• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Brukar alltid köpa klockor när jag blir onykter, och så även idag... snefylla verkar det som dock då det blivit en swatch (gratis iofs) och en certina ds ph200m. Inga mikros med andra ord men borde kvala som affordables
Det är livsfarligt att ta några glas vin eller öl och sedan titta i den här tråden eller på Köp & Sälj...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Känns som Baltics dykare kan bli riktigt bra!
6296CBF5-5CA5-4EE1-98E5-E7B0A9865ACE.jpeg
Den där gillade jag. Verkligen Vintageinspirerad. men jag hittar inte den på detta Web...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Finns bara lite smygtittar på deras insta än.. :)
Aha. Har du hört om nån storlek. Hoppas nu de håller sig på 38mm. Är det acrylglas?
Edit: kollade instagram. 39mm (med bezel) 38mm case. Kupat safirglas. Det stör mig verkligen att de inte går hela vägen och kör plexi...:shifty:
 
Senast ändrad:

JVM

Breitling
2-Faktor
4C34548D-A743-4F42-8C4C-FA6D53218FBB.jpeg
74E2964A-F38C-431B-B3DA-65CF3771B2EC.jpeg
Jag fick precis hem en utav de kanske mest omtalade "affordables" där ute. Nämligen en Seiko SKX007. Av denna klocka har jag läst hyllningar utan dess like. Kvalitet och känsla som kan jämföras med klockor med ett betydligt höre pris och exklusivitet. Detta fångade såklart mitt intresse och gjenom min egen research kom jag fram till att detta måste vara en av de mest ultimata klockorna på marknaden. Nästan oberoende av vad man jämför med.

Det enda jag kunnat läsa om klockans nackdelar är dess armband/länk. Varför jag samtidigt införskaffade mig ett kvalitets gummiband från Crafter Blue.

Nu till min besvikelse. Jag upplever inte alls klockan som någon särskild kvalitetsklocka, utan tyvärr så ger den mig intrycket att vara en riktigt billig klocka. Den gör sig extremt bra på bild, men i verkligheten faller den pladask.

Vad är det jag inte förstår? Hur kommer det sig att så många klockintresserade där ute hyllar denna klocka till skyarna? Har burit klockan nu idag och verkligen försökt att gilla den, men nej det går bara inte. Känslan av en massproducerad ”köpcenterbutiksklocka” går bara inte att komma över.

Inlägget är inte menat att trampa någon på fötterna, utan visa mig det jag uppenbarligen inte klarar av att se i denna klocka. Exempel på andra (exklusivare) dykare som ni menar att denna är jämförbar med?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Någon som kan säga något om Benarus Moray (38mm).
Kvalitet? känsla? Upplever man den som en hommage eller en klocka med eget stuk?
Positivt / negativt...
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
4C34548D-A743-4F42-8C4C-FA6D53218FBB.jpeg
74E2964A-F38C-431B-B3DA-65CF3771B2EC.jpeg
Jag fick precis hem en utav de kanske mest omtalade "affordables" där ute. Nämligen en Seiko SKX007. Av denna klocka har jag läst hyllningar utan dess like. Kvalitet och känsla som kan jämföras med klockor med ett betydligt höre pris och exklusivitet. Detta fångade såklart mitt intresse och gjenom min egen research kom jag fram till att detta måste vara en av de mest ultimata klockorna på marknaden. Nästan oberoende av vad man jämför med.

Det enda jag kunnat läsa om klockans nackdelar är dess armband/länk. Varför jag samtidigt införskaffade mig ett kvalitets gummiband från Crafter Blue.

Nu till min besvikelse. Jag upplever inte alls klockan som någon särskild kvalitetsklocka, utan tyvärr så ger den mig intrycket att vara en riktigt billig klocka. Den gör sig extremt bra på bild, men i verkligheten faller den pladask.

Vad är det jag inte förstår? Hur kommer det sig att så många klockintresserade där ute hyllar denna klocka till skyarna? Har burit klockan nu idag och verkligen försökt att gilla den, men nej det går bara inte. Känslan av en massproducerad ”köpcenterbutiksklocka” går bara inte att komma över.

