• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Christoban

Cartier
Alltid knivigt med 19mm tyvärr... här är mitt go-to-place när allt annat failar:
https://www.watch-band-center.com/shop2/index.php/user/watchstrap/suche/1/

Aj fan, sökningen funkade inte att länka men de har en del gråa i 19 som ser schyssta ut, bl.a Rios. Lycka till

Jag klickade hem detta från cheapestnatostrap igår
E0430458-33EB-40F1-AF4B-FA2A74804211.jpeg

Tack båda!
 
Börjar vara galet sugen på att testa en Ventus NorthStar, ser att SeriousWatches ligger med de flesta modeller på lager. Är dom värd sitt nypris eller ska jag avvakta en begagnad?
Vet inte hur prisbilden ser ut? Har haft stål/blå som @Jockinho har nu samt mässing/grön som jag har kvar. Du kommer inte att bli besviken på kvaliteten iallafall! Bekväm boett med trevliga mått (smaksak såklart). Trodde jag skulle ha svårt för visarna men med facit i hand tycker jag de passar utmärkt, eventuellt att lysmassan på visarna ser ut lite som reflextejp, inget jag stört mig på. Jag har aldrig testat länken skall tilläggas, men det finns ju andra här som har. @M26
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Vet inte hur prisbilden ser ut? Har haft stål/blå som @Jockinho har nu samt mässing/grön som jag har kvar. Du kommer inte att bli besviken på kvaliteten iallafall! Bekväm boett med trevliga mått (smaksak såklart). Trodde jag skulle ha svårt för visarna men med facit i hand tycker jag de passar utmärkt, eventuellt att lysmassan på visarna ser ut lite som reflextejp, inget jag stört mig på. Jag har aldrig testat länken skall tilläggas, men det finns ju andra här som har. @M26
Den i stål/blå, är det N-3 den heter? Det var helt klart min favvo av dom alla. Har du kvar den @Jockinho ?
 

[Bobo]

Rolex
Efter att ha frågat er om servicekostnader för några veckor sedan bestämde jag mig för att lugna mig med service av min Helson Sharkmaster 600 tills coronan bedarrat.
Sedan dess har jag kört den som daglig beater och har märkt att den börjar gå bättre och bättre.

Är nere på under(?) -20sek/12h. Dubbel negativ...

Hursomhelst har den blivit ungefär 10sek snabbare på knappt två veckor. Är det oljan som börjar hamna på rätt ställe igen efter år av stillasittande?
Eller har jag lyckats magnetisera den?
IMG_20200421_084034.jpg
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Denna duon känns väldigt bra:
20200421_082524.jpg


Nu tänker jag att jag behöver en flygare oxå för att få en perfekt trio. :p
Gillar MKII Hawkinge:
Hawkinge_PDP.jpg


Och Speedbirden som ju ska komma i en lite nättare version:
sb31.jpg


Sedan villhöver jag ju en klocka med vit tavla med och då ligger en sån här bra till:

prs25exp-2.jpg


Ja det är en svår sjukdom detta... :D
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Efter att ha frågat er om servicekostnader för några veckor sedan bestämde jag mig för att lugna mig med service av min Helson Sharkmaster 600 tills coronan bedarrat.
Sedan dess har jag kört den som daglig beater och har märkt att den börjar gå bättre och bättre.

Är nere på under(?) -20sek/12h. Dubbel negativ...

Hursomhelst har den blivit ungefär 10sek snabbare på knappt två veckor. Är det oljan som börjar hamna på rätt ställe igen efter år av stillasittande?
Eller har jag lyckats magnetisera den?
IMG_20200421_084034.jpg

Är absolut ingen expert men vad jag förstått så brukar magnetiserade klockor rusa alldeles för fort. Med ur som tappar och inte varit servade på länge känns det rimligt att det behövs göras rent och dit med lite fräscht smörj.

Men om man testar amplituden får man väl en fingervisning om servicebehovet? Kanske bara behöver ruckas? Om den legat länge så är det väl som du skriver inte omöjligt att den går lite bättre efter att varit igång ett tag... :)

Vad är det för verk förresten?
 

