikromärken börjar dra iväg i pris lite obefogat...flera hundra dollar mer än Retrospect2 som sitter på samma 9015 detta fall.

Egentligen reagerar jag mest på prissättningen på Nodusen som jag tycker är för hög och inte 9015 som är dåligt om du hänger med på hur jag resonerar.
Känns som många mikromärken börjar dra iväg i pris lite obefogat...flera hundra dollar mer än Retrospect2 som sitter på samma 9015 detta fall.
Kanske hakar på den rådande upphaussningen av klockpriser, trist isåntfall tycker jag :depressed:

Det kan jag köpa.
Det känns som de flesta märken överlag prisjusterar uppåt ganska många procent mellan varje släpp numer. I alla prisklasser.

Det jag gillade var att Nodus tar sig tid att justera ordentligt och testa verket i flera positioner, ja egentligen gör säkert Miyota det åt dem och tar betalt därefter, vilket jag inte tycker man ser så ofta bland affordables.

Sen att jag föredrar Japanskt före Schweiziskt är bara klassisk fanboyism och inget du behöver bry dig om. :)

• Like
Reactions: v0n
Jag ska börja spara till en sån här, minst sagt skitsnygg och troligen hyffsad kvalitet. Ser ju hur bra min Mille Miglia är. OBS: 75000 klockor/år är ju uppenbarligen Mikro :) så vi håller oss till tråden, affordable, not so much.
Chopard-Alpine-Eagle-Gold-Steel-Luxury-Sports-Watch-aBlogtoWatch-36.jpg
Snygg men samtidigt lite udda. Gillar inte Romerska på stålklockor (alltså med länk) egentligen men denna känns som allt hänger ihop på ändå. Vad sitter det för verk i? Något eget antar jag?

Nån som har testat Gruppo Gamma?!
Helt i min smak. Är ju lite besynnerligt att varenda klocka på deras hemsida var ”sold out”. Men de kanske inte är så stora här i världen. Så lagerhållning inte existerar.

Rankar den brons vanguard jag hade tillsammans med min Halios puck som det bästa i mikrosvängen jag ägt. Allt var tip topp. Ändå haft många mikromärken nu :D

Min uppfattning är snarare att de är väldigt populära i övriga världen, mikro trots tråden inte så stort i Sverige :)

• Like
Reactions: M26
Fan vad drygt. Vill någon avråda mig från att impulshandla en Zelos Horizons GMT? Jag behöver verkligen inte GMT, har alldeles för många dykare och äger redan en Zelos i brons.

Den är dock sjukligt tilltalande... :rolleyes:
Köp, de är fina, har två.

Kvaliteten är bra, i nivå med priset.

Rankar den brons vanguard jag hade tillsammans med min Halios puck som det bästa i mikrosvängen jag ägt. Allt var tip topp. Ändå haft många mikromärken nu :D

Min uppfattning är snarare att de är väldigt populära i övriga världen, mikro trots tråden inte så stort i Sverige :)
Jag har en vanguard i brons. Den spelar i en helt annan liga än annat Micro.

Jag trodde att Nodus Retrospect V2 hade NH38? Vi är alldeles för vana med låga priser på klockor som kommer direkt från Asien. Undrar hur dom flesta får ihop det om jag ska vara ärlig.

Den nya Nodusen har ju en ganska genomtänkt design. Dom verkar ha lagt krut på länken och så ska dom tjäna pengar för att kunna göra fler släpp. Jag tycker det är rimligt då att dom tar betalt för klockorna också. Det handlar om 700 USD för en klocka dom själva tagit fram och inte använt en befintlig design. :)

Jag trodde att Nodus Retrospect V2 hade NH38? Vi är alldeles för vana med låga priser på klockor som kommer direkt från Asien. Undrar hur dom flesta får ihop det om jag ska vara ärlig.

Den nya Nodusen har ju en ganska genomtänkt design. Dom verkar ha lagt krut på länken och så ska dom tjäna pengar för att kunna göra fler släpp. Jag tycker det är rimligt då att dom tar betalt för klockorna också. Det handlar om 700 USD för en klocka dom själva tagit fram och inte använt en befintlig design. :)
Jag förstår vad du menar men det jag tror att folk har problem med är att de lanserar en ny klocka med mer eller mindre samma specifikationer men höjer priset med 100%.

Det är en knepig balansgång och jag kan förstå både köparen och säljarens perspektiv. Som nytt märke måste man hålla ett lågt pris för att locka kunder oavsett hur hög kvalitet man håller, Monta är ett bra exempel på ett märke som folk hyllar till skyarna men ingen vill betala det priset för en mikroklocka. Då blir det att man likt vem som helst som försöker att slå sig in på en marknad kapar kostnader och kanske till och med bara går +/-0 på den första omgången men man visar samtidigt att det är görbart till det priset och då kan det kännas lite magstarkt med 50-100% eller till och med mer i ökning även om det kan finnas förståeliga skäl bakom.

Självklart måste man höja priserna inför nästa omgång för att kunna gå med vinst men jag kan samtidigt förstå hur folk känner att det tar emot lite när man som sagt får en liknande klocka med ny design och vips så har priset fördubblats. En väldigt svår balansgång...

Jag förstår vad du menar men det jag tror att folk har problem med är att de lanserar en ny klocka med mer eller mindre samma specifikationer men höjer priset med 100%.

Det är en knepig balansgång och jag kan förstå både köparen och säljarens perspektiv. Som nytt märke måste man hålla ett lågt pris för att locka kunder oavsett hur hög kvalitet man håller, Monta är ett bra exempel på ett märke som folk hyllar till skyarna men ingen vill betala det priset för en mikroklocka. Då blir det att man likt vem som helst som försöker att slå sig in på en marknad kapar kostnader och kanske till och med bara går +/-0 på den första omgången men man visar samtidigt att det är görbart till det priset och då kan det kännas lite magstarkt med 50-100% eller till och med mer i ökning även om det kan finnas förståeliga skäl bakom.

Självklart måste man höja priserna inför nästa omgång för att kunna gå med vinst men jag kan samtidigt förstå hur folk känner att det tar emot lite när man som sagt får en liknande klocka med ny design och vips så har priset fördubblats. En väldigt svår balansgång...

Håller med om balansgången. Jag uppfattar dock den nya som att den har snäppet högra kvalle. Kan bara var kommunikationen som gjort att jag tror det. Nodus är ganska etablerade vid det här laget och jag tror folk utanför våran sfär i Sverige antagligen betalar dessa priser både för Nodus och Monta.

Nåja, trevlig lördag på er! Sitter med Nodus Retrospect på armen. Klockan som överlägset håller tiden bäst av mina klockor. :)

Håller med om balansgången. Jag uppfattar dock den nya som att den har snäppet högra kvalle. Kan bara var kommunikationen som gjort att jag tror det. Nodus är ganska etablerade vid det här laget och jag tror folk utanför våran sfär i Sverige antagligen betalar dessa priser både för Nodus och Monta.

Nåja, trevlig lördag på er! Sitter med Nodus Retrospect på armen. Klockan som överlägset håller tiden bäst av mina klockor. :)
Jag tänkte mer på mikromärken i allmänhet, har ingen koll på just Nodus men det känns som att många gör samma resa. Kul om det går bra för märken som Monta som verkligen är engagerade och satsar på kvalitet men många verkar försiktiga och det är förståeligt om man ska punga ut 20' för en klocka som man bara har sett på bild från ett märke som de flesta inte hade hört talas om för något år sen.

Jag menar så klart inte att de inte är värda sitt pris, det är upp till var och en att avgöra och baserat på det jag läst verkar både Nodus och Monta vara värda sitt respektive pris men jag kan förstå reaktionerna när priserna höjs och många är nog inte medvetna om hur mycket jobb det ligger bakom och hur mycket risk man utsätter sig för bara för att kunna gå +/-0 och göra sig ett namn.

LE-mikroklockan tillverkas i 50 ex och då ska vi ligga ute med runt 300' om jag inte minns fel. En ganska saftig summa.

Senast ändrad:

Japp du har rätt angående seikoverket i den andra, my bad. Sen kan jag bara hålla med @HSK ...
Genomtänkt/befintlig design kan diskuteras. Jag ser en klassisk super compressor med lull lull och blev ärligt talat lite besviken efter alla teaserbilder.
Nodus är säkert bra skit, jag äger ingen så det där vet du bättre :)

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: FOQ
DSC_0048.JPG
Dagens micro Undone.
Keramiskt inlägg, pvd, corduraband, seiko nh35 och custom design. What not to like liksom :) Edit:glömde nämna double domed safirglas också samt en custom made glasbaksida med mitt egna tryck på insidan av glaset. Fortfarande helnöjd 3 år senare.

Senast ändrad:
ZDCALgg
onkM6em

Tog en förmiddagstur med en affodable på en enligt mig affodable!
Äh imgur vill inte samarbeta just nu tydligen sorry om du läst enda hit för att jag slösat din tid

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp