• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Det är för att inte glaset ska poppa ur vid snabb uppstigning/decompression. Den är ju byggd för att klara 1000m som du säger. Squales var ju först i världen med sina 2002a att klara det djupet utan heliumventil.
In terms of design the latest Certina diver’s watch remains true to its roots. Particularly striking: the rotating bezel. It cannot be rotated without exerting light pressure, and then only in one direction. This safety feature is designed to prevent any accidental change to the running dive time.

In terms of design the latest Certina diver’s watch remains true to its roots. Particularly striking: the rotating bezel. It cannot be rotated without exerting light pressure, and then only in one direction. This safety feature is designed to prevent any accidental change to the running dive time.
Stämmer, de är fjäderladdade underifrån och finns tänder på yttre glasringens undersida och vridringens inre ovansida. Rolex tidigare vridringar funderade på samma sätt men utan tänder.

Roligt att de tänkt till lite. Är inte bara en designgimmick..
Rätt kul, funnits en del olika lösningar för att förhindra att vridringarna snurrar. Weems och Glycine Airmans vridringar var låsta med skruv. Omegas Ploprof med knappen man måste trycka in för att vrida. Rätt snabbt försvann sedan verktygsnyttan och man nöjde sig med att den bara gick åt ett håll.

Rätt kul, funnits en del olika lösningar för att förhindra att vridringarna snurrar. Weems och Glycine Airmans vridringar var låsta med skruv. Omegas Ploprof med knappen man måste trycka in för att vrida. Rätt snabbt försvann sedan verktygsnyttan och man nöjde sig med att den bara gick åt ett håll.
Inte att förglömma den smått underskattade lösningen att faktiskt placera vridringen på insidan av glaset (super compressor)

Inte att förglömma den smått underskattade lösningen att faktiskt placera vridringen på insidan av glaset (super compressor)
Fungerade aldrig så bra. Dels var de inte så täta och du kunde även av misstag snurra den kronan. Få seriösa dykarur som hade den lösningen. Enicar Ops?

Fungerade aldrig så bra. Dels var de inte så täta och du kunde även av misstag snurra den kronan. Få seriösa dykarur som hade den lösningen. Enicar Ops?
Tror det gick att skruva in kronan och låsa själva ringen även på tidiga modeller från tex Enicar men jag kan ha fel (Ops är galet frän f.ö). Jo tätheten var ett problem då själva konstruktion inte höll förr nåt större tryck men finns modernare varianter som klarar sig betydligt bättre. Jag menar, vridringen ruckas inte så länge glaset är intakt tänker jag.

När man bor på en liten förblåst ö mitt i Atlanten känns det ibland som att man kommer bli helt 'bananas' :confused:
IMG_8255.JPG

Som tur är kan man leta upp gamla godingar på tuben.

Tror det gick att skruva in kronan och låsa själva ringen även på tidiga modeller från tex Enicar men jag kan ha fel (Ops är galet frän f.ö). Jo tätheten var ett problem då själva konstruktion inte höll förr nåt större tryck men finns modernare varianter som klarar sig betydligt bättre. Jag menar, vridringen ruckas inte så länge glaset är intakt tänker jag.
Om kronan är intakt ja. Har en tidig som inte har skruvad krona, men känns inte så verktygsaktig rent generellt. Är den kronan skruvad kan du inte hantera den med handskar tex. Kul lösning men var nog inte gjord för att vara tåligare utan snarare annorlunda. Men jag vet ju knappast hur EPSA resonerade då.

Om kronan är intakt ja. Har en tidig som inte har skruvad krona, men känns inte så verktygsaktig rent generellt. Är den kronan skruvad kan du inte hantera den med handskar tex. Kul lösning men var nog inte gjord för att vara tåligare utan snarare annorlunda. Men jag vet ju knappast hur EPSA resonerade då.
Sant. Fanns det ens någon SC som nosade på kilometer WR om vi snackar 60-70 tal?

Var 2002a före Omega sm1000? Vilket år lanserades den?
Högst oklart. Squale är Squale och deras historia är italiensk, oklar och kantad av konstigheter. Har dock läst från flera oberoende källor att det är så men kommer inte ihåg något årtal. Ska kolla lite vad som hävdats. Vilket år kom SM1000?

Högst oklart. Squale är Squale och deras historia är italiensk, oklar och kantad av konstigheter. Har dock läst från flera oberoende källor att det är så men kommer inte ihåg något årtal. Ska kolla lite vad som hävdats. Vilket år kom SM1000?
Vet inte det heller. Reagerade bara spontant då sm1000 kändes lite äldre, men är nog rätt jämnåriga.

Stämmer, de är fjäderladdade underifrån och finns tänder på yttre glasringens undersida och vridringens inre ovansida. Rolex tidigare vridringar funderade på samma sätt men utan tänder.
Så fungerar Squales 2002a också och även här påstås det att Squale var först med det. Vet dock inte om det är sant...

Precis, men kan varit så att de kopierat varandra också. Finns fler boetter som har liknande låsning av glaset, började väl med Borgel-boetterna:
23955dac-4e71-459a-ac5f-091e7343e70f.jpg
Ja, det är säker fler än Squale som haft såna lösningar. Vet inte om vi pratar runt varandra här gör jag menade att squale var först med 1000m utan heliumventil, inte att de var först med en sån glasring.

Menar du samma som Certina? Vet i alla fall att det finns Zodiak som delar boett (eller är väldigt lika) med Squale, bland annat 2002.
Ok, körde två olika spår parallellt. En med 1000m och en med låsningen av glaset och vridringen i förlängningen. Tänkte att super ph-500 och 2002a var tillverkade av samma tillverkare. Men det är som sagt bara vilda spekulationer då Borgel hade en liknande lösning långt tidigare. Tror faktiskt Hugenin Freres gjorde en del Certinaboetter?

Ok, körde två olika spår parallellt. En med 1000m och en med låsningen av glaset och vridringen i förlängningen. Tänkte att super ph-500 och 2002a var tillverkade av samma tillverkare. Men det är som sagt bara vilda spekulationer då Borgel hade en liknande lösning långt tidigare. Tror faktiskt Hugenin Freres gjorde en del Certinaboetter?
Har dålig koll på Squale under den perioden i alla fall, det cirkulerar så otroligt mycket rykten om dem och jag skulle bli imponerad om hälften var sant även om jag önskar att allt var det. Många märken på den tiden delade tillverkare av boetter och många tillverkare delade patent på samma boetter så det är otroligt svårt att avgöra vem som har gjort vad. :confused:

Gokväll kamrater!
Sambon har till min enormt stora glädje snöat in lite mer på klockor. Har ni tips på några mikromärken som har damklockor i sin arsenal?

Tack på förhand! :)

Gokväll kamrater!
Sambon har till min enormt stora glädje snöat in lite mer på klockor. Har ni tips på några mikromärken som har damklockor i sin arsenal?

Tack på förhand! :)
Det känns lite förlegat med herr- och dammodeller. Många tillverkare placerar allting under 38mm i damfacket oavsett design bara för att man anser att storleken inte lämpar sig för män.

Det jag menar är, är du ute efter klockor med mindre diameter (vilken?) eller typisk damdesign med mycket blingbling osv.? Rent storleksmässigt har det mer med tycke och handledens omkrets att göra och de flesta bör kunna bära upp 39-40mm utan vidare. :)

Tillbaka
Topp