• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Maximal konspirationsteori är väl att Seiko ligger bakom alla dessa märken som ett sätt att få avsättning för andra-, tredje- och fjärdesortering från sina fabriker. :cigar: Men då är det iofs märkligt att även den billigaste Aliexpressmodellen har bättre linjering mellan index, chapter ring och vridring än riktiga Seiko. :D

ny teori:
Det är förstasorteringen som de säljer under annat namn. Hur skulle det se ut om deras egna helt plötsligt skulle linjera, det skulle lukta fulkopia lång väg.
 
Maximal konspirationsteori är väl att Seiko ligger bakom alla dessa märken som ett sätt att få avsättning för andra-, tredje- och fjärdesortering från sina fabriker. :cigar: Men då är det iofs märkligt att även den billigaste Aliexpressmodellen har bättre linjering mellan index, chapter ring och vridring än riktiga Seiko. :D
haha touché !
 
Jag håller med. Mycket "explorer" för pengen. :)
Tisell_leather.jpg
:rolleyes:
 
Kommit hem, landat lite och testat klockan. Första intrycket är riktigt bra enligt mig. Efter recension av @MaBr så började jag titta lite närmare på den. Lug hålen är bra mkt bättre borrade, men skiljer sig lite. Inga repor alls på boett, men ett litet märke vid ena lug hålet. 20mm sprintar som ser ut som Seikos fat bars. Började med att plocka av länken inplastad (då jag antagligen aldrig kommer att använda den) och det var lite trixigt. Men har nog mer att göra med att passformen på de solida ändlänkarna var riktigt bra. Bezeln har jag samma problem med, snurrar bra ett varv men nästa lite trögt på exakt samma ställe varje gång. Lite skumt o_O
Lumen är grym! Likaså på insert. Applicerade indexen ser riktigt bra ut och visarna är med riktigt bra.
Så överlag är jag väldigt nöjd och tycker ändå att det är riktigt mkt klocka för pengarna :)
Köpte även till mm300 gummit de sålde på WR-Watches. 40$ kan tyckas dyrt men jag var tvungen att testa. Ångrar nu att jag inte köpte ett i 22mm samtidigt. Det var sjuuukt bra! Jätte mjukt och drar inte åt sig damm. Så det blir nog en beställning på ett 22mm med i framtiden. Dock långt som vanligt men finns ju sax :p
Bildkavalkad :woot:
IMG_20200505_184609.jpg
IMG_20200505_182337.jpg
IMG_20200505_182328.jpg
IMG_20200505_182319.jpg
IMG_20200505_182219.jpg
IMG_20200505_182214.jpg
 
Kommit hem, landat lite och testat klockan. Första intrycket är riktigt bra enligt mig. Efter recension av @MaBr så började jag titta lite närmare på den. Lug hålen är bra mkt bättre borrade, men skiljer sig lite. Inga repor alls på boett, men ett litet märke vid ena lug hålet. 20mm sprintar som ser ut som Seikos fat bars. Började med att plocka av länken inplastad (då jag antagligen aldrig kommer att använda den) och det var lite trixigt. Men har nog mer att göra med att passformen på de solida ändlänkarna var riktigt bra. Bezeln har jag samma problem med, snurrar bra ett varv men nästa lite trögt på exakt samma ställe varje gång. Lite skumt o_O
Lumen är grym! Likaså på insert. Applicerade indexen ser riktigt bra ut och visarna är med riktigt bra.
Så överlag är jag väldigt nöjd och tycker ändå att det är riktigt mkt klocka för pengarna :)
Köpte även till mm300 gummit de sålde på WR-Watches. 40$ kan tyckas dyrt men jag var tvungen att testa. Ångrar nu att jag inte köpte ett i 22mm samtidigt. Det var sjuuukt bra! Jätte mjukt och drar inte åt sig damm. Så det blir nog en beställning på ett 22mm med i framtiden. Dock långt som vanligt men finns ju sax :p
Bildkavalkad :woot:
IMG_20200505_184609.jpg
IMG_20200505_182337.jpg
IMG_20200505_182328.jpg
IMG_20200505_182319.jpg
IMG_20200505_182219.jpg
IMG_20200505_182214.jpg
Grattis! Tog en extra titt på min Proxima nu också och har samma omdöme som du. Möjligen att lugghålen inte är 100% perfekt raka men det är lite svårt att avgöra. I övrigt är allt som det ska och jag håller helt klart fast vid att det är galet mycket för pengen.
 
