• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Baramats

Audemars
2-Faktor
Lite kul läsning om skindivers, särskilt från mitten 60-talet. Yema-perspektiv Men även en skvätt Doxa mm.
http://leclubyema.com/index.php/2020/09/27/ces-yema-qui-nen-sont-pas-le-cadran-63/

38BE86A5-4D1A-4A65-9AD6-8D91C5574C40.jpeg

med anledning av denna som jag missade på K&S :( bild från @theargonaut
 
Senast ändrad:

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Kul! Jag pratade precis med Elshan om dessa.
Jag är lite orolig att dom kommer kännas alldeles för små på handleden.

Makon är alldeles perfekt för mig, men Teal är ju slut så kan inte köpa en sån (såvida ingen i tråden vill sälja sin till mig :angel:).

@Nicke75 Du har ju haft en Horizon, den kändes ganska liten vill jag minnas?
Och då lär ju dessa kännas ännu mindre.
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Kul! Jag pratade precis med Elshan om dessa.
Jag är lite orolig att dom kommer kännas alldeles för små på handleden.

Makon är alldeles perfekt för mig, men Teal är ju slut så kan inte köpa en sån (såvida ingen i tråden vill sälja sin till mig :angel:).

@Nicke75 Du har ju haft en Horizon, den kändes ganska liten vill jag minnas?
Och då lär ju dessa kännas ännu mindre.
Ganska liten i början men de har se flesta 39mm gjort då jag legat på 41 o uppåt.
Nu har jag även en Samurai på 44 o den känns mega :)
 

Barfly

Cartier
Kul! Jag pratade precis med Elshan om dessa.
Jag är lite orolig att dom kommer kännas alldeles för små på handleden.

Makon är alldeles perfekt för mig, men Teal är ju slut så kan inte köpa en sån (såvida ingen i tråden vill sälja sin till mig :angel:).

@Nicke75 Du har ju haft en Horizon, den kändes ganska liten vill jag minnas?
Och då lär ju dessa kännas ännu mindre.
Ingen teal till salu, än. :D
 

HSK

Patek
2-Faktor
Kanske fel tråd men jag visste inte riktigt var jag skulle ställa frågan så vi provar väl här. Jag minns en välgörenhetsauktion som bör ha skett någon gång under 2019 där en riktigt fet quartzdykare lite i stil med den Paradive som @MaBr och @hammermountain har/har haft auktionerades ut. Är det någon som vet vilken jag menar? Jag har försökt söka och har för mig att det var en vintageauktion men hittar ingenting när jag söker. :(
 

Sebastard

Vacheron
Tjena tråden!

Tänkte kolla (högst ovetenskapligt) lite hur tankarna hos er går kring tonneau/barrel/cushion cases.
Alltså det man hittar på Doxa Subs, Gamla Heuer Autavia och tex. Seiko Turtle.
Jag vet att denna boettform är en vattendelare i många fall och vissa älskar den till döds för sin egenhet medan andra inte alls gillar den.

Jag får nog skapa en poll sen också och ta reda på lite mer ingående vad som föredras, men tänkte börja här! Om ni orkar får ni gärna svara och säga om det är en boettform som faller er i smaken eller ej, det finns inga rätt eller fel svar, jag är bara nyfiken vad folk i klocksvängen i allmänhet tycker om dessa case.

Varför frågar jag detta? Jag håller på med en ny klocka till vår lineup, en Chrono. Planen är att använda VK64-verket med två subdials och datum kl6, jag ritar den till att bli max 40mm. Jag själv vill gå i en 60-70-tals riktning, men där finns en oro hos mina kollegor att boetten är för extrem eller knasig. Så jag frågar helt enkelt vad andra tycker. :)

Lite bilder för ref.
A212C382-48BC-4F0B-BA70-13D1619C441B.jpeg

F8156994-7125-4FE4-94C0-9D3B35BA19C2.jpeg


5E648445-E2BB-457B-8CEB-11DAE68D8ACF.jpeg


016D8665-5843-45E2-89A7-F9CF8A75E38F.jpeg
Jag är extremt förtjust i 70-tals stuket och cusion boetter. Snygga och bärs behagligt. Dom får gärna vara 41-42mm då dom ändå blir bärbara på minde handleder sett till sin form. Tar denna som ett exempel. Hade jag byggt denna hade jag kört dome alrylglas och kanske ett mekaniskt Seagull, men det är bara jag, vintage tok som man är. :D

13C0E986-4596-495B-B887-3D3D487753D7.jpeg
 

FOQ

Audemars
Kanske fel tråd men jag visste inte riktigt var jag skulle ställa frågan så vi provar väl här. Jag minns en välgörenhetsauktion som bör ha skett någon gång under 2019 där en riktigt fet quartzdykare lite i stil med den Paradive som @MaBr och @hammermountain har/har haft auktionerades ut. Är det någon som vet vilken jag menar? Jag har försökt söka och har för mig att det var en vintageauktion men hittar ingenting när jag söker. :(

Låter som en Marathon Navigator?
https://www.marathonwatch.com/collections/sapphire-crystal-navigator-with-date
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Trubbel i paradiset mina herrar. Jag tycks ha bitit i förbjuden frukt!
Jag hittade ett dammkorn/smuts på insidan av glaset på min Mako.
Det syns bara i vissa vinklar i direkt ljus, men nu vet jag att det finns där och min blick tycks endast dras dit.
Som tur är så är ju Elshan en hedersknyffel, och erbjöd mig en ny klocka eller att stå för kostnaden att fixa det.
Så ett samtal senare till min lokala uris, så ska klockan in imorgon och få sig en liten genomgång.

Nedan ser man kornet, över kl 7 indexet. Till vänster om texten.
20200925_093215.jpg

20200925_121051.jpg
Här snackar vi verkligen hedersknyffel och grym Customer Service!
 

FOQ

Audemars
Tack! Ja, det var väldigt likt men jag minns det som att det var någon slags vintagemodell. Det kanske finns äldre Marathon också?

Kommer inte ihåg vad originalet heter, men det är definitivt vintage, men kanske inte klocka man bara ger iväg hur som helst. Vill minnas att de är dyra som fasen idag. Därav homagen från MK2 osv
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Kommer inte ihåg vad originalet heter, men det är definitivt vintage, men kanske inte klocka man bara ger iväg hur som helst. Vill minnas att de är dyra som fasen idag. Därav homagen från MK2 osv
Jag minns att den gick för runt 4' så inte superbillig men inte heller särskilt dyr. Jag vet inte riktigt varför jag kom att tänka på den men det skulle vara kul att åtminstone hitta den igen och se vad det var för något.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Uncanny! Jag har en Spectre X360 men det står ”HEWLETT PACKARD” utskrivet på den. I och för sig från 2016 så säkert hänt grejer sen dess.
Den nya loggan lanserades...håll i dig nu...2016! Dun-dun-dun! :nailbiting: Illuminati confirmed!
Skämt åsido så är väl LIP en väldigt anrik tillverkare som jag antar har haft samma logga under många år? Det är väldigt märkligt att ett enormt företag som HP inte skulle känna till att en nästan identisk logotyp redan används av ett annat företag.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Skämt åsido så är väl LIP en väldigt anrik tillverkare som jag antar har haft samma logga under många år?
Skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. Hewlett Packards logga ser numera ut som LIPs logga. :p
Får erkänna att Lip inte var kända för mig, men det kan självklart vara ett anrik klockmärke. Men, även klocktillverkare förändrar ju sina logotyper ibland.

Om jag orkar ska jag försöka kolla om det går att hitta något om det. Vem var först, och vem gjorde en ... hommage?
 
Topp