• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Proxima blev först ut idag.
9B4C938D-A273-4D26-B841-18B2A48E9776.jpeg
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor

Jag kör också mässingsvarianten (inte brons som i många andra klockor) och trivs väldigt bra med min också, den åker på förvånansvärt ofta :). Hade lite tankar kring visarna jag med men man vänjer sig :).

IMG_20200421_101751.jpg

IMG_20200206_215254.jpg
lät min vandra vidare

Tack för all återkoppling! Kan meddela att en hygglig prick kontaktade mig så nu har jag en Ventus på väg till mig :D
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Den i stål/blå, är det N-3 den heter? Det var helt klart min favvo av dom alla. Har du kvar den @Jockinho ?

Jepp, spontant testade jag den i tron att jag ville ha en annan färg egentligen men den blå är supertrevlig. Skulle gärna äga den svart/orange med senare sen. Visarna tycker jag är riktigt bra, feta och gillar formen.

Väldigt nöjd med min, och gav bara 1.6k med så prisvärd minst sagt. Funderade på länken ett tag men gillar den på gummi, boettens form passar det bra.

Min kommer stanna i sommar iaf :)
 

M26

Rolex
2-Faktor
Börjar vara galet sugen på att testa en Ventus NorthStar, ser att SeriousWatches ligger med de flesta modeller på lager. Är dom värd sitt nypris eller ska jag avvakta en begagnad?
Mycket bra klocka, samma fit & finish som storebror Zelos enligt min ödmjuka mening. Du lär bli supernöjd! :)

Vet inte hur prisbilden ser ut? Har haft stål/blå som @Jockinho har nu samt mässing/grön som jag har kvar. Du kommer inte att bli besviken på kvaliteten iallafall! Bekväm boett med trevliga mått (smaksak såklart). Trodde jag skulle ha svårt för visarna men med facit i hand tycker jag de passar utmärkt, eventuellt att lysmassan på visarna ser ut lite som reflextejp, inget jag stört mig på. Jag har aldrig testat länken skall tilläggas, men det finns ju andra här som har. @M26
Tyckte allt var helrätt med NorthStar, lite tjock kanske men annars riktigt bra. Länken var kanon och på intet sätt sämre än Zelos, ta bort brandingen så ser man inte skillnad på kvalitet.

Efter att ha frågat er om servicekostnader för några veckor sedan bestämde jag mig för att lugna mig med service av min Helson Sharkmaster 600 tills coronan bedarrat.
Sedan dess har jag kört den som daglig beater och har märkt att den börjar gå bättre och bättre.

Är nere på under(?) -20sek/12h. Dubbel negativ...

Hursomhelst har den blivit ungefär 10sek snabbare på knappt två veckor. Är det oljan som börjar hamna på rätt ställe igen efter år av stillasittande?
Eller har jag lyckats magnetisera den?
IMG_20200421_084034.jpg
En magnetiserad klocka bör rusa ca 5-10min per dygn, när de tappar misstänker jag att det handlar om för långt uppehåll mellan varven eller servicebehov.

Är absolut ingen expert men vad jag förstått så brukar magnetiserade klockor rusa alldeles för fort. Med ur som tappar och inte varit servade på länge känns det rimligt att det behövs göras rent och dit med lite fräscht smörj.

Men om man testar amplituden får man väl en fingervisning om servicebehovet? Kanske bara behöver ruckas? Om den legat länge så är det väl som du skriver inte omöjligt att den går lite bättre efter att varit igång ett tag... :)

Vad är det för verk förresten?
Precis, så är det enligt min erfarenhet också.



När jag ändå är i farten, Mmmmhm :D
mglZSstt-3HLcEiPnsAfbLDrG0tXgz55rhz_-5bXZQt8oO2dsKGLN79NqZnjdtLAqE_nnzqcTv8YPkuARXozMURx0wRTOM7XYWnfVcUqknmHfri_8i2VEOUMPnWS7ZHX7xDE0aEO1wxZTcc_LAQJDU4ihGnk5PwhO3p8ox9UZhD0-oFEpo6Ekvp2qSZ4rrQOyZPtYRZG6DfDNmv5Vw7YUdodcwsaMrP5fr1Y9_1NVznyi3_gEXkyC-d2MCJ83PmizxAG3CqtkPtMnV0ektFlkfOQef5DGySzjUlkClikvRVf6xmYDOEIO6F-84VdE9rvjhKmqZShmD3vekLxZKeZ4XQXnI0g-nYdh_8Jue3VsC4PZwdlZgN7GDdrml5wVDPLGvARFfMF56Tb72AODp2LNTXvSkMhlZlIFd0DmvdLbLTVdEJ1Khx4MmLqqwdWrLFAq4rI6RLods_fYGZuGTD1rsRsPzXIgdzeceNP4EuO-nhwIVqYGK-40MdxhjW421lKsGVi5CBwWP1eAIIsf3e8NBIeRz_YsVVM_KlXuDZu0bF5hiLrj4K0pUjbFJwSR0aSQOCYGhxYMUsTIUPvuQ_zPzQWs-Vs5VjkAOtBitjbNHOXDMiOA5Rdilp58gSW7YARMqZB9EwBsudkDH7eqal-27yWPL8x69QkSfr48TWJCg1xIZHPaqc50opZKmxRlVg=w1774-h1330-no
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Mycket tjusig klocka! :D
Jag köpte en själv förra månaden och den är ju otroligt trevlig. Passform + finish är svårslagen.
Håller med men framför allt är det skoj med en typ av klocka som man inte ser över allt. Sen kan man inte säga att en gratis reklam digitalklocka är prisvärd, speciellt inte beggad för 7-8-9-10-11k...... men den är sjukt prisvärd också :D
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Äsch, det blir ingen försäljning. Efter ett par dagar minns man hur bra den är igen :)
Finge man önska sig en enda sak så skulle det vara bidirectional bezel. Kan man meka dit en sån fjäder själv kanske? Det borde inte vara svårare än att ta från en annan 39mm?

IMG_20200421_124820__01.jpg
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Börjar vara galet sugen på att testa en Ventus NorthStar, ser att SeriousWatches ligger med de flesta modeller på lager. Är dom värd sitt nypris eller ska jag avvakta en begagnad?
Helt klart värda. Välbyggd och trevlig klocka. Jag har en i mässing men kan inte se att stålvarianten skulle vara sämre på något sätt.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Snyggt!! Undrar hur den står sig mot Tisells blå variant.
Och jag försökte testa, men var sen på pucken :)
Färgmässigt så känns det som samma kulört.
Grymt trevlig blå färg.
Några mm större än Tisell men känns annars hyfsat samma. Skruvad länk även här (dock 21-16) men billigare clasp och utan glidelock.
I det stora hela så grymt trevlig och prisvärd utan tvekan.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Efter att ha frågat er om servicekostnader för några veckor sedan bestämde jag mig för att lugna mig med service av min Helson Sharkmaster 600 tills coronan bedarrat.
Sedan dess har jag kört den som daglig beater och har märkt att den börjar gå bättre och bättre.

Är nere på under(?) -20sek/12h. Dubbel negativ...

Hursomhelst har den blivit ungefär 10sek snabbare på knappt två veckor. Är det oljan som börjar hamna på rätt ställe igen efter år av stillasittande?
Eller har jag lyckats magnetisera den?
IMG_20200421_084034.jpg
Den är med stor sannolikhet inte magnetiserad i alla fall. Då hade den legat någon/några minuter fel på bara någon timma.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Har sett så sjukt många brons klockor jag gillar...Många har Seiko NH35 urverk, jätte robusta osv men min fråga är var servar man dom sen? Menar AD tar ju inte emot dom pga att dom inte kan köpa in NH35 urverk och kanske inte har packningar till dom osv.. Kan vanliga urmakare få tag på dom? Serva går ju, men vill man betala 3000-4000kr för service på ett NH35 urverk? Någon som vet serviceintervallerna på dom? Dvs någon som verkligen haft ett NH35 i flera år som kan bekräfta??
Du servar inte. Köp ett nytt NH35 på bukten och byt rakt av.

