• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Har ni några tips på vart man kan finna läderarmband i kortare längd?
Har kört på geckotas korta men det känns nästan lite för långt.
 
Morgonstund har (rosa) guld i mun!

IMG_20200904_092946.jpg
 
Tack kompis, ja den är riktigt häftig och kul med något man blir ganska ensam om!:angel:
Kul att se hur bra Tunan mår hos dig:)

Jo men den används mkt nu, utvärderar om Tuna ska köpas och tror det, iaf så småningom men SM är ju bra med (men kul äga original på en iaf affordable klocka) :)Skulle dock vilja modda denna med annan tavla och visare men inte hittat något än.
 
Grabbade en av mina favoritbeaters imorse, bara för att upptäcka att det är fukt i den. :arghh:
Har haft den legat en stund med utdragen krona och det har minskat. Men vad tror ni, kondens eller läckage? Och minskar fukten i klockan om man drar ut kronan, eller flyttar den bara runt?
IMG_20200904_131032.jpg

Passar istället på att prova årets sista (!?) klockköp.
Edit:näst sista... :angel:
IMG_20200904_131747.jpg
 
Senast ändrad:
Grabbade en av mina favoritbeaters imorse, bara för att upptäcka att det är fukt i den. :arghh:
Har haft den legat en stund med utdragen krona och det har minskat. Men vad tror ni, kondens eller läckage? Och minskar fukten i klockan om man drar ut kronan, eller flyttar den bara runt?
IMG_20200904_131032.jpg

Passar istället på att prova årets sista (!?) klockköp.
Edit:näst sista... :angel:
IMG_20200904_131747.jpg
Kondens är fukt och har du fått det på insidan av glaset så spelar det ingen roll mot ett läckage. Om det är väldigt lite fukt så kan du få ut det med något som drar ut det, typ silicagel, om kronpackningen inte är tät. Men risken är att det ändå korroderar urverket.
 
Kondens är fukt och har du fått det på insidan av glaset så spelar det ingen roll mot ett läckage. Om det är väldigt lite fukt så kan du få ut det med något som drar ut det, typ silicagel, om kronpackningen inte är tät. Men risken är att det ändå korroderar urverket.
Ok, tack!
Får prova att dra ett mejl till Heimdallr och se vad dom säger. Att lämna till urmakaren blir förmodligen minst lika dyrt som en ny, om dom ens tar jobbet...
 
Grabbade en av mina favoritbeaters imorse, bara för att upptäcka att det är fukt i den. :arghh:
Har haft den legat en stund med utdragen krona och det har minskat. Men vad tror ni, kondens eller läckage? Och minskar fukten i klockan om man drar ut kronan, eller flyttar den bara runt?
IMG_20200904_131032.jpg

Passar istället på att prova årets sista (!?) klockköp.
Edit:näst sista... :angel:
IMG_20200904_131747.jpg

Sett några fler av just den modellen som tagit in fukt (via wus och youtube) tråkigt nog :sorry:
 
Om jag får tillåtas vara lite elitistisk en stund: Vad jag stör mig på mikromärken som inte skriver ut vad det är för urverk. Gäller kanske främst segmentet lite över mikro, eller som har ambitioner däröver. Många mikromärken skapas av entusiaster och då får man ju såklart all information. :)

Men de som skriver ”MOVEMENT Japan Automatic 3 Hands with Date”. Berätta mer! Och detta är på fliken ”Specifications”. Är förmodligen Mioyta eller en Seiko-avart (NH/SH) men ändå. Jag vill veta allt. ;)
 
Tillbaka
Topp