• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Testar hemmagjort mocka på svärdfisken idag. Inga sömmar ännu utan mest ett kvalitetstest och för att se om det sitter skönt :)
20190110_154716.jpg
Snyggt!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Japp. Jag ska hålla koll! Men om jag ger mig på en så hade det ju varit lite roligare att vara bland de första. Jag har varit rätt noga med att inte ge mig inpå klockor där jag tror mig kunna förlora pengar. Visst i första hand ska jag använda och njuta av klockan men givet spelar värdet också en roll. Men en klocka i den här prisklassen kan man ju i värsta fall ändå inte förlora så mkt på...
Ofta dyrare ägande att köpa billiga oprövade klockor än typ Rolex.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Ofta dyrare ägande att köpa billiga oprövade klockor än typ Rolex.
Så är det kanske. Å andra sidan har många kanske inte de ekonomiska resurserna som krävs för att köpa en Rolex, men resurser som täcker att köpa något som exempelvis kostar 5000 och sedan tappa 30-40% vid eventuell försäljning.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Kanske det även om de flesta kan prioritera fram den summan. Ändrar dock inte det jag skrev.
Jag skrev inte att det ändrar vad du skrev, försökte bara presentera en annan sida av myntet. Självklart är det en prioriteringsfråga i vissa fall. För egen del skulle jag inte ens kunna prioritera mig till det dessvärre, men att vara student är naturligtvis självvalt
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag skrev inte att det ändrar vad du skrev, försökte bara presentera en annan sida av myntet. Självklart är det en prioriteringsfråga i vissa fall. För egen del skulle jag inte ens kunna prioritera mig till det dessvärre, men att vara student är naturligtvis självvalt
Vågat räkna på vad klockorna kostat det löpande året?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Vågat räkna på vad klockorna kostat det löpande året?

Typ som att räkna det all frakt kostat genom åren, nästan självskadebeteende :bag:

Jag väljer att tänka att jag förlorar på varje köp, vilket jag inte alltid gör (oftast hyfsat jämnt upp) men om jag vet att det rör sig om 40-50% av värdet då köper jag begagnat. Såvida den inte är billig, allt är ju relativt med priset i åtanke.

Kanske luddig post men tror vi menar samma...
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Vågat räkna på vad klockorna kostat det löpande året?
Jag har inte varit student alla månader av de senaste 12. Men ja, självklart hade jag kunnat bekosta en lite äldre rolex som inte är särskilt populär med samma medel som jag lagt på mikromärken. Dock ångrar jag inte en sekund att ha kunnat testa en uppsjö av olika klockor istället för att vara låst vid endast en klocka
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har inte varit student alla månader av de senaste 12. Men ja, självklart hade jag kunnat bekosta en lite äldre rolex som inte är särskilt populär med samma medel som jag lagt på mikromärken. Dock ångrar jag inte en sekund att ha kunnat testa en uppsjö av olika klockor istället för att vara låst vid endast en klocka
Pengarna är förhoppningsvis sekundärt även om man försöker hålla det rimligt. Kan dock vara nyttigt att stanna upp och reflektera ibland. Då jag främst håller på med vintage har denna idioti gett ett rätt bra plus på kontot ist. Om man nu hade realiserat alla värdeökningar dvs...
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Själv ser jag klockintresset som en hobby och det får gärna kosta pengar. Vad är anledningen till att jobba ihop pengar om man inte får bränna dem på saker som man tycker är kul? :rolleyes: Jag testar hellre 20 billigare klockor och klockor från microbrands än en eller två klockor från Rolex även om det inte är ekonomiskt lönsamt. :)
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Pengarna är förhoppningsvis sekundärt även om man försöker hålla det rimligt. Kan dock vara nyttigt att stanna upp och reflektera ibland. Då jag främst håller på med vintage har denna idioti gett ett rätt bra plus på kontot ist. Om man nu hade realiserat alla värdeökningar dvs...
Nu har jag inte för avsikt att sälja några av mina klockor, oavsett om det står Omega eller Zelos på dem, men det går inte att förneka att några väl valda micromärken säljs dyrare på begagnatmarknaden än vid nyförsäljning.

Men förhoppningsvis köper inte de flesta sina klockor i investeringssyfte.
 
Intressanta inlägg de sista tycker jag. Min devis har varit från början att det är roligare att ha pengar runt handleden än på banken. Jag har gått plus på en del klockor genom åren, ngt back på några (mest Breitling, surprise surprise) Procentuellt upp mest på Quartz-ur! Det var till finska Formel1-fans! (limiterade Häkkinen Tag Heuers)

Sen har jag mitt i ett härligt rosévinsrus spontanköpt en Rolex i Paris, det kostade mig mellan 5-10.000 kr "extra", men samtidigt ett av de allra roligaste köpstunderna, med skålande i champagne mm. Ett "Blocketköp" med REK-sändning är inte ett minne för livet.

Men tillbaka till vad tråden handlar om: det är spännande att även testa ngt nytt, alltså ngt från en mikroverkstad. Jag får ge det en chans =)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Pengarna är förhoppningsvis sekundärt även om man försöker hålla det rimligt. Kan dock vara nyttigt att stanna upp och reflektera ibland. Då jag främst håller på med vintage har denna idioti gett ett rätt bra plus på kontot ist. Om man nu hade realiserat alla värdeökningar dvs...

Jepp! Vem hade anat att ex de många 6139/6138 jag fick närmast ge bort för några år sedan idag skulle kosta 5ggr så mkt... eller alla andra dåliga affärer i efterhand. Men men. Roligt påvägen iaf och antar de såldes av en anledning :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Senast ändrad:
Topp