Mitt äldsta NH35 är nog 7 år snart och det går precis som vanligt.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Mycket bra klocka, samma fit & finish som storebror Zelos enligt min ödmjuka mening. Du lär bli supernöjd! :)

Tyckte allt var helrätt med NorthStar, lite tjock kanske men annars riktigt bra. Länken var kanon och på intet sätt sämre än Zelos, ta bort brandingen så ser man inte skillnad på kvalitet.


En magnetiserad klocka bör rusa ca 5-10min per dygn, när de tappar misstänker jag att det handlar om för långt uppehåll mellan varven eller servicebehov.


Precis, så är det enligt min erfarenhet också.



När jag ändå är i farten, Mmmmhm :D
mglZSstt-3HLcEiPnsAfbLDrG0tXgz55rhz_-5bXZQt8oO2dsKGLN79NqZnjdtLAqE_nnzqcTv8YPkuARXozMURx0wRTOM7XYWnfVcUqknmHfri_8i2VEOUMPnWS7ZHX7xDE0aEO1wxZTcc_LAQJDU4ihGnk5PwhO3p8ox9UZhD0-oFEpo6Ekvp2qSZ4rrQOyZPtYRZG6DfDNmv5Vw7YUdodcwsaMrP5fr1Y9_1NVznyi3_gEXkyC-d2MCJ83PmizxAG3CqtkPtMnV0ektFlkfOQef5DGySzjUlkClikvRVf6xmYDOEIO6F-84VdE9rvjhKmqZShmD3vekLxZKeZ4XQXnI0g-nYdh_8Jue3VsC4PZwdlZgN7GDdrml5wVDPLGvARFfMF56Tb72AODp2LNTXvSkMhlZlIFd0DmvdLbLTVdEJ1Khx4MmLqqwdWrLFAq4rI6RLods_fYGZuGTD1rsRsPzXIgdzeceNP4EuO-nhwIVqYGK-40MdxhjW421lKsGVi5CBwWP1eAIIsf3e8NBIeRz_YsVVM_KlXuDZu0bF5hiLrj4K0pUjbFJwSR0aSQOCYGhxYMUsTIUPvuQ_zPzQWs-Vs5VjkAOtBitjbNHOXDMiOA5Rdilp58gSW7YARMqZB9EwBsudkDH7eqal-27yWPL8x69QkSfr48TWJCg1xIZHPaqc50opZKmxRlVg=w1774-h1330-no

Spännande! :wideyed:

@BoZ80
@M26
Det var mest ett skämt att en magnetisering skulle ha kompenserat för dålig smörjning...

Att klockan behöver service är jag mycket väl medveten om.;)

Lätt att missa nyanserna i text när man läser snabbt (annars också :D). :p:)
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Håller med men framför allt är det skoj med en typ av klocka som man inte ser över allt. Sen kan man inte säga att en gratis reklam digitalklocka är prisvärd, speciellt inte beggad för 7-8-9-10-11k...... men den är sjukt prisvärd också :D
Yes, det är en väldigt egen klocka. Lyxdigitalare är inte supervanliga. Och så urverket så klart, från Bofors :D
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Grymt.. Hur håller den tiden?
Kan kolla sedan, men det är en klocka som används rätt ofta och det är inga problem med vare sig tidshållning eller gångreserv.

Jag hade en gammal Seiko 7002 med ett 7S26 inuti och det var aldigt servat. Efter 25+ år var gångreserven inte direkt 40 timmar, men bortsett från det så tickade verket på plikttroget.
 
Topp