• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Kräver ändå en bra fotograf, räcker inte med en fin kamera. ;)

Svar, alternativ 1: Tack!

Svar, alternativ 2: Även en duktig fotograf kan svårligen lyckas med min telefonkamera, den är helt enkelt för dålig. Ibland känner jag mig fånig som lägger tusenlapparna på ny kamera istället för ny telefon. Sen inser jag att telefonerna byts ut tre gånger så ofta som kamerorna i mitt hushåll och då blir jag nöjd igen. :)
 
@kjesul

Vad för kamera har du skaffat? Var brister det i de färdiga bilderna?

Det finns ooootroligt mycket kunskap på t.ex. Youtube om att ta bra bilder, men ibland kan man inte nog med terminologi för att veta vad man söker. :)
 
Kräver ändå en bra fotograf, räcker inte med en fin kamera. ;)
Det finns en person som postar jätttefina bilder i en Facebookgrupp och får väldigt många positiva kommentarer. Folk blir alltid lika förvånade när han skriver att de är tagna med typ en iPhone 7 med lite filter och liknande. Han är medlem här på KS också men jag minns inte vad han heter och vill inte heller outa honom men ni känner säkert till honom. :)
 
Mycket nöjd med gårdagens andra nyförvärv också. Blev kanonbra på ett kontrasterande Bartongummi.
D8E2B724-A740-4C4E-91FA-CD40EC981908.jpeg
Det där blev riktigt bra.
 
@kjesul

Vad för kamera har du skaffat? Var brister det i de färdiga bilderna?

Det finns ooootroligt mycket kunskap på t.ex. Youtube om att ta bra bilder, men ibland kan man inte nog med terminologi för att veta vad man söker. :)
En Fujifilm x100f, tror det är en likadan som @MaBr har. Vet, har kollat en del yt men det blir lite för mycket. Framför allt missar jag ljus, skuggor och reflexer men missar ju ibland också på skärpedjup, att man inte får bilddjupskänsla som man tänkt sig och så. Gör nog många fel. Plus att man måste kunna sin kamera. Men träning skall ge färdighet tänker jag mej. Till sommarn kanske det funkar någorlunda, åtminstone har jag tänkt mej det. :D
 
De senaste årens iPhones har generellt haft rätt bra kameror. :)
En Fujifilm x100f, tror det är en likadan som @MaBr har. Vet, har kollat en del yt men det blir lite för mycket. Framför allt missar jag ljus, skuggor och reflexer men missar ju ibland också på skärpedjup, att man inte får bilddjupskänsla som man tänkt sig och så. Gör nog många fel. Plus att man måste kunna sin kamera. Men träning skall ge färdighet tänker jag mej. Till sommarn kanske det funkar någorlunda, åtminstone har jag tänkt mej det. :D

Övning ger träning och träning ger träningsvärk. Tre bilder om dan, medvetet och med kritiska studier av de färdiga bilderna, så ska det nog lösa sig. :)
 
Svar, alternativ 1: Tack!

Svar, alternativ 2: Även en duktig fotograf kan svårligen lyckas med min telefonkamera, den är helt enkelt för dålig. Ibland känner jag mig fånig som lägger tusenlapparna på ny kamera istället för ny telefon. Sen inser jag att telefonerna byts ut tre gånger så ofta som kamerorna i mitt hushåll och då blir jag nöjd igen. :)
Lite så är det, kameran har såklart sina begränsningar. Menar bara att man inte kommer långt med dyra grejer. :)

Det är här det brister för mej. Har ju skaffat en sån där fin kamera som du föreslog, nu är det en bra bit att vandra innan fotografen når upp till kamerans (och din och tydligen @blackcoffee med fleras) nivå :p:D
EDIT: fast det är ju kul att försöka :)
Det där är en perfekt kamera för den är väldigt enkel att använda som nybörjare och samtidigt kan man ta fantastiska bilder när man har blivit en bättre fotograf. Älskar min och det är utan tvekan ett av mina bästa köp. Har tagit strax över 5000 bilder med min sen i somras. :rolleyes:

Det finns en person som postar jätttefina bilder i en Facebookgrupp och får väldigt många positiva kommentarer. Folk blir alltid lika förvånade när han skriver att de är tagna med typ en iPhone 7 med lite filter och liknande. Han är medlem här på KS också men jag minns inte vad han heter och vill inte heller outa honom men ni känner säkert till honom. :)
Vet inte vem du menar men kameran i iPhone är väldigt bra. Har ingen själv men frun tar fina bilder med sin.

