Har bett Bjarni kolla upp isländska priser på Casio:
GG-B100-1A3ER
GWG-1000-1AER
Spännande !
GG-B100-1A3ER
GWG-1000-1AER
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Alltid knivigt med 19mm tyvärr... här är mitt go-to-place när allt annat failar:
https://www.watch-band-center.com/shop2/index.php/user/watchstrap/suche/1/
Aj fan, sökningen funkade inte att länka men de har en del gråa i 19 som ser schyssta ut, bl.a Rios. Lycka till
Jag klickade hem detta från cheapestnatostrap igår
![]()
Vacker klocka. Älskar färgernaEfter ett idelt sökande i 48h, missad auktion med 2 minuter och 1 försök till bedrägeri så fann jag till slut en Obris Morgan med gulf-tavla!
Nu återstår bara väntan men ack så kul det skall bli att stifta bekantskap med denna pjäs!
![]()
Efter ett idelt sökande i 48h, missad auktion med 2 minuter och 1 försök till bedrägeri så fann jag till slut en Obris Morgan med gulf-tavla!
Nu återstår bara väntan men ack så kul det skall bli att stifta bekantskap med denna pjäs!
![]()
Vet inte hur prisbilden ser ut? Har haft stål/blå som @Jockinho har nu samt mässing/grön som jag har kvar. Du kommer inte att bli besviken på kvaliteten iallafall! Bekväm boett med trevliga mått (smaksak såklart). Trodde jag skulle ha svårt för visarna men med facit i hand tycker jag de passar utmärkt, eventuellt att lysmassan på visarna ser ut lite som reflextejp, inget jag stört mig på. Jag har aldrig testat länken skall tilläggas, men det finns ju andra här som har. @M26Börjar vara galet sugen på att testa en Ventus NorthStar, ser att SeriousWatches ligger med de flesta modeller på lager. Är dom värd sitt nypris eller ska jag avvakta en begagnad?
Den i stål/blå, är det N-3 den heter? Det var helt klart min favvo av dom alla. Har du kvar den @Jockinho ?Vet inte hur prisbilden ser ut? Har haft stål/blå som @Jockinho har nu samt mässing/grön som jag har kvar. Du kommer inte att bli besviken på kvaliteten iallafall! Bekväm boett med trevliga mått (smaksak såklart). Trodde jag skulle ha svårt för visarna men med facit i hand tycker jag de passar utmärkt, eventuellt att lysmassan på visarna ser ut lite som reflextejp, inget jag stört mig på. Jag har aldrig testat länken skall tilläggas, men det finns ju andra här som har. @M26
N-2Den i stål/blå, är det N-3 den heter? Det var helt klart min favvo av dom alla. Har du kvar den @Jockinho ?
Efter att ha frågat er om servicekostnader för några veckor sedan bestämde jag mig för att lugna mig med service av min Helson Sharkmaster 600 tills coronan bedarrat.
Sedan dess har jag kört den som daglig beater och har märkt att den börjar gå bättre och bättre.
Är nere på under(?) -20sek/12h. Dubbel negativ...
Hursomhelst har den blivit ungefär 10sek snabbare på knappt två veckor. Är det oljan som börjar hamna på rätt ställe igen efter år av stillasittande?
Eller har jag lyckats magnetisera den?
![]()
Börjar vara galet sugen på att testa en Ventus NorthStar, ser att SeriousWatches ligger med de flesta modeller på lager. Är dom värd sitt nypris eller ska jag avvakta en begagnad?
Är det inte bara för en uris att plocka ur det gamla och sätta in den nya urverket som kostar några hundralappar?Har sett så sjukt många brons klockor jag gillar...Många har Seiko NH35 urverk, jätte robusta osv men min fråga är var servar man dom sen? Menar AD tar ju inte emot dom pga att dom inte kan köpa in NH35 urverk och kanske inte har packningar till dom osv.. Kan vanliga urmakare få tag på dom? Serva går ju, men vill man betala 3000-4000kr för service på ett NH35 urverk? Någon som vet serviceintervallerna på dom? Dvs någon som verkligen haft ett NH35 i flera år som kan bekräfta??
ETA 2824-2Är absolut ingen expert men vad jag förstått så brukar magnetiserade klockor rusa alldeles för fort. Med ur som tappar och inte varit servade på länge känns det rimligt att det behövs göras rent och dit med lite fräscht smörj.
Men om man testar amplituden får man väl en fingervisning om servicebehovet? Kanske bara behöver ruckas? Om den legat länge så är det väl som du skriver inte omöjligt att den går lite bättre efter att varit igång ett tag...
Vad är det för verk förresten?
Jo absolut. Men frågan är var dom köper in dom? Menar Seiko säljer inte NH35 urverk..Är det inte bara för en uris att plocka ur det gamla och sätta in den nya urverket som kostar några hundralappar?
Borde väl att gå att få tag på via grossist?Jo absolut. Men frågan är var dom köper in dom? Menar Seiko säljer inte NH35 urverk..
Ingen aning.. Visst finns dom nu.. Men vem vet om tex 10år..?? Dom är vanliga men ändå inte..Borde väl att gå att få tag på via grossist?
Borde väl att gå att få tag på via grossist?
Ingen aning.. Visst finns dom nu.. Men vem vet om tex 10år..?? Dom är vanliga men ändå inte..
Man ska inte underskatta den lokala urisen.Jo absolut. Men frågan är var dom köper in dom? Menar Seiko säljer inte NH35 urverk..
Ja precis det jag undrar/säger.. Om det är värt att serva en klocka som kostar mindre än själva servicen. Men kan vara värt om man ägt klockan tex 10år och verkligen gillar den.. Vet någon serviceintervallerna på NH35 urverk? Hört 15år men kan någon bekräfta det? Om det stämmer köper jag en brons med NH35 direkt.. Bör man vara orolig ang att en "vanlig uris" kan serva /hitta delar /byta ut urverket vid service dags?Finns ju på cousinsuk, ebay, crystaltimes m.fl. idag. Föregångaren 7s25/6 var (är?) i produktion 25-30år och dimensionerna är samma. Även de lite bättre 6r15/ne15 passar i en klocka med nh/35. O-ringarna går väl ofta att köpa i standardstorlekar från bl.a cousins. Men även idag kan det väl vara problem med delar till 20-30 år gamla ur om de inte är från de största mest kända tillverkarna. Seikos verk brukar ändå kunna hänga med ganska länge.
Sedan är väl ändå frågan om det är värt på en äldre klocka i det lägre segmentet och det gäller väl även en certina som kostar 5-7k idag, är den värd att seva för 3-4k om den knappt är värd det på begmarknaden?
Sorry för svammel.![]()
Ja men nångång kanske man fastnar för en klocka på riktigt..Man ska inte underskatta den lokala urisen.
Brukar kunna lösa det mesta och ofta till mycket bättre pris än en AD. På billigare klockor med nh35 så känns inte en märkesservice från AD som ett måste precis. Sen om du köper nytt så har du inga problem alls, du flippar ju ganska ofta.
Haft flera gamla 7s26 som tuffat på som ingenting i 20-30+ år så svårt att tro att NH skulle prestera sämre, inget jag skulle oroa mig för.Ja precis det jag undrar/säger.. Om det är värt att serva en klocka som kostar mindre än själva servicen. Men kan vara värt om man ägt klockan tex 10år och verkligen gillar den.. Vet någon serviceintervallerna på NH35 urverk? Hört 15år men kan någon bekräfta det? Om det stämmer köper jag en brons med NH35 direkt.. Bör man vara orolig ang att en "vanlig uris" kan serva /hitta delar /byta ut urverket vid service dags?
Ok bra o veta.. Varför morrar han över Seiko urverk?Haft flera gamla 7s26 som tuffat på som ingenting i 20-30+ år så svårt att tro att NH skulle prestera sämre, inget jag skulle oroa mig för.
Min lokala uris morrar som en arg pitbull om man ens nämner Seiko men alla är inte lika hrrrm...speciella (Börje ftw!)
Ja precis det jag undrar/säger.. Om det är värt att serva en klocka som kostar mindre än själva servicen. Men kan vara värt om man ägt klockan tex 10år och verkligen gillar den.. Vet någon serviceintervallerna på NH35 urverk? Hört 15år men kan någon bekräfta det? Om det stämmer köper jag en brons med NH35 direkt.. Bör man vara orolig ang att en "vanlig uris" kan serva /hitta delar /byta ut urverket vid service dags?
Enklast och billigast är att bara byta urverket om det skulle börja krångla. Kan inte tänka mig att en uris inte kan få tag på NH35 men om det mot all rimlighet skulle vara så, så kan du som privatperson köpa ett urverk och betala uris för monteringJa precis det jag undrar/säger.. Om det är värt att serva en klocka som kostar mindre än själva servicen. Men kan vara värt om man ägt klockan tex 10år och verkligen gillar den.. Vet någon serviceintervallerna på NH35 urverk? Hört 15år men kan någon bekräfta det? Om det stämmer köper jag en brons med NH35 direkt.. Bör man vara orolig ang att en "vanlig uris" kan serva /hitta delar /byta ut urverket vid service dags?
Han tillhör den gamla skolan kan man väl säga, han tycker det är skit rätt och slätt haha. Han kan dock fixa det mesta under protest om man har tur. Väldigt originell farbror så inget bra exempel egentligenOk bra o veta.. Varför morrar han över Seiko urverk?
Vet inte hur prisbilden ser ut? Har haft stål/blå som @Jockinho har nu samt mässing/grön som jag har kvar. Du kommer inte att bli besviken på kvaliteten iallafall! Bekväm boett med trevliga mått (smaksak såklart). Trodde jag skulle ha svårt för visarna men med facit i hand tycker jag de passar utmärkt, eventuellt att lysmassan på visarna ser ut lite som reflextejp, inget jag stört mig på. Jag har aldrig testat länken skall tilläggas, men det finns ju andra här som har. @M26