Ingen intresserad av min fula Hamilton ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Rätt feta! Ska bli intressant att se priset!GMT från Holländska Batavi på Kickstarter senare i mars
Många trevliga specar som t.ex sandwich-tavla och luggholes. ETA 2893-2
Trevliga 39 mm och en del roliga färgkombinationer.
Tyvärr dykarbezel som så många andra.
Rätt feta! Ska bli intressant att se priset!
Update: 670€
Du backar ett projekt där hjälper att finansiera i det här fallet en klocka. Tillverkaren får pengar till produktionen och levererar ofta klockan typ ett halvår efter du backat. Dagen du backar dras inga pengar utan först när projektet avslutas (och har tillräckligt med pengar, nått sitt mål). Finns dock inga garantier på att klockan levereras, men har aldrig hört om något som inte levererats...Är det någon som skulle förklara lite snabbt hur kickstarter fungerar? Tänker att det finns en och annan backer här i tråden.
Absolut. Vad vill du veta?Är det någon som skulle förklara lite snabbt hur kickstarter fungerar? Tänker att det finns en och annan backer här i tråden.
Precis. Sedan är det viktigt att tänka på att man köper idén och visionen om produkten, och att det slutgiltiga resultatet inte nödvändigtvis blir exakt som det var tänkt. Man tror på konceptet och vill vara en del i att det blir verklighet. Om det är gamla rävar som håller i kampanjen så kan man i stort lita på tidsplan och koncept. Är det okända namn så bör man vara medveten om att det kan bli förseningar och rätt stora förändringar längs vägen.Du backar ett projekt där hjälper att finansiera i det här fallet en klocka. Tillverkaren får pengar till produktionen och levererar ofta klockan typ ett halvår efter du backat. Dagen du backar dras inga pengar utan först när projektet avslutas (och har tillräckligt med pengar, nått sitt mål). Finns dock inga garantier på att klockan levereras, men har aldrig hört om något som inte levererats...
Tillochmed en av (det sedan länge etablerade märket) Alpina's klockor blev verklighet med hjälp av lickstarter, något jag finner mycket märkligt.Precis. Sedan är det viktigt att tänka på att man köper idén och visionen om produkten, och att det slutgiltiga resultatet inte nödvändigtvis blir exakt som det var tänkt. Man tror på konceptet och vill vara en del i att det blir verklighet. Om det är gamla rävar som håller i kampanjen så kan man i stort lita på tidsplan och koncept. Är det okända namn så bör man vara medveten om att det kan bli förseningar och rätt stora förändringar längs vägen.
Lickstarter, låter nästan lite suspekt men trevligtTillochmed en av (det sedan länge etablerade märket) Alpina's klockor blev verklighet med hjälp av lickstarter, något jag finner mycket märkligt.
Nej det var det värstaLickstarter, låter nästan lite suspekt men trevligt
Just ja, den minns jag tror jag. Någon form av smartklocka/hybrid eller?Tillochmed en av (det sedan länge etablerade märket) Alpina's klockor blev verklighet med hjälp av lickstarter, något jag finner mycket märkligt.
Edit: Denna är det
Jag vet tyvärr inget mer om den än att den heter AlpinerXJust ja, den minns jag tror jag. Någon form av smartklocka/hybrid eller?
Du backar ett projekt där hjälper att finansiera i det här fallet en klocka. Tillverkaren får pengar till produktionen och levererar ofta klockan typ ett halvår efter du backat. Dagen du backar dras inga pengar utan först när projektet avslutas (och har tillräckligt med pengar, nått sitt mål). Finns dock inga garantier på att klockan levereras, men har aldrig hört om något som inte levererats...
Absolut. Vad vill du veta?
Det finns en del att tänka på med KS och crowd funding så fråga på bara.
Tack för svaren. Det var mest det här med rättigheter och skyldigheter jag tänkte på, vad man själv förbinder sig till och vad projektet i sin tur är skyldiga att leverera. Jag har backat Knut Gadds nya dykare och har ingen som helst oro kring det men kom att tänka på alla turer kring Mecaniche Veneziane (stavning?) som gång på gång ändrade sig och bytte urverk, bytte länk osv. så att man till slut fick en helt annan produkt än man ursprungligen backat.Precis. Sedan är det viktigt att tänka på att man köper idén och visionen om produkten, och att det slutgiltiga resultatet inte nödvändigtvis blir exakt som det var tänkt. Man tror på konceptet och vill vara en del i att det blir verklighet. Om det är gamla rävar som håller i kampanjen så kan man i stort lita på tidsplan och koncept. Är det okända namn så bör man vara medveten om att det kan bli förseningar och rätt stora förändringar längs vägen.
Nej det var det värsta
Kickstarter...
Ah, den bjuder jag på !
Yes, och det är ju tyvärr lite av risken. Kampanjens ägare lyckades inte slutföra sin vision och tog lite genvägar och fick korrigera saker som inte gick att genomföra. Det är (tyvärr) risken man som backare/investerare tar. Här gäller det ju att göra sin hemläxa.Tack för svaren. Det var mest det här med rättigheter och skyldigheter jag tänkte på, vad man själv förbinder sig till och vad projektet i sin tur är skyldiga att leverera. Jag har backat Knut Gadds nya dykare och har ingen som helst oro kring det men kom att tänka på alla turer kring Mecaniche Veneziane (stavning?) som gång på gång ändrade sig och bytte urverk, bytte länk osv. så att man till slut fick en helt annan produkt än man ursprungligen backat.
