• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Är det inte en sån som ligger ute på K&S? :)
Jag har då inte sett denna final editionvarianten på K&S eller på forumet heller för den delen, den tidigare modellen dyker dock upp ibland.
Är iofs sämst på att söka så du får hemskt gärna peka i rätt riktning om jag missat något :confused:

Där är den ju! Frågade i tråden för några dagar sedan! Tycker den är riktigt fin på mesh!
Edit: men det är nog inte samma som jag hittade när jag googlade på seiko bw Chronograph eller vad det var.
Edit två. Quartz?
Just det, minns inlägget och att jag hade för avsikt att svara men det kom något emellan. Ja kvarts och ref är snn231, och nej det var inte riktigt rätt den du hade uppe :)

Fått hem en Glycine combat
Första tanken, hmm, gillar
Andra, hm jag chansar och beställer
Tredje, bra! Lever upp till förväntningarna
Nu, hm, hur servar man den och vad kommer det kosta? Någon som har lite bra tankar kring det? Kommer det kosta lika mycket som att köpa en ny

Bilagor

• C621BBC3-EE51-4686-9B89-C43454B2DAD6.jpeg
    C621BBC3-EE51-4686-9B89-C43454B2DAD6.jpeg
    485.9 KB · Visningar: 0
Fan vad styltigt det blir när man ska besvara ett helt gäng olika inlägg så här men med tanke på aktiviteten i tråden har man inte mycket till alternativ. ;)
Jag såg den i butik igår (eller om det bara var en liknande modell?) och reagerade på hur liten den såg ut men den stod i och för sig i samma monter som G-shock så allting är väl relativt. ;)
Trevlig samling och ffa en fantastisk Eterna!
Är det inte en sån som ligger ute på K&S? :)
Var det inte någon annan här i tråden som hade beställt en klocka genom DHL men att avsändaren åkte dit och plockade ut den för att skicka med Fedex istället för att den skulle komma fram snabbare? Tänker att det kanske är samma sak här. Jag minns inte vem det var men jag är rätt säker på att det var igår så om du bläddrar tillbaka 45 sidor hittar du nog inlägget jag tänker på. :D
Cool Seiko! Har den någon speciell funktion eller är det bara ett designval?
Allting är relativt men jag skulle säga att affordable innebär att de flesta skulle kunna köpa den på studs utan att behöva spara osv. så jag skulle spontant säga kanske 5k. Alla har givetvis olika förutsättningar men typ så. Vad som är affordable är som sagt även relativt, jag tycker att min Oceanking t.ex. är hyfsat affordable jämfört med dyrare märken som erbjuder liknande modeller (*host* Rolex *host*) men knappast billig. Samma sak med Squalen i helguld som jag tror att @M26 har om jag inte minns fel? Relativt dyr med sina 40-50k men snorbillig för att vara tillverkad helt i guld så allt beror på vad man utgår ifrån och jämför med.
Det finns mycket man borde göra här i livet men man brukar ha roligare om man struntar i det. :D
Bara spexig 80-tals design ;)

Hur är det med ev service av mikrour? Om det är ett vanligt ETA2824 eller dylikt, kan man då vända sig till svensk urmakare när det är dags efter några år?

Tänker framåt på den Ginault Ocean rover 2 jag skrivit upp mig på väntelista för.

Man vet ju inte om tillverkaren finns kvar om 10 år.
Vilken uris som helst kan serva och laga ett ETA-verk. Detsamma gäller miyota- och seiko-verk. Räkna dock inte med att det blir billigare bara för att klockan var affordable.;)

Hur är det med ev service av mikrour? Om det är ett vanligt ETA2824 eller dylikt, kan man då vända sig till svensk urmakare när det är dags efter några år?

Tänker framåt på den Ginault Ocean rover 2 jag skrivit upp mig på väntelista för.

Man vet ju inte om tillverkaren finns kvar om 10 år.
Ja, i princip alla urmakare kan nog de schweiziska urverken väldigt bra. Och de billigare urverken från Seiko och Miyota är kanske enklast/billigast att sätta in nytt urverk istället.

Fler än jag som känner igen sig i detta dilemma som tas upp i videon nedan?
Jag har klockor jag gillar och använder men ändå tittar man hela tiden efter nytt. Lägger ut krokar här och var, funderar på vad som ska in etc. Även fast de flesta klockorna jag äger känns bra. Är man beroende av klockor eller egentligen den ”materiella lyckan/tillfredsställelsen ” över att få jaga och sen köpa dem som styr? :confused:
5min efter jag tryckt på köpknappen är jag ute och letar efter nästa projekt så för min del är jakten helt klart det roligaste med hobbyn, måste nog ändå erkänna för mig själv att jag är torsk :D

Jakten är ju helt klart roligast..
Helt klart!

Å ju färre man har desto jävligare blir det!
Två räcker INTE kan jag berätta :/
Inte heller 22 :D

Klockor är som en swingersfest, roligare om man är fler än 2..:D
och ännu mer skoj om man har 35 för då kan man flippa oftare :D

Det du tar upp, och klippet träffar mig mitt i prick. Man har hållit på ett tag nu. Klockor man trodde var sin holy grail har liksom passerat en efter en. Man har bytt, sålt, testat större, mindre, sparat till nåt dyrare etc.. Som alla ni andra känner igen sig i.
Men det spelar ingen roll vad man har. Man är nyfiken på det man inte har.
Jag sa att jag skulle dra lite i handbromsen när jag haffat en black bay. Men nej, man letar annat ändå liksom.

Man får väl köra igång ett 12 stegs avvänjnings program eller nåt.
För mig är hela poängen med en graal att den ska vara ouppnåelig annars är det inte längre en Graal, lika bra att slå på stort med en 5711 så man vet att man aldrig kommer i mål :D

Vi är många potentiella medlemmar från start iaf :D Men att lyckas bli nöjd med vad man har kanske är viktigare än köpen i sig. Dvs att inte flippa allt konstant, lite för egen del, men att däremellan försöka njuta lite av de man har vore nog smart. En långsiktig plan vore ju bra men går ju inte när man hänger i denna tråd med alla frestelser hela tiden...
Allt handlar om syftet med hobbyn, finns värre saker att bränna sina tillgångar på enligt min ödmjuka mening. Allt som oftast när det kommer till sub 5000kr eller ännu bättre Micros så handlar det ju t.o.m. endast om en tillfällig upplåsning av kapital :) Den dagen jag blir nöjd med endast en klocka så upphör det vara min hobby :D

Jag har förr haft ett par ’graal’ klockor vilka jag idag inte känner något alls för. Man utvecklas i de lustigaste riktningar.
Jag tycker definitivt man skall ha överkomliga ’Graaler’ av det enkla faktum att dyra ouppnåeliga klockor tillför inget positivt utan kan i värsta fall spä på ens känslor av tillkortakommande.

Min överkomliga är Tudor Date Day.
97D86CC4-F112-439B-BB44-871057B6178F.jpeg
Tycker som sagt att en Graal skall förbli ouppnåelig, men det är endast min ödmjuka mening :)

Jo men det är ju inte det primära problemet i mitt fall. Väntan visste jag men när den var över och klockan började sin resa så fick jag från DHL att den anländer på tisdag. Sen rörde den på sig igen och därefter vid nästa uppdatering så var den på väg tillbaka till avsändaren i retur.
Om det är samma sak i det här fallet så tror jag bara att det är ett fall av knasig statusuppdatering. Enligt uppdateringarna är den både hanterad/sorterad och har dessutom avgått från terminal vid samma klockslag så jag antar att det bara innebär att den förbereddes för vidaresändning och att de senare drog tillbaka det på avsändarens begäran. Jag kan ju så klart ha fel men det är min gissning. :happyhappy:
Fått hem en Glycine combat
Första tanken, hmm, gillar
Andra, hm jag chansar och beställer
Tredje, bra! Lever upp till förväntningarna
Nu, hm, hur servar man den och vad kommer det kosta? Någon som har lite bra tankar kring det? Kommer det kosta lika mycket som att köpa en ny
De ligger väl på runt 5-6k nya? Nackdelen med mikromärken och andra billigare automater är att servicekostnaderna ofta motsvarar eller till och med överstiger inköpspriset vilket gör att åtminstone jag avstår från en del märken och modeller just för att jag vet att jag inte kommer att vilja kosta på dem det för en standardservice. Jag vet inte riktigt vad det sitter för urverk i dessa men en snabb googling påstod att det var ett något modifierat ETA-verk vilket de flesta bör kunna serva men frågan är som sagt om du tycker att det är värt det.

Om det är samma sak i det här fallet så tror jag bara att det är ett fall av knasig statusuppdatering. Enligt uppdateringarna är den både hanterad/sorterad och har dessutom avgått från terminal vid samma klockslag så jag antar att det bara innebär att den förbereddes för vidaresändning och att de senare drog tillbaka det på avsändarens begäran. Jag kan ju så klart ha fel men det är min gissning. :happyhappy:
De ligger väl på runt 5-6k nya? Nackdelen med mikromärken och andra billigare automater är att servicekostnaderna ofta motsvarar eller till och med överstiger inköpspriset vilket gör att åtminstone jag avstår från en del märken och modeller just för att jag vet att jag inte kommer att vilja kosta på dem det för en standardservice. Jag vet inte riktigt vad det sitter för urverk i dessa men en snabb googling påstod att det var ett något modifierat ETA-verk vilket de flesta bör kunna serva men frågan är som sagt om du tycker att det är värt det.
I detta fallet så har du nog fel eftersom jag har haft haft tät kontakt med Glenn själv på San Martin hela tiden. Han är lika oförstående som jag till det hela och har kontaktat DHL-express tidigare idag.
Dom visste inte heller vad som hänt.
Fortsättning följer och för egen del så hoppas jag att det hela är ett misstag. Har dock sällan tur.

Inget att be om ursäkt för.:)
Just Invicta har jag dock lite svårt för.

Jag är ute efter ett stort verktygsur. Seiko Tuna 1000m är 53-ish, men dom är ganska dyra om man som jag vill ha automat.
Skulle gärna ha något i den stilen utan massa extra designelement. Funktion över form. Jag gillar när det snarare ser ut som utrustning än smycken. Som @KlockTotte kan intyga har jag inte en särskilt blingig framtoning.:D:p

Det kan vara så att det egentligen är en Ploprof 1200 jag ska ha, men då är jag ju i fel tråd.:rolleyes:

Edit: ah, Det var ju dieselklockan du tipsade om. Fyyyy!:D
Precis, fyyy var reaktionen jag väntade på, ingen ska gå ostraffad från att föreslå Dieselklockor :D

I detta fallet så har du nog fel eftersom jag har haft haft tät kontakt med Glenn själv på San Martin hela tiden. Han är lika oförstående som jag till det hela och har kontaktat DHL-express tidigare idag.
Dom visste inte heller vad som hänt.
Fortsättning följer och för egen del så hoppas jag att det hela är ett misstag. Har dock sällan tur.
Trist! :( Vi får hoppas att det löser sig.
Det var det här inlägget jag syftade på: https://klocksnack.se/threads/stora...ndra-affordables.60202/page-2017#post-3353252
En klocka från Proxima hade fastnat hos DHL i Hong Kong och hämtades ut av avsändaren för att kunna skickas med Fedex istället. Jag ska jag inte spekulera mer utan håller istället tummarna för att ditt paket hittar rätt till slut och gärna förr än senare. :happyhappy:

Som jag tänkte tror jag, när jag drog det för min kloka fru sa hon att ja men så är det väl men vad spelar det för roll ’, det är väl ett intresse och då ska man inte räkna varje krona och öre... Gillar klockan skarpt så om x år så kommer jag förhoppningsvis gilla den än mer, vad är serviceintervallet på en glycine tror ni?

