• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

bjarne.heden

Rolex
2-Faktor
image.jpeg

Nån mer än jag som ser en lustig liknelse ?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Om det nu sitter en 2824-klon i denna. Tror ni det är möjligt att köpa ett riktigt 2824 och sätta in i den? Via en urmakare så klart.
Ginault påstår ju att delarna är utbytbara så man kan köpa äkta vara och stoppa in i deras klon. Så varför inte hela urverket?
15709774697989064759783576091372.jpg
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Sa jag aldrig. Ställde en hypotetisk fråga.
Kan vara värt att tänka på om man tänker behålla klockan och om det blir svårt att få tag på Ginault:s delar i framtiden.

Givet att det är en ganska standardmässig klocka lär du nog kunna få en kompetent urmakare att både fixa tätningar och urverk i framtiden om det skulle behövas. Men hur många klockor har du behållit så länge att reservdelar varit ett problem? :D
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Givet att det är en ganska standardmässig klocka lär du nog kunna få en kompetent urmakare att både fixa tätningar och urverk i framtiden om det skulle behövas. Men hur många klockor har du behållit så länge att reservdelar varit ett problem? :D
Nä det är ju sant. Men kul att spekulera om, även om det aldrig blir en verklighet ;)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Nä det är ju sant. Men kul att spekulera om, även om det aldrig blir en verklighet ;)

tja... det var väl i nån av finklocketrådarna (PP? AP?) som nån råkade ut för att en klocka från 70-talet inte hade reservdelar så nytt urverk för typ två månadslöner var förslaget från AD... bara för att tillverkaren finns kvar behöver det inte bli billigt.
 
S

Staafen

Guest
Hur tycker du kvalitén är på dessa? Har kikat lite på Expedition att sätta på en natostrap..
Jag har inte så mycket att jämföra med men jag tycker att den känns bra. Liten, lätt och sitter skönt. Går ju inte att jämföra med en Rolex direkt men för priset tycker jag att den är bra.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är gubbe men har ingen tt, så omvändningen kan inte gälla. :) Troligen (mycket sannolikt) är jag udda men är inte särskilt förtjust i gult/rött guld (färgat) alls på klockor. Har väl nån Glycine vintage och nån gammal anadigi seiko men inget nyare. Vet att det finns några riktigt fina guldklockor i tråden, vad säger ni andra, gillar ni guld (färgat)?
Solitt guld och tvåton är underbart. De kan även te sig helt olika beroende på design och finish. I grunden är det ju inget gubbigt med tvåton. Helguld blir dyrt, men för mig är det en väldigt speciell känsla jag verkligen gillar. Främst när det är oväntat.
4123203C-3211-4D70-89D2-E523F74BC81E.jpeg

FF3E4E0E-E73E-434C-9174-023AE920676C.jpeg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Vad tycker du nu, efter några dagar? Jag tycker det ser grymt ut. Ger klockan ett helt nytt utseende.
Jodå, det känns bra :) Väldigt bekväm och gedigen länk. Skönt att den smalnar av rejält, 20-16, precis som oyster gör. Gör klockan betydligt mer "vardagsdressig". Tycker dock fortfarande att den känns lite enkel till utseendet, PCL hade behövts för att liva upp den lite, kanske kan bli ett moddprojekt :D
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jodå, det känns bra :) Väldigt bekväm och gedigen länk. Skönt att den smalnar av rejält, 20-16, precis som oyster gör. Gör klockan betydligt mer "vardagsdressig". Tycker dock fortfarande att den känns lite enkel till utseendet, PCL hade behövts för att liva upp den lite, kanske kan bli ett moddprojekt :D
PCL? Såg att du nämnde det härom dagen också men har ingen aning vad det betyder. :bag:
 
Topp