• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Fantastiska årsgenomgångar. Så många olika märken och modeller (fast överväger åt dykare av nån anledning). Verkar som det är fler och fler (inklusive jag) som handlar av dess "småmärken", åtminstone ser omfattningen av årets anskaffningar ut som fler skaffat fler. Gissar att det finns ett samband med populariteten i tråden. Och att fler här lär mer (som jag). Kan man inte få tillverkarna att förstå nyttan av detta och bidra lite, rabatter :cool:?

Hundra sidor från den 13 oktober. Två månader och två veckor eller nåt sånt och före nyår. Fantastiskt tråd, det märks att många gillar. Tack mighty master och alla andra, ni är goa.
Kan inte köra en sån fin "mikroåret" som ni andra då året började med sälj av nästan hela vintage lagret så där en 12 st tror jag, kvar finns bara en Conny -67 helrenoverad och en Guinand från 59 eller 60 som var fars till i början av 70 talet när jag fick den (och pillade sönder den, nyss lagat den igen). Jakten på 24/gsm startade och en rad Glyciner har skaffats (som väl inte är mikro i vart fall om än affordable). Tror jag har sju nu (en combat sub och en vintage alarm, resten airmans), tänker inte dra dem här.

Det lilla jag har att komma med är en Steinhart GMT O1 42 mm skaffades i början av februari
IMG_1.jpg

men för stor så flippades och skaffades en 39 som finns kvar
IMG_20180725_165431_0.jpg
En ocean vintage GMT 42 mm prövades också men för stor och såldes
IMG_20180719_110522_3.jpg

Även denna får komma med även om den inte är mikro en favorit som fått stanna
image5.jpeg

Fokuserar på 24/gmt men denna pärla från en trådbroder blev för svår och finns kvar
IMG_20181212_110449_7.jpg

Till hustrun har en snygging kommit in (inte heller mikro) används hela tiden

Sen kom en groda som gillas starkt och finns kvar
Fortsätter med en av de bättre jag fått grepp om nånsin

Och så avslutar vi med smurfen

Kanske missat nåt men i stora drag.
Holy missade din samling, den gick inte av för hackor, mycket bra.

Tack, kul att du tycker det, men inte så mycket mikro. Jag är rätt nöjd, inget som direkt kliar i flipperfingrarna. Men har ju inte lyckats krympa samlingen som var tänkt när året började.:oops:
Din är riktigt bra den med, tycker jag, kul val. ;)
Tack så mycket, kämpar själv med att minska på samlingen men tror inte detta kommer ske 2019, snarare tvärtom. Mikrotillverkarna kör för tillfället klockor helt i min smak, lär nog bli 3-4 klockor in :). Bantning 2020 :)

Tack för era trevliga sammanfattningar grabbar! Mycket inspiration! :woot:
Min summering är ganska kort.
Denna kom i januari och lämnade 4-5 månader senare:
20180501_110204.jpg

Sedan blev det vintage-affordable som bara stannade några veckor:
20180510_115758.jpg

I maj kom Scurfan som fortfarande sitter på armen:
20180708_171940.jpg

Sugen på att utöka lite under 2019 så man kanske kan bidra lite till tråden. Får se hur det går. :)

Tack så mycket, kämpar själv med att minska på samlingen men tror inte detta kommer ske 2019, snarare tvärtom. Mikrotillverkarna kör för tillfället klockor helt i min smak, lär nog bli 3-4 klockor in :). Bantning 2020 :)
Ha ha! Jag håller med, blir tuffa månader för oss framöver. Jag behöver skaffa mig en GMT snarast samt att flera andra roliga grejer är på gång. Men jag hänger på bantarkursen 2020!

Ja och så länge man hänger i den här fantastiska tråden undgår man dem ju inte heller, saken blir inte lättare (men roligare). Tycker både dräggel- och vill-ha listan ökar hela tiden.

Jag vill inte minska min samling, jag trivs med att ha flera att välja mellan :) Enda anledningen jag ser att minska den vore att köpa 3 st dyrare, men skulle nog sakna prisvärdheten i alla micros.
Eviga dilemmat. Finns några high-end som jag sneglar på, typ GS och Tudor BB36/58. Men så länge micros tillverkar klockor helt i min smak blir det svårt att hålla sig borta.

Högbyggd alltså!?! Vet inte mycket om det djuplodande användandet, har aldrig dykt varken med tuber eller snorkel. För mej räcker badbart. Men det är kul med häftiga egenskaper. Och som du säger, det är kul att käfta lite vänligt. "Bara 200 m..." :)
Om jag minns rätt så är storleken 47mm och höjden 19,5 mm. Den funkar bra vid dom flesta tillfällen men någon dressklocka blir den aldrig.

Sitter och gräver fram klockåret som gått ur minnet. Det blev mer än jag trodde.

Lite inköp vid årskiftet 2017/2018.

Phoibos har fått för lite handledstid. Förhoppningsvis mer kärlek 2019.
phoibos_jan2.jpg

Vart lite impulsköp hos Gnomon när jag fick syn på den. Kvar i samlingen fortfarande.
squale3.png

En MKII Paradive slank in Januari men gav bort den fortare änn kvick pga undermåligt bygge.
paradive_Jan.jpg

I februari gjorde mig av med en Dressare som var inköpt 2017 Certina DS-1 Himalaya då jag upptäckte med hjälp av Daniel Mathisen att urverket var gjort av plast. Jag dränkte mina sorger i en Biatec Majestic med ett Eterna in-house verk istället : ) kändes bättre direkt !
biatec-16_feb.jpg

IMG_20180413_165018601_2.jpg

I Mars blev jag extremt sugen på en Toolwatch och jag slog till på en Helm Vanuatu. Kärleken hölls sig endast på pappret och har nu fått ett nytt hem hos LennyK.
IMG_20180317_112109508_HDR_2.jpg

01_F3.JPG

I april var suget fortfarande mycket starkt efter dykarur så jag slog till på en Tempest Viking II. Inget jag ångrar. Emaljerad blå urtavla med orange accent.
tempest1.png

IMG_20180509_162553952_HDR.jpg

I maj kom så äntligen Keywest jag väntat på flera år. Roulette datumet är super gulligt och den gräddvita urtavlan är svår att motstå.
keywest-3_Maj.png

keywest-38.png

Jag högg som en gädda när Obris Morgan körde pre-order på deras Nautilus. Den anlände under sommaren, dock kom jag inte överens med den så den fick ett nytt hem hos Lindellc istället. Nautilus är välgjord och vacker men min hjärna hakade upp sig på storleken :p
IMG_20180724_194919361_2.jpg

IMG_20180724_200359889_3.jpg

Som sagt störts går först sa mitt undermedvetna...
IMG_20180724_200645287_2.jpg

Sist men inte minst så slog jag till på en Eterna i under sommaren efter en gedigen opinionsundersökning. Valet stod mellan 12st olika klockor. KonTiki Bronze kom på 4:e plats.
Ingen micro klocka direkt men 3 micromärken var med i urvalet : )
https://klocksnack.se/threads/vilket-blir-mitt-nästa-klockinköp-hjälp-till-och-rösta.95795/

Eterna KonTiki Diver Gent Bronze Manufacture Limited edition.jpg

Gott Nytt år på er alla micro flipprare och ha ett spännande klockår under 2019.

Senast ändrad:
65948CE8-D62F-406B-BB15-7FE6D14BBD97.jpeg

Det hann faktiskt bli en till klocka innan 2019 drar sin sista suck.

Ett kärt återseende av Helm’s Vanuatu. Det finns ett gammalt ordspråk som lyder typ nåt i stil med, ”man saknar inte kon förren båset är tomt...” och det stämmer rätt bra i det här fallet. Jag har ägt en Vanuatu för något år sedan och ångrade att jag sålde den.

Jag slutade tro på tomten för många år sedan men nu är jag nästan övertygad om att han finns, och han heter @timevoid . Jag drog en fräckis och skrev till denne mikrobroder innan jul och frågade om han ville sälja sin Vanuatu, då jag förstod det lite som i ett av hans inlägg att han inte var helt hundra nöjd med den.

Svaret jag fick var, ”skriv din adress så skickar jag den till dig. På ett villkor. Jag vill inte ha betalt ”

Jag vill att ni läser den raden en gång till. Otroligt.