Inlägget är inte menat att trampa någon på fötterna, utan visa mig det jag uppenbarligen inte klarar av att se i denna klocka. Exempel på andra (exklusivare) dykare som ni menar att denna är jämförbar med?
Instämmer till 100%. Jag förstår inte hypen runt klockan och de längder dess försvarare går till.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
4C34548D-A743-4F42-8C4C-FA6D53218FBB.jpeg
74E2964A-F38C-431B-B3DA-65CF3771B2EC.jpeg
Jag fick precis hem en utav de kanske mest omtalade "affordables" där ute. Nämligen en Seiko SKX007. Av denna klocka har jag läst hyllningar utan dess like. Kvalitet och känsla som kan jämföras med klockor med ett betydligt höre pris och exklusivitet. Detta fångade såklart mitt intresse och gjenom min egen research kom jag fram till att detta måste vara en av de mest ultimata klockorna på marknaden. Nästan oberoende av vad man jämför med.

Det enda jag kunnat läsa om klockans nackdelar är dess armband/länk. Varför jag samtidigt införskaffade mig ett kvalitets gummiband från Crafter Blue.

Nu till min besvikelse. Jag upplever inte alls klockan som någon särskild kvalitetsklocka, utan tyvärr så ger den mig intrycket att vara en riktigt billig klocka. Den gör sig extremt bra på bild, men i verkligheten faller den pladask.

Vad är det jag inte förstår? Hur kommer det sig att så många klockintresserade där ute hyllar denna klocka till skyarna? Har burit klockan nu idag och verkligen försökt att gilla den, men nej det går bara inte. Känslan av en massproducerad ”köpcenterbutiksklocka” går bara inte att komma över.

Inlägget är inte menat att trampa någon på fötterna, utan visa mig det jag uppenbarligen inte klarar av att se i denna klocka. Exempel på andra (exklusivare) dykare som ni menar att denna är jämförbar med?

Instämmer till 100%. Jag förstår inte hypen runt klockan och de längder dess försvarare går till.

Ställer mig också i motståndarhörnan. Har haft två stycken som lämna ungefär lika fort som de kom in. Jag gillar inte caset (även om storleken är okej), tycker att det är för "mjukt" i formerna för min smak. Ett automatiskt verk utan möjlighet till manuellt uppdrag är dock det som jag ogillar mest och även är det som blir min dealbreaker i kombination med avsaknad av safirglas i den prisklassen. känns föråldrat på något sätt. Vridningen och lumen har dock varit mysig för att avsluta med något mer positivt
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
4C34548D-A743-4F42-8C4C-FA6D53218FBB.jpeg
74E2964A-F38C-431B-B3DA-65CF3771B2EC.jpeg
Jag fick precis hem en utav de kanske mest omtalade "affordables" där ute. Nämligen en Seiko SKX007. Av denna klocka har jag läst hyllningar utan dess like. Kvalitet och känsla som kan jämföras med klockor med ett betydligt höre pris och exklusivitet. Detta fångade såklart mitt intresse och gjenom min egen research kom jag fram till att detta måste vara en av de mest ultimata klockorna på marknaden. Nästan oberoende av vad man jämför med.

Det enda jag kunnat läsa om klockans nackdelar är dess armband/länk. Varför jag samtidigt införskaffade mig ett kvalitets gummiband från Crafter Blue.

Nu till min besvikelse. Jag upplever inte alls klockan som någon särskild kvalitetsklocka, utan tyvärr så ger den mig intrycket att vara en riktigt billig klocka. Den gör sig extremt bra på bild, men i verkligheten faller den pladask.

Vad är det jag inte förstår? Hur kommer det sig att så många klockintresserade där ute hyllar denna klocka till skyarna? Har burit klockan nu idag och verkligen försökt att gilla den, men nej det går bara inte. Känslan av en massproducerad ”köpcenterbutiksklocka” går bara inte att komma över.

Inlägget är inte menat att trampa någon på fötterna, utan visa mig det jag uppenbarligen inte klarar av att se i denna klocka. Exempel på andra (exklusivare) dykare som ni menar att denna är jämförbar med?

Jag har ägt många skx. Och det är inte världens roligaste klocka men den är bra på mycket. Helt ok finish, extremt bra lume. Det dåliga då? Idag brister Seiko väldigt mycket i kvalitetskontroll på små detaljer. Sne chapter ring, dålig applicerad lume är två delar som tyvärr är vanligt förekommande.

Och sen har många mikrodykare kommit långt fram i sin utveckling och sprungit om dessa lite mer massproducerade ur från större tillverkare. För 5-10år sedan fanns ingen bättre dykare under 2k än skx. Idag finns det många andra alternativ. Många av dem bättre. Jag tror också att fler och fler börjar få upp ögonen på det, kanske också då skärper seiko sin kvalitetskontroll för de lägre prissatta dykarna igen.

