• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nu är ordningen återställd mina vänner. Mythos och sol.:) Tyvärr ingen micro med mig denna gång..
IMG_20191024_170918-01.jpeg
IMG_20191024_164619-01.jpeg

Mycket fin! Nu lite patina så! Hur tror du det blir med låset när den får patina? Kommer den att kärva?
Återstår att se. Men jag såg Yema svara angående vilken typ av bronze alloy de använder på Watchuseek, inte helt tydligt men:
"We have specifically conceived a bronze alloy for the Superman Heritage Bronze that meets all our criteria: Durability with high protection from sea salt crystallization, natural patina with an alloy less prone to develop verdigris but above all a superior water resistance (300m/990ft) that those for the average bronze watches. In short, according to our engineers our bronze alloy compared to for exemple the usual CnSu8 alloy should help obtaining better water resistance (WR) performance and better aesthetics in time once patina will start developing. In time the bronze should darken with none / very little generation of green."

Återstår att se. Men jag såg Yema svara angående vilken typ av bronze alloy de använder på Watchuseek, inte helt tydligt men:
"We have specifically conceived a bronze alloy for the Superman Heritage Bronze that meets all our criteria: Durability with high protection from sea salt crystallization, natural patina with an alloy less prone to develop verdigris but above all a superior water resistance (300m/990ft) that those for the average bronze watches. In short, according to our engineers our bronze alloy compared to for exemple the usual CnSu8 alloy should help obtaining better water resistance (WR) performance and better aesthetics in time once patina will start developing. In time the bronze should darken with none / very little generation of green."

Låter ju bra, men återstå att se då. Fin klocka oavsett.

Alltså jag skulle ju ta det lugnt tills att Straton släpper Tourer. Tycker ju att den svarta Tourer GMT är galet fin med inslagen av gult och blått:

410A8F88-6B1A-44B1-94A5-1655F51D8893.jpg

Men så råkade jag se Spinnaker Croft SP-5058-05 och jag har velat ha något rött sen jag insåg att jag aldrig skulle klicka med min Geckota. Och för en timme sen dök UPS upp med skönheten. Bild kommer senare men den är ruskigt fin, har bra finish och medföljande band är förvånansvärt bra med tanke på 270€. På minuskontot står väl glasets datumbubbla och kanske för vissa Miyota 8215.

jag syndade. I tisdags kväll beställde jag online, och för en timme sen fanns den hos en spel&dobbel-butik nära mig. Det är alltså Triwa Ash Spira, en klocka som normalt kostar strax under 2000 kr och nu reades ut för 600 kr.

Kom i en för prisklassen rätt OK pappkartong, jag är bara glad att inte få mer emballage än nödvändigt. Brevid klockan i asken ligger ett bandbytarverktyg - lite oväntat i prisklassen.

Klockan i sig, utseendemässigt och kvalitetsmässigt känns ungeför som 2000 kr.. dvs inte så jämrans dyrt. Klockan är ganska lätt vilket ju gör att den inte känns gedigen, men jag ser faktiskt inga uppenbara kvalitetsproblem med klockan. En snygg urtavla med bolagets logga och index i gul metallfärg, och modellens namn i diskret grått mot den gråa urtavlan. Tavlan har en borstad struktur med vertikala linjer. Mellan de gula 5-minutersindexen finns små mörkgrå index för varje minut. TIm-och minutvisare är skeletoniserade med lite grön lume vid spetsarna. Boetten är omväxlande blankpolerad och borstad på ett tilltalande sätt.

Det som känns mest budget på klockan är armbandet i brunt läder. Det är väl inget egentligt fel på det, men jämfört med lite bättre armband så känns det helt enkelt billigt. Dessa bättre band har dock ofta kostat mig det dubbla mot vad jag gav för hela klockan här, så jämförelsen är väl inte rättvis.