• Like
Reactions: M26
Som jag tänkte tror jag, när jag drog det för min kloka fru sa hon att ja men så är det väl men vad spelar det för roll ’, det är väl ett intresse och då ska man inte räkna varje krona och öre... Gillar klockan skarpt så om x år så kommer jag förhoppningsvis gilla den än mer, vad är serviceintervallet på en glycine tror ni?
Klokt sagt men i det här fallet med en relativt vanlig massproducerad klocka skulle jag personligen säga att det beror på sällsynthet och affektionsvärde. Har man gått igenom en massa roliga och minnesvärda saker tillsammans kan det vara värt att kosta på den serviceåtgärder i samma prisklass som inköpspris och samma sak om det gäller en sällsynt modell som man gärna vill behålla men jag vete fåglarna om jag tycker att en Combat Sub skulle platsa i någon av dessa kategorier? Du gör så klart som du vill och tycker du att det är värt att kosta på den det så är det bara att köra på men om det skiljer någon tusenlapp eller två mellan servicekostnad och en sprojlans ny kan man fråga sig om det är värt att serva den om du inte har några särskilda band till den (höhö).

Har du köpt den i begagnat skick med servicebehov? Jag tolkade ditt tidigare inlägg som det men kanske missuppfattade. Hur ofta man bör serva sina klockor är ett frekvent omdebatterat ämne i forumet och det finns i stora drag två läger: de som tycker att man bör följa tillverkarens rekommendationer (vanligtvis runt fem år) och de som tycker att det är onödigt att kosta på saker i onödan och att man istället väntar tills man märker att klockan faktiskt är i behov av service (vilket är det läger som jag själv tillhör). If it ain't broke, don't fix it. ;)

Klokt sagt men i det här fallet med en relativt vanlig massproducerad klocka skulle jag personligen säga att det beror på sällsynthet och affektionsvärde. Har man gått igenom en massa roliga och minnesvärda saker tillsammans kan det vara värt att kosta på den serviceåtgärder i samma prisklass som inköpspris och samma sak om det gäller en sällsynt modell som man gärna vill behålla men jag vete fåglarna om jag tycker att en Combat Sub skulle platsa i någon av dessa kategorier? Du gör så klart som du vill och tycker du att det är värt att kosta på den det så är det bara att köra på men om det skiljer någon tusenlapp eller två mellan servicekostnad och en sprojlans ny kan man fråga sig om det är värt att serva den om du inte har några särskilda band till den (höhö).

Har du köpt den i begagnat skick med servicebehov? Jag tolkade ditt tidigare inlägg som det men kanske missuppfattade. Hur ofta man bör serva sina klockor är ett frekvent omdebatterat ämne i forumet och det finns i stora drag två läger: de som tycker att man bör följa tillverkarens rekommendationer (vanligtvis runt fem år) och de som tycker att det är onödigt att kosta på saker i onödan och att man istället väntar tills man märker att klockan faktiskt är i behov av service (vilket är det läger som jag själv tillhör). If it ain't broke, don't fix it. ;)
Jag har också funderat på det där med hur mycket vikt man skall lägga på servicekostnader och kommit fram till att det är i princip ingenting så länge man gillar att ha många klockor som inte är speciellt dyra och inte har inhouseverk. Snittet är väl ungefär att serva var femte år om man har en mekanisk klocka... men det är väl under förutsättning att man använder den dagligen... hela dagen. Har man något fler klockor än genomsnittssvensson och roterar dem, i mitt fall flera gånger om dagen, så blir ju serviceintervallet betydligt längre. Jag har kanske servat 5 klockor på 15 år, alla köpta beggade, av kanske totalt 200 klockor som passerat under samma tid :) Blir inte många kronor om slår ut kostnaden över tid. Visst torkar klockor ihop om de ligger ett par år i en låda, men min erfarenhet är om de får lite motion ett par gånger i månaden så håller de formen ganska bra.