Den dök upp igår.

Vilken kung du är @timevoid

Evigt tacksam.

Ett kärt återseende av Helm’s Vanuatu. Det finns ett gammalt ordspråk som lyder typ nåt i stil med, ”man saknar inte kon förren båset är tomt...” och det stämmer rätt bra i det här fallet. Jag har ägt en Vanuatu för något år sedan och ångrade att jag sålde den.

Jag slutade tro på tomten för många år sedan men nu är jag nästan övertygad om att han finns, och han heter @timevoid . Jag drog en fräckis och skrev till denne mikrobroder innan jul och frågade om han ville sälja sin Vanuatu, då jag förstod det lite som i ett av hans inlägg att han inte var helt hundra nöjd med den.

Svaret jag fick var, ”skriv din adress så skickar jag den till dig. På ett villkor. Jag vill inte ha betalt ”

Den dök upp igår.

Evigt tacksam.

En keeper alltså! Och vilken sen julklapp :)

Sitter och gräver fram klockåret som gått ur minnet. Det blev mer än jag trodde.

Lite inköp vid årskiftet 2017/2018.

Phoibos har fått för lite handledstid. Förhoppningsvis mer kärlek 2019.
phoibos_jan2.jpg

Vart lite impulsköp hos Gnomon när jag fick syn på den. Kvar i samlingen fortfarande.
squale3.png

En MKII Paradive slank in Januari men gav bort den fortare änn kvick pga undermåligt bygge.
paradive_Jan.jpg

I februari gjorde mig av med en Dressare som var inköpt 2017 Certina DS-1 Himalaya då jag upptäckte med hjälp av Daniel Mathisen att urverket var gjort av plast. Jag dränkte mina sorger i en Biatec Majestic med ett Eterna in-house verk istället : ) kändes bättre direkt !
biatec-16_feb.jpg

IMG_20180413_165018601_2.jpg

I Mars blev jag extremt sugen på en Toolwatch och jag slog till på en Helm Vanuatu. Kärleken hölls sig endast på pappret och har nu fått ett nytt hem hos LennyK.
IMG_20180317_112109508_HDR_2.jpg

01_F3.JPG

I april var suget fortfarande mycket starkt efter dykarur så jag slog till på en Tempest Viking II. Inget jag ångrar. Emaljerad blå urtavla med orange accent.
tempest1.png

IMG_20180509_162553952_HDR.jpg

I maj kom så äntligen Keywest jag väntat på flera år. Roulette datumet är super gulligt och den gräddvita urtavlan är svår att motstå.
keywest-3_Maj.png

keywest-38.png

Jag högg som en gädda när Obris Morgan körde pre-order på deras Nautilus. Den anlände under sommaren, dock kom jag inte överens med den så den fick ett nytt hem hos Lindellc istället. Nautilus är välgjord och vacker men min hjärna hakade upp sig på storleken :p
IMG_20180724_194919361_2.jpg

IMG_20180724_200359889_3.jpg

Som sagt störts går först sa mitt undermedvetna...
IMG_20180724_200645287_2.jpg

Sist men inte minst så slog jag till på en Eterna i under sommaren efter en gedigen opinionsundersökning. Valet stod mellan 12st olika klockor. KonTiki Bronze kom på 4:e plats.
Ingen micro klocka direkt men 3 micromärken var med i urvalet : )
https://klocksnack.se/threads/vilket-blir-mitt-nästa-klockinköp-hjälp-till-och-rösta.95795/

Eterna KonTiki Diver Gent Bronze Manufacture Limited edition.jpg

Gott Nytt år på er alla micro flipprare och ha ett spännande klockår under 2019.
Kul serie. Nu fick jag historiken på min Nautilus också.... Och ge bort en fin klocka. Vilken grabb. Gott nytt på dej, välförtjänt.

Den dök upp igår.

Evigt tacksam.
Helt galet, @timevoid du är årets tomte. I en extremt positiv bemärkelse.

Den dök upp igår.

Evigt tacksam.
Wow! Oerhört snyggt @timevoid! All respekt

Tillbaka
Topp