• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Där kom den! Första intrycket är att det är en riktigt trevlig klocka men tyvärr med en hel del QC-problem. ARen är riktigt bra och tavla/vridringsinlägg är väldigt tjusiga. Jag trodde först att glaset var platt men det är en liiiten dome på det som gör att ljuset bryter fint. :) Finishen är väl ungefär vad man kan vänta sig i prisklassen, den är ok men inte mer.

För min del så kommer jag nog inte orka klaga men vi får se. Jag har bara köpt denna för att jag vill känna hur den sitter på armen. Målet om den funkar är att köpa en Seiko SBDX001 eller SBDX017.

Plus
Tavlan
Vridringsinlägget
Glaset
Lumen
"Overall" utseende (som iofs inte är deras design)
PSX_20200505_151421.jpg

PSX_20200505_151456.jpg

PSX_20200505_151338.jpg

PSX_20200505_151313.jpg


Minus
Klockan hade repor från fabrik
Vridringen är enormt svår att vrida på och fastnar emellanåt
Bandhornen är helt snett borrade
22mm bandstift ikörda i 20mm bandbredd (svåra att få loss)
Ett bandstift var förstört och låste inte ordentligt
Länken var monterad bak och fram
PSX_20200505_154657.jpg

PSX_20200505_154003.jpg

PSX_20200505_153942.jpg

PSX_20200505_151238.jpg


Det är en stor klump men sitter bekvämt. Jämfört med den andra nya klockan jag fick hem idag så är den dock ganska nätt... :D
PSX_20200505_152912.jpg
Men jäklar vad dom tabbat sig med din? Alla andra verkar ju helnöjda
 
Har denna varit uppe i tråden? Finns ju en del Pagani Design här :) 40mm låter ju sjukt mycket trevligare än 43mm.
1D821F13-465F-4FC8-9A94-FA0DF82D72FB.jpeg

Låt mig återkomma i frågan imorgon :)

Har haft en och flippat den till @Peter K. Riktigt trevlig! Slå till utan tvekan.
Någon som slagit till för kaffepengar? https://www.aliexpress.com/i/4000282507866.html
Jag är oerhört sugen... i bästa fall kommer den fram i sommar.
C5A04B8C-DAE7-429A-9DF8-7F5E129A5625.jpeg
Svensk vår är ju bästa timmen på hela året!
Håller helt med, och med den klockan kan det aldrig bli fel.
 
Där kom den! Första intrycket är att det är en riktigt trevlig klocka men tyvärr med en hel del QC-problem. ARen är riktigt bra och tavla/vridringsinlägg är väldigt tjusiga. Jag trodde först att glaset var platt men det är en liiiten dome på det som gör att ljuset bryter fint. :) Finishen är väl ungefär vad man kan vänta sig i prisklassen, den är ok men inte mer.

För min del så kommer jag nog inte orka klaga men vi får se. Jag har bara köpt denna för att jag vill känna hur den sitter på armen. Målet om den funkar är att köpa en Seiko SBDX001 eller SBDX017.

Plus
Tavlan
Vridringsinlägget
Glaset
Lumen
"Overall" utseende (som iofs inte är deras design)
PSX_20200505_151421.jpg

PSX_20200505_151456.jpg

PSX_20200505_151338.jpg

PSX_20200505_151313.jpg


Minus
Klockan hade repor från fabrik
Vridringen är enormt svår att vrida på och fastnar emellanåt
Bandhornen är helt snett borrade
22mm bandstift ikörda i 20mm bandbredd (svåra att få loss)
Ett bandstift var förstört och låste inte ordentligt
Länken var monterad bak och fram
PSX_20200505_154657.jpg

PSX_20200505_154003.jpg

PSX_20200505_153942.jpg

PSX_20200505_151238.jpg


Det är en stor klump men sitter bekvämt. Jämfört med den andra nya klockan jag fick hem idag så är den dock ganska nätt... :D
PSX_20200505_152912.jpg
Grattis till en mäktig pjäs :). Tråkigt med minusen. Känner själv då att
San Martins sbdx är ljusår bättre än det du beskriver om Proximan, finishen är helt superb. Vad säger @CptSlow som har båda i detta fallet?
 
Grattis till en mäktig pjäs :). Tråkigt med minusen. Känner själv då att
San Martins sbdx är ljusår bättre än det du beskriver om Proximan, finishen är helt superb. Vad säger @CptSlow som har båda i detta fallet?
Jag har inte upplevt de problem du beskriver med min Proxima... tycker det är grym finish på den likväl som på min San Martin. Kan det vara ett måndagsexemplar? Varifrån köpte du @MaBr?
 