Tycker den är jäkligt trevlig faktiskt.Tillochmed en av (det sedan länge etablerade märket) Alpina's klockor blev verklighet med hjälp av lickstarter, något jag finner mycket märkligt.
Edit: Denna är det
Så det går inte att dra sig ur på något sätt och projekten har inte heller några förpliktelser att t.ex. leva upp till det man utlovar i sin presentation? Då kan man absolut förstå reaktionerna när projekt påstås vara både det ena och det andra men att man i slutändan serveras en bajsmacka till produkt.Yes, och det är ju tyvärr lite av risken. Kampanjens ägare lyckades inte slutföra sin vision och tog lite genvägar och fick korrigera saker som inte gick att genomföra. Det är (tyvärr) risken man som backare/investerare tar. Här gäller det ju att göra sin hemläxa.
Du kan dra dig ur ända tills pengarna dras. Efter det är det (oftast) upp till projektets skapare att återbetala pengarna om det inte går vägen. I takt med att crowd funding blir mer populärt så märks det ju att fler och fler backare inte inser riskerna utan mer ser det som vilken typ av internetköp som helst.Så det går inte att dra sig ur på något sätt och projekten har inte heller några förpliktelser att t.ex. leva upp till det man utlovar i sin presentation? Då kan man absolut förstå reaktionerna när projekt påstås vara både det ena och det andra men att man i slutändan serveras en bajsmacka till produkt.
Bomba på bara. Bilder är alltid trevligt .Känns som att jag bombar tråden men god kväll på er
Las Vegas till vänster och Dals Ed till höger?! Bra tryck i zelosenKänns som att jag bombar tråden men god kväll på er
Lite så hahaLas Vegas till vänster och Dals Ed till höger?! Bra tryck i zelosen
Får ju hända lite härBomba på bara. Bilder är alltid trevligt .
Det kanske är lite av en gråzon men det känns ju rent ut sagt bedrägligt att utlova en viss produkt och leverera en annan men man kanske kringgår det juridiska genom att som du säger påstå att man snarare donerar pengar till ett projekt snarare än att man köper en faktisk produkt. Nog för att saker och ting kan ändras under tidens gång och att vissa modifieringar sker men någonstans måste man dra gränsen och har man då utlovat vissa saker (exempelvis ett specifikt urverk/nivå av funktionalitet) och sedan inte kan leverera är det märkligt att man inte ges möjlighet att dra sig ur.Du kan dra dig ur ända tills pengarna dras. Efter det är det (oftast) upp till projektets skapare att återbetala pengarna om det inte går vägen. I takt med att crowd funding blir mer populärt så märks det ju att fler och fler backare inte inser riskerna utan mer ser det som vilken typ av internetköp som helst.
Nu är du inne på ansvarsutkrävande och där finns ju andra vägar att gå. Men det blir ju en juridisk fråga och jag vet inte om det någonsin varit aktuellt i den världen.Det kanske är lite av en gråzon men det känns ju rent ut sagt bedrägligt att utlova en viss produkt och leverera en annan men man kanske kringgår det juridiska genom att som du säger påstå att man snarare donerar pengar till ett projekt snarare än att man köper en faktisk produkt. Nog för att saker och ting kan ändras under tidens gång och att vissa modifieringar sker men någonstans måste man dra gränsen och har man då utlovat vissa saker (exempelvis ett specifikt urverk/nivå av funktionalitet) och sedan inte kan leverera är det märkligt att man inte ges möjlighet att dra sig ur.
Jag förstår naturligtvis att hela plattformen bygger på att man "donerar" pengar i förskott för att finansiera tillverkning osv. men samtidigt framgår det rätt tydligt i projektbeskrivningarna vad det är man i gengäld kommer att få och att då inte leverera det borde innebära någon form av kontraktsbrott men det är nog inte fullt så enkelt att klargöra vad som gäller ur juridisk synvinkel.
Nä, det var mest bara en tanke som dök upp då jag inte har någon erfarenhet av kickstarter men man hört om projekt där slutprodukten var långt ifrån vad som utlovats från början. Jag är en nyfiken jävel som tycker om att gå till botten med saker och ting helt enkelt!Nu är du inne på ansvarsutkrävande och där finns ju andra vägar att gå. Men det blir ju en juridisk fråga och jag vet inte om det någonsin varit aktuell i den världen.
Bra egenskap. Man ska ju veta vad ens pengar går tillNä, det var mest bara en tanke som dök upp då jag inte har någon erfarenhet av kickstarter men man hört om projekt där slutprodukten var långt ifrån vad som utlovats från början. Jag är en nyfiken jävel som tycker om att gå till botten med saker och ting helt enkelt!
Han smyger runt i kulisserna i alla fall.Är det någon som vet var @FreakyLeo håller hus ? Har inte sett till honom på ett par dagar.