• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Med dessa bilder förstår jag varför submariner inte förändrats så radikalt senaste 50 åren. Ser inget DoxaDNA i dessa :oops:

Edit: såg livebilderna nu, de kändes ju mer Doxa så ändrar mig lite men saknar de korta och långa visarna. Säkert även reissue så jag får äta upp allt :D
Inte jättelikt men det finns vissa delar i alla fall.
Doxa_Eberhard-Case_Shark_Hunter_AS01823_1.jpg

doxa-600t-sharkhunter.jpg

Jag slänger ut en fråga... Finns det någon trevlig vintageflirt som inte är dykare, och med kvarts, gärna även i vintage format, hos någon microtillverkare? Jag har kollat LMM 01 som gillas, Geckota E-01, som också ser trevlig ut. Möjligen är Geckotan lite för modern i stilen. Tänker 36-38mm, kupat glas, 40-50 tals design

Senast ändrad:
Jag slänger ut en fråga... Finns det någon trevlig vintageflirt som inte är dykare och kvarts, gärna även i vintage format, hos någon microtillverkare? Jag har kollat LMM 01 som gillas, Geckota E-01, som också ser trevlig ut. Möjligen är Geckotan lite för modern i stilen. Tänker 36-38mm, kupat glas, 40-50 tals design
Nått från Dan Henry kanske?
Dan-Henry-Gran-Turismo-Collection-21.jpg

Tänkte samma sak, men de är väl oftast kvarts och lite stora med sina 40 mm på de flesta modeller. Och en tokig fokus på kronografer.

Svenska Bravur kanske? Det är ju inte 100% femtiotal, men det flirtas lite med vintage där tycker jag. Ofta 39mm.

Skärmklipp.PNG

https://bravurwatches.se/collections/scandinavia/products/scandinavia-sparkling-white
Jo, men kvarts är primärt det som är intressant :) Men det är klart, just kronografer har ju en förmåga att bli ganska höga...

Jag slänger ut en fråga... Finns det någon trevlig vintageflirt som inte är dykare och kvarts, gärna även i vintage format, hos någon microtillverkare? Jag har kollat LMM 01 som gillas, Geckota E-01, som också ser trevlig ut. Möjligen är Geckotan lite för modern i stilen. Tänker 36-38mm, kupat glas, 40-50 tals design
prs25exp-1.jpg

Edit: Sorry förstod inte att du var ute efter kvarts :D

Senast ändrad:
Håller med @Equilibrium
@FreakyLeo berätta mer om Seikon på högerkanten.
Tack tack :)

Det är en liten vintage Seiko som jag impulsköpte för att snygga till men som blivit liggande. Tidig kvarts, det är en QZ (pre Seiko lord Quartz) med ref QMV010 från augusti 1975. Föll pladask för den då den är Time only och har en grymt symmetrisk och clean. Silverfärgad tavla med sunburst, ett Seiko 0920 kvartsverk, stålboett på 36mm men bärs bra, 18mm band och dold krona. Den håller tiden bra och ser helt okej ut men tavlan är missfärgad i högerkant, boetten har lite battlescars och glaset är lite repigt. :)
E65CDE8D-A169-4B23-9D55-8F6CF1C2013D.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp