• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Fundera lite på vilket uttryck du vill ha på klockan också. Många av klockorna från småtillverkarna är överdrivet klumpiga. Se om du hittar bilder där man ser klockorna från sidan på handleden för att få en uppfattning hur de sitter på armen. 500m+ är ju tex en klar nackdel om man skall kunna bära uret.

Min Zelos Hammerhead 1000m och är 17mm hög inkl. glaset.
Har inga som helst problem att bära den. :happyhappy:
 
Fundera lite på vilket uttryck du vill ha på klockan också. Många av klockorna från småtillverkarna är överdrivet klumpiga. Se om du hittar bilder där man ser klockorna från sidan på handleden för att få en uppfattning hur de sitter på armen. 500m+ är ju tex en klar nackdel om man skall kunna bära uret.
Håller till dels med, men prov på armen är nästan ett måste för att bilda sig en bra uppfattning.
Jag föredrar 39-40 mm och har sålt flera 42-43 som kändes för klumpiga.
Dock sitter Zelos hammerhead fantastiskt skönt på armen, trotts att den ser extremt stor och klumpig ut.
 
Vilken har du behållt längst?
Borealis Bull Shark samt Aqualand säljer jag aldrig. Även om dessa inte är några klossar så är de större än de flesta känner sig trygga med. Min Oris depth gauge ligger mig varmt om hjärtat också, den är en riktig fetingpuck. Denna nyinköpta Zelos Hammerhead jag har nu blir nog en keeper också antagligen.

Sen har jag såklart flippat en del också . Siktet är dock alltid inställd på lite större klockor
 
Fundera lite på vilket uttryck du vill ha på klockan också. Många av klockorna från småtillverkarna är överdrivet klumpiga. Se om du hittar bilder där man ser klockorna från sidan på handleden för att få en uppfattning hur de sitter på armen. 500m+ är ju tex en klar nackdel om man skall kunna bära uret.
Zelos brukar inte vara så stora mer än på höjden.
 
Idag så kom den äntligen....
image.jpg
 
Det är det största problemet. När de blir oproportionerligt tjocka.
Det är ju förstås en ren smaksak men jag måste hålla med här. För mig finns det inget positivt med onödig storlek på uren och kapacitet över 200m känns rätt onödigt.

Det går att utstråla ”toolighet” även med små dimensioner.

Men så känner jag ju mig också trygg i min manlighet trots att jag har sparrishandleder. ;)
 
Visa en som blev bättre pga 500m+. Enda jag stött på klarar det är sm600.

Nu är väll inte vattentäthet kopplad direkt med urets tjocklek, finns ju extremt tjocka klockor med låg wr och tunna med hög. Men dessa klockor nedan anser jag har charm i sin storlek och tjocklek. Visst kan de krympa lite men designen för mig skulle inte funka som 38-40mm. Nedan Armida A1, Ecozilla, Gruppo gamma.
768C1292-A351-426F-9D90-CB449BF332AF.jpeg
BD483E68-55CA-46DF-B33E-2565468809C7.jpeg
D7432B29-D344-4C7C-B6B7-62E7D4995DBB.jpeg

Sen behöver vi inte tycka samma, våra upplevelser om en klockas estetisk är något som är högst subjektivt. Beror ju mycket på tycke och smak. Samt i viss mån vad en är van vid. Klockan sist har exempelvis hängt med nära dagligen i någon månad och uppfattar den inte som klumpig alls.
 
Det är det största problemet. När de blir oproportionerligt tjocka.
Kan också hålla med om att tjockleken begränsar mig, men inte alla. Problem för mig är inte alltid ett problem för någon annan oavsett vad jag tycker eller säger. Tur är väl det annars hade det kanske slutat med enbart en handfull märken på forumet.
 
Fundera lite på vilket uttryck du vill ha på klockan också. Många av klockorna från småtillverkarna är överdrivet klumpiga. Se om du hittar bilder där man ser klockorna från sidan på handleden för att få en uppfattning hur de sitter på armen. 500m+ är ju tex en klar nackdel om man skall kunna bära uret.
Precis, har noterat tjockleken jag med. Och jag håller helt med om att det ofta blir lite väl maffigt med 500+ m. Skulle vilja ha något hyfsat smidigt, storleksmässigt som en äldre Sub or thereabout, även om jag kan tänka mig lite extra tjocklek om jag hittar rätt. Har spanat lite på Helsons minsta modell på 38mm tidigare men gillar inte riktigt boetten, får SubC vibbar. Hade den varit lite slankare så hade nog den kunnat vara något
 
Precis, har noterat tjockleken jag med. Och jag håller helt med om att det ofta blir lite väl maffigt med 500+ m. Skulle vilja ha något hyfsat smidigt, storleksmässigt som en äldre Sub or thereabout, även om jag kan tänka mig lite extra tjocklek om jag hittar rätt. Har spanat lite på Helsons minsta modell på 38mm tidigare men gillar inte riktigt boetten, får SubC vibbar. Hade den varit lite slankare så hade nog den kunnat vara något
Zelos mako 500m är bara 40mm bred, 46mm Lug to Lug och endast 13.5mm tjock.. :)
 
Nu är väll inte vattentäthet kopplad direkt med urets tjocklek, finns ju extremt tjocka klockor med låg wr och tunna med hög. Men dessa klockor nedan anser jag har charm i sin storlek och tjocklek. Visst kan de krympa lite men designen för mig skulle inte funka som 38-40mm. Nedan Armida A1, Ecozilla, Gruppo gamma.
768C1292-A351-426F-9D90-CB449BF332AF.jpeg
BD483E68-55CA-46DF-B33E-2565468809C7.jpeg
D7432B29-D344-4C7C-B6B7-62E7D4995DBB.jpeg

Sen behöver vi inte tycka samma, våra upplevelser om en klockas estetisk är något som är högst subjektivt. Beror ju mycket på tycke och smak. Samt i viss mån vad en är van vid. Klockan sist har exempelvis hängt med nära dagligen i någon månad och uppfattar den inte som klumpig alls.
Så mycket bättre enligt mig:
image-8_zps12e93697.jpg

Precis, har noterat tjockleken jag med. Och jag håller helt med om att det ofta blir lite väl maffigt med 500+ m. Skulle vilja ha något hyfsat smidigt, storleksmässigt som en äldre Sub or thereabout, även om jag kan tänka mig lite extra tjocklek om jag hittar rätt. Har spanat lite på Helsons minsta modell på 38mm tidigare men gillar inte riktigt boetten, får SubC vibbar. Hade den varit lite slankare så hade nog den kunnat vara något
Det man ofta mister idag är att man förr gömde urets tjocklek i glaset. Hade tex 1680 inte haft uppstickande glas hade den sett riktigt tjock ut.
 
Finns stor risk att jag beställer en Yema Superman. Tycker att de har lyckats fantastiskt bra med att göra en reissue på originalet. Lite knepig bandbredd med 19mm men det känns inte som ett stort problem. Otrolig kundservice förresten. Har precis chattat med en av deras medarbetare som var en riktigt trevlig prick och de har dessutom öppet 24/7.

verre_bombe.jpg
Beställde du en Superman tillslut? Är sjukt sugen själv. Otroligt snygg, perfekta mått, kul historia, överkomligt pris. Någon annan som har testat denna och kan slänga upp lite bilder? :rolleyes:
 
Tillbaka
Topp