Idag skulle jag välja en seiko 7548 före skx, lite äldre med patina och charm. Men vill ändå slutligen försvara skx. Den bygger på en klassisk design och kan lova den tål i princip allt. Och den blir snygg med märken. Det blir inte alla klockor. Och de går alltid att modda dem tämligen enkelt med.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Keramisk bezel glänser fint i solen!
23BA9759-7F27-4C14-8D67-E6B2CDEBA2B7.jpeg

Funderat lite över denna. Boett och vridning faller mig helt i smaken. Tavla, nja inte helt. Applicerade index är inte min grej. Jag antar dock det, likt MM300, går att modda dessa med delar passande NH35-verk. Tänkte mig nog en vit tavla isf. Vad tror ni?
0E27ED37-816B-4D61-9E64-3BB7AE2E38DE.jpeg
D7685000-05DB-492B-AAB2-0A25747C5DE7.jpeg

Och sen det svåra hitta någon som kan öppna den, måste ske via glaset på denna :pompus:
 

seikodiverr

KS Explorers Club
Någon i tråden som sitter på ett par 22 mm curved spring bars som kan säljas? :)
Jag är ganska säker på att jag har. Behövde ett par 20 mm för ett tag sen och råkade köpa på mig ett lager värdigt en mindre urmakare ... typ fem par i varje storlek från 14-22 mm ... Kul om de kan komma till användning :)
Skicka pm med din adress så lägger jag på lådan.
 

Hjelm

Rolex
Jag är ganska säker på att jag har. Behövde ett par 20 mm för ett tag sen och råkade köpa på mig ett lager värdigt en mindre urmakare ... typ fem par i varje storlek från 14-22 mm ... Kul om de kan komma till användning :)
Skicka pm med din adress så lägger jag på lådan.
Fasen vad schysst! Drar iväg ett pm direkt :)
 

JVM

Breitling
2-Faktor
Ställer mig också i motståndarhörnan. Har haft två stycken som lämna ungefär lika fort som de kom in. Jag gillar inte caset (även om storleken är okej), tycker att det är för "mjukt" i formerna för min smak. Ett automatiskt verk utan möjlighet till manuellt uppdrag är dock det som jag ogillar mest och även är det som blir min dealbreaker i kombination med avsaknad av safirglas i den prisklassen. känns föråldrat på något sätt. Vridningen och lumen har dock varit mysig för att avsluta med något mer positivt
Jag har ägt många skx. Och det är inte världens roligaste klocka men den är bra på mycket. Helt ok finish, extremt bra lume. Det dåliga då? Idag brister Seiko väldigt mycket i kvalitetskontroll på små detaljer. Sne chapter ring, dålig applicerad lume är två delar som tyvärr är vanligt förekommande.

Och sen har många mikrodykare kommit långt fram i sin utveckling och sprungit om dessa lite mer massproducerade ur från större tillverkare. För 5-10år sedan fanns ingen bättre dykare under 2k än skx. Idag finns det många andra alternativ. Många av dem bättre. Jag tror också att fler och fler börjar få upp ögonen på det, kanske också då skärper seiko sin kvalitetskontroll för de lägre prissatta dykarna igen.

Idag skulle jag välja en seiko 7548 före skx, lite äldre med patina och charm. Men vill ändå slutligen försvara skx. Den bygger på en klassisk design och kan lova den tål i princip allt. Och den blir snygg med märken. Det blir inte alla klockor. Och de går alltid att modda dem tämligen enkelt med.

Ja, det kan vara något med dom mjuka formerna och framförallt bezeln i min mening. Det är så lustigt att den gör sig så bra på bild, ibland kan jag inte tro att det är samma klocka. Håller med om lumen, den är fantastiskt bra!
 

Hjelm

Rolex

Som är bättre för samma pris? Damma igenom hela tråden så ser du ett par iaf :)

Min högst personliga åsikt såklart. Och som sagt dålig kvalitetskontroll numera. Kolla K&S, grovt uppskattat har 75% av alla skx/srp har sne chapter ring eller dålig applicerad lume.

(Jag gillar seiko, ägt mängder genom åren)

Problemet är väl att ofta är designerna lite väl inspirerade från andra modeller (dvs dom har inte behövt lägga pengarna på det) men tex min tisell marine diver krossade den skx jag ägt i alla avseenden.
 

Case

Panerai
Hej allihop! Jag letar efter en rektangulär klocka, typ Tank eller Reverso.

Inte stor, inte en ren kopia. Har ni några Micro-tips?

Edit: Länk ett plus.
 
Topp