Värt 600 spänn? Jajjebass. Skulle jag köpt den för ordinarie pris? Kanske inte, då hade jag hellre gått på nåt annat. :)

Övriga specar kan läsas här: https://www.triwa.com/se/outlet/ash-spira-70/

watchpic_3.jpg
watchpic_4.jpg
watchpic_5.jpg

( och som vanligt - jag har ju kunskapen och prylarna, varför orkar jag då aldrig ta fler vettiga bilder? )
Den var ju trevlig :) Frun har ett par Triwa klockor som jag dyvlat på henne :p . När jag jobbade som grafiker gjorde vi lite trycksaker åt Triwa vid deras uppstart, så jag tycker det är ett roligt föratag att följa. Dom har ju också lyckats få en del klockor på stan, typ vid busshållplatser och liknande. Nu får du skaffa ett par av deras solglasögon med Zeiss-glas också att matcha med :cool:

Den var ju trevlig :) Frun har ett par Triwa klockor som jag dyvlat på henne :p . När jag jobbade som grafiker gjorde vi lite trycksaker åt Triwa vid deras uppstart, så jag tycker det är ett roligt föratag att följa. Dom har ju också lyckats få en del klockor på stan, typ vid busshållplatser och liknande. Nu får du skaffa ett par av deras solglasögon med Zeiss-glas också att matcha med :cool:

Tack!

Sista bilden, med wristshottet, tycker jag faktiskt blev bra. Lite kort skärpedjup, men nånting med ljuset som får loggan att bli tredimensionell blir jag lite stolt över. Om jag hade nyttjat instagram hade jag postat den där. :)

Men solglasögonen står jag nog över...

Vill börja med att be om ursäkt för ett sjukt rörigt inlägg där typ hälften av trådens deltagare är taggade men så får det bli när man ligger på latsidan med läsningen och ska svara på alla inlägg samtidigt...
Hei.
Mulig dette er noe - 35mm quartz med subseconds - 189euro.
PSX_20191023_223658.jpg

https://www.lip.fr/en/30-himalaya-35-mm-classic-.html
Snygg! Tack för tipset. Någon som har erfarenhet av lip?
Nytt från Seals

A2745ACD-C24A-4F42-8A6E-3EBDFAAAFD18.jpeg

Bild från W&W artikel nedan

https://wornandwound.com/introducin...il&utm_term=0_b8fc0edd78-deb37f5337-519727421

Inget fan själv av denna klocka men jag gillar Seals i övrigt.
Är inte loggan väldigt lik Seikos nya snedställda femma?

Seiko-5-Sports-Seiko5-Seiko5Sports-Reborn-2019-aBlogtoWatch-22.jpg

Corniche Historique?

Historique_.jpg

Historique_Side.jpg

37,5 mm Billig. Aldrig sett i verkligheten.

https://cornichewatches.com/shop/historique/?historique_steel
Tack för tipset! Jag har bara hört gott om dem här på KS i alla fall så det verkar vara väldigt hög kvalitet sett till priset.
Evere...BEACH Expedition! :D
IMG_20191024_181902.jpg
Trelleborg? :p

Jag är fortfarande rätt grinig över den jag fick hem tidigare idag så ska nog inte svara på den. Tror inte jag sett någon i tråden men har inte lusläst 1205 sidor heller.
Hehe, tänkte faktiskt lägga till att Von kanske inte var rätt person att fråga men valde att utelämna det. :p
Skämt åsido så är det faktiskt jättemärkligt att den inte har lume över huvud taget när det ändå är en kompressordykare och jag skulle bli lika förvånad och irriterad. Har dock för mig att jag läst en del om lip någonstans i forumet men minns inte vad konsensus var.

