• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Det blir lite nostalgi-gibb ikväll
20200809_220058.jpg
Destroy All Humans! :heart:

(Också projektnamnet när corvid19 planerades)

Underbart! Dirk Pitt FTW! Vilken bok läser du nu btw? :)

Edit: det är ju helt fel klocka som ligger bredvid, vafalls pågajäkel?!
Ja, va fan... Sorry... :bag: Lovar att köra Doxa när jag läser nästa gång! Får förhoppningsvis den nya den här veckan och då kommer det att bli mycket Doxa! ;) Har precis börjat på serien så det är The Mediterranean Caper som står på schemat. Insåg precis att det är 25 böcker i serien så jag har lite att göra. :D

Nu tar jag mig friheten att gå helt off topic fräck som man är.. vågen gav upp under gjutning eller ah var inte direkt nåt att lita på så tänkte höra med er ifall ni har tips på en våg som går att lita på? (Kan ju användas till att väga klockor också):rolleyes:
8E38713D-D862-4CF0-9D39-5058C545FF01.jpeg

Denna är tagen med mobilen men annars kör jag en Canon EOS 5D och en Fujifilm X100F. Från EOS kör jag en USB3.0-kortläsare via en OTG-kabel med USB-A till USB-C.

Jag kör med en sån här direkt till telefonen via USB-C från min Fujifilm (SD-kort).
712388_94910.jpeg

Edit: Glömde skriva att 5D har Compact Flash-kort.

Hehe ja ibland är det lättare.
Jag kör med flash kort och har ett program på mobilen men tycker emellanåt att hämtningen är för långsam.

Allt beror på hur snabbt kort du har, hur snabb mobilen är, vad det är för interface och vad du använder för program för att överföra. Det gäller att hitta den svaga länken och uppgradera den. Lättare sagt än gjort dock.

Med det sagt så tar det en stund för mig att importera bilder också, speciellt om man kör RAW och backar upp till molnet parallellt.

Inte alls en dum fråga. Jag har mina bilder i Adobes moln och redigerar dem i Lightroom CC. Jag kan ladda upp dem till molnet via telefon, surfplatta eller dator. Lightroom CC finns på alla enheter så man kan nå och redigera sina bilder precis var som helst ifrån.

Anledningen till att jag gör det via mobilen är för att den alltid är nära till hands och jag gör även 95% av redigeringarna i mobilen. Enda gången jag använder datorn är när jag behöver göra större jobb med mer precision. :)
Antar att ingen av er är en Mac/iPad/iPhone-användare? Funderade på att göra på liknande sätt som @MaBr för att snabbt och smidigt föra över bilderna till molntjänstwena som jag använder men sen läste jag att det var extra knepigt med Apples OS pga. den något osmidiga filhanteringen.
(Är ute efter att inte använda PC:n och behöva packa upp den enbart för minneskortläsarens skull utan använda en extern läsare med iPad eller iPhone).

Om någon här har erfarenhet av liknande tillvägagångssätt och med smidigt resultat får ni gärna återkomma.

Nu lite klockbilder. Hittade ett sånt här band i gömmorna som hängde med min SKX009 vid köpet men aldrig testats. Blev väldigt bekvämt imo, mycket mjukare och bekvämare än nato.
DA94BDBC-F5CC-4B0A-9C91-2FCEFE1FDC92.jpeg
92E9323E-9DCB-461F-A7AA-CC0EE6D6DE4A.jpeg

(Osexigt datumbyte men desto sexigare klocka).

Antar att ingen av er är en Mac/iPad/iPhone-användare? Funderade på att göra på liknande sätt som @MaBr för att snabbt och smidigt föra över bilderna till molntjänstwena som jag använder men sen läste jag att det var extra knepigt med Apples OS pga. den något osmidiga filhanteringen.
(Är ute efter att inte använda PC:n och behöva packa upp den enbart för minneskortläsarens skull utan använda en extern läsare med iPad eller iPhone).

Om någon här har erfarenhet av liknande tillvägagångssätt och med smidigt resultat får ni gärna återkomma.

Nu lite klockbilder. Hittade ett sånt här band i gömmorna som hängde med min SKX009 vid köpet men aldrig testats. Blev väldigt bekvämt imo, mycket mjukare och bekvämare än nato.

Jag är ju den novisa i sammanhanget men hade en lång diskussion på fotosidan.se för ett par år sedan ang hur jag skulle göra med överföring från kameran och fick där ett förslag där bilderna pushades från kameran till någon form av molntjänst. Från kameran, via telefonens uppkoppling till molnet. Jag kör både iPhone och Mac och det skulle inte vara något problem. Tyvärr kan jag inte återge det mer detaljerat än såhär!

