• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Att en del blir stressade av att inte kunna läsa på minuten är roligt :). Vilken värld vi lever i. Här blir det ju att är man riktigt "mañana" så har man ett 24 timmar medans ett 12 timmars blir mer relaxat. Beror sig på hur bra det går att läsa av. Undrar om man skulle kunna få till em gmt med två timvisare...:artist: Och/eller vridring.

Jo, sekundvisarens gång i spring drive är väl trevlig men den stora vinsten är väl som med all kvarts den mycket högre precisionen, där kopplat till en mekanisk klocka, det bästa av bägge teknikerna. Att sen rotationen i den induktiva generatorn/regulatorn (i stället för pallet fork/escape wheel) gör att visarna i princip rör sig kontinuerligt är ju ett plus man får. Man skulle nog kunna växla ut stegmotorn i en batteridriven kvarts också så att sekundvisaren tickar 4 ggr/sekund (som i ett 28800 bph verk) eller ännu högre frekvens (kvartskristallen svänger ju många gånger snabbare) men antar att det är en kostnadsfråga. Kanske stegmotorn inte klarar högre frekvenser (utan att bli mycket dyrare)? Energiförbrukning? Nån som vet? Sen är ju spring drive inte billigt.. än i alla fall.

Tror jag avvaktar tills jag hittar en billigare variant av mekanisk eller en begagnad meisterisinger eller epos. Nån som hör eller ser, säg gärna till.

Men din är kul i alla fall och jag tycker det ger variation och glädje till den här tråden, uppskattas. ;)
Stora problemet är energiåtgången. Varje gång en visare ska flyttas går det åt energi. Bulova har ju sin accutron 2, men de är alla ganska stora, framförallt pga stora batterier.
 

Waldorf

Audemars
Defakto har ett par en-hands modeller, både mekaniska och kvarts (men bara 12h)
https://www.defakto-watches.com/
defakto-eins-modular-german-design-award-bauhaus-watch-germany-4.ein-0401-mod-s-pvd-krone-2017_1.jpg

Jag är annars ett fan av två utgångna meistersinger modeller, Ben Franklin (4-timmars) och Singular chrono, där kronografen är minuter och sekunder.
MeisterSinger-Benjamin-Franklin-Watch-2.jpg

746ddce96ab3e51488ad54f286c34d43_large.jpg
Den skall jag kolla, tack.
Meistersinger gör en del roligt, den där kvart-klockan (inte kvarts) har jag missat. Får man tänka runt lite tror jag. Riktigt kul.
 
De är häftiga, lite "laid-back". Gillar enhandsvisare och dessa är ju 24 timmars också vilket är ännu roligare. :woot: Har kollat in dem ett par gånger, de är kvarts allihop eller? Det finns några tillverkare av enhandsur, som botta, comtempus, skagen, nienaber, karl falk,och slow, men de enda jag kommit på som har mekaniska verk är meistersinger och epos och de är lite dyra tycker jag för ett 2824 resp unitas 6498 verk och några händer färre. Åsså riktigt dyra som jaquet droz och schauer. Nån som känner till några fler "affordable" enhands, mekaniska och gärna 24 timmars?
Visserligen inte 24-timmars men vill man prova enhandare till ett lågt pris så är ju Luch ett alternativ:
512u-lac6qL.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Defakto har ett par en-hands modeller, både mekaniska och kvarts (men bara 12h)
https://www.defakto-watches.com/
defakto-eins-modular-german-design-award-bauhaus-watch-germany-4.ein-0401-mod-s-pvd-krone-2017_1.jpg

Jag är annars ett fan av två utgångna meistersinger modeller, Ben Franklin (4-timmars) och Singular chrono, där kronografen är minuter och sekunder.
MeisterSinger-Benjamin-Franklin-Watch-2.jpg

746ddce96ab3e51488ad54f286c34d43_large.jpg
Har tittat på Defakto Eins men det är synd att den är så stor. 42mm håller inte på en sånt klocka, den ska vara max 39mm. De är väldigt bra prissatta i alla fall, är lite sugen på en PVDad Defakto Mono med vit tavla, den är riktigt snygg.
 

Bilagor

  • DM.JPG
    DM.JPG
    47.4 KB · Visningar: 3

LennyK

Panerai
AB49FD31-22B9-4FF9-8B4D-6E0098EF7E76.jpeg

Fredags mys. Skål alla mikrobröder!
Ps. Sitter och spånar på en GMT. Vad ska man ha? Chris Ward i brons ligger väldigt bra till i mina ögon. Helt enkelt för att jag inte haft en CW, och inte ägt en brons heller. Två flugor i en smäll tänkte jag.

Annars är ordet fritt, vad rekommenderas?
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
AB49FD31-22B9-4FF9-8B4D-6E0098EF7E76.jpeg

Fredags mys. Skål alla mikrobröder!
Ps. Sitter och spånar på en GMT. Vad ska man ha? Chris Ward i brons ligger väldigt bra till i mina ögon. Helt enkelt för att jag inte haft en CW, och inte ägt en brons heller. Två flugor i en smäll tänkte jag.

Annars är ordet fritt, vad rekommenderas?
Skål själv!
20181214_180640~2.jpg

Och CW är bra grejer, och klipper du brons GMT'n är väl det den första på forumet?
Annars Squale GMT, eller kanske Marc and Sons GMT som @kjesul precis postade. Finns ju i massa olika utföranden.
Annars kanske en Hamilton, Steinhart, Orient Star eller en Halios Seaforth GMT.
 

Waldorf

Audemars
AB49FD31-22B9-4FF9-8B4D-6E0098EF7E76.jpeg

Fredags mys. Skål alla mikrobröder!
Ps. Sitter och spånar på en GMT. Vad ska man ha? Chris Ward i brons ligger väldigt bra till i mina ögon. Helt enkelt för att jag inte haft en CW, och inte ägt en brons heller. Två flugor i en smäll tänkte jag.

Annars är ordet fritt, vad rekommenderas?
En Aquadive och en stout, du milde...:eek: vilka grejor.;)
 

Waldorf

Audemars
Skål själv!
20181214_180640~2.jpg

Och CW är bra grejer, och klipper du brons GMT'n är väl det den första på forumet?
Annars Squale GMT, eller kanske Marc and Sons GMT som @kjesul precis postade. Finns ju i massa olika utföranden.
Annars kanske en Hamilton, Steinhart, Orient Star eller en Halios Seaforth GMT.
Nu är det fredag, så skall det se ut. Den ene efter den andre, skål på er.
 

Waldorf

Audemars
AB49FD31-22B9-4FF9-8B4D-6E0098EF7E76.jpeg

Fredags mys. Skål alla mikrobröder!
Ps. Sitter och spånar på en GMT. Vad ska man ha? Chris Ward i brons ligger väldigt bra till i mina ögon. Helt enkelt för att jag inte haft en CW, och inte ägt en brons heller. Två flugor i en smäll tänkte jag.

Annars är ordet fritt, vad rekommenderas?
cw gmt bronsen är gööörfin, bara lite stor för mej (är den inte 43 mm?). Annars hade jag kunnat vara på den tror jag. Göra på smällen är ju inte fel heller. 2 i samma smäll, det finns det några här i tråden som vet mer om :rolleyes: ;).
 
Topp