• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Korsciterar ut detta från Doxa-tråden så kan vi tala affordable band här om ok :) Jag misstänker att Plongeur från Singular Straps är väldigt likt banden från Obris Morgan och Borealis, kan det stämma? Jag har 20mm Plongeur på min KonTiki Super, riktigt skön på den även om det är lite glapp i 22 luggarna. Orsaken till att jag citerar är att jag funderar på ett Plongeur till i rätt storlek och då om jag ska köra Singular eller annat.

87758f3a-7d1d-4fda-a4ec-06c7fbc35e4a-jpeg.1535909
Mycket bra fråga, de är ju onekligen väldigt lika på bild. Blev nyfiken så jag beställde ett! Ska göra en jämförelse när det kommer hem. Någon som vet hur långa leveranstider det bruk vara?
 
Jadu, svårt! :) Skulle säga det som alla säger; "ta den du själv gillar bäst!" men det hjälper ju föga...

Detta är min andra DH jag har, köpte först en Panda med datum, men hur mkt jag än älskar Panda så är jag dålig på att bära upp vita klockor... :( Så den fick lämna och det fick bli en "evil panda no-date" istället. Tyckte att no-date passade bättre med den epok som dessa efterliknar, även om det är brutalt bekvämt med datum.

DH 1962:an är en direkt homage till Unversal Genéve Compax, aka."Nina Rindt". Många tror att 1964:an är en homage till en drös Autavior etc. men Dan har faktiskt tagit mer eller mindre all inspiration from en gammal Omega Seamaster Chrono från just... 1964.

Det är ju samma urverk i 62:an och 64:an, hur finish osv. skiljer sig sen kan jag inte säga, men 62:an har ju ett lite intressantare case med sina "lyre lugs" osv. Casebacken skiljer också såklart, men det är ju bara en smaksak/detalj. Dom är även 1mm olika i diam.

Personligen tycker jag 64:an är snyggare av de två, men det är ju bara en åsikt och just högst personligt.
Men som sagt, DH gör mkt fina klockor för pengen och det ger oss som inte är täta som synden chansen att testa "vintage" utan att belåna kåken och sälja barnen...
Tack så mycket!

Svårt att hitta favoriten!

Det här med bi- eller tricompax ... har redan ett par bicompax, och gillar looken av en tri. Men lite synd med en tickande sekund när det är meca-quartz.

Datum tycker jag är ok om den inte syns alltför väl. På just 62:an är det kul att han lagt in 31:an som röd för att påminna om att byta datum på korta månader, som några finare modeller hade på den tiden.

Tycker båda har sina för- och nackdelar!
 
Kul att du gillar den! :)
Har kollat texten på mina och jag tror inte den är oskarp, men typsnittet och storleken jämfört med "Monchard" gör att det kanske kan se lite grötigt ut.
Men, med det sagt, så har jag faktiskt gjort en liten ändring inför den nya batchen klockor som vi beställt nu...

Trenchhuntern får faktiskt en "ny" tavla. Hade vi hetat Rolex så hade forumen och bloggarna gått varma nu och folk hade gjort timmeslånga YT-videor om vårt tilltag där man ojjat sig eller höjt oss till skyarna.
Med allt detta sagt så är det en mkt liten ändring, kalla den "Maxi dial" eller vad man vill, men indexar, 12, 3, 6 & 9 samt namntexten och WR-texten ökas med några procent för att fylla ut eller harmonisera tavlan lite mer.
Vi provar iaf. Och vem vet, då kanske de Trenchhunter som tillhör Mk.I blir åtråvärda aktions-objekt som säljs för hutlösa belopp om några år. Eller inte. :rolleyes: Kan ju också vara så att vi helt enkelt återgår till original-versionen sen.

D1DC4C95-CB09-4D25-89EC-0A8546195A46.jpeg
Kul! Jag tror jag nämnde i mina kommentarer att texten var lite liten för mig, speciellt den nedre som jag hade svårt att läsa.

Kommer man kunna välja dial på hemsidan? Hur vet man annars vilken man får?
 
Tack så mycket!

Svårt att hitta favoriten!

Det här med bi- eller tricompax ... har redan ett par bicompax, och gillar looken av en tri. Men lite synd med en tickande sekund när det är meca-quartz.

Datum tycker jag är ok om den inte syns alltför väl. På just 62:an är det kul att han lagt in 31:an som röd för att påminna om att byta datum på korta månader, som några finare modeller hade på den tiden.

Tycker båda har sina för- och nackdelar!
Så lite så! :) Tjöta klockor och nörda ner sig i Klockträsket är ju underbart!
Ja, grym detalj med datumet! Sånt smått gör klocklivet värt att leva.
Just datum gillar jag, men jag trodde jag gillade när man ”gömmer” datumet, men jag gillar nog mer när det är en prominent del av urtavlan, att det inte skäms för sig liksom!

App app app... nu gör klock-lingo-nazisten* entré!
En ”tricompax” är inte en klocka med tre sub-dials, utan en klocka med fyra (!) subdials. :confused:
En klocka med två subdials, 3-9 eller 12-6 är däremot en ”bicompax”. En klocka med en V-formad layout som min DH, är en ”compax” layout.
Snurrigt värre jag vet. Och jag trodde precis som du att man kunde applicera något mått av logik och konsekvens även när det gäller subdials. Men ICKE! :hilarious:

*en fiktiv men ändå ack så verklig figur som, likt sin kusin, ”grammatik-nazin” anmärker på upplevda språkliga oförätter och annat språkligt bös
 
Kul! Jag tror jag nämnde i mina kommentarer att texten var lite liten för mig, speciellt den nedre som jag hade svårt att läsa.

Kommer man kunna välja dial på hemsidan? Hur vet man annars vilken man får?
Just nu har vi bara en. Sen så, om vi har båda samtidigt, får vi skriva ”maxi-dial” på den nya. Och ta ut en premium på 1800% samt en väntelista på 3år. Du måste även bli kompis med mig personligen och vår relation måste kunna ses som ”bra” innan du får köpa. ;)

Skämt åsido. En distinktion lär det bli om båda finns i lager samtidigt.
 
App app app... nu gör klock-lingo-nazisten* entré!
En ”tricompax” är inte en klocka med tre sub-dials, utan en klocka med fyra (!) subdials. :confused:
En klocka med två subdials, 3-9 eller 12-6 är däremot en ”bicompax”. En klocka med en V-formad layout som min DH, är en ”compax” layout.
Förlåt! Det visste jag nog egentligen, låger bekant. Men tror att DH själv kallar de tricompax? Ska kolla. :) Jo, det stämde.

Han som är en känd storsamlare borde ju veta det. Vilket han säkert gör, men ändå skriver fel för att det blir lättare att förstå. Och för att det blivit så vanligt att betydelsen är på väg att förskjutas/skifta.

Nu kommer jag som språkvetare in och använder till mitt försvar att ord inte sällan skiftar betydelse över tid, baserat på hur brukarna av språket använder det. T ex middag som ju är mitten av dagen, men som åts allt senare av adeln och nu innebär en måltid som intas på eftermiddagen/kväll. Eller vegetarisk, som betyder växtbaserad, men där så många (även restauranger) använt ordet för att beskriva lakto-ovo-vegetarisk kost, som alltså innehåller mjölk och/eller ägg.

:) ;)
 
Förlåt! Det visste jag nog egentligen, låger bekant. Men tror att DH själv kallar de tricompax? Ska kolla. :) Jo, det stämde.

Han som är en känd storsamlare borde ju veta det. Vilket han säkert gör, men ändå skriver fel för att det blir lättare att förstå. Och för att det blivit så vanligt att betydelsen är på väg att förskjutas/skifta.

Nu kommer jag som språkvetare in och använder till mitt försvar att ord inte sällan skiftar betydelse över tid, baserat på hur brukarna av språket använder det. T ex middag som ju är mitten av dagen, men som åts allt senare av adeln och nu innebär en måltid som intas på eftermiddagen/kväll. Eller vegetarisk, som betyder växtbaserad, men där så många (även restauranger) använt ordet för att beskriva lakto-ovo-vegetarisk kost, som alltså innehåller mjölk och/eller ägg.

:) ;)
Det tar emot. Men du är... förlåten! ;) ;)
 
Just nu har vi bara en. Sen så, om vi har båda samtidigt, får vi skriva ”maxi-dial” på den nya. Och ta ut en premium på 1800% samt en väntelista på 3år. Du måste även bli kompis med mig personligen och vår relation måste kunna ses som ”bra” innan du får köpa. ;)

Skämt åsido. En distinktion lär det bli om båda finns i lager samtidigt.
Även om jag besökt och arbetat i Hässleholm flera gånger, så var det uppåt 10 år sen nu, och jag har bytt jobb sen dess. Har dock släkt i Hästveda, som jag dessvärre aldrig besöker. ;)

Jag får erkänna att maxi-dial lockar. Mycket intressant!
 
Såg det ligger två northstar ute på K&S...
Fick mig att reflektera över min. Jag tycker den på många plan är grym. Perfekt storlek, bra tavla, fin finish (bättre än nya Swordfish tycker jag) men ändå. Den används nästan aldrig. Totalt nog max 3-4 dagar fördelat på olika timmar sedan inköp ca ett halvår sen. Kanske är det pga jag är lite rädd om den, en känsla jag inte gillar ha på klockor :oops:
8796E2B8-91AE-4016-B3F4-6737668AF476.jpeg

Antar det är fler som har liknande dilemman med klockor som ni gillar men som bara ligger iof.
 
Såg det ligger två northstar ute på K&S...
Fick mig att reflektera över min. Jag tycker den på många plan är grym. Perfekt storlek, bra tavla, fin finish (bättre än nya Swordfish tycker jag) men ändå. Den används nästan aldrig. Totalt nog max 3-4 dagar fördelat på olika timmar sedan inköp ca ett halvår sen. Kanske är det pga jag är lite rädd om den, en känsla jag inte gillar ha på klockor :oops:
8796E2B8-91AE-4016-B3F4-6737668AF476.jpeg

Antar det är fler som har liknande dilemman med klockor som ni gillar men som bara ligger iof.
Den har ju egentligen allt:)
 
Ni som snackar Dan Henry, ni har väl sett siten där han sammanställer en massa info om annat än sina egna klockor?

https://www.timeline.watch/

Kolla t.ex. lite text om en modell som heter Tricompax här: https://www.timeline.watch/watch/1944-universal-tri-compax/?cat=15

Och ännu fler tri-compax här: https://www.timeline.watch/?s=tri-compax&post_type=watch
Han sida är mycket bra! Verkligen ett lexikon!

Här är en annan bra länk för de som vill förkovra sig såhär en fredagkväll.
https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Compax
 
Den har ju egentligen allt:)

Ja egentligen, är ju dykare med bra verk som tål det mesta etc. Inget negativt alls säga om den, inte minst med tanke på vad den är värd, men sträcker mig efter annat oftast.

Postar även dagens inköp, en Casio oak (har ändå postat i G-shock med :rolleyes: ), väntat länge med att köpa en men den var ju väldigt trevlig. På något sätt skönt med en analog G, inte haft sedan mudmaster och Gulfmastern :)

B30209CB-30A9-4041-AB07-CABAF6503488.jpeg
 
Ingen aning men väntar med spänning på jämförelse. Bra pris och keepers påminner om Borealis :)
Ja, ska bli kul att se hur det står sig. Det är ju nästan exakt samma pris som Borealis också.

Bra där, då slipper vi spekulera och hålla på. Frakten brukar gå på 1-2 dagar, max 3.
Jag har varit på jakt efter ett svart 20mm men det har varit slut i evigheter hos Borealis och de kan inte svara på när de får in nya. Håller dessa samma kvalitet så är det ju kanon! Bra med kort leveranstid för jag åker iväg torsdag kväll och är borta några dagar så bra om jag hinner jämföra innan dess. :)
 
Ja egentligen, är ju dykare med bra verk som tål det mesta etc. Inget negativt alls säga om den, inte minst med tanke på vad den är värd, men sträcker mig efter annat oftast.

Postar även dagens inköp, en Casio oak (har ändå postat i G-shock med :rolleyes: ), väntat länge med att köpa en men den var ju väldigt trevlig. På något sätt skönt med en analog G, inte haft sedan mudmaster och Gulfmastern :)

B30209CB-30A9-4041-AB07-CABAF6503488.jpeg
Den verka shysst:) Har kollat g-shock ett par dar å även garmin:bag:. Klia i köpfingret:cool: ventusen är grym. Körde med n3 för snart ett år sedan i nån månad. Den är fortfarande en av de som stått sig bäst.
 
Tillbaka
Topp