• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

The bezel teeth make it 41, without them (fixed bezel) its 40. The bottom of the case is actually smaller and the lugs curve right down. My wife has a much smaller wrist and I thought it worked even on her.
20181127_165234.jpg
Cheers! I like the curved case. Now I actually have to consider the one on sale on KS right now.

Klockan som sväljer alla band man slänger åt den!
IMG_20181127_110424_158.jpg
Ja, den gör sig riktigt bra på camo faktiskt :D
Älskar denna tråd överlag, men varje gång det rycker lite i fingrarna så möts man av >40mm och typ 14-15 i tjocklek. Behöver en rolig vattentät beater...
Jag tycker personligen att tjockleken är värst och gör att klockorna bärs mycket större än de egentligen är.

As you might have noticed, I just picked up a Doxa 300, and aside from the Doxa having a COSC version of the same movement, there's no real reason for it to cost almost three times as much as the Halios. You won't be disappointed!
So weird how that works. Steinhart has the same movement right? 400 euro. Tudor BB has it too and is what, 25000sek. (I may be wrong, I am just a bit confused.

Älskar denna tråd överlag, men varje gång det rycker lite i fingrarna så möts man av >40mm och typ 14-15 i tjocklek. Behöver en rolig vattentät beater...
Obris Morgan Nautilus, 39 mm runt boetten, 41 vid bezeln och 11,2 hög... dessutom i brons! CW C60 trident på 38 mm och 12,7 hög, Steinhart ocen one på 39 mm och 12mm i höjd, CW c65 trident vintage 38 mm och 11,6 mm hög, Zelos Mako 40mm (fast den är lite högre tror jag). Åtminstone Obris kan man väl ha som beater eller?

So weird how that works. Steinhart has the same movement right? 400 euro. Tudor BB has it too and is what, 25000sek. (I may be wrong, I am just a bit confused.
Flera av de lite dyrare klockorna har urverk som baseras på ETA men är modifierade på ett antal sätt. Omega använder 2892 som bas för 1109 (tror jag det heter, inte så hemma på de där)...

Obris Morgan Nautilus, 39 mm runt boetten, 41 vid bezeln och 11,2 hög... dessutom i brons! CW C60 trident på 38 mm och 12,7 hög, Steinhart ocen one på 39 mm och 12mm i höjd, CW c65 trident vintage 38 mm och 11,6 mm hög, Zelos Mako 40mm (fast den är lite högre tror jag). Åtminstone Obris kan man väl ha som beater eller?
Tack för tipsen, har kollat på de flesta av dem. Föredrar egentligen något som inte är homage, men hade nästan en steinhart ovm 39 på väg. Sen blev det inte så. Obrisen är ju helgalen!

Pang för pengen. Så löjligt bra art jag varit OWG sedan jag fick den - mycket också pga. en tidshållning som varit över förväntan från NH35-verket.
San Martin (Type C) Bronze Pilot.
Någon annan förutom @Forsberg och undertecknad som har San Martin?
image.jpg
Har haft en san martin tidigare, även den höll grym kvalitet för pengen och hade en smått magisk tavla.
IMG_20180626_125142_841.jpg

Edit: NH35 tycker jag generellt att det levererar oerhört bra. Min billigaste med NH35 går i snitt +1,5spd. Otroligt pålitligt verk för pengen

D5B98501-F042-4415-B0B7-4F6F93E38439.jpeg

Nu kom Magrette ut med sin nya modell. 15 exemplar känns verkligen som en liten upplaga. Mikroupplaga av mikrotillverkare.

Ny och ny, de tog en modell som redan finns med denna tavla/visare och stoppade den i en pvd/dlc boett. Och gör den i 15ex med samma eller högre pris gissar jag. Lite negativ åsikt kanske men men :D

Haft en blå tiki, mässing regattare och någon dag en pro ska ägas så gillar Magrette ändå:pompus:

Tack för tipsen, har kollat på de flesta av dem. Föredrar egentligen något som inte är homage, men hade nästan en steinhart ovm 39 på väg. Sen blev det inte så. Obrisen är ju helgalen!
Är CW homager? Ok, funderar inte så mycket i sådana termer, gillar jag nåt så gillar jag det.
Visst är den, passar på min sparrisarm. Och idag är br-onsdag igen... trots kall vinter. Kan det vara brrrrr-onsdag då? :cool:
IMG_20181128_073836_8.jpg

Menar du i så fall en speciell modell de hyllar eller en funktion de hyllar/lyfter fram?
Modeller genom åren. Kan tillägga att jag tycker de gör det på rätt sätt, ingen kritik. Klassiker/storsäljare har ju lyckats av en anledning.

Ogillar verkligen när ordet hyllning används på fel sätt, dvs. så de som kopierar design vill att det skall användas.

Modeller genom åren. Kan tillägga att jag tycker de gör det på rätt sätt, ingen kritik. Klassiker/storsäljare har ju lyckats av en anledning.

Ogillar verkligen när ordet hyllning används på fel sätt, dvs. så de som kopierar design vill att det skall användas.
Det är det sista du skriver som jag menade. CW kopierar inte, men jag tycker heller inte de hyllar på ett så uppenbart sätt att en CW-modell försöker efterlikna en annan klocka. Så kanske menar vi egentligen samma sak.

