• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Blir dubbelpost på denna :)
9D34FABB-F978-43F2-947A-2B7AF46329ED.jpeg


Frågan är nu vem som skall få stanna, Smiths eller Traska...
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ironin om traskan får traska
Hahahaha. Den var bra :hilarious:

Får känna på båda en vecka eller tre så får vi se. Hade nog helst behållt båda men tycker inte riktigt att jag har råd med det och de kostar ungefär samma, 4050kr vs 4350kr, så det spelar ingen större roll vilken som får stanna rent ekonomiskt. Frågan är om de går att sälja alls :) Går ju inget vidare med min Boldr :p
 
Hur funkar det här med micromärken när det gäller lager. Jag har bara en Davosa och ett par Alpha liggande och dessa kan man köpa när som helst. Tycker att RL ser klart snygg ut, men vill ha en svarttavlad nodate. Tyvärr är den slut, finns bara Le Grand Black Dick och Blue Dick kvar. Byts modellerna ut hela tiden eller fylls lagren på?
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Hur funkar det här med micromärken när det gäller lager. Jag har bara en Davosa och ett par Alpha liggande och dessa kan man köpa när som helst. Tycker att RL ser klart snygg ut, men vill ha en svart nodate. Tyvärr är den slut, finns bara Le Grand Black Dick och Blue Dick kvar. Byts modellerna ut hela tiden eller fylls lagren på?
Det kommer nya batcher då och då. Vad gäller RL verkar det som att senaste iterationen hänger i, det vill säga Mk2 fast med datumfönster och GMT-bezel som tillval. Vanligtvis släpps nya batcher med en förvarning så potentiella intressenter hinner förhandsbeställa eller notera släppdatumet och hänga på låset.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Hur funkar det här med micromärken när det gäller lager. Jag har bara en Davosa och ett par Alpha liggande och dessa kan man köpa när som helst. Tycker att RL ser klart snygg ut, men vill ha en svarttavlad nodate. Tyvärr är den slut, finns bara Le Grand Black Dick och Blue Dick kvar. Byts modellerna ut hela tiden eller fylls lagren på?
Det varierar mellan olika märken. Den du tittar på är gissningsvis RL Odyssea mark II. När Mark I sålde slut så gjordes inga fler innan Mark II lanserades. Huruvida Mark II kommer restockas vågar jag inte svara på, men för egen del så hoppas jag det då jag saknar min Mark I och ångrar att jag inte slog till på en Mark II när de kostade 239 dolares
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ironin om traskan får traska

Hahahaha. Den var bra :hilarious:

Får känna på båda en vecka eller tre så får vi se. Hade nog helst behållt båda men tycker inte riktigt att jag har råd med det och de kostar ungefär samma, 4050kr vs 4350kr, så det spelar ingen större roll vilken som får stanna rent ekonomiskt. Frågan är om de går att sälja alls :) Går ju inget vidare med min Boldr :p

Vad tror ni Microbrandexperter om pris ifall jag skulle lägga ut en av klockorna till försäljning? Båda är ju i princip nya och i nyskick med lådor, länkbitar o.s.v., köpte båda nya. Är 3500kr för mycket? Hade jag vetat om Everesten hade jag nog inte köpt Traskan.

Sen har jag ju även min Boldr Explorer ute på K&S men det har gått trögt. När den fanns att beställa kostade den 2800kr till Sverige och min ligger ute för 1400kr. Jag köpte den ju visserligen beggad men det är inte ett märke på den och den kommer också fullset. Fått bud på 1100kr och diverse byten. Skall jag sänka priset?

... kan inte microklockorna lika bra som Seikosarna :p

Tack på förhand :D
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Vad tror ni Microbrandexperter om pris ifall jag skulle lägga ut en av klockorna till försäljning? Båda är ju i princip nya och i nyskick med lådor, länkbitar o.s.v., köpte båda nya. Är 3500kr för mycket? Hade jag vetat om Everesten hade jag nog inte köpt Traskan.

Sen har jag ju även min Boldr Explorer ute på K&S men det har gått trögt. När den fanns att beställa kostade den 2800kr till Sverige och min ligger ute för 1400kr. Jag köpte den ju visserligen beggad men det är inte ett märke på den och den kommer också fullset. Fått bud på 1100kr och diverse byten. Skall jag sänka priset?

... kan inte microklockorna lika bra som Seikosarna :p

Tack på förhand :D
Jag tycker inte att 3500 är ett för högt utgångspris alls för en klocka som är i nyskick, kostar mer än så ny samt när man slipper tull, moms och längre leveranstid.

Beträffande din Boldr tycker jag nog också att du ligger väldigt bra i pris och åtminstone jag är lite förvånad att du inte fått den såld! :)

Men det är ju bara vad jag tror såklart.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag tycker inte att 3500 är ett för högt utgångspris alls för en klocka som är i nyskick, kostar mer än så ny samt när man slipper tull, moms samt längre leveranstid.