Code

AKA Vincent B
Har sett så sjukt många brons klockor jag gillar...Många har Seiko NH35 urverk, jätte robusta osv men min fråga är var servar man dom sen? Menar AD tar ju inte emot dom pga att dom inte kan köpa in NH35 urverk och kanske inte har packningar till dom osv.. Kan vanliga urmakare få tag på dom? Serva går ju, men vill man betala 3000-4000kr för service på ett NH35 urverk? Någon som vet serviceintervallerna på dom? Dvs någon som verkligen haft ett NH35 i flera år som kan bekräfta??
 

Hjelm

Rolex
Har sett så sjukt många brons klockor jag gillar...Många har Seiko NH35 urverk, jätte robusta osv men min fråga är var servar man dom sen? Menar AD tar ju inte emot dom pga att dom inte kan köpa in NH35 urverk och kanske inte har packningar till dom osv.. Kan vanliga urmakare få tag på dom? Serva går ju, men vill man betala 3000-4000kr för service på ett NH35 urverk? Någon som vet serviceintervallerna på dom? Dvs någon som verkligen haft ett NH35 i flera år som kan bekräfta??
Är det inte bara för en uris att plocka ur det gamla och sätta in den nya urverket som kostar några hundralappar?
 

[Bobo]

Rolex
Är absolut ingen expert men vad jag förstått så brukar magnetiserade klockor rusa alldeles för fort. Med ur som tappar och inte varit servade på länge känns det rimligt att det behövs göras rent och dit med lite fräscht smörj.

Men om man testar amplituden får man väl en fingervisning om servicebehovet? Kanske bara behöver ruckas? Om den legat länge så är det väl som du skriver inte omöjligt att den går lite bättre efter att varit igång ett tag... :)

Vad är det för verk förresten?
ETA 2824-2
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Borde väl att gå att få tag på via grossist?

Ingen aning.. Visst finns dom nu.. Men vem vet om tex 10år..?? Dom är vanliga men ändå inte..

Finns ju på cousinsuk, ebay, crystaltimes m.fl. idag. Föregångaren 7s25/6 var (är?) i produktion 25-30år och dimensionerna är samma. 4r/nh serien lär oxå hänga med ett tag. Även de lite bättre 6r15/ne15 passar i en klocka med nh35. O-ringarna går väl ofta att köpa i standardstorlekar från bl.a cousins. Men även idag kan det väl vara problem med delar till 20-30 år gamla ur om de inte är från de största mest kända tillverkarna. Seikos verk brukar ändå kunna hänga med ganska länge.

Sedan är väl ändå frågan om det är värt på en äldre klocka i det lägre segmentet och det gäller väl även en certina som kostar 5-7k idag, är den värd att seva för 3-4k om den knappt är värd det på begmarknaden?

Sorry för svammel. :)
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Jo absolut. Men frågan är var dom köper in dom? Menar Seiko säljer inte NH35 urverk..
Man ska inte underskatta den lokala urisen.
Brukar kunna lösa det mesta och ofta till mycket bättre pris än en AD. På billigare klockor med nh35 så känns inte en märkesservice från AD som ett måste precis. Sen om du köper nytt så har du inga problem alls, du flippar ju ganska ofta :D.
 

Code

AKA Vincent B
Finns ju på cousinsuk, ebay, crystaltimes m.fl. idag. Föregångaren 7s25/6 var (är?) i produktion 25-30år och dimensionerna är samma. Även de lite bättre 6r15/ne15 passar i en klocka med nh/35. O-ringarna går väl ofta att köpa i standardstorlekar från bl.a cousins. Men även idag kan det väl vara problem med delar till 20-30 år gamla ur om de inte är från de största mest kända tillverkarna. Seikos verk brukar ändå kunna hänga med ganska länge.

Sedan är väl ändå frågan om det är värt på en äldre klocka i det lägre segmentet och det gäller väl även en certina som kostar 5-7k idag, är den värd att seva för 3-4k om den knappt är värd det på begmarknaden?

Sorry för svammel. :)
Ja precis det jag undrar/säger.. Om det är värt att serva en klocka som kostar mindre än själva servicen. Men kan vara värt om man ägt klockan tex 10år och verkligen gillar den.. Vet någon serviceintervallerna på NH35 urverk? Hört 15år men kan någon bekräfta det? Om det stämmer köper jag en brons med NH35 direkt.. Bör man vara orolig ang att en "vanlig uris" kan serva /hitta delar /byta ut urverket vid service dags?
 

