• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Så från och med imorgon kommer alltså mitt sociala liv att begränsas till att sitta hemma, käka havregrynsgröt, idka navelskådning, lyssna på hårdrock och prata med er mikrober i tråden :bored:

Men vänta lite nu... så gör jag ju jämt :rolleyes:
Haha, jag känner att vi tar det här med karantän ca likadant. Om det blir så här i Sverige så är jag inte så oroad.

Får jag inte vara bland andra människor? Åh nej. Verkligen tråkigt.
Måste jag hålla mig hemma och umgås med min familj? Vad synd. Jättesynd.
Måste jag ägna mig åt mina hobbyer för att fördriva tiden? Attans. Vilket straff.

Hehe. Har en Submariner också men ibland är det mer kul med Pagani bara...

13BE9287-E9E9-43F3-824B-7F8C0002BFE3.jpeg
Rolex borde göra en 'Yngve utgåva' av någon deras guldmodeller. Med tanke på hans filosofi att 'More is more' ser jag fram emot spektaklet med skräckblandad förtjusning :)

Rolex borde göra en 'Yngve utgåva' av någon deras guldmodeller. Med tanke på hans filosofi att 'More is more' ser jag fram emot spektaklet med skräckblandad förtjusning :)

Finns ju redan Daytonavarianter med regnbågsfärgade ädelstenar och leopardtavla så det krävs ju lite för att sticka ut så att säga.
Mer pudelrock än en isad leopard
Daytona blir det ju knappast :) Finns en tigervariant också. Dock inte micro-affordable :p
8265BC1C-6EC9-4C6D-BF63-5E7AA194479E.jpeg

Religion, går aldrig att ha rätt eller fel. Windows eller Linuxvariant (inkl apples), iPhåne eller android (windows eller Nokias är det väl ingen som använder längre?). Som ingetgör så föredrar jag allt linuxbaserat framför "proprietära". Men är också upplärd med (efter hålkortstiden) PDP-11e och Unix v6 och v7 (samt förstås DEC10/20 och tillhörande TOPS och Decnet, googla på det ni ungdomar :p:)). Sen kom Mac-os och Windows och sånt...
Kan rekommendera filmen "Pirates of Silicon Valley" om ni inte sett den och har ett historieintresse.
EDIT: Filmen handlar om Bill Gates och Steve Jobs och hur de startade sina verksamheter (icke att förglömma, Ballmer, Allen och Wozniak och Wayne, legender alla).

Jag bifaller rekommendationen av filmen som nämns, men måste protestera mot att Apple har en linuxvariant. IOS är baserat på FreeBSD, inte Linux. Vilka båda - beroende hur rättroende man är - är varianter av UNIX. Däremot är det lätt att köra en Linux på en Windowsdator numera vilket känns som uppånedvända världen för en annan som också varit med i mjukvarusvängen ett tag.

Jag bifaller rekommendationen av filmen som nämns, men måste protestera mot att Apple har en linuxvariant. IOS är baserat på FreeBSD, inte Linux. Vilka båda - beroende hur rättroende man är - är varianter av UNIX. Däremot är det lätt att köra en Linux på en Windowsdator numera vilket känns som uppånedvända världen för en annan som också varit med i mjukvarusvängen ett tag.

Du har helt rätt, IOS är en variant på BSD medan principerna för Linux bygger till största delen på System V (liksom de flesta kommersiella varianter) även om det är friskapat av Linus Torvalds och en hel massa andra som Richard Stallman och FSF (GNU/Linux) med flera. GNU/Linux tror jag fortfarande är det mest förekommande webserver operativsystemet och används med Apache server programvaran. Både BSD (Berkley Software Distribution) och System V (från AT&T) är baserade på Unix ver 7 och kom i början av 80-talet. Och Unix v6 o v7 var det jag lärdes upp på primärt. Android är en mini/mikro variant av Linux skapad just för att Linux är öppet och det gick enkelt att modda.

Poängen var att IOS är väl ett slutet system (även om FreeBSD var öppet) medan Linux är öppen kod. Eller har Apple öppnat det? Följer inte det bolaget så mycket. Som ingetgör är det roligare att kunna modda eller addera kod vilket ofta är besvärligar med slutna system plus att man då inte vet riktigt vilken kod man kör, om det innehåller trojaner eller annat. Nu kan ju den elaka programvaran iofs ligga i bios eller i hårdvara i komponenter i datorerna och då är det svårt att se. :)

Usch, gillar ju inte långa inlägg, framför allt inte från folk som skall skryta med vad de vet, sorry. :(:oops:

EDIT: Och förresten, läste just att både System V och linux också innehåller kod från BSD samt att BSD innehåller kod från System V. Ett stort virrvarr.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp