• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Planen är att beställa hem ett originalglas från helson och ett top hatglas med höjden som saknas och helt plan undersida.
Glasen fogas sedan samman medelst uv-lim (ungefär som datumbubblan på en Rolex).

Problemet är att hitta rätt top hat. Därefter lejer jag bort själva sammanfogningen till någon som kan sånt.

Har aldrig sett någon annan som testat, så det kändes som att det föll på min lott.:D
Underbart, varför inte liksom :cool:
Har moddat en hel del klockor förr om åren men den här metoden var ny för mig. Mest nyfiken på hur man limmar ihop två glas så att limmet inte syns men det kanske är tjusningen just med UV-lim?
 
Underbart, varför inte liksom :cool:
Har moddat en hel del klockor förr om åren men den här metoden var ny för mig. Mest nyfiken på hur man limmar ihop två glas så att limmet inte syns men det kanske är tjusningen just med UV-lim?
Det blir som sagt en osynlig fog efter vad jag förstått.
 
  • Like
Reactions: v0n
Underbart, varför inte liksom :cool:
Har moddat en hel del klockor förr om åren men den här metoden var ny för mig. Mest nyfiken på hur man limmar ihop två glas så att limmet inte syns men det kanske är tjusningen just med UV-lim?

Det blir som sagt en osynlig fog efter vad jag förstått.

Gäller att inte få någon skit emellan bara! :nailbiting:
Tror som sagt att det kan bli riktigt bra hursomhelst. :)
 
Planen är att beställa hem ett originalglas från helson och ett top hatglas med höjden som saknas och helt plan undersida.
Glasen fogas sedan samman medelst uv-lim (ungefär som datumbubblan på en Rolex).

Problemet är att hitta rätt top hat. Därefter lejer jag bort själva sammanfogningen till någon som kan sånt.

Har aldrig sett någon annan som testat, så det kändes som att det föll på min lott.:D
Det låter helt spaceat men häftigt och udda, håller tummarna för projektet :)
 
Någon som är sugen på en Sumiteer, finns en sprillans ny vit på K & S för 3000kr

https://klocksnack.se/threads/traska-summiteer.131966/#post-3329560

Det är ju surt att det var fel färg på visaren :( hade norpat den direkt annars.

Jag tror den går snabbt! Väldigt fin är den.
Det är jag, som sålde fem klockor förra helgen för att jag har för många, som köper den :rolleyes:
 
Ställde ju frågan om top hat på min Sharkmaster igår. Sedan dess har jag beslutat att, ja, den behöver en top hat.

Idag påbörjades projektet.
Har börjat mäta lite och även slipat till en hyfsat rund plexibit att testa lite med.
IMG_20200508_123226.jpg
IMG_20200508_123231.jpg

Ser ut som ett rymdskepp. Blir hur bra som helst!:)

Kommer antagligen sluta med att två glas limmas ihop för att uppnå rätt effekt och höjd med bibehållen vattentäthet.:)
Det där kommer bli grymt!
 
Inget, än så länge. Av någon anledning så skickades paketet till Amsterdam först. Och sen hit, så antingen så missade dom det eller så skickar säljaren till något företag där som vidarebefordrar.
Har beställt en steeldive från Ali express. Kollinumret slutar med nl, så Nederländerna är nog inblandade på något sätt. jag vet att wish skickade via NL förut. Då slapp man tydligen tull.
 
Steiny idag. Klart den klocka som får mest handledstid nu :) Trodde inte att jag skulle gilla den såpass mycket men den är faktiskt riktigt bra. Det som stör mig mest är insertet som behöver bytas och Steinhart som inte vill skicka en ny till mig :p Någon som har något tips på hur man kan lägga vantarna på ett insert utan att behöva skicka klockan till Tyskland och behöva vänta i en månad?

Gillar storleken på 39 mm men baklocket skjuter ut lite väl mycket. Den hade varit snudd på perfekt med ett ETA2892 istället för ett ETA2824 under huven.
21C0E801-C9FF-41C0-AD5E-7993DAE65FB4.jpeg
 
Ang Traska Summiteer.
Kan någon förklara för mig hur beställningsproceduren går till ?
Jag signade upp för nyhetsbrevet under hösten 2019 och har fått uppdateringar under processens gång.
Fick ett mail 26 april där det stod att freedivern skulle släppas och den 30 april kom ett mail där man enligt vad jag kan förstå klicka på en länk för att konfigurera och beställa den.

Men om jag ska beställa en Summiteer, är det ett mail som fortfarande inte släppts ? Ser att det står 14 maj i både mail och på hemsidan att den släpps då.
Så kort och gott, hur och när kan man beställa Summiteern, kommer det ytterligare ett mail inom kort eller ska jag gå in på hemsidan 14 maj och beställa ?

Jag har flertalet gånger ställt några frågor till den mycket sympatiske Jon men på mina senaste tre mail inom loppet av två veckor har jag ej fått svar.
Man vet aldrig vad som händer i folks liv och kanske det bara är mycket att göra men det är alltid lite trist när kommunikationen uteblir.
 
Underbart, varför inte liksom :cool:
Har moddat en hel del klockor förr om åren men den här metoden var ny för mig. Mest nyfiken på hur man limmar ihop två glas så att limmet inte syns men det kanske är tjusningen just med UV-lim?
Gjorde det för några år sen på en Citizen Aqualand. Fick tipset av en som tillverkar glas till klockor. Nu blev det inget med klockan utan boetten blev liggande. Man ser skarven från sidan men ser inget ovanifrån . Tror jag satte den i spänn och lätt den stelna några dagar.
DSC09963.JPG
DSC09964.JPG
 
Gjorde det för några år sen på en Citizen Aqualand. Fick tipset av en som tillverkar glas till klockor. Nu blev det inget med klockan utan boetten blev liggande. Man ser skarven från sidan men ser inget ovanifrån . Tror jag satte den i spänn och lätt den stelna några dagar.
DSC09963.JPG
DSC09964.JPG
In mitt fall hamnar ju skarven en mm under bezeln, så det borde funka.:)
 
Tillbaka
Topp