• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Husse

Patek
Har varit nära. Men är även sugen på 1962, som har mer Speedy/Daytona-vibbar. Dock inte något val på länk, som 1964 har. Och sen är då så många val! Först 4 olika tavlor, sen 2 eller 3 subdials, och sen datum eller inte. För många val!

Och sen när jag såg TGV recensera dem så säger han att 1962 är nyare, något förbättrad på vissa sätt (enligt vad jag förstod). Skillnaden på baksidorna är att 1962 har en racerbil (Formel 1-stuk) med siffran 62 och 1964 har en cool Aston Martin DB5 á la James Bond.

Så hur väljer man?!
Bara vetskapen om att jag skulle gå och dölja en DB5:a gör valet enkelt! ;)
 

Husse

Patek
Har nyss färdigställt en MYCKET affordable klocklåda! :) :cool:
8A809F14-273E-463B-99D0-660D09E31FD7.jpeg
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Måste säga att Trenchhuntern är riktigt trevligt. Det är något speciellt med akrylglas. Enda klagomålen jag har är att texten "trenchhunter" känns lite oskarp och jag hade gärna sett att 12, 3, 6 och 9 hade varit liiite större :)

20200828_151133.jpg
Kul att du gillar den! :)
Har kollat texten på mina och jag tror inte den är oskarp, men typsnittet och storleken jämfört med "Monchard" gör att det kanske kan se lite grötigt ut.
Men, med det sagt, så har jag faktiskt gjort en liten ändring inför den nya batchen klockor som vi beställt nu...

Trenchhuntern får faktiskt en "ny" tavla. Hade vi hetat Rolex så hade forumen och bloggarna gått varma nu och folk hade gjort timmeslånga YT-videor om vårt tilltag där man ojjat sig eller höjt oss till skyarna.
Med allt detta sagt så är det en mkt liten ändring, kalla den "Maxi dial" eller vad man vill, men indexar, 12, 3, 6 & 9 samt namntexten och WR-texten ökas med några procent för att fylla ut eller harmonisera tavlan lite mer.
Vi provar iaf. Och vem vet, då kanske de Trenchhunter som tillhör Mk.I blir åtråvärda aktions-objekt som säljs för hutlösa belopp om några år. Eller inte. :rolleyes: Kan ju också vara så att vi helt enkelt återgår till original-versionen sen.

D1DC4C95-CB09-4D25-89EC-0A8546195A46.jpeg
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Kul att du gillar den! :)
Har kollat texten på mina och jag tror inte den är oskarp, men typsnittet och storleken jämfört med "Monchard" gör att det kanske kan se lite grötigt ut.
Men, med det sagt, så har jag faktiskt gjort en liten ändring inför den nya batchen klockor som vi beställt nu...

Trenchhuntern får faktiskt en "ny" tavla. Hade vi hetat Rolex så hade forumen och bloggarna gått varma nu och folk hade gjort timmeslånga YT-videor om vårt tilltag där man ojjat sig eller höjt oss till skyarna.
Med allt detta sagt så är det en mkt liten ändring, kalla den "Maxi dial" eller vad man vill, men indexar, 12, 3, 6 & 9 samt namntexten och WR-texten ökas med några procent för att fylla ut eller harmonisera tavlan lite mer.
Vi provar iaf. Och vem vet, då kanske de Trenchhunter som tillhör Mk.I blir åtråvärda aktions-objekt som säljs för hutlösa belopp om några år. Eller inte. :rolleyes: Kan ju också vara så att vi helt enkelt återgår till original-versionen sen.

D1DC4C95-CB09-4D25-89EC-0A8546195A46.jpeg

Ska ni passa på att särskriva Trench Hunter också :)?
 

Hjelm

Rolex
Kul att du gillar den! :)
Har kollat texten på mina och jag tror inte den är oskarp, men typsnittet och storleken jämfört med "Monchard" gör att det kanske kan se lite grötigt ut.
Men, med det sagt, så har jag faktiskt gjort en liten ändring inför den nya batchen klockor som vi beställt nu...

Trenchhuntern får faktiskt en "ny" tavla. Hade vi hetat Rolex så hade forumen och bloggarna gått varma nu och folk hade gjort timmeslånga YT-videor om vårt tilltag där man ojjat sig eller höjt oss till skyarna.
Med allt detta sagt så är det en mkt liten ändring, kalla den "Maxi dial" eller vad man vill, men indexar, 12, 3, 6 & 9 samt namntexten och WR-texten ökas med några procent för att fylla ut eller harmonisera tavlan lite mer.
Vi provar iaf. Och vem vet, då kanske de Trenchhunter som tillhör Mk.I blir åtråvärda aktions-objekt som säljs för hutlösa belopp om några år. Eller inte. :rolleyes: Kan ju också vara så att vi helt enkelt återgår till original-versionen sen.

D1DC4C95-CB09-4D25-89EC-0A8546195A46.jpeg
Jag tror det är den "gryniga" strukturen på tavlan i kombination med den lilla texten som gör att den uppfattas som lite suddig. Tittar man närmare så är den skarp. Bra update! Speciellt att siffrorna blir lite större!
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Oceanking är ju ännu bättre än Triumph. Otroligt bra. Tänkte faktiskt försöka klara mig bara med de här två i en tid. Har sålt mycket de senaste åren och just nu har jag bara de här och en Lorier Neptune v2. Den är dock till salu och tänkte inte köpa något iställe.

Det gör du rätt i, riktigt bra kombo. Kul att köra flera av samma märke, det gillar jag.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Nej, det tycker jag faktiskt inte att det är. Sen om det är för att Isofrane är dyrt eller om det är Borealis som är billigt vet jag inte.

En liten jämförelse mellan Isofrane och Borealis där kontentan är att båda är riktigt bra och kvalitativa. Spännet har lite bättre finish på Isofrane men bandet har högre finish på Borealis. Borealis är också något mjukare vilket gör att det är mycket skönare rakt ut lådan.
PSX_20200820_124601.jpg

PSX_20200820_124532.jpg


Även om finishen på spännet är bättre hos Isofrane så är det något för brett så att man ser bandstiftet. Det känns sådär på ett band för den pengen.
PSX_20200820_124444.jpg

PSX_20200820_124508.jpg


En sak som Borealis gör bättre är att de har lagt fogen i gjutformen i nederkanten av bandet vilket gör den i princip osynlig medan Isofrane har den på mitten.
PSX_20200820_124653.jpg

Korsciterar ut detta från Doxa-tråden så kan vi tala affordable band här om ok :) Jag misstänker att Plongeur från Singular Straps är väldigt likt banden från Obris Morgan och Borealis, kan det stämma? Jag har 20mm Plongeur på min KonTiki Super, riktigt skön på den även om det är lite glapp i 22 luggarna. Orsaken till att jag citerar är att jag funderar på ett Plongeur till i rätt storlek och då om jag ska köra Singular eller annat.

87758f3a-7d1d-4fda-a4ec-06c7fbc35e4a-jpeg.1535909
 
Topp