• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Efter en vecka. Phoibos med NH36...
20200927_004759.jpg
Tråkigt med är ju tyvärr inom spec...

Problemet är ju att den gängade delen är ju den innersta delen av sprinten. Så det finns inget skruvspår. Blankt på båda sidor Men kan testa få ngt slags grepp om den.

Men tack för tips om Zackrisson.. Ska kolla upp det

Bilagor

• IMG_20200813_193842.jpg
    IMG_20200813_193842.jpg
    344.9 KB · Visningar: 1
  • IMG_20200813_193910.jpg
    IMG_20200813_193910.jpg
    326.5 KB · Visningar: 0
Problemet är ju att den gängade delen är ju den innersta delen av sprinten. Så det finns inget skruvspår. Blankt på båda sidor Men kan testa få ngt slags grepp om den.

Men tack för tips om Zackrisson.. Ska kolla upp det

Vad typiskt att det är sista biten med skruv så det inte bara går att byta ut den.:(
Zackrissons verkar vara hjälpsamma och är aktiva här så det är ett bra tips tror jag.
Vill du prova andra länkar finns ju t.ex tid & ting som har div generiska med vikta ändlänkar där man kanske får fila och böja lite för hyfsad passform. Lycka till! :)

Efter en vecka. Phoibos med NH36...
20200927_004759.jpg

Och om du stoppar den i en Timegrapher? Det ger ju lite mer indikationer på om den bara behöver ruckas eller om det är något mer som är knasigt. Själv köpte jag en av de billiga kinesiska för nåt år sen (1000-2000 kr på nätet) och det ger mig lite insikt i vad som händer. Vill man ha något ännu billigare har jag sett de som leker med mikrofoner från t.ex. webcammen och sen mjukvara som http://www.watchoscope.com/

(hade du bott lite närmare hade du varit välkommen hit men det borde finnas närmare för dig)

Tjena boys!
Jag hittade inte en annan tråd gällande detta så jag frågar här. Har någon av er erfarenheter när det kommer till kinesiska märken? Jag letade efter en specifik seagull klocka till brosan och snubblade in på denna sajt: https://www.houjon.com
Först trodde jag det var en mode klocka sajt...men jag hade fel. Det verkar vara independents som antingen hållt på länge eller har väldigt gott rykte i HK/Kina.

Seagull är det enda kinesiska märket jag känner till sen tidigare, de andra hade jag inte hört talas om. En del snygga klockor med vettiga urverk verkar det vara ialla fall. Någon som har koll eller åsikter? Vill själv inte vifta bort eller såga bara för att det är kina, folk var skeptiska när japanerna först kom med sina klockor med :)

Tjena boys!
Jag hittade inte en annan tråd gällande detta så jag frågar här. Har någon av er erfarenheter när det kommer till kinesiska märken? Jag letade efter en specifik seagull klocka till brosan och snubblade in på denna sajt: https://www.houjon.com
Först trodde jag det var en mode klocka sajt...men jag hade fel. Det verkar vara independents som antingen hållt på länge eller har väldigt gott rykte i HK/Kina.

Seagull är det enda kinesiska märket jag känner till sen tidigare, de andra hade jag inte hört talas om. En del snygga klockor med vettiga urverk verkar det vara ialla fall. Någon som har koll eller åsikter? Vill själv inte vifta bort eller såga bara för att det är kina, folk var skeptiska när japanerna först kom med sina klockor med :)

Har ingen erfarenhet av varken den handlaren eller kinesiska klockor i allmänhet men det finns nog en hel del schysst att hitta. Är själv sugen på den klassiska Seagull 1963 kronografen. :)
Hittade denna tråden i ämnet:
https://klocksnack.se/threads/kinesiska-klockor.27182/

Detta varumärket var ju annars en höjdare:

20200927_094415.jpg

:eek::D

Mina två lite mer ”repade” klockor. Inox är fortfarande min favorit och nog den enda stora klocka jag (egentligen) behöver. Föredrar mindre men Inox sitter så bra. Den blir kvar, det är jag banne mig nästan säker på :cool: Och Ray är inte dum, rekommenderas varmt även fast länken är katastrof :D
DD5D9D6E-B9C1-45E2-B37B-036749B0291E.jpeg

Tjena tråden!

Tänkte kolla (högst ovetenskapligt) lite hur tankarna hos er går kring tonneau/barrel/cushion cases.
Alltså det man hittar på Doxa Subs, Gamla Heuer Autavia och tex. Seiko Turtle.
Jag vet att denna boettform är en vattendelare i många fall och vissa älskar den till döds för sin egenhet medan andra inte alls gillar den.