ACE21AED-A829-4E33-B7D3-056060B39F6D.jpeg
A85E76BA-91B8-43D4-8856-39739F5E2747.jpeg
4BF64F39-90F5-4FAA-9DF0-C9B951904CE1.jpeg
1E3BEE26-3D24-412C-850C-D7D19165001F.jpeg
25F503E9-B38B-401C-900F-A9FCE6E2549A.jpeg
71F8F87D-4821-463D-8DE5-70966C613172.jpeg
62E3C583-20BB-4436-8FEB-705C8AD339F6.jpeg

Lite bildspam så här på onsdagen skadar väl ingen hoppas jag. Tog lite bilder i alla möjliga vinklar så ni ska få en uppfattning om den och en lite bättre känsla.
Det här är alltså en Aquadive Bathysphere 500 Fleurier Twin barrel. Lång och jobbigt namn.
Första som slår en när man packar upp den är att den är så mycket elegantare än sina bröder tex Bathyscaphe som jag nyligen ägde, som var betydligt klossigare. Ni som känner mig och mina inlägg rätt vet att jag älskar såna klockor också, faktum är att jag nästan bara har stora klockor som river sönder dunjackor.

Denna har samma storlek (43 mm) som Bathyscaphe, men är tunnare och komfortabel och relativt lätt på handleden. Ger ändå ett tooligt intryck med sin snygga bezel. Baksidan är ”öppen” och man således se det fint dekorerade urverket jobba på därinne. Urverket btw skall vara nåt i hästväg, som sitter i betydligt dyrare klockor än denna som jag förstått det. Jag får återkomma om detta och hur den klarar sig tidsmässigt.

Aquadive och Isofrane går hand i hand därav så sitter det ju såklart ett svart Isofrane på med Aquadive ingraverat på spännet.
Vad kan man säga om det, gummi är ju gummi, har nog provat alla varianter som finns genom åren. Men Isofrane är ju känt att vara bland de bästa och det kan jag bara hålla med om.
Kan dock tycka att man kanske även vill ha med en snygg länk till en sån här fin klocka. Det finns snygga mesh att köpa till på hemsidan, de är inte billiga dock. Det sista man vill göra efter att ha kämpat ihop stålar till en klocka är att köpa en länk också eller hur... Men jag visste vad jag köpte och att det inte ingick nåt annat än gummi, så kan inte gnälla över det. Det slutar ändå alltid med att jag använder gummit ändå.
En annan detalj är att jag nog önskat att det fanns någon typ kronskydd på den. Känns just nu som att jag har en jävligt cool sportbil, men där ratten är från Volvo. Ja men lite så i alla fall. Bara en löjlig grej men men

Förutom det är intrycken so far helt sinnesjukt bra tycker jag. Jag hade höga förväntningar på den och hittills överlevererar den. En grym känsla med den på armen! Flera klockgalningar på jobbet som sneglat på den och kommentarerna är positiva. Jag låter det gå en tid och återkommer med mer info.

Tack för ordet

ACE21AED-A829-4E33-B7D3-056060B39F6D.jpeg
A85E76BA-91B8-43D4-8856-39739F5E2747.jpeg
4BF64F39-90F5-4FAA-9DF0-C9B951904CE1.jpeg
1E3BEE26-3D24-412C-850C-D7D19165001F.jpeg
25F503E9-B38B-401C-900F-A9FCE6E2549A.jpeg
71F8F87D-4821-463D-8DE5-70966C613172.jpeg
62E3C583-20BB-4436-8FEB-705C8AD339F6.jpeg

Lite bildspam så här på onsdagen skadar väl ingen hoppas jag. Tog lite bilder i alla möjliga vinklar så ni ska få en uppfattning om den och en lite bättre känsla.
Det här är alltså en Aquadive Bathysphere 500 Fleurier Twin barrel. Lång och jobbigt namn.
Första som slår en när man packar upp den är att den är så mycket elegantare än sina bröder tex Bathyscaphe som jag nyligen ägde, som var betydligt klossigare. Ni som känner mig och mina inlägg rätt vet att jag älskar såna klockor också, faktum är att jag nästan bara har stora klockor som river sönder dunjackor.

Denna har samma storlek (43 mm) som Bathyscaphe, men är tunnare och komfortabel och relativt lätt på handleden. Ger ändå ett tooligt intryck med sin snygga bezel. Baksidan är ”öppen” och man således se det fint dekorerade urverket jobba på därinne. Urverket btw skall vara nåt i hästväg, som sitter i betydligt dyrare klockor än denna som jag förstått det. Jag får återkomma om detta och hur den klarar sig tidsmässigt.

Aquadive och Isofrane går hand i hand därav så sitter det ju såklart ett svart Isofrane på med Aquadive ingraverat på spännet.
Vad kan man säga om det, gummi är ju gummi, har nog provat alla varianter som finns genom åren. Men Isofrane är ju känt att vara bland de bästa och det kan jag bara hålla med om.
Kan dock tycka att man kanske även vill ha med en snygg länk till en sån här fin klocka. Det finns snygga mesh att köpa till på hemsidan, de är inte billiga dock. Det sista man vill göra efter att ha kämpat ihop stålar till en klocka är att köpa en länk också eller hur... Men jag visste vad jag köpte och att det inte ingick nåt annat än gummi, så kan inte gnälla över det. Det slutar ändå alltid med att jag använder gummit ändå.
En annan detalj är att jag nog önskat att det fanns någon typ kronskydd på den. Känns just nu som att jag har en jävligt cool sportbil, men där ratten är från Volvo. Ja men lite så i alla fall. Bara en löjlig grej men men

Förutom det är intrycken so far helt sinnesjukt bra tycker jag. Jag hade höga förväntningar på den och hittills överlevererar den. En grym känsla med den på armen! Flera klockgalningar på jobbet som sneglat på den och kommentarerna är positiva. Jag låter det gå en tid och återkommer med mer info.

Tack för ordet
Riktigt, riktigt snygg! Jag gillar verkligen subsekunden och att sekundvisaren är den enda färgklick som finns! Boetten är jättesnygg och till skillnad från Seikos sköldpaddor så känns den här mycket mer sammanhållande och genomtänkt! Stort grattis!

Tillbaka
Topp