Att en del blir stressade av att inte kunna läsa på minuten är roligt
. Vilken värld vi lever i. Här blir det ju att är man riktigt "mañana" så har man ett 24 timmar medans ett 12 timmars blir mer relaxat. Beror sig på hur bra det går att läsa av. Undrar om man skulle kunna få till em gmt med två timvisare...
Och/eller vridring.
Jo, sekundvisarens gång i spring drive är väl trevlig men den stora vinsten är väl som med all kvarts den mycket högre precisionen, där kopplat till en mekanisk klocka, det bästa av bägge teknikerna. Att sen rotationen i den induktiva generatorn/regulatorn (i stället för pallet fork/escape wheel) gör att visarna i princip rör sig kontinuerligt är ju ett plus man får. Man skulle nog kunna växla ut stegmotorn i en batteridriven kvarts också så att sekundvisaren tickar 4 ggr/sekund (som i ett 28800 bph verk) eller ännu högre frekvens (kvartskristallen svänger ju många gånger snabbare) men antar att det är en kostnadsfråga. Kanske stegmotorn inte klarar högre frekvenser (utan att bli mycket dyrare)? Energiförbrukning? Nån som vet? Sen är ju spring drive inte billigt.. än i alla fall.
Tror jag avvaktar tills jag hittar en billigare variant av mekanisk eller en begagnad meisterisinger eller epos. Nån som hör eller ser, säg gärna till.
Men din är kul i alla fall och jag tycker det ger variation och glädje till den här tråden, uppskattas.