• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Haha, allt är relativt. ;) Du har väl någorlunda grova handleder om jag inte minns fel? Själv köpte jag en 43a i veckan och det är fan ett gränsfall men mycket beror så klart på hur klockan är designad med L2L, storleksförhållandet mellan boett/tavla/bezel osv.

Men jag är lite nyfiken på dina köp. Jag har sett att du köper en hel del Seiko och Citizen och verkar ofta sälja dem vidare rätt snabbt. Är du ständigt på jakt efter den perfekta klockan eller är det mer att du bara vill köpa och prova så många modeller som möjligt? :) @Seikosthlm pratade lite om det i ett avsnitt av utbildningsradion där han förklarade att han köpte många klockor bara för att få uppleva dem och sen fick de gå vidare och jag tyckte att det var intressant eftersom jag aldrig har stött på någon med den inställningen tidigare.
Ja kan nog hålla med lite om att på bilden ser den lite stor ut kanske på den handleden.. Men haft flera på 44mm..vet att jag passar i den storleken... Köpt och sålt.. Pga att jag tröttnar fort.. Men funderar på att ha en automat och en Eco drive... Tröttnat på automater lite faktiskt. Stannar, ställa om tider (fast dom är i winder), servicear mm. Vill ha "grab and go" klocka... Som sagt tröttnat och velat testa många för att veta vad jag gillar bäst...
 
Ser inte så stor ut här iallafall. Och han ser ju inte ut och vara den "köttiga" typen.. :D
IMG_20191222_165959.jpg
Bildmontage - gummit ligger ju kant-i-kant med handleden, inte utanpå handleden som det borde. Det är därför klockan inte ser så stor ut på den bilden.
 
Ingen aning men ser inte så överdrivet stort ut här heller.. Sen får man tänka på vikten också.. Det gör så den verkar "mindre". Ägde en Seiko sbdc001 i titan förut på 44mm..den satt riktigt bra... :D
ay.jpg

Jag hade en SBDC029 i ett halvår eller så, men den upplevde jag för stor för mina taniga handleder. Den var ju 51mm mellan luggarna, men länken började med en hane som stod ut och gjorde att den blev än större....
 
Hej Bullen!

Jag har funderat på det här tidigare, och efter de senaste posterna känner jag det befogat och passande att dryfta med spörsmål. California Dial. Vad är historien bakom denna och i synnerhet vitsen/anledningen till att blanda romerska och arabiska siffror?

Mvh,
En som undrar
Till skillnad från de andra som svarat så har jag ett bättre svar. :) Den kallas för en "Error proof" dial, det är en urtavla som gör det lätt att se vad klockan är, var 12 är, etc. oavsett från vilket håll man tittar.

https://www.revolution.watch/california-love/?archive
 
Slimmad på höjden och passar till allt. Har fått handledstid varje dag sedan jag fick hem den.
0D462663-CC93-4AFC-86AC-E40FEFC9FAB7.jpeg
1C4FD5BE-5F0E-409D-810A-EAE29589E851.jpeg
Den är riktigt fin! Den enda jag egentligen störde mig på var det kupade glaset men det går i och för sig att byta ut om man vill. Jag upplevde den även som högljudd men det kanske var ett måndagsex? Bortsett från det är det en bra GADA/OWG-kandidat.
Hmm, har ju två c65 gmt och jag har inte stört mej på nåt ljud men har inte lyssnat speciellt efter det heller. Håller man dem mot örat kan man höra rotorn men inget speciellt för denna modellen tycker jag, är ju ett "standard" 2893 eller 330 i (har ju några såna att jämföra med :) ).
EDIT: Och jag håller med, framför allt pepsin kan vara en stark OWG kandidat (hoppas inte jag hamnar där, kul att byta klocka).:angel:
Den är riktigt bra. Jag är supernöjd med min. Hade tavlan varit mörkblå så hade den varit 100% perfekt!:)
 
Knappt. Precista PRS-18Q är nog den enda jag hittat.
Tjiho, mer HAQ åt folket! Blir svårt att hålla sig från den, undras vad den kommer att kosta? Sen blir det nog knepigt att hitta urverk till den också. Det är väl bara Seiko, Citizen, Bulova och ETA som har HAQ i sin lineup och utav dem är det väl bara ETA som säljer till tredje part. Såg på nyheterna att de från årsskiftet inte kommer att sälja några verk alls utanför swatch group.

Är inte SS UTC ORC också HAQ? Wempe har en HAQ iallafall :)

Kanske inte är mikro direkt visserligen :)

Edit: Lite bilder
5031534F-F5C0-4AAF-83BE-093B50C69A6A.jpeg
6BEAAF84-D9FF-4215-9C38-C1ADC004397D.jpeg
F4EA9B3E-AE0F-46BC-82D9-E57EDC8C1C70.jpeg
 
Senast ändrad:
Tjiho, mer HAQ åt folket! Blir svårt att hålla sig från den, undras vad den kommer att kosta? Sen blir det nog knepigt att hitta urverk till den också. Det är väl bara Seiko, Citizen, Bulova och ETA som har HAQ i sin lineup och utav dem är det väl bara ETA som säljer till tredje part. Såg på nyheterna att de från årsskiftet inte kommer att sälja några verk alls utanför swatch group.

Är inte SS UTC ORC också HAQ? Wempe har en HAQ iallafall :)

Kanske inte är mikro direkt visserligen :)

Edit: Lite bilder
5031534F-F5C0-4AAF-83BE-093B50C69A6A.jpeg
6BEAAF84-D9FF-4215-9C38-C1ADC004397D.jpeg
F4EA9B3E-AE0F-46BC-82D9-E57EDC8C1C70.jpeg
Borde väl ligga ungefär som de mekaniska i pris eller en gnutta under (förutsatt att övriga specifikationer är ungefär samma)? Verkar som han ordnat urverk redan, men hoppas någon annan tillverkare än ETA börjar pumpa ut lite HAQ till tredjepart.
Screenshot_20191223-131811.jpg
 
Nope, lär inte gå hem :). Dock inget officiellt namn utan någon random, ej Halios som benämnt det så i frågan/kommentaren.
Ah :)
@JohnMonchard borde skynda sig att beställa en påse ETA Precidrive innan årsskiftet. Fattar inte att fler tillverkare ser ett stort hål i marknaden när det kommer till HAQ.

Nästan inga småtillverkare som kör HAQ och det är ju bara Bulova i princip som har affordable HAQ... klart Tissot/Certina har ju några också.
 
Tillbaka
Topp