Min sensmoral är: Om du oroar dig för servicekostnader, köp fler klockor och flippa ofta ;)

Lite matte för att bevisa min teori: Du köper en klocka för 2500kr och det kommer att kosta 2500kr att serva den efter fem år. Köp en till klocka för 2500kr istället så har du två klockor i tio år istället för en klocka i tio år för samma pris dvs lite drygt 1:37kr/dag under en tioårsperiod :D

EDIT: Var tvungen att räkna efter... mitt klockintresse kostar mig lite över 35kr/dag :greedy::nailbiting::cigar:

Senast ändrad:
Jag har också funderat på det där med hur mycket vikt man skall lägga på servicekostnader och kommit fram till att det är i princip ingenting så länge man gillar att ha många klockor som inte är speciellt dyra och inte har inhouseverk. Snittet är väl ungefär att serva var femte år om man har en mekanisk klocka... men det är väl under förutsättning att man använder den dagligen... hela dagen. Har man något fler klockor än genomsnittssvensson och roterar dem, i mitt fall flera gånger om dagen, så blir ju serviceintervallet betydligt längre. Jag har kanske servat 5 klockor på 15 år, alla köpta beggade, av kanske totalt 200 klockor som passerat under samma tid :) Blir inte många kronor om slår ut kostnaden över tid. Visst torkar klockor ihop om de ligger ett par år i en låda, men min erfarenhet är om de får lite motion ett par gånger i månaden så håller de formen ganska bra.

Min sensmoral är: Om du oroar dig för servicekostnader, köp fler klockor och flippa ofta ;)

Lite matte för att bevisa min teori: Du köper en klocka för 2500kr och det kommer att kosta 2500kr att serva den efter fem år. Köp en till klocka för 2500kr istället så har du två klockor i tio år istället för en klocka i tio år för samma pris dvs lite drygt 1:37kr/dag under en tioårsperiod :D

EDIT: Var tvungen att räkna efter... mitt klockintresse kostar mig lite över 35kr/dag :greedy::nailbiting::cigar:
Köpte klockan ny för 495euro vilket känns prisvärt , tror jag låter den tuffa på så länge det går så får jag se sen, gillar jag den tillräckligt mycket så väcker jag liv i den med en service. Tänker dock att jag inte ska köpa allt jag gillat bara för att det är ”billigt” nu med tanke på att det blir dyrt i längden med all service :)

Men ett gäng till får det bli iaf

:D:D

Tack för det, ännu en anledning att fortsätta hetsa! :D

Köpte klockan ny för 495euro vilket känns prisvärt , tror jag låter den tuffa på så länge det går så får jag se sen, gillar jag den tillräckligt mycket så väcker jag liv i den med en service. Tänker dock att jag inte ska köpa allt jag gillat bara för att det är ”billigt” nu med tanke på att det blir dyrt i längden med all service :)

Men ett gäng till får det bli iaf

Sund inställning... något som inte är helt vanligt här inne ;) Skall bli intressant att se om den stannar i fem år, risken finns att det kanske blir ägare nr.12 här inne som får ta det beslutet när den dagen kommer :D

Just nu har jag "bara" 26 klockor, av dem har 5 varit i min ägo i mer än 5 år och av dem 5 är det bara morfars gamla Tissot som inte går på batteri :D

Very nice, mysko med dinkor, en del ar snygga, har specs, bra pris etc, men det ar ngt annat oxa som behovs, de ska kannas, tala till en, tycker denna gjorde det, sorry ej last pa om specs, pris, antar ar ok...fn det roligaste jag vet ar ”analysen”, bra dinka, pris, snygga bilder etc , sedan sista due diligence, dammsuga internet pa reviews, filmer etc, sedan sista ”klicket”, sedan har vi paketoppning, honey moon, very nice indeed, sedan tidsfraga innan den ryker, for ngt annat ;)

Tillbaka
Topp