• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

5AE33554-47C7-4A9B-80C7-9359DD0F7059.jpeg


Ny kombo som satt riktigt bra, Fortis Flieger Pro + ”Nasa” velcro från CNS.

17CC4C69-63F3-4D32-BA12-CA92E865D275.jpeg
 
Hallå microvänner! Undrar om denna har avhandlats i tråden tidigare? Hittade inget i sökningen. Kanske någon som äger en sån?

Hur som, det är en skapelse av en italiensk pilot. Han ville, likt Helmut Sinn skapa en tydligare pilotklocka med hög läsbarhet. Designen plockad från den vanligaste klockan som sitter i flygplanens konsol.
Det är en centralkronograf utan subdials.
Mäter 42mm ring. 52mm lug to lug.
Sitter ett pålitligt ETA quartz i.
Vattentålig 10atm.

Vad tycker folket? Jag gillar den! Jävligt cool tool!
F43A5977-2E86-4633-A560-A3D4B34FFBC0.jpeg
B1337CB0-C2CD-494D-BFA1-0376B2B78A1E.jpeg

A13-A pilot watch
Sjukt cool. Synd att den inte är lite mindre.
 
Har kikat lite på gnomens hemsida där trevliga factory videos ifrån Steinhart och squale presenteras. Skulle ni hjälpa mig svara på följande, hur funkar det när ett märke är tyskt och ett då italienskt och kallas för ”swiss made”
Skickar de sina klockor beställningar till en Schweizisk aktör som producerar?
 
Har kikat lite på gnomens hemsida där trevliga factory videos ifrån Steinhart och squale presenteras. Skulle ni hjälpa mig svara på följande, hur funkar det när ett märke är tyskt och ett då italienskt och kallas för ”swiss made”
Skickar de sina klockor beställningar till en Schweizisk aktör som producerar?
Tror det är så här att minst 60% av tillverkningskostnaderna måste betalas och huvuddelarna måste tillverkas i Schweiz. Men produkten kan (slut) monteras nån annanstans. Urverket lär väl vara en stor del av kostnaderna och kanske köper man andra delar därifrån också som tavlor, visare mm. Jag gissar lite då alltså. :)
 
Har kikat lite på gnomens hemsida där trevliga factory videos ifrån Steinhart och squale presenteras. Skulle ni hjälpa mig svara på följande, hur funkar det när ett märke är tyskt och ett då italienskt och kallas för ”swiss made”
Skickar de sina klockor beställningar till en Schweizisk aktör som producerar?

Både Steinhart och Squale tillverkar sina klockor i Jura, Schweiz därav "Swiss Made". Sen är själva företagen baserade i Stadtbergen Tyskland resp. Milano Italien.

Tror det är så här att minst 60% av tillverkningskostnaderna måste betalas och huvuddelarna måste tillverkas i Schweiz. Men produkten kan (slut) monteras nån annanstans. Urverket lär väl vara en stor del av kostnaderna och kanske köper man andra delar därifrån också som tavlor, visare mm. Jag gissar lite då alltså. :)

Vågar inte svära på det, men måste inte klockan vara slutmonterad i Schweiz och ha ett Schweiziskt urverk för att få kallas "Swiss Made" utöver 60% regeln? Däremot så är det väl så att många utav komponenterna är producerade i typ Kina?
 
Både Steinhart och Squale tillverkar sina klockor i Jura, Schweiz därav "Swiss Made". Sen är själva företagen baserade i Stadtbergen Tyskland resp. Milano Italien.



Vågar inte svära på det, men måste inte klockan vara slutmonterad i Schweiz och ha ett Schweiziskt urverk för att få kallas "Swiss Made" utöver 60% regeln? Däremot så är det väl så att många utav komponenterna är producerade i typ Kina?
Möjligen men jag tolkar det inte så, detta klippt från Wikipedia:
Swiss made is a label or marker used to indicate that a product was made or assembled in Switzerland or the geographic Swiss region.[1] According to the Federal Act on the Protection of Trade Marks and Indications of Source, a good or service may be designated "Swiss made" if:[2]

  • For food products: 80% of the weight of the raw materials and the essential processing must take place in Switzerland.
  • For industrial products: 60% of the manufacturing costs and the essential manufacturing step must occur in Switzerland.
  • For services: the company headquarters and administration must be located in Switzerland.
Most often associated with watches or timepieces made in Switzerland, a watch is considered Swiss if its movement is Swiss, if the movement has been assembled in the Swiss region, its final inspection occurred in Switzerland, and at least 60% of manufacturing costs are domestic.
 
ham_530x@2x.png
Har sedan jag började intressera mig för klockor stött på Hamilton och tyckt att de känns väldigt prisvärda, så slog till på denna modell som kommer inom kort.
Såg nu att de inte har Swiss Made på den, trots att urverket är ett H-10. Är det så att khaki Air Race tillverkas fullt ut i annat land och inte får använda Swiss Made?
 
