Ingen is på sjöarna hemma ?Dagens affordable. Dålig tid att rensa i samlingenFint väder iallafall. Denna blir nog nästa till salu. Om någon är sugen på mina andra så mikrorabatt naturligtvis
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingen is på sjöarna hemma ?Dagens affordable. Dålig tid att rensa i samlingenFint väder iallafall. Denna blir nog nästa till salu. Om någon är sugen på mina andra så mikrorabatt naturligtvis
![]()
Nja, 13grader juIngen is på sjöarna hemma ?
Rena sommaren med isländska mått mätt, det såg väldigt trivsamt ut på bildenNja, 13grader ju![]()
Precis, eller dark side of the Moon om man gillar en musikreferens...Speciell textur det där, påminner om nylagd asfalt![]()
För (ännu?) nördigare musikreferens så finns 'Dark side of the Moog'. En serie cd's som går till botten med Moog synthesizerns möjligheterPrecis, eller dark side of the Moon om man gillar en musikreferens...
Hur menar du?Jag ser på direktsändning från Norge ang krisen och hur det skall skötas. Norge är så otroligt mycket rikare än Sverige.
Jag tycker det verkar som de pumpar ut mera pengar helt enkeltHur menar du?
Rikare? Ja, men varierat? Nej.Jag ser på direktsändning från Norge ang krisen och hur det skall skötas. Norge är så otroligt mycket rikare än Sverige.
Skenet bedrarRena sommaren med isländska mått mätt, det såg väldigt trivsamt ut på bildenHa det gott !!
Det har du rätt i. Men Norge har helt annan syn på vad som är rätt och fel än S.A och Ryssland.Rikare? Ja, men varierat? Nej.
Norge är likt Saudiarabien och Ryssland råvaruländer. När deras stora industrier (olja, fisk?) får problem går det åt helvete. Norge var inget rikt land innan de hittade oljan. Dock ska de ha eloge för sitt arbete med oljepengarna, de har typ världens största fonder som staten sparar från oljepengarna. Men Sverige, likt Tyskland har en stor variation av inkomstkällor, allt från råvaror vad gäller skog och järn. Till förädlade varor i hög klass. Lastbilar, bilar, Atlas Copcos maskiner, specialstål från Uddeholm och Sandvik. En stor verkstadsindustri alltså, och även en massa tjänsteföretag i mjukvarubranschen och annat. Sen har du en stor försvarsindustri och elektronikbransch a la' Ericsson med flera. Jag tycker det är bra mycket roligare att bo i ett land som är bra på massa olika saker än ett land som i princip lever på saker som om 100 år kommer dö ut.
Men sen hur vi hanterar den här situationen är en annan femma.
Certinan med på jobbet idag.
![]()
Jorå, kör man sin ekonomi i botten krävs det att man pumpar ut en del pengarJag tycker det verkar som de pumpar ut mera pengar helt enkelt
Så klart! Beskriver bara var pengarna kommer ifrån.Det har du rätt i. Men Norge har helt annan syn på vad som är rätt och fel än S.A och Ryssland.
Men jag vill i te diskutera politik.
Arbetslösheten har stigit typ x10 senaste veckorna och oljan är i kris så vet inte riktigt vilka pengar de ska fortsätta pumpa ut?Jag tycker det verkar som de pumpar ut mera pengar helt enkelt
Skillnaden mellan hanterandet här och där är så enkelt som att vi låtit myndigheter styra istället för politikerArbetslösheten har stigit typ x10 senaste veckorna och oljan är i kris så vet inte riktigt vilka pengar de ska fortsätta pumpa ut?
Har två syskon som bor i landet och deras beskrivning av läget är allt annat än bra. Tycker grannlandet har agerat onödigt panikartat men vi får väl se var det landar i slutändan.
Arbetslösheten har stigit typ x10 senaste veckorna och oljan är i kris så vet inte riktigt vilka pengar de ska fortsätta pumpa ut?
Har två syskon som bor i landet och deras beskrivning av läget är allt annat än bra. Tycker grannlandet har agerat onödigt panikartat men vi får väl se var det landar i slutändan.
Jag ser på direktsändning från Norge ang krisen och hur det skall skötas. Norge är så otroligt mycket rikare än Sverige.
Rikare? Ja, men varierat? Nej.
Norge är likt Saudiarabien och Ryssland råvaruländer. När deras stora industrier (olja, fisk?) får problem går det åt helvete. Norge var inget rikt land innan de hittade oljan. Dock ska de ha eloge för sitt arbete med oljepengarna, de har typ världens största fonder som staten sparar från oljepengarna. Men Sverige, likt Tyskland har en stor variation av inkomstkällor, allt från råvaror vad gäller skog och järn. Till förädlade varor i hög klass. Lastbilar, bilar, Atlas Copcos maskiner, specialstål från Uddeholm och Sandvik. En stor verkstadsindustri alltså, och även en massa tjänsteföretag i mjukvarubranschen och annat. Sen har du en stor försvarsindustri och elektronikbransch a la' Ericsson med flera. Jag tycker det är bra mycket roligare att bo i ett land som är bra på massa olika saker än ett land som i princip lever på saker som om 100 år kommer dö ut.
Men sen hur vi hanterar den här situationen är en annan femma.
Undras om tillgångarna faktiskt är i NOK? I sådana fall måste det vara världsrekord i valutaförlust![]()
Total assets: Tio tusen miljarder NOK.
De har ungefär två års BNP sparade i fonder från oljepengarna. Riktigt bra initiativ, men vad gör de sen liksom?![]()
Visst är det så. Vågar mig inte på en rätt eller fel debatt för det finns så mycket parametrar att ta hänsyn till. Säga vad man vill men utan oljan har inte lillebror några större muskler och deras skyddsnät gentemot en "vanlig" medborgare har aldrig varit prioriterat. Lite som som det stora landet i väst, sköt dig själv skit i andra mentalitet.Skillnaden mellan hanterandet här och där är så enkelt som att vi låtit myndigheter styra istället för politiker
Hade varit intressant att se hur det ser ut idag. Mycket pengar är det men frågan är vad som går var just nu...![]()
Har också bott i Oslo i många år så vet att det är fritt fall om du hamnar utanför systemet. Stooora klasskillnader som jag faktiskt tycker är lite obehagligt att se på nära håll. Detta är dock inget som nyrika norrmän vill prata om och sopas gärna under mattan. Lösningen med att fösa ihop heroinister på ett och samma ställe vid Jernbanetorget (lagligt och helt öppet) var ett klassiskt exempel.Jag har bott i Norge i 4 år och jag känner inte igen din beskrivning av skyddsnätet @Von
Grymma visare på den där