• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Sådär, då dök den äntligen upp! Första intrycken är att det är en riktigt kaxig klocka och mycket pang för pengen. Första negativa är att PVD-behandlingen suger åt sig fingeravtryck och som ni ser på bilderna så är det väldigt tydligt. Länken lär inte heller bli långvarig. Ledsen för halvkassa bilder och dammig klocka men tog bara några snabba vid skrivbordet i dåligt ljus.
PSX_20181126_152748.jpg
PSX_20181126_153153.jpg
PSX_20181126_153249.jpg
Stenhårt cool!
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Och nu har pre-order-butiken öppnat för ännu en sub-homage. Silver Watch Co:

https://www.silverwatchco.com/store/c2/SILVER_ARCHETYPE_ONE_SERIES.html
https://www.instagram.com/silverwatchcompany/

"Den ultimata klonen" av några väl valda gamla submariners. Strax under $400 nu och en bit över i vår när den säljs på riktigt. Har ännu inte gett mig köpsug trots att jag gillar de två andra sub-hommagerna jag har.
De hymlar inte om vad de vill prestera i alla fall. :)
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Bästa milsub homage:arna till dags dato.
Tror det är Manchester Watch Works som står för konstruktion och produktion så det lär vara mycket pang för pengen:

https://www.silverwatchco.com/

https://www.instagram.com/silverwatchcompany/?hl=sv
Det diskuterades ett par poster upp tror jag, av @blackcoffee
Men att det var MWW som stod bakom visste jag inte. Det borgar ju för kvalitet.
Nu är jag nog inte en köpare av dessa kreationer, men jag måste säga att jag verkligen gillar deras "Ghosted ceramic bezel"
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Det diskuterades ett par poster upp tror jag, av @blackcoffee
Men att det var MWW som stod bakom visste jag inte. Det borgar ju för kvalitet.
Nu är jag nog inte en köpare av dessa kreationer, men jag måste säga att jag verkligen gillar deras "Ghosted ceramic bezel"
Håller med om bezeln, ser riktigt bra ut! Jag tolkade hemsidan som att MWW är inblandad i tavlan men hittar inget annat om det. Jag har dock svårt att se att den skulle slå min Ginault på fingrarna och de spelar om samma plats i laget s.a.s så blir nog inget köp för min del heller tyvärr
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Nu blir det bildkavalkad för att jag testat band på Swordfishen. Valde till slut det gröna Cordura-bandet som syns på ws i slutet.

Originallädret var ganska trevligt men det känns lite ogenomtänkt att skicka med ett blankpolerat stållås till en PVD-behandlad klocka så det lär inte användas. Hade det i alla fall varit borstat eller blästrad så...
PSX_20181127_082527.jpg

PSX_20181127_082419.jpg

PSX_20181127_082354.jpg

PSX_20181127_082317.jpg

PSX_20181127_082243.jpg

PSX_20181127_082150.jpg

PSX_20181127_082222.jpg

PSX_20181127_082128.jpg

PSX_20181127_082051.jpg
 

Hjelm

Rolex
Nu blir det bildkavalkad för att jag testat band på Swordfishen. Valde till slut det gröna Cordura-bandet som syns på ws i slutet.

Originallädret var ganska trevligt men det känns lite ogenomtänkt att skicka med ett blankpolerat stållås till en PVD-behandlad klocka så det lär inte användas. Hade det i alla fall varit borstat eller blästrad så...
PSX_20181127_082527.jpg

PSX_20181127_082419.jpg

PSX_20181127_082354.jpg

PSX_20181127_082317.jpg

PSX_20181127_082243.jpg

PSX_20181127_082150.jpg

PSX_20181127_082222.jpg

PSX_20181127_082128.jpg

PSX_20181127_082051.jpg
Riktigt fet med det gröna bandet måste jag säga :)
 

Sigurd

Cartier
Enligt vem?
Blir lite motsägelsefullt att skriva "bästa till dags dato" och "LÄR vara mycket pang för pengen" i samma inlägg ;)

Bästa utifrån att de är väl de enda som hittils prickat rätt vad gäller utformning och detaljer om man jämför med andra tillverkare som försökt sig på detta. Ginault inräknat.

”Pang för pengen” avsåg byggkvalité och ”Bästa till dags dato” avsåg utseendet.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Nu blir det bildkavalkad för att jag testat band på Swordfishen. Valde till slut det gröna Cordura-bandet som syns på ws i slutet.

Originallädret var ganska trevligt men det känns lite ogenomtänkt att skicka med ett blankpolerat stållås till en PVD-behandlad klocka så det lär inte användas. Hade det i alla fall varit borstat eller blästrad så...
PSX_20181127_082527.jpg

PSX_20181127_082419.jpg

PSX_20181127_082354.jpg

PSX_20181127_082317.jpg

PSX_20181127_082243.jpg

PSX_20181127_082150.jpg

PSX_20181127_082222.jpg

PSX_20181127_082128.jpg

PSX_20181127_082051.jpg
Jag gick igång orimligt mycket på camo-gummit. Är inget fan av varken camo eller pvd i vanliga fall men den kombon var fan cool.

Edit: nu blev jag sugen på att leka dress up med min också, får nog bli i veckan :)
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Bästa utifrån att de är väl de enda som hittils prickat rätt vad gäller utformning och detaljer om man jämför med andra tillverkare som försökt sig på detta. Ginault inräknat.

”Pang för pengen” avsåg byggkvalité och ”Bästa till dags dato” avsåg utseendet.
Jag förstår vad du menar även om jag inte helt håller med. Om vi fortsätter jämföra med Ginault så har de lånat vissa element från milsub (visare tex) men inte gått all in på just den utan lånat element från submariner genom åren (tex har de ju valt applicerade index, plattare glas och en mer modern länk och spänne). Men vill man ha något som är så likt en milsub som möjligt förstår jag din sida, den ser klart roligare ut än tex Steinhart OVM eller military industries :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Enligt vem?
Blir lite motsägelsefullt att skriva "bästa till dags dato" och "LÄR vara mycket pang för pengen" i samma inlägg ;)

Utseendemässigt verkar de ju lägga en hel del krut på att vara autentiska. Urverket har jag ingen riktig uppfattning om. Jag gillar den rena tavlan.

Ginaulten har väl lite fler "moderna" och mixade drag. Ju mer jag avänt Ginaulten, destom mer är jag dels sugen på en riktig 2-line 14060-Rolex eftersom Ginaulten är lite rörig på tavlan, dels uppskattar jag Ginaultens precision och länken med dess "glide lock". Mitt exemplar av Ginaulten håller fortfarande tiden bättre än något annat mekaniskt ur jag ägt. Men ärligt talat är ju Ginaulten rätt ny än, att min 20-åriga Omega har lite mer variation är kanske naturligt pga ålder?

Men den största känslan jag har är att jag redan har sub-kloner så det räcker. Nästa köpta klocka får bli något mer ...eget. (och då räknar jag inte den Meraud Bonaire som är förbeställd i Kickstartern, som @Aurum påpekade är det en ganska tydlig klon av ett annat klassiskt dykur. ) :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag gick igång orimligt mycket på camo-gummit. Är inget fan av varken camo eller pvd i vanliga fall men den kombon var fan cool.

Edit: nu blev jag sugen på att leka dress up med min också, får nog bli i veckan :)
Jag brukar inte heller gilla camo men efter att ha satt ett grönt camo-gumminato på min Turtle så vaknade mitt intresse. Köpte det här camogummit billigt här på forumet för att se om det var något att ha och det har faktiskt blivit mer och mer intressant. :rolleyes:

Edit: Är det någon som vet var man kan köpa PVDade lås av bra kvalitet? Vill helst slippa att köpa dubbla uppsättningar av banden så då är det ju snabbt och smidigt att bara byta låset istället.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Sigurd

Cartier
Problemet när man kopierar såpass mycket att klockan ser falsk ut. Boetten är verkligen inte bra, tappat mycket av originalets charm utan att tillföra något.

Sub-insiperade ur som, enligt subjektivt tyckande, kan tangera eller helt befinna sig i kategorin ”falsk klocka” är ett mycket otäckt kaninhål vi inte vill dyka ner i här och i synnerhet inte i denna tråd ;)

Boetten i detta fall har åtminstonde några märkbara skillnader mot en riktig sub jämfört med många andra homage-kreationer som hålls högt här på KS utan någon större kritik.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sub-insiperade ur som, enligt subjektivt tyckande, kan tangera eller helt befinna sig i kategorin ”falsk klocka” är ett mycket otäckt kaninhål vi inte vill dyka ner i här och i synnerhet inte i denna tråd ;)

Boetten i detta fall har åtminstonde några märkbara skillnader mot en riktig sub jämfört med många andra homage-kreationer som hålls högt här på KS utan någon större kritik.
Jag har viss förståelse för att man vill bära Rolexdesign på en tight budget. Har svårare för ditt uttalande om att denna skulle vara så fantastisk och genomtänkt? Halvtaskig finish är det på det aktuella uret också.
 

Sigurd

Cartier
Jag har viss förståelse för att man vill bära Rolexdesign på en tight budget. Har svårare för ditt uttalande om att denna skulle vara så fantastisk och genomtänkt? Halvtaskig finish är det på det aktuella uret också.

Man behöver inte vara överens men man behöver kunna hålla sig sakligt.
Jag har varken sagt att den är fantastiskt eller genomtänkt, bara att den kommer att hålla en bra kvalité då MWW brukar producera dugliga ur och att den till utseendet är den milsub-homage som kommit närmast originalet.

Finishen är ju också ganska svårt att uttala sig om då inga klockor ännu levererats.
 
Topp