Ja, där håller jag helt med dig. Allt beror klart på vad målet är men om det är att lära sig fototeknik så ska man köra neutralt. Nackdelen med RAW är ju att man måste ha en kompetent mjukvara att processa bilderna i för de är inte särskilt roliga hela obehandlade.
Jag har aldrig haft en Fujifilm innan och jag är väldigt positivt överraskad. När det kommer till foto så är jag egentligen en analog person men har varken ork eller plats att fixa med ett mörkrum. Det är därför jag uppskattar både min Fujifilm X100F och min Canon EOS MK1 för det är nästan så nära man kan komma i digitalt format.
Det är ju generellt för gamla digitalkameror att de är dåliga på att hantera dåligt ljus. Hade varit kul att testa en sån, vad ligger de på om de går att få tag på?
Som jag har sagt tidigare, kvalitén på bilderna har inget med megapixlar eller ljusinsläpp att göra, det har till 99% att göra med hur kameran hanterar färger och brus. Jag har testat skitfina Sonykameror som ger helt döda bilder. Pixelperfekta är de men helt utan själ, svårt att förklara.