• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Fick igår hem meshet jag beställde från watchgeckos rea, som jag har för avsikt att ha på min Certina ph200m när jag får hem den. Men otålig som man är så får den vara på gymklockan ett tag. Tycker att det blev rätt bra.
20181117_115033.jpg
 
Fick igår hem meshet jag beställde från watchgeckos rea, som jag har för avsikt att ha på min Certina ph200m när jag får hem den. Men otålig som man är så får den vara på gymklockan ett tag. Tycker att det blev rätt bra.
20181117_115033.jpg

Hur upplever du meshet? Köpte också ett därifrån och är lite besviken. Det är vasst på kanterna/sidorna och spännet sladdrigt. Man kanske inte kan begära mer, vad vet jag. Eller så är det ett måndagsex.
 
Vilken modell köpte du? Jag tycker att det känns riktigt bra, inga vassa kanter och ett bra spänne :)
21mm polerat, inte premium eller vad det heter utan den vanliga varianten.

Det är delen man stänger spännet med som har nån millimeters svängrum även när det är stängt som gör att det skramlar om det när man rör sig. Ingen stor grej och något jag hade accepterat på ett 5-10-dollars mesh från typ ebay... men det var ju därför jag köpte från gecko då jag tänkte att man skulle slippa sånt.

Snyggt är det ju i alla fall.

2238F6BE-F324-4C9C-903E-3FEFF487FF07.jpeg
 
Aj fan, beställde ett sånt (https://www.watchgecko.com/milanese-mesh-watch-strap.php) åt farsan. Återkommer med hur kanter och lås är på när den dyker upp i veckan.

Skulle låset vara som mitt är det lätt åtgärdat genom att trycka till den lilla metallhaken inne spännet lite försiktigt. Och sitter man inte och drar med fingret på kanten finns inte problemet med den lite vassa känslan heller. Svårt att låta bli när man börjat dock.
 
21mm polerat, inte premium eller vad det heter utan den vanliga varianten.

Det är delen man stänger spännet med som har nån millimeters svängrum även när det är stängt som gör att det skramlar om det när man rör sig. Ingen stor grej och något jag hade accepterat på ett 5-10-dollars mesh från typ ebay... men det var ju därför jag köpte från gecko då jag tänkte att man skulle slippa sånt.

Snyggt är det ju i alla fall.

2238F6BE-F324-4C9C-903E-3FEFF487FF07.jpeg
Ah, okej! Jag köpte premium så den har ett vanligt "dykarspänne" och länkbitar vid claspen för att korrigera längden
 
Förutom de två tipsen som dök upp igår här i tråden har ju även watchgecko tjuvstartat, dock på tillbehörssidan, för att sammanfatta nuvarande läge :)
Tack. Japp, fick utskicket från WatchGecko. Jag har handlat där vi ett flertal tillfällen och alltid varit nöjd. Har tre av deras läderband och ett flertal nato. Dock köpta till fullpris... Håller utkik efter vad som ka dyka upp och kommer slå till om rätt erbjudande dyker upp.
 
Vad är grejen med priserna på Seaforth? Visst, det är en populär modell men det verkar ändå ha sålts ett ganska stort antal och med tanke på populariteten lär de släppa fler exemplar. Trots det ser jag ett helt gäng poster på bl.a. WUS och eBay på uppåt $1000...

Var $665/690 som listas på hemsidan något slags förköpspris och att nästa batch kommer att bli betydligt dyrare? Eller är det bara att märket är så otroligt hypat just nu att folk faktiskt betalar en premium på uppåt 50%?
 
Vad är grejen med priserna på Seaforth? Visst, det är en populär modell men det verkar ändå ha sålts ett ganska stort antal och med tanke på populariteten lär de släppa fler exemplar. Trots det ser jag ett helt gäng poster på bl.a. WUS och eBay på uppåt $1000...

Var $665/690 som listas på hemsidan något slags förköpspris och att nästa batch kommer att bli betydligt dyrare? Eller är det bara att märket är så otroligt hypat just nu att folk faktiskt betalar en premium på uppåt 50%?
Batch ett och två var extremt svåra att få tag på (båda sålde slut på typ 5 minuter). Batch tre hade en väntetid på typ åtta månader(?), så många kanske valde att inte köpa då på grund av det. Sen finns väl alltid rädslan att det inte ska bli fler omgångar. Tror att Halios nämt att dom vill gå vidare till nya modeller (Fairwind).
 
Batch ett och två var extremt svåra att få tag på (båda sålde slut på typ 5 minuter). Batch tre hade en väntetid på typ åtta månader(?), så många kanske valde att inte köpa då på grund av det. Sen finns väl alltid rädslan att det inte ska bli fler omgångar. Tror att Halios nämt att dom vill gå vidare till nya modeller (Fairwind).
Jag förstår, tack för förklaringen. Tycker det är rätt grisigt när man ser folk som säljer flera exemplar och uppenbarligen har köpt in dem för en snabb profit...

Jag tycker även att de skjuter sig själva i foten lite när de erbjuder ett oändligt antal valmöjligheter och sen verkar förvånade över att det är krångligt och resurskrävande.
Halios skrev:
the Seaforth pre-order has proven to be formidable in terms of time and production resource consumption.
 