Beträffande din Boldr tycker jag nog också att du ligger väldigt bra i pris och åtminstone jag är lite förvånad att du inte fått den såld! :)

Men det är ju bara vad jag tror såklart.
Tack så mycket. Då håller jag ut lite till :) Lite skralt i klockkassan och några andra jag spanat in som behöver lite finansiering.

När köpte Everesten i tisdags fick jag lova min bättre hälft att bara behålla en av de två nya klockorna jag köpt :p

Smiths kom från England så den slipper man tull på men Traskan kommer från USA. Gör det skillnad i priset mellan de två tror du?
 
Senast ändrad:

Rizzie

Patek
2-Faktor
Tack så mycket. Då håller jag ut lite till :) Lite skralt i klockkassan och några andra jag spanat in som behöver lite finansiering.

När köpte Everesten i fredags fick jag lova min bättre hälft att bara behålla en av de två nya klockorna jag köpt :p
Jag tror att många har lite skralt i klock-kassan just nu, vilket också kan vara en orsak till att din Boldr för stunden är osåld. Tycker absolut att du ska hålla ut :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Vad tror ni Microbrandexperter om pris ifall jag skulle lägga ut en av klockorna till försäljning? Båda är ju i princip nya och i nyskick med lådor, länkbitar o.s.v., köpte båda nya. Är 3500kr för mycket? Hade jag vetat om Everesten hade jag nog inte köpt Traskan.

Sen har jag ju även min Boldr Explorer ute på K&S men det har gått trögt. När den fanns att beställa kostade den 2800kr till Sverige och min ligger ute för 1400kr. Jag köpte den ju visserligen beggad men det är inte ett märke på den och den kommer också fullset. Fått bud på 1100kr och diverse byten. Skall jag sänka priset?

... kan inte microklockorna lika bra som Seikosarna :p

Tack på förhand :D

Inte menat som drygt svar men mikro är svårt i Sverige, iaf vissa märken (bra prissatt Halios plus några undantaget) och ibland får en räkna med rejäl förlust. Är boldr värd 1.4k, ja troligtvis. Är marknaden sen villig betala det är en annan femma. Men så är det jul med och det innebär oftast lite trögare försäljning av billigare ur (high end har, iaf min teori, ekonomiskt starkare köpare) :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Inte menat som drygt svar men mikro är svårt i Sverige, iaf vissa märken (bra prissatt Halios plus några undantaget) och ibland får en räkna med rejäl förlust. Är boldr värd 1.4k, ja troligtvis. Är marknaden sen villig betala det är en annan femma. Men så är det jul med och det innebär oftast lite trögare försäljning av billigare ur (high end har, iaf min teori, ekonomiskt starkare köpare) :)
Vad tror du om Traska Freediver och Smiths Everest? Är dem lika svåra att sälja här? Säljer ju hellre till ett lägre pris här än att försöka med eBay/blocket/tratten/Chrono24/Snupps.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Vad tror du om Traska Freediver och Smiths Everest? Är dem lika svåra att sälja här? Säljer ju hellre till ett lägre pris här än att försöka med eBay/blocket/tratten/Chrono24/Snupps.

Säljs traskan fortfarande? Smiths Everest går ju alltid att beställa själv så svårt sälja allt för nära nypris. Jag tänker alltid minst 25% förlust om de inte är köpta begagnat och eftertraktade. Men hittar en rätt köpare går det alltid få bra pris, fler och fler öppnar ju ögonen för mikro och jag personligen köper hellre inom Sverige än beställer nytt om jag tjänar tillräckligt på det.

Everest ser ju dock ut att vara närmast perfekt vintage Explorer homage som nog slår högt hos många :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Säljs traskan fortfarande? Smiths Everest går ju alltid att beställa själv så svårt sälja allt för nära nypris. Jag tänker alltid minst 25% förlust om de inte är köpta begagnat och eftertraktade. Men hittar en rätt köpare går det alltid få bra pris, fler och fler öppnar ju ögonen för mikro och jag personligen köper hellre inom Sverige än beställer nytt om jag tjänar tillräckligt på det.
Finns ett par kvar av Traskan, gjordes bara 200st, min är nr86. Everesten är inte helt lätt att köpa, förra tisdagen mellan 0830 och 0845 kunde man beställa, nästa gång är 15jan och då lär lagret ta slut.

Jag håller med om Everesten så just nu lutar det lite lite åt att Traskan får gå, nypriset för den ink avgifter är 4350kr så 3500kr är ju ändå 850kr billigare och så slipper man vänta i två veckor.
 
Senast ändrad:
Topp