• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

OK... så kom då leveransen. I form av ett personligt möte med Mr Malm själv. Och sen blev det lådöppning framför kameran:

P9270080.JPG
P9270081.JPG
P9270082.JPG
P9270083.JPG
P9270084.JPG
P9270086.JPG
P9270087.JPG

Som synes på bilderna är den blå nyansen ganska diskret, i många ljus ser den svart ut - men i rätt solljus är den blå. Finishen är lika god som på de första exemplaren jag såg, och med kvartsverk under skalet torde väl tidshållningen inte vara några problem.

Fick den levererad med länken justerad hyggligt efter min arm, men jag valde att lägga på ytterligare en länkbit för att den skulle sitta som jag ville. Ännu en chans att närstudera den och både finishen på länken och känslan i den lilla skruven var som väntat oklanderliga. Jag lyckades dessutom sätta en minimal repa med skruvmejseln på en av de blankpolerade länksidorna så nu behöver jag inte vara lika rädd om den längre. Inte för att detta ska vara en beater, men tja... ni vet.

Ännu toknöjd, en halvtimma efter att jag fick lådan i min hand. :)

LIten uppföljning en dryg månad senare.

Fantastisk klocka, jag gillar den fortfarande skarpt. Detaljerna, tyngden, precisionen. Det finns dock ett par saker som är små irritationsmoment.

Det första är länken. Den är i sig mycket bra, men pga butterfly-spännet finns ju ingen plats för mikrojustering, och det var inte heller några halvlänkar med. Jag måste nog antingen bli bredare eller smalare om handleden för att den ska sitta riktigt bra. Fast jag har ju tänkt prova den på läder snart, då blir det nog bra.

Det andra är kronografen. Nej nej, det är inget fel på den, den tar tid. Och det är snygga detaljer, speciellt det lilla JAS-planet som är motvikt på sekundvisaren. Men hur ska man se hur länge kaffet har dragit när tim- eller minutvisaren ibland täcker för den sub-dialen? Och knapparna för start och stopp är lagom snyggt fjäderbelastade, men det är inte riktigt sådär jättedistinkt som jag vill ha det. Om nån här skjuter pistol eller gevär av mer tävlingsartad karaktär vet ni säkert vad man säger om att avtryckarens sista steg ska vara som att trycka av en glasstav som går sönder. Den känslan finns inte här. Inte för att det spelar roll när jag tar tiden på kaffebryggningen men...

äsch, det är en kalasklocka. :)

Men pga mörkret får ni ingen ny bild idag. Jag orkar inte rigga blixtar och finkamera, och min telefon är för dålig.

”Ray wong cwc homage, plongeur diver, royal navy diver” etc. Kärt barn har många namn ;)

Klämt på en, även klämt på en cwc för många år sedan. Kände inte mkt skillnad kontra prisskillnad 3 lax. Tror dock cwc blivit mkt bättre sedan dess, hoppas det iaf då vridning och lume var katastrof :rolleyes:
Precis, ofta Kronos. Tyckte det var stor skillnad mot originalet MRPSA iaf.

Har någon gemensam historia med Yema. Vet inte mer än så, men ska du verkligen dyka ner till 300m? Räcker väl gott och väl med 100? :D
Yema använde Le Jour som varumärke på den amerikanska marknaden. Nu är de säkert fristående eller en del av en sån där grupp.

Mailade faktiskt LeJour och frågade men de verkade inte ha den blekaste om varifrån deras eget varumärke kom ifrån :) Antagligen något nystartat som köpt sig ett varumärke. Yema tappade väl rättigheterna till LeJour när dem konkade och Ambre köpte upp nog inte upp hela konkursboet.

Thanks for your email.

Le Jour is an independent brand without any connections with yema brand.

Regards
Kathy”

Mailade faktiskt LeJour och frågade men de verkade inte ha den blekaste om varifrån deras eget varumärke kom ifrån :) Antagligen något nystartat som köpt sig ett varumärke. Yema tappade väl rättigheterna till LeJour när dem konkade och Ambre köpte upp nog inte upp hela konkursboet.

Thanks for your email.

Regards
Kathy”

Aha, som Blancpain då. Men det spelar ju mindre roll.

Jag tycker inte ens om att bada, men det är något som lockar med klockor som har extrem vattentålighet, som Deep Sea och Omega Ploprof och den där Ultra Deep. Tanken på att bära något sådant känns mäktig.

Precis. Känns mäktigt i handleden! När jag badar i duschen gillar jag att titta på klockan och känna vintage dykarvibbar och tänka wow med den här kan jag dyka flera hundra meter om jag vill.

Thanks for your email.

Regards
Kathy”

Ja det var ett kort svar. Antagligen har du rätt. Dagens brand har inget att göra med historiska Le Jour utan de har köpt varumärkesnamnet. Men klockorna verkar intressanta ändå.

Ok va det du eller @FreakyLeo som köpt Jubile?
Tänkte på hur kvaliten är?
Jag har ett jubilee på min Ocean 39 GMT. Mycket bra kvalitet, väldigt tajt, solid, skruvade länkar. Minus är att den är lite tråkig då den är helborstad och så är den inte lika följsam som många andra jubilee. Den rör sig inte mellan tre och två raderna utan är helt fast vilket gör att den bara kan ”vika” sig på hälften så många punkter än många andra jubilee. Men den är fortfarande betydligt mer följsam än Steinharts oyster då länkbitarna är kortare. Låset är väl inget speciellt heller men det är ju samma som på oysterbandet. Jag gillar det dock bättre än deras oyster och jag tycker att det är värt 500kr att ”uppgradera” men jag tycker inte att det är värt att köpa löst för tusen spänn.

Jag har ett jubilee på min Ocean 39 GMT. Mycket bra kvalitet, väldigt tajt, solid, skruvade länkar. Minus är att den är lite tråkig då den är helborstad och så är den inte lika följsam som många andra jubilee. Den rör sig inte mellan tre och två raderna utan är helt fast vilket gör att den bara kan ”vika” sig på hälften så många punkter än många andra jubilee. Men den är fortfarande betydligt mer följsam än Steinharts oyster då länkbitarna är kortare. Låset är väl inget speciellt heller men det är ju samma som på oysterbandet. Jag gillar det dock bättre än deras oyster och jag tycker att det är värt 500kr att ”uppgradera” men jag tycker inte att det är värt att köpa löst för tusen spänn.
Ok tycker det gör sig så bra till den du har samt vintage GMT.

Tillbaka
Topp