• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

DSC_0004-1.jpg
DSC_0041-1.jpg

Har möjlighet att byta ut min Mako på garantiärende (var en lätt repa på sidan av boetten). Vilken färg tycker ni jag borde välja?

Cyan-Rubber-_2018-08-21_-Zelos-Elshan-Mako-New-Color-Version2MedRes_1024x1024.jpg
Blue-Rubber-_2018-08-21_-Zelos-Elshan-Mako-New-Color-Version2MedRes_1024x1024.jpg

Eller är grön bäst? Är sugen på teal (tror jag...) :)
Tror du att den kommer flippas eller stanna?
Jag tänker såhär:
Blå och grön känns "vintrigare" än den turkosa, vilket skulle tala för att välja någon av dem om du tror att den flippas innan nästa sommar ;)
Personligen tycker jag dock att den turkosa är skitsnygg och hade nog valt den ändå haha

Tror du att den kommer flippas eller stanna?
Jag tänker såhär:
Blå och grön känns "vintrigare" än den turkosa, vilket skulle tala för att välja någon av dem om du tror att den flippas innan nästa sommar ;)
Personligen tycker jag dock att den turkosa är skitsnygg och hade nog valt den ändå haha
Haha vi tänker ungefär detsamma. Lutar åt teal nu när jag kan byta den. Men blå är ball med :D

Hur känns den jämfört med bullsharken?
Det mesta är bättre på bullsharken. Det är utan tvekan samma boett dock.
Men med det sagt så är denna rikigt bra, den kostar ju hälften av Bullsharken.
Kompromisserna är: Urverk, bezel, länk, och spänne.
Länken är ok, inte rikigt lika gedigen som på Borealis. Jag rekommenderar denna, mkt klocka för lite pengar.

Senast ändrad:
Att bländas av en klocka... kanske är det för att den ännu är ganska ny, men denna Ginault Ocean Rover 181070LSILN är tokblank. De polerade delarna av boetten. Urtavlan. Glaset. Dessutom håller den tiden på armen bättre än nån annan mekanisk klocka jag haft, i princip utan drift vid en normal dag. Däremot så går den något långsamt när den vilar på natten, så i genomsnitt tyckte Watch Tracker att jag gick -0,6 sekunder per dygn första veckan. Har ännu inte hittat nån viloposition som får den att gå ikapp tyvärr...

Länken känns tokstabil och deras inkarnation av "Glide lock" funkar bra för mig. Länken har fått användning även på Halios Seaforth har jag sett på utrikiska forum.

En fördel med detta köp, fabriksnytt, var att klockan skickades från en distributionscentral i EU (Storbritannien), så den gled givetvis genom importhanteringen utan varesig tull och moms.

Nackdelarna? Tja... de kända är väl att det del är en homage som av många anses vara mycket oorginell och på gränsen till "fake Rolex". Hur var det med historiken på tillverkaren, vad har de gjort innan? Och så är det ju det där med "Hand built in America" som står på tavlan, hur sant är det egentligen? Även jag fick mailsvar från tillverkaren på en tid som är rimlig arbetstid i Beijing men som är innan arbetstid i Europa och efter arbetstid i USA. Det sägs att amerikaner fått sådana mail som börjar med "Good morning". Och den sista minuspunkten är väl att deras rabattkoder har börjat avta. När de kom var det vanligt med 50% rabatt, men nu verkar 20% vara det mesta de ger. Kanske kan leveranstiden, uppgiven till 15-25 arbetsdagar från lagd beställning avskräcka en del.

Slutsats? Om man gillar dykarur och kan leva med att den är ganska lik ett annat mycket ikoniskt och kopierat märke så är det en mycket bra klocka. Jag tycker den är värd de c:a 10.000 den kostar att köpa med dagens kronkurs och rabattnivå.

