• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

@mrsvahn
A94ABCC5-00B4-4EEF-A4F6-8013FDA29A3B.jpeg
F958A2D2-F419-4486-9587-E5A732C1E094.jpeg
DE456A33-9A4D-4827-BCE2-FFE4AEBDDAAC.jpeg
Så jäkla bra den där är alltså!

Orkar inte mer! Äger ni, känner nån som äger eller ser en på stan så hojta gärna till! Jag är i behov av att köpa en Obris Morgan Seastar 70's med gulf-bezeln, blästrad eller ej spelar ingen roll just nu! :D:D:D

Vet att mirakel sker i denna grupp så jag måste försöka! :rolleyes::)
b2fa3c547cb90e1ed60df90d799320bf.jpg
Makalöst bra! Har den borstade och den sitter väldigt säkert i samlingen just nu (och sannolikt framöver). Om du kan få tag på en så köp! Råkar du bo i Närke så får du gärna testa och låna min för att få en känsla :)

Senast ändrad:
Orkar inte mer! Äger ni, känner nån som äger eller ser en på stan så hojta gärna till! Jag är i behov av att köpa en Obris Morgan Seastar 70's med gulf-bezeln, blästrad eller ej spelar ingen roll just nu! :D:D:D

Vet att mirakel sker i denna grupp så jag måste försöka! :rolleyes::)
b2fa3c547cb90e1ed60df90d799320bf.jpg
Finns inte den blästrade kvar att köpa om man väljer att bygga en egen via "customize". Hade en i kundkorgen för inte så många dagar sedan.

1 pcs remains:nailbiting:
Screenshot_20200419-081414_Chrome.jpg

Jag förstår verkligen det. Missade en på eBay precis och nu en på WUS. Desperationen är total! :D
Jakten är ju halva nöjet, så ta det på rätt sätt. Och njuuuuuut medans du dagligen jagar den.
Håll ut, snart dyker den upp.
Pulsen höjs när du får syn på den, affären går igenom och ca en vecka senare har du den hemma och lyckan är total :)

Speedbird III PRS-22 är en grym klocka på alla sätt och vis men får tyvärr gå vidare (finns en säljannons för de som är intresserade), då mina veka handleder inte klarar av denna 39 mm klocka för dagligt bärande:

20200419_122815.jpg

Tack till @Andy7750 för att jag fick testa denna version.

Jag kommer med stor sannolikhet köpa in Speedbird 36mm som lanseras efter sommaren av det Eddie Platts har informerat mig om i en privat email konversation. För er som är intresserade av 36 mm klockan kommer lite mer info om den här:
- Nedskalad version av nuvarande 39 mm
- 18 mm lugs
- Butterfly clasp (bra att han skippar den oproptionerligt stora claspen på den nuvarande versionen)
- 42.5 mm lug to lug (perfekt!)

Om någon sitter på en Smiths Everest 36 i svart eller Expedition versionen är jag intresserad av att testa denna klocka!

Speedbird III PRS-22 är en grym klocka på alla sätt och vis men får tyvärr gå vidare (finns en säljannons för de som är intresserade), då mina veka handleder inte klarar av denna 39 mm klocka för dagligt bärande:

20200419_122815.jpg

Jag kommer med stor sannolikhet köpa in Speedbird 36mm som lanseras efter sommaren av det Eddie Platts har informerat mig om i en privat email konversation. För er som är intresserade av 36 mm klockan kommer lite mer info om den här:
- 18 mm lugs
- Butterfly clasp (bra att han skippar den oproptionerligt stora claspen på den nuvarande versionen)

Om någon sitter på en Smiths Everest 36 i svart eller Expedition versionen är jag intresserad av att testa denna klocka!

Den där är riktigt fin! Har dreglat över denna modellen många gånger men jag har kommit fram till att den är i största laget. Hörde oxå om 36 versionen (på hans Facebooksida vill jag minnas) och det låter väldigt intressant. :)

Den där är riktigt fin! Har dreglat över denna modellen många gånger men jag har kommit fram till att den är i största laget. Hörde oxå om 36 versionen (på hans Facebooksida vill jag minnas) och det låter väldigt intressant. :)
Det är en gedigen klocka med hög kvalité. Slår definitivt många andra klockor i ~5000 kr prisklassen.
Klockan är egentligen relativt liten för att vara en pilotklocka men med min handled på 16 cm i omkrets blir den lite väl. Storleken är nog inte problemet men den väger lite för mycket för mig att bära dygnet runt. Kanske är jag skadad efter ha burit en Casio Oceanus S100 i två år innan denna klocka som var väldigt bekväm.
Siktet är nu ställt på 36 mm klockor som kommer nog passa mig bättre.

20200419_122815.jpg

- 18 mm lugs

Jag är minst sagt jättesugen att klpa den. Finns den kvar om några dagar hör jag av mig. Måste vara förståndig dock :)

Det är en gedigen klocka med hög kvalité. Slår definitivt många andra klockor i ~5000 kr prisklassen.
Klockan är egentligen relativt liten för att vara en pilotklocka men med min handled på 16 cm i omkrets blir den lite väl. Storleken är nog inte problemet men den väger lite för mycket för mig att bära dygnet runt. Kanske är jag skadad efter ha burit en Casio Oceanus S100 i två år innan denna klocka som var väldigt bekväm.
Siktet är nu ställt på 36 mm klockor som kommer nog passa mig bättre.

Jag har runt 16,5-17 så jag tycker "mindre" ur typ 36-38mm känns bäst på mig åtminstone på fält/flyg och sportur utan vidringar. Sedan kan jag väl känna mig bekväm med en dykare på 41-42mm om inte L2L är för långt då de upplevs mindre eftersom tavlan inte tar upp hela ytan.

Vad gäller Speedbirden antar jag att IWCs mark-serie varit en stor inspiration och tavlan bär många likheter Mark XI som introduceras 1951 och var 36mm. När IWC introducerar Mark XII 1993 som en hyllning till sin egen historia är 36,5mm. Sedan har ju de nya generationerna blivit större och större precis som så många andra... :rolleyes:
En del av infon och ena bilden lånad härifrån: https://klocksnack.se/threads/iwc-fliegeruhr-mark-xvi-ref-iw325504.48323/
Screenshot_20200419-135235_Samsung Internet.jpg

IWC Mark XII.jpg

Tyska B-uhr var förvisso extremt stora men det gäller vad jag förstår inte alls många andra typer av historiska klockor med flyganknytning.

Vad gäller Speedbirden tror jag inte L2L skulle vara något problem för mig däremot tror jag att jag skulle uppleva den stor eftersom det är så mycket tavla. Tror att 36an blir mer harmonisk och passar mig oxå bättre. :)

Tillbaka
Topp