Gjutning av vadå? Jag antar att det där inte är hallonpannacotta iaf:wideyed:
Nu har bilderna tydligen kraschat så kan inte lägga upp.. men gjuter av min master i silikon för att sen med den formen kunna gjuta jiggar (Mjuka fiskedrag):).. därav att jag skulle behöva en våg som går att lita på

Edit - Nu blev man ju sugen på pannacotta också..

Senast ändrad:
Finns det fler än @Remofflan här som har köpt samma modell flera gånger? Jag hade en Aquaracer en gång som jag flippade ganska omgående men har ändå tänkt på den med jämna mellanrum och funderat på att köpa en igen. Märkligt att man inte riktigt gillade den när man hade den men när den väl är såld så blir man sugen igen... :rolleyes:

Vad har du för kamera? Så osmidig är filhantering inte i iOS längre, så det borde nog gå att ordna hyfsat lätt.

Nu har bilderna tydligen kraschat så kan inte lägga upp.. men gjuter av min master i silikon för att sen med den formen kunna gjuta jiggar (Mjuka fiskedrag):).. därav att jag skulle behöva en våg som går att lita på
Jag som inte är fiskare var tvungen att googla för att fatta. Så du har snidat till den master som du vill ha och sedan ska du göra en form av den för att gjuta egna jiggar. Coolt:)

Jäklar vad jag fick kämpa för att få loss cyklopen på King Turtle:en. Tog ca 10 minuter innan den var av. Klockan var stekhet. Och tänk på att jag försökt mig på detta två gånger tidigare utan framgång. Ska medge att jag svettades rejält 5-6 minuter in i matchen ;)
DON'T TRY THIS AT HOME! ;)

Skönt som fan att den e borta nu dock! Snyggt jobbat
Ja verkligen. Ser så jäkla mycket bättre ut nu. Cykloper ska vara på Rolex, inte Seiko. ;)
Är lite rädd för att jag smält packningen för safirglaset och att klockan inte är vattentät längre. (Finns inga fysiska bevis för det dock) Jag tror att jag ska gå till en urmakare och få den trycktestad till iallafall 100m. Klarar den det så är det lugnt. Annars kanske jag får be en urmakare byta packningen. Lite riskabelt är det ju. Men jag är supernöjd med resultatet annars :)

Ja verkligen. Ser så jäkla mycket bättre ut nu. Cykloper ska vara på Rolex, inte Seiko. ;)
Är lite rädd för att jag smält packningen för safirglaset och att klockan inte är vattentät längre. (Finns inga fysiska bevis för det dock) Jag tror att jag ska gå till en urmakare och få den trycktestad till iallafall 100m. Klarar den det så är det lugnt. Annars kanske jag får be en urmakare byta packningen. Lite riskabelt är det ju. Men jag är supernöjd med resultatet annars :)
Ja det kan ju va bra att va på den säkra sidan då den verkar ha suttit ordentligt, man har ju hört att dom ba ska ploppa av men de e som vanligt säger nån att det tar 1 min kan man ju gångar det x antal gånger:hilarious:

Ja det kan ju va bra att va på den säkra sidan då den verkar ha suttit ordentligt, man har ju hört att dom ba ska ploppa av men de e som vanligt säger nån att det tar 1 min kan man ju gångar det x antal gånger:hilarious:
Ja de flesta jag läst om har varit ganska enkla att få loss. Men denna satt ju på brutalt hårt.
Skönt att den är av iallafall :)

Finns det fler än @Remofflan här som har köpt samma modell flera gånger? Jag hade en Aquaracer en gång som jag flippade ganska omgående men har ändå tänkt på den med jämna mellanrum och funderat på att köpa en igen. Märkligt att man inte riktigt gillade den när man hade den men när den väl är såld så blir man sugen igen... :rolleyes:
Jag har också köpt samma modell flera gånger.
Hamilton khaki field, B Aerospace, Tisell mm.
Vissa av dom mer än två gånger :D
Vid tredje gången bör kanske modellen stanna känns det som :).

Dagens klocka, på gränsen till affordable. Det är en GMT som går ett varv på 12h istället för vanliga 24h. Har tre olika tidszoner på klockan. Varför? För att jag kan. :D
Hur som helst, jag har just pluggat färdigt för idag. Satt fast ordentligt på en förbaskad uppgift som handlade om betongdammar. Men lyckades knäcka skiten till sist!
A488780D-BA74-459F-8D8E-133C02BD8136.jpeg

Jag kör Windows på PC och Android i mobilen så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. :sorry:

För övrigt, godmorgon tråden!
PSX_20200810_074453.jpg

Tillbaka
Topp