De finns ju på Wish också, så slipper man tull och moms. Har dock inte kollat efter exakt denna modell, men finns i alla fall flertalet Pagani Design.

Obs! Vill bara tillägga att jag personligen inte rekommenderar Wish då mina erfarenheter från beställningar där tyvärr varit allt annat än lyckade. Inga jätteallvarliga grejer och supporten har varit bra från dem (till slut), men ändå. Det kan handla om att jag fått fel produkt, skadad produkt och liknande.
 
Men med det sagt har jag någon slags hemmasnickrad teori att de olika märkena San Martin/Proxima/Sharkey/Heimdallr/Steeldive osv hänger ihop och att man sätter olika varumärken beroende på hur bra utfall det blir i tillverkningen. Dvs de bästa exemplaren blir San Martin och kostar lite mer och sen finns det någon fallande skala.
 
Men med det sagt har jag någon slags hemmasnickrad teori att de olika märkena San Martin/Proxima/Sharkey/Heimdallr/Steeldive osv hänger ihop och att man sätter olika varumärken beroende på hur bra utfall det blir i tillverkningen. Dvs de bästa exemplaren blir San Martin och kostar lite mer och sen finns det någon fallande skala.
En konspirationsteori? :) De där San Martin ser ju onekligen fina ut. Man får ofta välja på San Martin Logo, No Logo eller Customized Logo. Vore ju tufft att ha en egen logotyp, men vad skulle man välja? Är det en helt egen eller får man välja vad det ska stå i samma teckensnitt som San Martin? Tänkte om någon vet hur det fungerar och hur man ska tänka då, hypotetiskt.
 
Där kom den! Första intrycket är att det är en riktigt trevlig klocka men tyvärr med en hel del QC-problem. ARen är riktigt bra och tavla/vridringsinlägg är väldigt tjusiga. Jag trodde först att glaset var platt men det är en liiiten dome på det som gör att ljuset bryter fint. :) Finishen är väl ungefär vad man kan vänta sig i prisklassen, den är ok men inte mer.

För min del så kommer jag nog inte orka klaga men vi får se. Jag har bara köpt denna för att jag vill känna hur den sitter på armen. Målet om den funkar är att köpa en Seiko SBDX001 eller SBDX017.

Plus
Tavlan
Vridringsinlägget
Glaset
Lumen
"Overall" utseende (som iofs inte är deras design)
PSX_20200505_151421.jpg

PSX_20200505_151456.jpg

PSX_20200505_151338.jpg

PSX_20200505_151313.jpg


Minus
Klockan hade repor från fabrik
Vridringen är enormt svår att vrida på och fastnar emellanåt
Bandhornen är helt snett borrade
22mm bandstift ikörda i 20mm bandbredd (svåra att få loss)
Ett bandstift var förstört och låste inte ordentligt
Länken var monterad bak och fram
PSX_20200505_154657.jpg

PSX_20200505_154003.jpg

PSX_20200505_153942.jpg

PSX_20200505_151238.jpg


Det är en stor klump men sitter bekvämt. Jämfört med den andra nya klockan jag fick hem idag så är den dock ganska nätt... :D
PSX_20200505_152912.jpg

Jävla fräsch klocka ändå, synd att just ditt exemplar verkar ha gjorts på fyllan.

Kul när sambon erbjuder sig att hämta ut paketet...
... och sedan får för sig att åka till till sina föräldrar och sola. :banghead:
upload_2020-5-5_16-34-23.png
 
Jag beställde från WR Watches. Det som stör mig mest är vridringen, det andra tänker man inte på när klockan sitter på.
Skumt för jag vet att de påstår att de har egen qc innan de skickar klockorna. Brukar vara bra att ha och göra med så du får säkert svar om du mejlar dem.
 
Fick detta svaret när jag hörde med wr watches ang. Skillnaden på proxima / heimdsllr och San Martin:


You're welcome sir, its my pleasure to assist you.

The MM300 from SM offers quite a few upgrades which is :
- Brighter lume in the bezel and dial.
- Applied logo dial
- Better finishing on the case (Proxima is very good enough)
- Solid / better construction bracelet and clasp. (Proxima uses very thin clasp)
 
Fick detta svaret när jag hörde med wr watches ang. Skillnaden på proxima / heimdsllr och San Martin:


You're welcome sir, its my pleasure to assist you.

