• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Man säger ibland Y om efterkommande, typ 1981-1995. Kallas även för The MTV Generation eftersom MTV lanserades 1 augusti 1981. Efter 1995 kallas det för Generation Z, eller Millennials.

Kuriosa: De som är födda efter år 2000 kallas också för Digital Natives eftersom de är infödda i den digitala tidsåldern, dvs att bredband och internet var självklarhet redan från födseln.

Förresten var det en Peter K som skrev att han var 62, så chansen finns att du inte är äldst. ;)
Såg, tog upp tråden, kan ju alltid hoppas. Tack. :)

Okey då då. Vad heter den då?
Hmm slog upp det och på Wiki stod "baby boomers" och det lär inte bero på att vi hmmmpf'ade så mycket utan att våra föräldrar gjorde det.... :( så vi blev många.
Ja, en teori är att man firade att världskriget var över kombinerat med att lediga dagar och semester började införas för arbetarklassen.

Andra teorier gör gällande det (också?) hänger ihop med att penicillinet uppfanns vilket tillsammans med andra medicinska framsteg gjorde att fler överlevde. Man var ju van vid att skaffa 10-12 barn där de flesta inte levde tillräckligt länge för att ta hand om sina föräldrar på ålderns höst.

Fortfarande ingen som är sugen på en sån här..? :rolleyes:
DSCF1263 (1).jpg

DSCF1266.jpg
Jo men äää...minus på den överenskomna klockbudgeten i hushållet :hilarious:

Okey då då. Vad heter den då?
Hmm slog upp det och på Wiki stod "baby boomers" och det lär inte bero på att vi hmmmpf'ade så mycket utan att våra föräldrar gjorde det.... :( så vi blev många.
Ja, världen fick väl tro på framtiden igen efter att andra världskriget slutade. Sedan slutar ju er era ungefär vid tiden för när berlinmuren byggdes, men det kan ju iof vara mer av en slump :)

Edit: Killgissningar alltsamman för övrigt, men för tusan... någon gång måste ju även det bli rätt :hilarious:

Senast ändrad:
Man säger ibland Y om efterkommande, typ 1981-1995. Kallas även för The MTV Generation eftersom MTV lanserades 1 augusti 1981. Efter 1995 kallas det för Generation Z, eller Millennials.

Kuriosa: De som är födda efter år 2000 kallas också för Digital Natives eftersom de är infödda i den digitala tidsåldern, dvs att bredband och internet var självklarhet redan från födseln.

Förresten var det en Peter K som skrev att han var 62, så chansen finns att du inte är äldst. ;)
Tycker alla dessa förklaringar är sjukt skeva. Som den 90-talist jag är så har jag både fått hlra att jag är gen Y och Gen Z... nen när man läser på om gen Z så passar det ju inte min barndom..

"De har lämnat digitala fotspår redan som små barn eller innan sin födelse, bland annat till följd av många föräldrars sharenting(en) (eng. sharing parenting, det vill säga föräldrars delning av bilder av och information om barnen på sociala medier och bloggar)."

Jag fick min första smartphone (något annat än en flipp-telefon) när jag var tonåring, jag antog inte att det skulle finnas uppkoppling osv.

Min fråga till er är: var tycker ni gränserna går för de olika generationerna?

Tycker alla dessa förklaringar är sjukt skeva. Som den 90-talist jag är så har jag både fått hlra att jag är gen Y och Gen Z... nen när man läser på om gen Z så passar det ju inte min barndom..

"De har lämnat digitala fotspår redan som små barn eller innan sin födelse, bland annat till följd av många föräldrars sharenting(en) (eng. sharing parenting, det vill säga föräldrars delning av bilder av och information om barnen på sociala medier och bloggar)."

Jag fick min första smartphone (något annat än en flipp-telefon) när jag var tonåring, jag antog inte att det skulle finnas uppkoppling osv.

Jag har hela livet hört att jag tillhör Generation X så det är min verklighet.

Ingen aning om var gränserna går, blir ju varken äldre eller yngre eller annorlunda för att man kastas i en beskrivning. Bättre att säga när man är född. Men det är ju bara en gammal stofils åsikt. :)
EDIT: apropå var född in i internet; jag har varit med och sett och byggt framkomsten av både trådlös kommunikation och internet från början tills nu. Undrar vem som kan det bäst på djupet, ungdomarna eller vi gamla ingentinggörer och andra i vår generation som sett det växa fram. Men visst de är nog bättre användare di unga...

Senast ändrad:
Vill du prompt ha en stor klocka? Annars är det väl @Remofflan som har en sjukt fin Sinn på annons nu, med top hat
Den är också för "klockformad". Jag söker ett rymdskepp...
Storleken spelar ingen större boll, men jag vill helst inte ha luggar eller väldigt korta sådana.
Tjock boett, högt glas, minimalistisk vridring. Glada färger på tavlan.

Den här är ett bra exempel.:banghead:
Screenshot_20200712-163041__01.jpg

Tack gubbar, helt klart över förväntan! Det var länge sedan jag blev så glad över en klocka :)

Haha du känner mig för väl min vän, det var fan nära att jag slog till på en Teal men tack vare mitt velande så sålde den slut. Nu kan jag pusta ut, så jäkla nöjd med min Nexus

Jumping hour in action :D
IMG_20200725_135509.jpg

Herrejösses vilket glas :hungry:
IMG_20200725_135517.jpg

Och lumebilden är inte heller fy skam även om den inte är den mest potenta pga. tavlans konstruktion :)
IMG_20200724_213057.jpg
Vilken fantastiskt häftig klocka det där är! Härligt annorlunda och grymt välkomponerad. :)

Tillbaka
Topp