Den exakta modellen är alltså denna: https://ginault.com/ocean-rover-181070/

(Och nej, jag fick inte rabatt för att skriva denna recension. :) )

DSC_0321.JPG

Senast ändrad:
... kanske är det för att den ännu är ganska ny, men denna Ginault Ocean Rover 181070LSILN är tokblank. ...

Kan lägga till att den här modellen inte är varken billigast eller dyrast i Ginaults utbud. Billigaste uret på deras site just nu kostar $700 - 20%, dvs $560 + frakt. Det är fem tusen spänn + frakt, och då får man läderrem och lite enklare utförande generellt. Modellerna med datum kostar nån eller ett par hundra dollar mer än den jag köpte och de finns i lite fler färgkombinationer och med olika färg på lysmassan.

3035D79F-C36A-46D9-96EB-489B5D3516C3.jpeg

Hoppas på att Magrette skall komma ut med något på Black Friday. Annars så slår jag kanske till ändå. Men den finns i två storlekar. 42 mm och 44 mm. De har bandbredd på 22 respektive 24 mm. Frågan är om 44 mm upplevs för stor? Har 18 cm i omkrets runt handleden. 42 känns som det lite mer säkra valet.

Att bländas av en klocka... kanske är det för att den ännu är ganska ny, men denna Ginault Ocean Rover 181070LSILN är tokblank. De polerade delarna av boetten. Urtavlan. Glaset. Dessutom håller den tiden på armen bättre än nån annan mekanisk klocka jag haft, i princip utan drift vid en normal dag. Däremot så går den något långsamt när den vilar på natten, så i genomsnitt tyckte Watch Tracker att jag gick -0,6 sekunder per dygn första veckan. Har ännu inte hittat nån viloposition som får den att gå ikapp tyvärr...

Länken känns tokstabil och deras inkarnation av "Glide lock" funkar bra för mig. Länken har fått användning även på Halios Seaforth har jag sett på utrikiska forum.

En fördel med detta köp, fabriksnytt, var att klockan skickades från en distributionscentral i EU (Storbritannien), så den gled givetvis genom importhanteringen utan varesig tull och moms.

Nackdelarna? Tja... de kända är väl att det del är en homage som av många anses vara mycket oorginell och på gränsen till "fake Rolex". Hur var det med historiken på tillverkaren, vad har de gjort innan? Och så är det ju det där med "Hand built in America" som står på tavlan, hur sant är det egentligen? Även jag fick mailsvar från tillverkaren på en tid som är rimlig arbetstid i Beijing men som är innan arbetstid i Europa och efter arbetstid i USA. Det sägs att amerikaner fått sådana mail som börjar med "Good morning". Och den sista minuspunkten är väl att deras rabattkoder har börjat avta. När de kom var det vanligt med 50% rabatt, men nu verkar 20% vara det mesta de ger. Kanske kan leveranstiden, uppgiven till 15-25 arbetsdagar från lagd beställning avskräcka en del.

Slutsats? Om man gillar dykarur och kan leva med att den är ganska lik ett annat mycket ikoniskt och kopierat märke så är det en mycket bra klocka. Jag tycker den är värd de c:a 10.000 den kostar att köpa med dagens kronkurs och rabattnivå.

Den exakta modellen är alltså denna: https://ginault.com/ocean-rover-181070/

(Och nej, jag fick inte rabatt för att skriva denna recension. :) )

DSC_0321.JPG
Jag håller fullständigt med, en fantastisk klocka

3035D79F-C36A-46D9-96EB-489B5D3516C3.jpeg

Hoppas på att Magrette skall komma ut med något på Black Friday. Annars så slår jag kanske till ändå. Men den finns i två storlekar. 42 mm och 44 mm. De har bandbredd på 22 respektive 24 mm. Frågan är om 44 mm upplevs för stor? Har 18 cm i omkrets runt handleden. 42 känns som det lite mer säkra valet.
Jag tycker att lug to lug är viktigare men jag vet inte vad det är.

Tillbaka
Topp