Jag fick precis hem en utav de kanske mest omtalade "affordables" där ute. Nämligen en Seiko SKX007. Av denna klocka har jag läst hyllningar utan dess like. Kvalitet och känsla som kan jämföras med klockor med ett betydligt höre pris och exklusivitet. Detta fångade såklart mitt intresse och gjenom min egen research kom jag fram till att detta måste vara en av de mest ultimata klockorna på marknaden. Nästan oberoende av vad man jämför med.
Det enda jag kunnat läsa om klockans nackdelar är dess armband/länk. Varför jag samtidigt införskaffade mig ett kvalitets gummiband från Crafter Blue.
Nu till min besvikelse. Jag upplever inte alls klockan som någon särskild kvalitetsklocka, utan tyvärr så ger den mig intrycket att vara en riktigt billig klocka. Den gör sig extremt bra på bild, men i verkligheten faller den pladask.
Vad är det jag inte förstår? Hur kommer det sig att så många klockintresserade där ute hyllar denna klocka till skyarna? Har burit klockan nu idag och verkligen försökt att gilla den, men nej det går bara inte. Känslan av en massproducerad ”köpcenterbutiksklocka” går bara inte att komma över.
Inlägget är inte menat att trampa någon på fötterna, utan visa mig det jag uppenbarligen inte klarar av att se i denna klocka. Exempel på andra (exklusivare) dykare som ni menar att denna är jämförbar med?
Har ägt en och annan SKX genom åren och kan hålla med i det du skriver, men samtidigt är det svårt att vara kritiskt till en klocka i den prisklassen som överlever det mesta. Jag har dock svårt att ge något exempel på en exklusivare dykare som jag anser är likvärdig eller sämre än SKX:en..