• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Traska Freediver.
Klart värd väntan sen i April. :)

7A753BE8-0EE0-4A54-91D5-0CE771909025.jpeg
Grattis, är också nöjd med min :)

Spanat ett tag i tråden och måste säga att din är favoriten hittills! Hur känns kvalitén? :)

Känns mycket bra, som tur är.
Hade svårt att välja färg så jag köpte båda oprövad. Tråkigt om det varit skrot då.
Jämförd med annat motsvarande jag har med vridring och skruvad krona håller den absolut måttet.
Vridringen är exakt och känns gedigen. Bättre än Squale som är lite sladdrig och Zelos som ä trögare med en lite metallisk "sand i maskineriet" känsla.
Kronan samma sak. Stabilt och samtidigt len att skruva in/ut.
Lika bra eller en aning bättre än båda Squale och Glycine.
Zelosen är dock lite vassare just med kronan. Stor, med en skön stabil gedigen mekanisk känsla.
Jag hade tidigare en Oris Aquis (som vår venn Nilas stack iväg med) som nog är lite bättre på alla sett men Evanten behöver alls inte skämmas och jag tycker absolut den är mycket prisvärd.
Alla har samma/liknande urverk, ETA frånsätt Zelosen som har Seiko. Alla funkar utmärkt. Jag är inte så fokuserad på gångreserv och noggrannhet i och med att jag byter varje dag så någon eller alla dessa kan säkert gå +/- en minut per dygn utan att jag ville upptäcka det :)
Byggkvalitén i övrigt är bra. Vassa kantar och fin mix av polerade och borstade ytor.

Gruppbild på omtalade klockor...

20180922_190918.jpg

Bytte den blåa läderremmen på min Armida, till gumminremmen, med märket Cuda. Det som man får med vi köp av klockan.
Har känt hela dagen att det luktar något, lite sött sådär. Men har inte fattat vart det kommit ifrån. Ända tills jag luktade på armbandet, och det luktar marshmallows.. ?? det här är sjukt konstigt. Någon Annan som varit med om detta?
Jag är helt seriös alltså. Sambon bara skrattade åt mig, men sen efter hon luktade så tyckte hon också att det luktade marshmallows. :hilarious::hilarious:

Det tragiska med att hänga i mikromärkesligan är att det fortfarande finns så många bra designer som görs alldeles för stora/inte ens nära bärbara för 90%... Tänk Karon nedan i 42 x 52mm (kontra 45 x 58mm), det hade varit något!
39E60883-B1EE-4391-B4B4-BFF6DB7F8610.jpeg

Och nog sålt bättre med... :pompus:

Senast ändrad:
Bytte den blåa läderremmen på min Armida, till gumminremmen, med märket Cuda. Det som man får med vi köp av klockan.
Har känt hela dagen att det luktar något, lite sött sådär. Men har inte fattat vart det kommit ifrån. Ända tills jag luktade på armbandet, och det luktar marshmallows.. ?? det här är sjukt konstigt. Någon Annan som varit med om detta?
Jag är helt seriös alltså. Sambon bara skrattade åt mig, men sen efter hon luktade så tyckte hon också att det luktade marshmallows. :hilarious::hilarious:

Cuda luktar mkt, så även isofrane etc. Åt vaniljhållet, mumsigt tycker jag :D

Hade svårt att välja färg så jag köpte båda oprövad. Tråkigt om det varit skrot då.
Jämförd med annat motsvarande jag har med vridring och skruvad krona håller den absolut måttet.
Vridringen är exakt och känns gedigen. Bättre än Squale som är lite sladdrig och Zelos som ä trögare med en lite metallisk "sand i maskineriet" känsla.
Zelosen är dock lite vassare just med kronan. Stor, med en skön stabil gedigen mekanisk känsla.
Jag hade tidigare en Oris Aquis (som vår venn Nilas stack iväg med) som nog är lite bättre på alla sett men Evanten behöver alls inte skämmas och jag tycker absolut den är mycket prisvärd.
Alla har samma/liknande urverk, ETA frånsätt Zelosen som har Seiko. Alla funkar utmärkt. Jag är inte så fokuserad på gångreserv och noggrannhet i och med att jag byter varje dag så någon eller alla dessa kan säkert gå +/- en minut per dygn utan att jag ville upptäcka det :)
Byggkvalitén i övrigt är bra. Vassa kantar och fin mix av polerade och borstade ytor.

20180922_190918.jpg

Den där Squalen alltså... herre min gud :eek:

20180922_190918.jpg
Fantastiskt svar och desto bättre samling. Tycker du sammanfattar väl de punkterna som skapar känslan. Det är en sak att den är fin att titta på och en annan att den används (cheesy, yes). Inte alla klockor man litar på. Om du någonsin känner att den ljusblåvita är finare så finns det en plats för den mörkblåa hos mig ;)

Tillbaka
Topp