• Like
Reactions: v0n
Hehe, tänkte faktiskt lägga till att Von kanske inte var rätt person att fråga men valde att utelämna det. :p
Skämt åsido så är det faktiskt jättemärkligt att den inte har lume över huvud taget när det ändå är en kompressordykare och jag skulle bli lika förvånad och irriterad. Har dock för mig att jag läst en del om lip någonstans i forumet men minns inte vad konsensus var.
Äsch det är bara en klocka men nog fan blev man snopen. Rätt fin annars så ska ju inte hänga hela varumärket pga av denna fadäs. Kul sortiment med lite historia i ryggen. Ett plus att det mesta är i lite mindre storlekar än vad man normalt ser :)

• Like
Reactions: HSK
Haha, njaaaa nu har jag aldrig varit i Trelleborg men tror inte dom har palmer på playan? :D Lite längre söderut är det, typ 400 mil eller så. ;)
Hehe jag antog det men tänkte skoja till det lite bara, Trelleborg är allmänt känt som palmernas stad då de av någon märklig anledning planterat en massa palmer runtom i stan. En riktig håla för övrigt men det är alltid exotiskt med palmer. :cool:

En av mina första "riktiga" klockor var just en Nautic-Ski. Blev skitglad när jag såg att LIP hade gjort en re-issue och tänkte direkt att jag ville testa.
Öppnar uppspelt lådan och finner en mycket fin liten sak.... som dessvärre helt saknar lysmassa, vafaaaan! Bara prydnadsdynga som sitter där för syns skull hade jag inte räknat med i ett DYKARUR. Tillbaks till baguettelandet med dig :rage::mad:
pF35aRq.jpg
Tror dessvärre att du beställde den enda modellen i den serien utan lysmassa.
Lätt att missa då dom endast lämnat ut den detaljen i beskrivningen istället för att skriva att den saknar lysmassa.
Tråkigt.

Vill börja med att be om ursäkt för ett sjukt rörigt inlägg där typ hälften av trådens deltagare är taggade men så får det bli när man ligger på latsidan med läsningen och ska svara på alla inlägg samtidigt...
Snygg! Tack för tipset. Någon som har erfarenhet av lip?
Är inte loggan väldigt lik Seikos nya snedställda femma?

Seiko-5-Sports-Seiko5-Seiko5Sports-Reborn-2019-aBlogtoWatch-22.jpg
Ser mer ut som Suzuki loggan ju :D
suzuki_logo_3d_model_c4d_max_obj_fbx_ma_lwo_3ds_3dm_stl_1793263_o.jpg

Haha, såg nu att @FreakyLeo tydligen är från Trelleborg... :sorry: Får skylla på att omdömet baseras på en snabbvisit som främst innefattade en vända längs hamnen och en tur på stan bland tomma butikslokaler och sunkiga pizzerior. Men det finns kanske bra sidor också, det är ju trots allt skånes Copacabana enligt turistbyrån! :D

Haha, såg nu att @FreakyLeo tydligen är från Trelleborg... :sorry: Får skylla på att omdömet baseras på en snabbvisit som främst innefattade en vända längs hamnen och en tur på stan bland tomma butikslokaler och sunkiga pizzerior. Men det finns kanske bra sidor också, det är ju trots allt skånes Copacabana enligt turistbyrån! :D
APAPAPAPAPAPAP!!
Jag är Göteborgare och Trellehulla är just en håla, men palmer finns det :D ... men visst finns det jättebra saker med Trelle ... Jo ... näh ... ä va fan då ;)

Tror dessvärre att du beställde den enda modellen i den serien utan lysmassa.
Lätt att missa då dom endast lämnat ut den detaljen i beskrivningen istället för att skriva att den saknar lysmassa.
Tråkigt.
Köpte från annan fransk ÅF (Conteenium) som dessvärre hade en annan beskrivning. Får nog börja syna beskrivningar bättre, man lär sig alltid nåt ¯\_(ツ)_/¯
"The legibility of the indexes and hands is accentuated by a Luminova treatment. A non-radioactive component that makes the time readable, even in the darkest recesses …" :meh:

Tillbaka
Topp