The MM300 from SM offers quite a few upgrades which is :
- Brighter lume in the bezel and dial.
- Applied logo dial
- Better finishing on the case (Proxima is very good enough)
- Solid / better construction bracelet and clasp. (Proxima uses very thin clasp)
Ja, det är ungefär vad jag upplever också. Proxima är bra och San Martin snäppet vassare men också typ 50% dyrare.
 
Jag beställde från WR Watches. Det som stör mig mest är vridringen, det andra tänker man inte på när klockan sitter på.

Om den sitter hårt är det ju gött om den alltid är centrerad iaf (bra för ocd), hellre det än något som flyttar sig själv ;) Åven fast jag förstår det tråkiga i det med. Inte smuts under vridningen?
 
Där kom den! Första intrycket är att det är en riktigt trevlig klocka men tyvärr med en hel del QC-problem. ARen är riktigt bra och tavla/vridringsinlägg är väldigt tjusiga. Jag trodde först att glaset var platt men det är en liiiten dome på det som gör att ljuset bryter fint. :) Finishen är väl ungefär vad man kan vänta sig i prisklassen, den är ok men inte mer.

För min del så kommer jag nog inte orka klaga men vi får se. Jag har bara köpt denna för att jag vill känna hur den sitter på armen. Målet om den funkar är att köpa en Seiko SBDX001 eller SBDX017.

Plus
Tavlan
Vridringsinlägget
Glaset
Lumen
"Overall" utseende (som iofs inte är deras design)
PSX_20200505_151421.jpg

PSX_20200505_151456.jpg

PSX_20200505_151338.jpg

PSX_20200505_151313.jpg


Minus
Klockan hade repor från fabrik
Vridringen är enormt svår att vrida på och fastnar emellanåt
Bandhornen är helt snett borrade
22mm bandstift ikörda i 20mm bandbredd (svåra att få loss)
Ett bandstift var förstört och låste inte ordentligt
Länken var monterad bak och fram
PSX_20200505_154657.jpg

PSX_20200505_154003.jpg

PSX_20200505_153942.jpg

PSX_20200505_151238.jpg


Det är en stor klump men sitter bekvämt. Jämfört med den andra nya klockan jag fick hem idag så är den dock ganska nätt... :D
PSX_20200505_152912.jpg
Men oj, måste ju vara ett returex eller nåt?
 
Men med det sagt har jag någon slags hemmasnickrad teori att de olika märkena San Martin/Proxima/Sharkey/Heimdallr/Steeldive osv hänger ihop och att man sätter olika varumärken beroende på hur bra utfall det blir i tillverkningen. Dvs de bästa exemplaren blir San Martin och kostar lite mer och sen finns det någon fallande skala.
Kul med teorier, är det helt osannolikt att det t.o.m är Seiko som ligger högst upp i näringskedjan?
 
Skumt för jag vet att de påstår att de har egen qc innan de skickar klockorna. Brukar vara bra att ha och göra med så du får säkert svar om du mejlar dem.
Ska skicka dem ett mejl och se vad de säger. :)

Fick detta svaret när jag hörde med wr watches ang. Skillnaden på proxima / heimdsllr och San Martin:


You're welcome sir, its my pleasure to assist you.

The MM300 from SM offers quite a few upgrades which is :
- Brighter lume in the bezel and dial.
- Applied logo dial
- Better finishing on the case (Proxima is very good enough)
- Solid / better construction bracelet and clasp. (Proxima uses very thin clasp)
Ännu ljusare lume!? Man kommet att bli blind då... :confused: Jag tycker att claspen på min Proxima är grym, den bygger extremt lite på höjden och den känns ändå kvalitativ. För mig är det bara en fördel. :)

Om den sitter hårt är det ju gött om den alltid är centrerad iaf (bra för ocd), hellre det än något som flyttar sig själv ;) Åven fast jag förstår det tråkiga i det med. Inte smuts under vridningen?
Haha, så kan man också se det. :p Den är bra centrerad så inga problem där. :) Kan vara smuts men den fastnar alltid på samma ställe så jag undrar om den inte är skev.

Men oj, måste ju vara ett returex eller nåt?
Kanske, men det förklarar dock inte att hålen i bandhornen är felborrade. :confused:
 
...fröet är planterat, hade ju vart intressant att jämföra med lupp :watching:
Maximal konspirationsteori är väl att Seiko ligger bakom alla dessa märken som ett sätt att få avsättning för andra-, tredje- och fjärdesortering från sina fabriker. :cigar: Men då är det iofs märkligt att även den billigaste Aliexpressmodellen har bättre linjering mellan index, chapter ring och vridring än riktiga Seiko. :D
 
Tillbaka
Topp