• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Originalet:
8705-z1.jpg

Zeniths nyutgåva:
Zenith-Heritage-Cronometro-TIPO-CP-2-1.jpg
Se där, det var ju slående likt.

Denna dök upp idag efter en viss väntan (saknas ju en rejäl stund till de där 900+ dagarna för MKII (var det väl)), riktig dressare. En remake på deras egen från -55 -56 (doomed mineralglas, ingen/1 atm wr, 36 mm) fast med ett Sellita verk i stället för Felsa.
IMG_20180828_115359_7.jpg

Senast ändrad:
Denna dök upp idag efter en viss väntan (saknas ju en rejäl stund till de där 900+ dagarna för MKII (var det väl)), riktig dressare. En remake på deras egen från -55 -56 (doomed mineralglas, ingen/1 atm wr, 36 mm) fast med ett Sellita verk i stället för Felsa.
Riktigt bra! Även lite action och äventyrskänsla i den. Passar till mycket

Fin, men inget dressur. Verktygsur/bruksur är lite mer beskrivande. Var ju ett populärt militärur för piloter på sin tid.

Fin, men inget dressur. Verktygsur/bruksur är lite mer beskrivande. Var ju ett populärt militärur för piloter på sin tid.
Så är det, det togs fram för piloter efter spec av piloten Chat Brown som ett bruksur men nu får det tjänstgöra som dressur för mej. Har andra, mindre ömtåliga (airmans och andra) klockor som fungerar som everyday/bruksur. Du kan ju ha en poäng i att ett dressur inte har en vridring, beroende på definition.

Så är det, det togs fram för piloter efter spec av piloten Chat Brown som ett bruksur men nu får det tjänstgöra som dressur för mej. Har andra, mindre ömtåliga (airmans och andra) klockor som fungerar som everyday/bruksur. Du kan ju ha en poäng i att ett dressur inte har en vridring, beroende på definition.
Det är inte speciellt ömtåligt väl? Bara inte speciellt vattentätt. Dressur för mig har inte sekundvisare, men den lite med extrema tolkning ska jag inte försöka sälja in bland folk.

Cool den där från Military Ind. vad tycker du om den, bär den stort?
Första intrycket är bra, i synnerhet för pengarna jag betalade. Vridningen känns OK och boetten har hyfsad finish. Vad man kan förvänta sig av en klocka för typ 2k, men har betalt hälften av det så är nöjd :) Storleken tycker jag är bra, rätt stor L2L (är ju också väldigt van vid min "lilla" nauti så allt är ju relativt). Blir aningen för hög för min smak med nato så ska se om jag kan hitta nån billig länk med raka ändlänkar alternativt köra den på canvas/läder.

Det är inte speciellt ömtåligt väl? Bara inte speciellt vattentätt. Dressur för mig har inte sekundvisare, men den lite med extrema tolkning ska jag inte försöka sälja in bland folk.
Väl kupat akryl glas är lätt att få repor på. Hm, tänkte mer som max tim, min, sek, datum och hacking samt kanske en minimalistisk design. Vilket som, får använda den lite försiktigt.

Väl kupat akryl glas är lätt att få repor på. Hm, tänkte mer som max tim, min, sek, datum och hacking samt kanske en minimalistisk design. Vilket som, får använda den lite försiktigt.
Fast plastglas är perfekt, bara att polera upp med autosol/silverputs/tandkräm om det blir repat. Inte lika sprött som alternativen. Alla har lite olika definition på dressur, ofta betyder det bara att det är den minsta klockan på skinnband man äger.

Fast plastglas är perfekt, bara att polera upp med autosol/silverputs/tandkräm om det blir repat. Inte lika sprött som alternativen. Alla har lite olika definition på dressur, ofta betyder det bara att det är den minsta klockan på skinnband man äger.
Visst så länge inte repan går för djupt och det spricker, inte så svårt att byta glaset heller bara man får tag på nåt nytt. Har till och med PolyWatch eller vad det heter, fast man undviker helst att få repor. Så kanske det är och det är väl helt ok? Kan ju också definieras utifrån användning snarare än utseende. Det viktiga är väl att innebörden är förstådd.

Visst så länge inte repan går för djupt och det spricker, inte så svårt att byta glaset heller bara man får tag på nåt nytt. Har till och med PolyWatch eller vad det heter, fast man undviker helst att få repor. Så kanske det är och det är väl helt ok? Kan ju också definieras utifrån användning snarare än utseende. Det viktiga är väl att innebörden är förstådd.
Plastglas spricker inte speciellt lätt då materialet är segt och inte sprött som safir och glas.

Plastglas spricker inte speciellt lätt då materialet är segt och inte sprött som safir och glas.
Tolkar jag dig rätt om mineralglas är klart sämst av de tre? Repas lättare, sprött så det kan krossas, samt går inte att polera upp som akryl? (är inte jättepåläst i ämnet själv)

Tolkar jag dig rätt om mineralglas är klart sämst av de tre? Repas lättare, sprött så det kan krossas, samt går inte att polera upp som akryl? (är inte jättepåläst i ämnet själv)
Mineral och akryl har ungefär samma vickershårdhet på ungefär 500, medan safir har ungefär 2000 alltså ungefär 4 ggr så hårt. Plast är dock ett mer "flytande" material än mineral som gör det segt och går att få att "smälta" ihop, fylla i och polera upp.
Kolla in https://www.anytimewatches.com/sv/glas.html

Tycker jag helt klart. Och blir det nu bara lite volym på tillverkningen av kupade safirglas har vi ett modernt trevlig alternativ till plast.
Har lyckats, därav har jag också bytt ett par. Gammal plast blir spröd, det lär väl ta ett tag på denna.
Inte lyckats spräcka ett enda trots 10+ år och 100+ klockor. Vad var det för klockor och glas?

Tycker jag helt klart. Och blir det nu bara lite volym på tillverkningen av kupade safirglas har vi ett modernt trevlig alternativ till plast.

Inte lyckats spräcka ett enda trots 10+ år och 100+ klockor. Vad var det för klockor och glas?
Se där, du är försiktigare än jag. En conny som fick en smäll på av en bildörr och en waterfront tror jag det var, möjligen var det en bristol, som repades igenom av ett skjutmått om jag minns rätt. Bägge med gamla glas.

Se där, du är försiktigare än jag. En conny som fick en smäll på av en bildörr och en waterfront tror jag det var, möjligen var det en bristol, som repades igenom av ett skjutmått om jag minns rätt. Bägge med gamla glas.
Beror ju såklart även på vad man har för glas och om det är oskadat. I vilket fall spricker vanliga plastglas inte speciellt lätt iaf. Sedan kan man alltid ha otur oberoende på klock- eller glas-typ.

Slog till på den här efter att ha hittat den till ett bra pris på ebay, för bra för att inte prova.
Blev en Corgeut "Tudor black bay 41" homage, syns klart och tydligt.
316L stainless steel case
Miyota 8215 urverk
Safirglas
Vattentät till 200m, men vad jag läst ligger det nog närmare 100m.

Bra tyngd i klockan men bandet var mer eller mindre skräp. Bytte direkt till ett ljusbrunt mocka band från @Feskarn
Endast testad nu på eftermiddagen några timmar, får se hur den rör sig dom närmaste dagarna. :)
_20180828_180809.JPG

Tillbaka
Topp