• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Ah :)
@JohnMonchard borde skynda sig att beställa en påse ETA Precidrive innan årsskiftet. Fattar inte att fler tillverkare ser ett stort hål i marknaden när det kommer till HAQ.

Nästan inga småtillverkare som kör HAQ och det är ju bara Bulova i princip som har affordable HAQ... klart Tissot/Certina har ju några också.
Jag håller med men det känns som att fler och fler börjar erbjuda vettiga quartzalternativ och inser att det finns en marknad för det. Certina har till och med COSC-certifierat deras nya quartzverk vilket knappast lär vara gratis.
 
Jag håller med men det känns som att fler och fler börjar erbjuda vettiga quartzalternativ och inser att det finns en marknad för det. Certina har till och med COSC-certifierat deras nya quartzverk vilket knappast lär vara gratis.
Tycker du? Jag tycker att det är förvånansvärt få modeller ute :) Vet inte vad det kan kosta men om både Wempe och Timefactors modeller är COSC certifierade så kan nog Certina också. Sen kanske verken redan är certifierade när dem får dem av ETA? ... om dem inte måste vara cased vid certifiering dvs
 
.
Tycker du? Jag tycker att det är förvånansvärt få modeller ute :) Vet inte vad det kan kosta men om både Wempe och Timefactors modeller är COSC certifierade så kan nog Certina också. Sen kanske verken redan är certifierade när dem får dem av ETA? ... om dem inte måste vara cased vid certifiering dvs

Åtminstone den Wempe jag har är inte COSC-certifierad utan har istället motsvarande tysk certifiering som görs med verket monterat i klockan.

Kanske inte så lustigt eftersom Wempe äger anläggningen i Glashütte där denna certifiering görs om jag fattat rätt.
 
Tycker du? Jag tycker att det är förvånansvärt få modeller ute :) Vet inte vad det kan kosta men om både Wempe och Timefactors modeller är COSC certifierade så kan nog Certina också. Sen kanske verken redan är certifierade när dem får dem av ETA? ... om dem inte måste vara cased vid certifiering dvs
Ja, bara en sån sak som GS quartz var väl i stort sett obefintligt i väst för något år sedan medan du idag kan köpa det direkt över disk hos din lokala Klockmaster.

Det är möjligt att de redan är certifierade men det spelar egentligen ingen roll, är de det från tillverkarens håll tar de så klart ut kostnaden gentemot sina kunder såsom Certina m.fl. och Certina har i alla fall gjort en rätt stor grej av det hela där man skickar med COSC-cert, förlänger garantin och ska enligt uppgift även ha väldigt god tidshållning.

Jag tror att mycket ligger i just intresset för GS och att andra tillverkare inte vill vara sena att haka på. Att Certina erbjuder COSC-verk (oavsett om de själva eller ETA sköter den biten) visar att man tror på att det finns en efterfrågan för HAQ/HEQ.
 
Det känns också som att den generella snobbigheten kring mekaniska klockor har börjat släppa på senare tid och allt fler verkar kunna tänka sig quartz.
För mig handlar det inte riktigt om snobbighet. Jag gillar bara känslan av en svepande sekundvisare kontra en hackande. Därför jag köpte Monchards senaste Ocean Timer så den saknar sekundvisare.
 
För mig handlar det inte riktigt om snobbighet. Jag gillar bara känslan av en svepande sekundvisare kontra en hackande. Därför jag köpte Monchards senaste Ocean Timer så den saknar sekundvisare.
Det var inte illa menat och är så klart en generalisering men det känns generellt som att quartz har börjat släppas in i de finare salongerna och man ser rätt ofta hur folk nästan ursäktar sig och måste komma med en massa förklaringar till varför när de säger sig vilja skaffa en quartzklocka, som att det skulle vara någonting negativt som det finns ett stigma kring.
 
Dags att röka laxen till julbordet. Pannlampa är nog ett av de nödvändigaste tillbehören när man kör grillen året runt..
IMG_20191223_163559.jpg
 
För mig handlar det inte riktigt om snobbighet. Jag gillar bara känslan av en svepande sekundvisare kontra en hackande. Därför jag köpte Monchards senaste Ocean Timer så den saknar sekundvisare.
Om du verkligen gillar svepande sekundvisare är det ju bara quartz som gäller för dig. Bulova Precisionist för att vara exakt. :p:p:p
Springdrive med tri-syncro?! Svängande kvartskristall utan batteri och helt jämn rörelse på sekundvisaren, yesss. :)
 
Classic! Riktigt bra med Miyota 8205? som går att Winda :)
Nope Miyota 8203. Yes går o winda men inget hack. Motsvarighet till skx.. Tycker helt ärligt denna är bättre. Stabilare ring. Inga snea ringar/chapter rings. Och länken har ett glidelock system.. Riktigt bra.. Och storleken är perfekt, 41.5mm men bärs som 40mm. Inte lika hög som skx heller.. :D
 
För mig handlar det inte riktigt om snobbighet. Jag gillar bara känslan av en svepande sekundvisare kontra en hackande. Därför jag köpte Monchards senaste Ocean Timer så den saknar sekundvisare.
Eller varför inte gå all in och skaffa en enhands som saknar minutvisare också? T.ex. Meistersinger. :) Nästa steg är väl en utan visare alls... (var det inte nån sån i tråden för ett tag sen?).
IMG_20190923_140031_2.jpg

EDIT: finns ganska gott om batteridrivna enhandsklockor och med 24 timmars visning.
 
Senast ändrad:
Ja kan nog hålla med lite om att på bilden ser den lite stor ut kanske på den handleden.. Men haft flera på 44mm..vet att jag passar i den storleken... Köpt och sålt.. Pga att jag tröttnar fort.. Men funderar på att ha en automat och en Eco drive... Tröttnat på automater lite faktiskt. Stannar, ställa om tider (fast dom är i winder), servicear mm. Vill ha "grab and go" klocka... Som sagt tröttnat och velat testa många för att veta vad jag gillar bäst...
Låter som det är dax för en GS... :)
 
Senast ändrad:
Halios verkar ha planer för en HAQ. Kul! Känner att det är brist på sånt i microvärlden.

Screenshot_20191223-063850.jpg
Screenshot_20191223-065806.jpg
Screenshot_20191223-065811.jpg
Shit det där var lockande! Att dom gick på det verket istf precidrive är ju både lite förvånande och kul. Det sitter väl bara i dyra klockor såvitt jag vet (Sinn UX, Breitling etc.) Skitkul val o mycket mer intressant än ett Miyota eller ETA 2824. Tumme upp!
 
Det känns också som att den generella snobbigheten kring mekaniska klockor har börjat släppa på senare tid och allt fler verkar kunna tänka sig quartz.
Instämmer! För egen del tycker jag dock att det är viktigt att verket håller lite juste mekanisk kvalité. Måste ju inte vara GS klass men typ 955.112 eller liknande. Eller det nyss nämnda ETA 955.652 som väl är typ samma fast TC. Blir det för plastigt tappar man ju lite känsla kan jag tycka.
 
Tillbaka
Topp