En Fujifilm x100f, tror det är en likadan som @MaBr har. Vet, har kollat en del yt men det blir lite för mycket. Framför allt missar jag ljus, skuggor och reflexer men missar ju ibland också på skärpedjup, att man inte får bilddjupskänsla som man tänkt sig och så. Gör nog många fel. Plus att man måste kunna sin kamera. Men träning skall ge färdighet tänker jag mej. Till sommarn kanske det funkar någorlunda, åtminstone har jag tänkt mej det. :D
Det är bara att träna! Ju fler bilder man tar desto bättre. Lek gärna med inställningarna och tryck runt en massa. Fördelen med digitalt är att det inte kostar något. :happyhappy:
 
En Fujifilm x100f, tror det är en likadan som @MaBr har. Vet, har kollat en del yt men det blir lite för mycket. Framför allt missar jag ljus, skuggor och reflexer men missar ju ibland också på skärpedjup, att man inte får bilddjupskänsla som man tänkt sig och så. Gör nog många fel. Plus att man måste kunna sin kamera. Men träning skall ge färdighet tänker jag mej. Till sommarn kanske det funkar någorlunda, åtminstone har jag tänkt mej det. :D

Fuji har inställningar för att simulera film. Du kan simulera Provia, Velvia m.fl. En del av dessa filmsimuleringar förminskar dynamiskt omfång osv.
Du skall ha kameran så neutral som möjligt. Får du för kort skärpedjup behöver du justera bländare (till ett större tal).
Bländaren styr skärpedjupet i hela bilden.
Saknar du ljus är det enklaste öka ljuset, prova också öka ISO till typ 800 eller ngt.
 
Det där är en perfekt kamera för den är väldigt enkel att använda som nybörjare och samtidigt kan man ta fantastiska bilder när man har blivit en bättre fotograf. Älskar min och det är utan tvekan ett av mina bästa köp. Har tagit strax över 5000 bilder med min sen i somras. :rolleyes:
Det är bara att träna! Ju fler bilder man tar desto bättre. Lek gärna med inställningarna och tryck runt en massa. Fördelen med digitalt är att det inte kostar något. :happyhappy:
Ja hustrun tar ganska hyfsade (till och med bra) bilder med allt i autoläge, det är en stor fördel, till och med ett krav. Får se om jag kan komma en bit till din kvalite på ett halvår då, 5000 sa du :)
 
Fuji har inställningar för att simulera film. Du kan simulera Provia, Velvia m.fl. En del av dessa filmsimuleringar förminskar dynamiskt omfång osv.
Du skall ha kameran så neutral som möjligt. Får du för kort skärpedjup behöver du justera bländare (till ett större tal).
Bländaren styr skärpedjupet i hela bilden.
Saknar du ljus är det enklaste öka ljuset, prova också öka ISO till typ 800 eller ngt.
Tack för råden. Har fotograferat en del för så där 30-40 år sen (Nikon F1, googla på det ni ungdomar :D) och har travar med dia-bilder (mer att googla på :angel:), kan nog grundteorierna tror jag, kan ha ändrat sig förstås. På den här kameran kan man öka känsligheten/exponeringsgraden lite utan att bråka med iso känsligheten, det är sånt man måste lära sig att använda :).
 
Senast ändrad:
Lekte lite med photoshop för att se hur CW C65 Trident Pepsi GMT skulle se ut med en tavla i den färg som den borde ha gjorts i...
Blev riktigt bra!:) Blir sugen på att kontakta CW och se om man kan få köpa den blåa tavlan separat.
CWrp-+.jpg
Det där blev riktigt bra. Funkar det med att byta bezel på den blå? Vad tror du om de vita visarna och indexen från pepsi originalet? Tror jag skulle bli det där extra. Men då blir det ju en specialtavla som inte finns i lager förstås...
 
Tillbaka
Topp