• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

E0BC6728-2053-4122-AD96-52E958DD1DD7.jpeg

Lagar risgrynsgröt till mig och dottern :)
Är det någon här som beställt Timex Q ’Pan Am’ ?

Fler än jag som känner igen sig i detta dilemma som tas upp i videon nedan?
Jag har klockor jag gillar och använder men ändå tittar man hela tiden efter nytt. Lägger ut krokar här och var, funderar på vad som ska in etc. Även fast de flesta klockorna jag äger känns bra. Är man beroende av klockor eller egentligen den ”materiella lyckan/tillfredsställelsen ” över att få jaga och sen köpa dem som styr? :confused:
Det du tar upp, och klippet träffar mig mitt i prick. Man har hållit på ett tag nu. Klockor man trodde var sin holy grail har liksom passerat en efter en. Man har bytt, sålt, testat större, mindre, sparat till nåt dyrare etc.. Som alla ni andra känner igen sig i.
Men det spelar ingen roll vad man har. Man är nyfiken på det man inte har.
Jag sa att jag skulle dra lite i handbromsen när jag haffat en black bay. Men nej, man letar annat ändå liksom.

Man får väl köra igång ett 12 stegs avvänjnings program eller nåt.

Det du tar upp, och klippet träffar mig mitt i prick. Man har hållit på ett tag nu. Klockor man trodde var sin holy grail har liksom passerat en efter en. Man har bytt, sålt, testat större, mindre, sparat till nåt dyrare etc.. Som alla ni andra känner igen sig i.
Jag sa att jag skulle dra lite i handbromsen när jag haffat en black bay. Men nej, man letar annat ändå liksom.

Pröva det som jag gjorde, tvinga dig själv att förmå dig glädjas åt billigare klockor.

Vi är många potentiella medlemmar från start iaf :D Men att lyckas bli nöjd med vad man har kanske är viktigare än köpen i sig. Dvs att inte flippa allt konstant, lite för egen del, men att däremellan försöka njuta lite av de man har vore nog smart. En långsiktig plan vore ju bra men går ju inte när man hänger i denna tråd med alla frestelser hela tiden...

Inte jag heller. Har med testat de helvita och måste säga att de ändå är helt oki. Men smakar ju inte "snus". Köpte någon stock med Nordic Spirit, men priset som sagt är ganska högt. Får fina vita tänder med om inget annat ;)

Nope inget billigare tobaksfritt.
Jag kör de starkaste lyft. Mer drag i dem än Göteborg eller General imo. Skulle köra det under utfasning men blev kvar med dem ett tag till. Men det är nåt annat. Håller med med vitare tänder men saknar tobakssmaken.
426A0D5F-8DF1-42E7-A1D1-41F040313095.jpeg

Postar en bild på min affordable Holy grail. Känner jag mig själv har väl känslorna svalnat om en vecka men nu är den högst upp på listan. Tycker den slår Sinns tavla faktiskt.

Nope inget billigare tobaksfritt.
Jag kör de starkaste lyft. Mer drag i dem än Göteborg eller General imo. Skulle köra det under utfasning men blev kvar med dem ett tag till. Men det är nåt annat. Håller med med vitare tänder men saknar tobakssmaken.
426A0D5F-8DF1-42E7-A1D1-41F040313095.jpeg

Postar en bild på min affordable Holy grail. Känner jag mig själv har väl känslorna svalnat om en vecka men nu är den högst upp på listan. Tycker den slår Sinns tavla faktiskt.
Jag har förr haft ett par ’graal’ klockor vilka jag idag inte känner något alls för. Man utvecklas i de lustigaste riktningar.
Jag tycker definitivt man skall ha överkomliga ’Graaler’ av det enkla faktum att dyra ouppnåeliga klockor tillför inget positivt utan kan i värsta fall spä på ens känslor av tillkortakommande.

Min överkomliga är Tudor Date Day.
97D86CC4-F112-439B-BB44-871057B6178F.jpeg

Senast ändrad:
Provade lite klockor hos @KlockTotte igår. Han har en fin samling.:)
Det jag var ute efter var att få reda på hur stor en Seiko Tuna är.
Nu vet jag :)
IMG_20200523_182756(1).jpg

Den var inte alls så stor som jag hade föreställt mig. Nu föreslog min telefon "föredraget" istället för "föreställt, vilket också är sant...

Den på fotot är som synes inte större än min plopp. Så jag får sikta på en kilometertuna istället.:rolleyes:
Finns det några affordable med den stora fiskkroppen? Dom flesta är väl 46-47mm?
Blev väldigt sugen på en Kaventsmann också. Bara så ni vet.;)
Screenshot_20200524-212023.jpg

Vad finns det för mekaniska affordable? De enda jag vet är hamilton. Som verka vara fantastiska. Men de bör finnas fler som är nytillverkade.

Fler än jag som känner igen sig i detta dilemma som tas upp i videon nedan?
Jag har klockor jag gillar och använder men ändå tittar man hela tiden efter nytt. Lägger ut krokar här och var, funderar på vad som ska in etc. Även fast de flesta klockorna jag äger känns bra. Är man beroende av klockor eller egentligen den ”materiella lyckan/tillfredsställelsen ” över att få jaga och sen köpa dem som styr? :confused:
Ja, det där stämmer väl in på var jag är just nu, funderar på att vila ifrån en stund och vara nöjd med vad jag har. Bara en såld och en köpt i januari i år (förutom en till hustrun). Tänkte göra ett ryck till innan sommaren så får vi se, antingen tillbaka i selen eller så kanske en "urpluggning" helt ett tag sen. Om jag inte råkar på en Halios Seaforth gmt förstås eller en.... :(:confused::)

Senast ändrad:

Den var inte alls så stor som jag hade föreställt mig. Nu föreslog min telefon "föredraget" istället för "föreställt, vilket också är sant...

Den på fotot är som synes inte större än min plopp. Så jag får sikta på en kilometertuna istället.:rolleyes:
Finns det några affordable med den stora fiskkroppen? Dom flesta är väl 46-47mm?
Det var ett trevligt möte :)
Välkommen tillbaka, har du läst ikapp ännu? :D

Denna kanske? En San Martin på 47 mm men känns betydligt mindre. En turtle känns utan tvekan större.
Outstanding kvalité och finish samt en lume som får dom flesta andra att blekna.
DNfAatP.jpg

Vad finns det för mekaniska affordable? De enda jag vet är hamilton. Som verka vara fantastiska. Men de bör finnas fler som är nytillverkade.
Har jag missat nåt i din fråga? Det finns väl 100+ talet tillverkare som bara jag har på lista (finns säkert många fler)? Första inlägget i tråden rabblar ju rätt många (vet inte om de finns fortfarande) och sen finns hur många som helst i tråden?! Problemet är väl inte för få utan för många? o_O (eller det är väl det roliga :))

Denna kanske? En San Martin på 47 mm men känns betydligt mindre. En turtle känns utan tvekan större.
Outstanding kvalité och finish samt en lume som får dom flesta andra att blekna.
DNfAatP.jpg
Jag tror att den är för liten för mig, tyvärr.
Siktar på en smula över 50. Men jag tror mer på en affordable än en Seiko då jag även jagar hög vikt. Stål eller brons hellre än titan och keramik...

Tillbaka
Topp