Jag får nog skapa en poll sen också och ta reda på lite mer ingående vad som föredras, men tänkte börja här! Om ni orkar får ni gärna svara och säga om det är en boettform som faller er i smaken eller ej, det finns inga rätt eller fel svar, jag är bara nyfiken vad folk i klocksvängen i allmänhet tycker om dessa case.

Varför frågar jag detta? Jag håller på med en ny klocka till vår lineup, en Chrono. Planen är att använda VK64-verket med två subdials och datum kl6, jag ritar den till att bli max 40mm. Jag själv vill gå i en 60-70-tals riktning, men där finns en oro hos mina kollegor att boetten är för extrem eller knasig. Så jag frågar helt enkelt vad andra tycker. :)

Lite bilder för ref.
A212C382-48BC-4F0B-BA70-13D1619C441B.jpeg

F8156994-7125-4FE4-94C0-9D3B35BA19C2.jpeg

5E648445-E2BB-457B-8CEB-11DAE68D8ACF.jpeg

016D8665-5843-45E2-89A7-F9CF8A75E38F.jpeg

Senast ändrad:
Tjena tråden!

Tänkte kolla (högst ovetenskapligt) lite hur tankarna hos er går kring tonneau/barrel/cushion cases.
Jag vet att denna boettform är en vattendelare i många fall och vissa älskar den till döds för sin egenhet medan andra inte alls gillar den.

Jag får nog skapa en poll sen också och ta reda på lite mer ingående vad som föredras, men tänkte börja här! Om ni orkar får ni gärna svara och säga om det är en boettform som faller er i smaken eller ej, det finns inga rätt eller fel svar, jag är bara nyfiken vad folk i klocksvängen i allmänhet tycker om dessa case.

Varför frågar jag detta? Jag håller på med en ny klocka till vår lineup, en Chrono. Planen är att använda VK64-verket med två subdials och datum kl6. Jag själv vill gå i en 60-70-tals riktning, men där finns en oro hos mina kollegor att boetten är för extrem eller knasig. Så jag frågar helt enkelt vad andra tycker. :)

Lite bilder för ref.

Jag säger ja! En dylik Chrono med datum kl. 6 skulle jag kunna vara spekulant på om den inte blir för stor. :)

Nackdelen med den typen av case är att "luggar"/bandhorn saknas. Just dessa är något som ofta gör pricken över i på en klocka, Tänk Omegas klassiska Seamaster 300 t.e.x. Det blir även mer begränsat med band/länkar som passar.

Med detta sagt så älskar jag ju ändå exempelvis Doxas "äggiga" case-form. :)

Tjena tråden!

Varför frågar jag detta? Jag håller på med en ny klocka till vår lineup, en Chrono. Planen är att använda VK64-verket med två subdials och datum kl6. Jag själv vill gå i en 60-70-tals riktning, men där finns en oro hos mina kollegor att boetten är för extrem eller knasig. Så jag frågar helt enkelt vad andra tycker. :)

Lite bilder för ref.

Då säger jag att det är sexigt och helrätt, sitter ju oftast skönt på de flestas handleder också. MEN bara om det är en dykarchrono vi snackar om. Är själv svag för 70-tals vibes men racingstuket finns det bättre lämpade boetter för imo :)

Både Doxa och Aquadive har helt klart tuffa modeller. Sjukt sugen på att införskaffa någondera inom det närmsta... Lutar åt en 300T i någon lagom skrikig färg :)
300T är en jäkligt najs klocka så det är ett bra val oavsett vilken färg du väljer. Fick äran att träffa @hammermountain (igen) och spana in hans 300T Professional så jag kan intyga att den är grym. :cool: Aquadive är något dyrare om man nu inte väljer den modellen som jag köpte på rea men de är fortfarande värda varenda krona tycker jag. :)
300Tn är sååå bra! Med det sagt satt jag även och spanade på precis den Aquadiven @MaBr nu har så är ett svårt val däremellan. Slutligen var det doxa alluren som vann, med lite hjälp av den långa L2Len på aquan :)
Ser dock fram emot att få kika lite närmre på Aquadiven en dag!!

Tjena tråden!

Varför frågar jag detta? Jag håller på med en ny klocka till vår lineup, en Chrono. Planen är att använda VK64-verket med två subdials och datum kl6, jag ritar den till att bli max 40mm. Jag själv vill gå i en 60-70-tals riktning, men där finns en oro hos mina kollegor att boetten är för extrem eller knasig. Så jag frågar helt enkelt vad andra tycker. :)

Lite bilder för ref.

Grymt spännande. Gillar boett formen mer å mer ju längre in i klockträsket man sjunker:)

Tillbaka
Topp