• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Tackar :) Är barnsligt förtjust i udda kameror. Köpte den i ren frustration efter att ha missat en DP3 på fotosidan men jag tänkte att en DP2 säkert kunde ersätta min 10år gamla GXR A12 som primär klockfotokamera. Det kan den inte :p Båda två är APSc kompakter med 30ish mm fast brännvidd men närgränsen gör att DP2 får användas i något annat syfte :) GXR:en är ju nästan en lika udda fågel som DP2:an... och jag har två :D
DFAEC451-AC1F-44B0-93A4-5F38AD6A1055.jpeg
Ja både Ricoh och framförallt Sigma kör verkligen sitt eget race. Den nya Sigma FF är ju inget undantag. Jag är själv en camera-o-holic :doctor: men har aldrig ägt någon Sigma (kamera).

Bild på dagens affordable för att hålla lite topic. :)

IMG_20191118_144006.jpg

Vem bryr sig om många megapixlar? 11,8Mpixel represents! :D
z4ukFGR.jpg

6j3Gh4P.jpg

N3ANp0t.jpg

Qu4cNd8.jpg

eRjpnmX.jpg

d8tWXvd.jpg

d2bN9ZY.jpg
Näh, megapixlar är verkligen inte allt, stannade en snabbis, typ 20min, vid havet när jag var påväg för att hämta lilleman och knäppte några provbilder. Körde dem igenom RAW-konverter, har inte ens rätat ut bilderna eller fixat vitbalansen. Den kameran bevisar verkligen att megapixlar inte är allt. Vad har du tagit dem bilderna med för kamera?
DP2M0951.jpg
DP2M0939.jpg
DP2M0926.jpg
DP2M0948.jpg
DP2M0952.jpg
DP2M0959.jpg
DP2M0966.jpg

Näh, megapixlar är verkligen inte allt, stannade en snabbis, typ 20min, vid havet när jag var påväg för att hämta lilleman och knäppte några provbilder. Körde dem igenom RAW-konverter, har inte ens rätat ut bilderna eller fixat vitbalansen. Den kameran bevisar verkligen att megapixlar inte är allt. Vad har du tagit dem bilderna med för kamera?
DP2M0951.jpg
DP2M0939.jpg
DP2M0926.jpg
DP2M0948.jpg
DP2M0952.jpg
DP2M0959.jpg
DP2M0966.jpg
Väldigt tjusigt! Du borde testa att hålla handen över klockan så att du får bort reflektionerna i glaset, då ser man tavlan bättre.

Jag har tagit mina bilder med en Canon EOS 5D (första generationen) och ett Sigma 105mm macro.
PqGUway.jpg

Ja både Ricoh och framförallt Sigma kör verkligen sitt eget race. Den nya Sigma FF är ju inget undantag. Jag är själv en camera-o-holic :doctor: men har aldrig ägt någon Sigma (kamera).

Bild på dagens affordable för att hålla lite topic. :)

IMG_20191118_144006.jpg
Inte lätt med många laster, jag är likadan :) Både Ricoh och Sigma rekommenderas ;) Sigma FP väcker ett stort habegär hos mig, mest för att den är så ful :D

Väldigt tjusigt! Du borde testa att hålla handen över klockan så att du får bort reflektionerna i glaset, då ser man tavlan bättre.

Jag har tagit mina bilder med en Canon EOS 5D (första generationen) och ett Sigma 105mm macro.
PqGUway.jpg
Tack tack :) Skall göra det... eller satsa på klockor med bättre AR :D Ja just det, 5D Classic var det. Det är både riktigt bra grejer och snudd på antik kamera det också.

Senast ändrad:
Tack tack :) Skall göra det... eller satsa på klockor med bättre AR :D Ja just det jag, 5D Classic var det va? Det är både riktigt bra grejer och snudd på antik kamera det också.
Finns ingen AR i världen som kan ta bort reflektionerna när himlen är så ljus. :D

Ja, det stämmer att det är en Classic och den tillverkades innan Canon digitaliserade sönder sina sensorer. Det som är fint med den första 5Dn är att Canons ingenjörer bara hade en enda referens när det gällde ISO-brus och det var riktig film. Med andra ord så gjorde de allt de kunde för att den skulle bli så lik ISO-bruset på film som möjligt vid höga ISO-tal. De enda som kan mäta sig med den är Fujifilm som fortfarande satsar på samma koncept och gör det jäkligt bra. Det digitala bruset som Canon har på sina nyare kameror (och Nikon, Sony etc) är i mina ögon stelt och fult. Jag är däremot inte det minsta rädd för att vrida upp ISO-talet på den här eftersom det blir vackert snarare än att det förstör bilderna.

Finns ingen AR i världen som kan ta bort reflektionerna när himlen är så ljus. :D

Ja, det stämmer att det är en Classic och den tillverkades innan Canon digitaliserade sönder sina sensorer. Det som är fint med den första 5Dn är att Canons ingenjörer bara hade en enda referens när det gällde ISO-brus och det var riktig film. Med andra ord så gjorde de allt de kunde för att den skulle bli så lik ISO-bruset på film som möjligt vid höga ISO-tal. De enda som kan mäta sig med den är Fujifilm som fortfarande satsar på samma koncept och gör det jäkligt bra. Det digitala bruset som Canon har på sina nyare kameror (och Nikon, Sony etc) är i mina ögon stelt och fult. Jag är däremot inte det minsta rädd för att vrida upp ISO-talet på den här eftersom det blir vackert snarare än att det förstör bilderna.
Sigmas ”brus” är inte mycket att hänga i granen varken då eller nu, men Ricoh däremot ;)

Ser jag fram emot. Vill bara påminna lite tjötigt så där ibland, inget ont menat. ;)
Man måste tjata, se bara på hur framgångrika ungar ofta äro med detta förträffliga förhandlingsmedel :)
Håll till godo med ett rykande färskt 'proof of life' foto så länge min vän !

IMG_7634.JPG

Edit: Fast jag borde ha haft löpsedeln av dagens tidning med för autencitetens skull :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp