• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Rizzie

Patek
2-Faktor
Den här tråden börjar ju bli lite äcklig, ska det börjas med rena kopior också?
Nej, det är ju inte bara emot reglerna utan även olagligt. Mig veterligen är det inget regelbrott med homager och så länge så är fallet finns det extremt många trådar för dig att läsa som är homagefria om du hellre önskar, ingen tvingar dig att vara här om det förpestar dina ögon så.
 

wotan

Rolex
Nej, det är ju inte bara emot reglerna utan även olagligt. Mig veterligen är det inget regelbrott med homager och så länge så är fallet finns det extremt många trådar för dig att läsa som är homagefria om du hellre önskar, ingen tvingar dig att vara här om det förpestar dina ögon så.
Finns väl gott om mikromärken och affordables som går sin egen väg med design osv?
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Den här tråden börjar ju bli lite äcklig, ska det börjas med rena kopior också?
Det råder iallafall en trevlig ton i denna tråden, eller gjorde. Har diskuterats tidigare i tråden angående homager och vad som är okej att visas och dryftas här inne, så vart vill du komma med din något aggressivt ställda fråga? Som skrevs tidigare så finns ju alltid andra trådar att lägga sin energi på om man nu tycker denna är äcklig.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Den här tråden börjar ju bli lite äcklig, ska det börjas med rena kopior också?

Det kommer självfallet aldrig att förekomma kopior (homagedebatten har diskuterats i sin ände, där ändå det står klart att de är tillåtna oavsett så meningslöst dra det igen). Men du har en viss poäng, även fast du skriver det på ett aggressivt sätt. Det har blivit en hel del homager i tråden på sistone, mer än i början. Känns dock mkt som om det är samma klockor som vandrat runt ett par ggr. Och där ex Tisells subvariant köpts av ganska många senaste tiden. Sub som designstöld finns ju dock även hos många större märken med. Och ibland är det skönt ha en billig vettig beater som inte är en seiko (som också har en del snarlika lik i garderoben iof) och som ser bra ut.

Det finns samtidigt väldigt mycket egna designexempel i denna tråden med. Skrolla igenom den så ser du många :)
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Nu när det börjar bli höstigt känns brons lite extra bra. Därför fick tisell vila idag och obris fick vara med, skodd med sitt svarta originalband. (Ja, jag vet att datumet är fel och nej, jag bryr mig inte :p )
20180925_153005.jpg
 

wotan

Rolex
Det kommer självfallet aldrig att förekomma kopior (homagedebatten har diskuterats i sin ände, där ändå det står klart att de är tillåtna oavsett så meningslöst dra det igen). Men du har en viss poäng, även fast du skriver det på ett aggressivt sätt. Det har blivit en hel del homager i tråden på sistone, mer än i början. Känns dock mkt som om det är samma klockor som vandrat runt ett par ggr. Och där ex Tisells subvariant köpts av ganska många senaste tiden. Sub som designstöld finns ju dock även hos många större märken med. Och ibland är det skönt ha en billig vettig beater som inte är en seiko (som också har en del snarlika lik i garderoben iof) och som ser bra ut.

Det finns samtidigt väldigt mycket egna designexempel i denna tråden med. Skrolla igenom den så ser du många :)

Exakt det jag menar, det börjar bra men har gått rejält utför. Det postas mestadels homage-ur från att ha postats en del roliga unika klockor!
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Blev grymt bra på en läderrem (Horween).
Den var oerhört bekväm också, remmen alltså.
Eller vad tror ni? :D
20180925_211501-01.jpeg

Känns helt fel enligt mig. Dels behöver du ett tjockare band, sedan är dessa modeband rätt tråkiga och fel i stilen. Grövre canvas eller Isofranetyp borde sitta bra.
Håller med Aurum, ett tjockare band ska du ha till denna grova och tooliga klockan! Jag hade kört på ett grovt canvas likt detta https://www.strapcode.com/store/20m...brown-hand-stitching-p-3820.html#.W6qf-qW5k0M
Var själv nära att handla det till min Armida a1 men klockan såldes till förmån för annat.
 
Senast ändrad:

PNM

Panerai
Har som sagt lite svårt att sätta fingret på det, men framförallt så tycker jag den känns och ser ut som en riktigt "billig" massproduserad klocka. Vilket den iof också är. Kan vara jag som haft orimliga förväntningar, men bakgrunden ligger som sagt i alla hyllningar jag läst.

Billig i vilken aspekt? Om du menar att den känns som någon skramlig modeklocka som kommer börja skava i färgen vecka 2 håller jag inte med och med tanke på att denna linje med Seiko-modeller länge varit en favorit bland aktiva militärer jämte gshocks och liknande så är det närmast ett empiriskt faktum att så inte är fallet. Om du menar billig i bemärkelsen inget bling så håller jag helt med - det finns inga polerade index i tavlan, mittenlänkar, skimmer och skarpa linjer. Men i min värld köper man inte en SKX för kavajen utan för att ta stryk i naturen. Då vill man inte ha en klocka som ser exklusiv ut och kostar skjortan, utan något ekonomiskt, robust och funktionellt.
 
Topp