Senast ändrad:
Men med det sagt har jag någon slags hemmasnickrad teori att de olika märkena San Martin/Proxima/Sharkey/Heimdallr/Steeldive osv hänger ihop och att man sätter olika varumärken beroende på hur bra utfall det blir i tillverkningen. Dvs de bästa exemplaren blir San Martin och kostar lite mer och sen finns det någon fallande skala.
Tror det är Jody på JOMW som är inne på samma spår. Samtliga märken kommer från samma fabrik. De levereras i samma förpackning och är helt identiska sånär som på logotypen.
 
Grattis! Tog en extra titt på min Proximan nu också och har samma omdöme som du. Möjligen att lugghålen inte är 100% perfekt raka men det är lite svårt att avgöra. I övrigt är allt som det ska och jag håller helt klart fast vid att det är galet mycket för pengen.
Ja jag tycker det är sjukt mkt bad ass beater för de pengarna :p
HIMQ och Proxima är samma klocka i alla fall, så mkt har jag förstått :)
 
Kommit hem, landat lite och testat klockan. Första intrycket är riktigt bra enligt mig. Efter recension av @MaBr så började jag titta lite närmare på den. Lug hålen är bra mkt bättre borrade, men skiljer sig lite. Inga repor alls på boett, men ett litet märke vid ena lug hålet. 20mm sprintar som ser ut som Seikos fat bars. Började med att plocka av länken inplastad (då jag antagligen aldrig kommer att använda den) och det var lite trixigt. Men har nog mer att göra med att passformen på de solida ändlänkarna var riktigt bra. Bezeln har jag samma problem med, snurrar bra ett varv men nästa lite trögt på exakt samma ställe varje gång. Lite skumt o_O
Lumen är grym! Likaså på insert. Applicerade indexen ser riktigt bra ut och visarna är med riktigt bra.
Så överlag är jag väldigt nöjd och tycker ändå att det är riktigt mkt klocka för pengarna :)
Köpte även till mm300 gummit de sålde på WR-Watches. 40$ kan tyckas dyrt men jag var tvungen att testa. Ångrar nu att jag inte köpte ett i 22mm samtidigt. Det var sjuuukt bra! Jätte mjukt och drar inte åt sig damm. Så det blir nog en beställning på ett 22mm med i framtiden. Dock långt som vanligt men finns ju sax :p
Bildkavalkad :woot:
IMG_20200505_184609.jpg
IMG_20200505_182337.jpg
IMG_20200505_182328.jpg
IMG_20200505_182319.jpg
IMG_20200505_182219.jpg
IMG_20200505_182214.jpg
Najs !, grattis :)
 
Grattis! Tog en extra titt på min Proxima nu också och har samma omdöme som du. Möjligen att lugghålen inte är 100% perfekt raka men det är lite svårt att avgöra. I övrigt är allt som det ska och jag håller helt klart fast vid att det är galet mycket för pengen.
Bara jag som har dragit nitlotten då. :shifty:
 
Mm verkar så. Jäkligt trist :( Du som har haft mitt andra mm gummi. Var det lika styvt som ditt grå? Detta jag fick nu är riktigt bra faktiskt :)
Äh, lite bilder till :p
IMG_20200505_191710.jpg
IMG_20200505_191700.jpg
IMG_20200505_191650.jpg
Det löser sig säkert, ingen dyr klocka ändå. :) Ja, de var lika hårda båda två. Hade ett rött tidigare också och det var samma med det.
 
Gaaaah! Inget på ingång här och blir nog inget på ett tag heller :banghead:

Köpt kåk, två nya bilar, massa nya möbler, staket,
Beställt pool och bergvärme :greedy:

Så jag får harva vidare med det jag har.
Idag blir det Zelos-tisdag.

15886554494374320446740676756244.jpg

Vi flyttade in i vårt hus i januari och kan bara instämma att hus är en "endless money pit". Bara Ikea har ätit upp en Grand Seiko Snowflake och för att inte tala om Jula...

Och nu ska vi byta självdraget till mekanisk frånluft :dead:

Grattis till alla er med nya klockor förresten :D!
 
Tillbaka
Topp