Jag förstår, tack för förklaringen. Tycker det är rätt grisigt när man ser folk som säljer flera exemplar och uppenbarligen har köpt in dem för en snabb profit...

Jag tycker även att de skjuter sig själva i foten lite när de erbjuder ett oändligt antal valmöjligheter och sen verkar förvånade över att det är krångligt och resurskrävande.
Samma sak med typ sportstål från rolex som folk kränger till rejäla överpriser...
 
Vad tycker vi om The Humboldt från Oak & Oscar då?

OakOscar_Humboldt_Navy-Nylon-845x564.jpg


http://www.oakandoscar.com/the-humboldt

Om jag inte redan shoppat loss lite i höst hade den nog legat bra till för ett köp.. Inte för stor. Inte ännu en dykare. Ingen kronograf och ganska lite annat störande på tavlan. Datum finns, men på ett ställe där det inte gör så mycket skada. Snygg. Fast till ett pris som är fyrsiffrigt i USD kanske vi har lämnat affordable för länge sen?
 
Batch ett och två var extremt svåra att få tag på (båda sålde slut på typ 5 minuter). Batch tre hade en väntetid på typ åtta månader(?), så många kanske valde att inte köpa då på grund av det. Sen finns väl alltid rädslan att det inte ska bli fler omgångar. Tror att Halios nämt att dom vill gå vidare till nya modeller (Fairwind).
Vad är Fairwind för någon, finns det någon skiss eller liknande?
 
Vad tycker vi om The Humboldt från Oak & Oscar då?

OakOscar_Humboldt_Navy-Nylon-845x564.jpg


http://www.oakandoscar.com/the-humboldt

Om jag inte redan shoppat loss lite i höst hade den nog legat bra till för ett köp.. Inte för stor. Inte ännu en dykare. Ingen kronograf och ganska lite annat störande på tavlan. Datum finns, men på ett ställe där det inte gör så mycket skada. Snygg. Fast till ett pris som är fyrsiffrigt i USD kanske vi har lämnat affordable för länge sen?
Jag är ett stort fan av oak & Oscar (har ägt en Burnham) och ångrar att jag inte köpte sanforden. Tycker att den nya modellen är helt okej, men kliar inte i fingrarna på den här. Tycker att den är lite för plain. Men kul med en länk från dom!
 
Tror jag hörde nångång även en lite mindre hand wind only och Puck III. Hur som helst det låter inte som det bli fler Seaforths innan 2020s.
Om det ens blir fler? Upplever att Jason lim i intervjuer sagt att han vill gå vidare. Men det är klart, gjorde han en puck till kanske det blir en seaforth till. Annars är det ju kul med nytt. Ser fram emot att fairwind. Gillar namnet.
 
Jag förstår, tack för förklaringen. Tycker det är rätt grisigt när man ser folk som säljer flera exemplar och uppenbarligen har köpt in dem för en snabb profit...

Jag tycker även att de skjuter sig själva i foten lite när de erbjuder ett oändligt antal valmöjligheter och sen verkar förvånade över att det är krångligt och resurskrävande.
Det mönstret tycker jag är ganska tydligt för tillfället med zelos också. Folk beställer flera stycken, väntar på att priset på hemsidan ska gå upp (samtidigt som de blir utsålda), och kränger dem sedan för profit. Så funkar marknaden, sen kan man tycka vad man vill om det
 
Så funkar marknaden, sen kan man tycka vad man vill om det
Visst är det så, jag blev bara förvånad över att det även tycks gälla mikromärken med en rätt nischad målgrupp och där det verkar vara väldigt mycket hit-and-miss där man t.ex. backar via Kickstarter och det kan sluta lite hur som helst vilket borde ge en rätt hög riskfaktor. Det kanske bara gäller nylanseringar av befintliga modellserier där man redan känner till hur efterfrågan ser ut?

Sportstål-Rolex finns det, åtminstone för tillfället, en garanterad vinstmöjlighet på och där är det mer förståeligt då det är garanterade pengar om man bara är ute efter att tjäna en hacka.
 
Visst är det så, jag blev bara förvånad över att det även tycks gälla mikromärken med en rätt nischad målgrupp och där det verkar vara väldigt mycket hit-and-miss där man t.ex. backar via Kickstarter och det kan sluta lite hur som helst vilket borde ge en rätt hög riskfaktor. Det kanske bara gäller nylanseringar av befintliga modellserier där man redan känner till hur efterfrågan ser ut?

Sportstål-Rolex finns det, åtminstone för tillfället, en garanterad vinstmöjlighet på och där är det mer förståeligt då det är garanterade pengar om man bara är ute efter att tjäna en hacka.
Jag känner inte Zelos väl, men halios har varit runt länge och det säkert gör en skillnad. Sen har dem fått mycket uppskattning från James Stacy som är också bo i Vancouver och skriver åt hodinkee.
 
https://klocksnack.se/threads/zelos-mako-v2-500m-diver-steel-emerald-green.100545/

Där är ett exempel. Har beställt en som sålts, beställer därför fler, som också ska säljas (en av dem för att vara petig). Men om inget vinstsyfte fanns, varför beställa en och sälja direkt, för att sedan beställa två till och sälja den ena innan den ens kommit hem?
Ställer mig också frågande till den annonsen. Ger ju inget köpsug när annonstexten är som den är.
 
Tillbaka
Topp