Code

AKA Vincent B
Man ska inte underskatta den lokala urisen.
Brukar kunna lösa det mesta och ofta till mycket bättre pris än en AD. På billigare klockor med nh35 så känns inte en märkesservice från AD som ett måste precis. Sen om du köper nytt så har du inga problem alls, du flippar ju ganska ofta :D.
Ja men nångång kanske man fastnar för en klocka på riktigt.. :D
 

v0n

Patek
2-Faktor
Ja precis det jag undrar/säger.. Om det är värt att serva en klocka som kostar mindre än själva servicen. Men kan vara värt om man ägt klockan tex 10år och verkligen gillar den.. Vet någon serviceintervallerna på NH35 urverk? Hört 15år men kan någon bekräfta det? Om det stämmer köper jag en brons med NH35 direkt.. Bör man vara orolig ang att en "vanlig uris" kan serva /hitta delar /byta ut urverket vid service dags?
Haft flera gamla 7s26 som tuffat på som ingenting i 20-30+ år så svårt att tro att NH skulle prestera sämre, inget jag skulle oroa mig för.
Min lokala uris morrar som en arg pitbull om man ens nämner Seiko men alla är inte lika hrrrm...speciella (Börje ftw!)
 

Code

AKA Vincent B
Haft flera gamla 7s26 som tuffat på som ingenting i 20-30+ år så svårt att tro att NH skulle prestera sämre, inget jag skulle oroa mig för.
Min lokala uris morrar som en arg pitbull om man ens nämner Seiko men alla är inte lika hrrrm...speciella (Börje ftw!)
Ok bra o veta.. Varför morrar han över Seiko urverk?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Ja precis det jag undrar/säger.. Om det är värt att serva en klocka som kostar mindre än själva servicen. Men kan vara värt om man ägt klockan tex 10år och verkligen gillar den.. Vet någon serviceintervallerna på NH35 urverk? Hört 15år men kan någon bekräfta det? Om det stämmer köper jag en brons med NH35 direkt.. Bör man vara orolig ang att en "vanlig uris" kan serva /hitta delar /byta ut urverket vid service dags?

Om det är värt är ju då såklart subjektivt men när det gäller sådana här klockor är det väl lämpligast att lämna till en fristående uris/ hemmapulare. Som jag försökte förmedla i mitt förra inlägg så lär det finnas passande verk även om några år. Det är ju sällan värt att serva dessa verk eftersom de bara kostar några hundralappar. Men folk byter ju verk i gamla skx hela tiden så det kommer nog ofta gå att lösa. :)
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Ja precis det jag undrar/säger.. Om det är värt att serva en klocka som kostar mindre än själva servicen. Men kan vara värt om man ägt klockan tex 10år och verkligen gillar den.. Vet någon serviceintervallerna på NH35 urverk? Hört 15år men kan någon bekräfta det? Om det stämmer köper jag en brons med NH35 direkt.. Bör man vara orolig ang att en "vanlig uris" kan serva /hitta delar /byta ut urverket vid service dags?
Enklast och billigast är att bara byta urverket om det skulle börja krångla. Kan inte tänka mig att en uris inte kan få tag på NH35 men om det mot all rimlighet skulle vara så, så kan du som privatperson köpa ett urverk och betala uris för montering
 

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Vet inte hur prisbilden ser ut? Har haft stål/blå som @Jockinho har nu samt mässing/grön som jag har kvar. Du kommer inte att bli besviken på kvaliteten iallafall! Bekväm boett med trevliga mått (smaksak såklart). Trodde jag skulle ha svårt för visarna men med facit i hand tycker jag de passar utmärkt, eventuellt att lysmassan på visarna ser ut lite som reflextejp, inget jag stört mig på. Jag har aldrig testat länken skall tilläggas, men det finns ju andra här som har. @M26

Jag kör också mässingsvarianten (inte brons som i många andra klockor) och trivs väldigt bra med min också, den åker på förvånansvärt ofta :). Hade lite tankar kring visarna jag med men man vänjer sig :).

IMG_20200421_101751.jpg
 
Topp