• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

En fråga till den som kan, jag köpte denna för ett tag sen. En seiko av solarmodell. Efter ett tag började sekundvisaren hoppa dubbelsteg, ok batteriet börjar bli urladdat tänkte jag, lät den ligga i ett fönster ett par dagar. Men till ingen nytta. Två alternativ, 1 fel typ av batteri sitter i? 2 solladdningen fungerar ICKE. För visst lär det vara ”spetzialbatteri” när det ska vara laddningsbart. (Blev en liten rant här men klockan är affordable iaf ;))
90B9E131-94C1-4F1D-9970-5D67ECAF69C1.jpeg

Det känns lite förlegat med herr- och dammodeller. Många tillverkare placerar allting under 38mm i damfacket oavsett design bara för att man anser att storleken inte lämpar sig för män.

Det jag menar är, är du ute efter klockor med mindre diameter (vilken?) eller typisk damdesign med mycket blingbling osv.? Rent storleksmässigt har det mer med tycke och handledens omkrets att göra och de flesta bör kunna bära upp 39-40mm utan vidare. :)

Tack för ditt svar! Mycket klokt i det du säger.
Hon är ingen som är för "bling-bling" så där försvinner många. Har väldigt små handleder så när hon testat 37-38mm så har hon tyckt det känts för stort, samt att banden känns för breda (hennes ord). Inte sett så många 36mm och nedåt när det kommer till mikromärken så tips där skulle vara guld! :)

Hon är ingen som är för "bling-bling" så där försvinner många. Har väldigt små handleder så när hon testat 37-38mm så har hon tyckt det känts för stort, samt att banden känns för breda (hennes ord). Inte sett så många 36mm och nedåt när det kommer till mikromärken så tips där skulle vara guld! :)
Tyvärr är det nog rätt tunt med <36mm och smala band, åtminstone bland mikromärken. Tittar man på nya klockor från mer etablerade märken har de oftast väldigt tråkig och stereotyp design. Är vintage ett tänkbart alternativ? Det finns ett enormt utbud och allting över 36-37mm räknas generellt som s.k. jumbo.

Om du ändå vill ha någonting nytt kanske en tank vore lämpligt? Finns tyvärr inte många mikros där heller men det beror lite på hur noga det är att det ska vara just ett mikromärke. ;) Nomos har en del fina modeller i mindre storlekar men de ligger i ett något högre prisspann.

Raconteur Earhart 34mm, svenskt märke.
30D975E9-EAB9-4149-B0F0-D49A2523C604.jpeg

En tank från Geckota kanske? https://www.geckota.com/geckota-r-01-rectangular-vintage-style-dress-watch

En fråga till den som kan, jag köpte denna för ett tag sen. En seiko av solarmodell. Efter ett tag började sekundvisaren hoppa dubbelsteg, ok batteriet börjar bli urladdat tänkte jag, lät den ligga i ett fönster ett par dagar. Men till ingen nytta. Två alternativ, 1 fel typ av batteri sitter i? 2 solladdningen fungerar ICKE. För visst lär det vara ”spetzialbatteri” när det ska vara laddningsbart. (Blev en liten rant här men klockan är affordable iaf ;))
Ja, det kan nog vara knepigt med cellbyte, verkar vara ett "Manganese titanium-lithium rechargeable battery" i den. Dom klarar sig ju inte hur länge som helst, men bra många år ska dom ju klara. Kanske den blivit urladdad många gånger och cellen har tröttnat. Annars kan det vara att mängden ljus helt enkelt varit för låg där i fönstret. I manualen finns en guideline:
Screenshot_20200126-002836_Drive.jpg

Jo de laddningsbara batterierna blir dassiga efter ett tag. Har damma problem med en Seiko kinetic som vägrar ladda ordentligt. Köpte batteri på ebay för dryg hundring, ska bli spännande att se om jag får i det... Men hur svårt kan det vara.

Ja, det kan nog vara knepigt med cellbyte, verkar vara ett "Manganese titanium-lithium rechargeable battery" i den. Dom klarar sig ju inte hur länge som helst, men bra många år ska dom ju klara. Kanske den blivit urladdad många gånger och cellen har tröttnat. Annars kan det vara att mängden ljus helt enkelt varit för låg där i fönstret. I manualen finns en guideline:
Screenshot_20200126-002836_Drive.jpg
Jo de laddningsbara batterierna blir dassiga efter ett tag. Har damma problem med en Seiko kinetic som vägrar ladda ordentligt. Köpte batteri på ebay för dryg hundring, ska bli spännande att se om jag får i det... Men hur svårt kan det vara.
Ja klockan kan ju ha blivit liggandes i ett skåp eller så och att batteriet helt enkelt havererat pga. det. Kan ju även vara så att nån har slängt i ett vanligt silveroxidbatteri och kört med det. Jag får byta helt enkelt, ska kolla med min "batterigubbe" om han har rätt typ. Måste bara kolla storlek etc. Misstänker att det inte är svårare att byta batteriet än i vilken quartz som helst. @Skiddie du får rapportera sen ;)

Ev ska jag sälja mitt mickromärkeur Armida A4,då jag jobbar i princip jämt o vill inte ha en så stor o tung klocka på armen på jobbet..ngt bra alternativ?gillar pvd klockor mer o mer..

Bilagor

• 20200126_125809.jpg
    20200126_125809.jpg
    333.3 KB · Visningar: 1
Efter en hel del övervägande har jag bestämt mig för att det blir en catch and release på Hamtun H1. Kanonfin klocka men vi klickar inte riktigt. Vet att många här i tråden var sugna så börjar med en intressekoll här. Dra ett pm i såna fall. Annars lägger jag nog upp en annons ikväll.

Tillbaka
Topp