Senast ändrad:
ham_530x@2x.png
Har sedan jag började intressera mig för klockor stött på Hamilton och tyckt att de känns väldigt prisvärda, så slog till på denna modell som kommer inom kort.
Såg nu att de inte har Swiss Made på den, trots att urverket är ett H-10. Är det så att khaki Air Race tillverkas fullt ut i annat land och inte får använda Swiss Made?
Det står något i nederkant av tavlan, men det går inte läsa. Kan du lösa bättre bilder?
 
Fick denna som delbyte. Vet endast att den är gjord i mässing och ska vara från kickstarter projekt. Vet annars ingeting om den och vad den är värd. Någon som kan skriva någon rad om klockan och vad ”kickstarter projekt” är för något?

C47B45B8-79F2-4847-8915-35CB04F24AE9.jpeg
Ventus Northstar, finns en egen tråd om den i forumet. Värde typ 2000-2500kr. Kickstarter är en plattform där mindre märken kan söka finansiering från s.k. "backers" som i gengäld får köpa prylarna till ett lägre pris än vad de senare säljs för efter lansering.

https://klocksnack.se/threads/ventus-northstar-hur-många-blev-det.108888/
https://klocksnack.se/threads/ventus-northstar-n-5-mässing.123246/
 
Senast ändrad:
Så, jag slog till under Klockias Black Friday (huruvida det var ett smart beslut eller ej kommer än så länge att som vanligt att hamna i hemlighögen, tillsammans med div andra jättekloka villhöver-beslut..)! Har dock haft ögonen öppna på dessa charmiga Mondaine-grunkorna under en period, och förhoppningsvis blev jag inte alltiför lurad nu när Klockia iaf påstod att det var ett ap-bra beslut att köpa dessa just då för några hundralappar billigare (Tjohoo..?). Designen samt att faktiskt variera med nåt enstaka kvarts-ur bland automaterna hjälpte till här.

Nåväl, som kort recension måste jag väl säga att Mondaine levererar typ vad jag förväntade. En elegant minimalistisk klocka, som blir lite extra kul om man läst Mondaine's historia kring väggklockorna som sitter på Schweiziska tåg-stationer, då de var inspirationen till dessa. Känner mig också extremt miljövänlig (vilket ju ger nervösa viktiga pluspoäng idag) då boetten tydligen ska vara byggd av helt "renewable materials". Den grå påsen som följer med är gjord av gamla pantflaskor, och gummit som sitter på är också helt naturvänligt. Får dock se om det stannar kvar, är redan lite sugen att byta ut det.

Ett par bilder nedan. Som vanligt med spinkiga armleder bekymrade jag mig för måttet 41 mm. Och då denna klockas bandhorn inte är korta och "nedåtvinklade" som vissa andra klockor i liknande diameter (t.ex. klassiska 42 mm SKX-dinkorna), blir det alltid ett gränsfall för mig huruvida jag kan bära upp hela grejen. På andra bilden ser man att bandhornen gränsar hyfsat tydligt till min nackdel här.

Nåväl, IOM att allt är helsvart och tämligen diskret här, har jag dock bestämt mig för att klockrackarn funkar för mig. Och precis som jag trodde, heldiggar jag tågstations-designen på urtavlan, och denna skiljer ur sig tämligen mycket från mina andra dinkor (vilket nog är lite min grej, skulle aldrig kunna ha flera dykare för lika varandra, eller för många dressare etc.). Jag vet faktiskt inte vilket material boetten är gjord av, men den är så lätt att det känns ungefär som när man har F-91W terroristen på sig; Extremt lätt och löjligt bekvämt m.a.o. Ett bandbyte lär nog ändå snart bli aktuellt dock.

Men helvetes perkele vilken lång text detta blev. Skulle ju bara presentera ett Black Friday-köp jag gjorde före julhelgen.. Nåväl, sorry, och God Fortsättning, mina microbrands-vänner!

ger7BWn.jpg


lF4cWDz.jpg
 
Tillbaka
Topp